Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NivÃ¥kärlet tömms helt  (läst 6523 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Thermia Atlas 12 Duo
Nivåkärlet tömms helt
« skrivet: 30 augusti 2005, 08:54:52 »
Hej!

Jag hade för ett tag sedan strul med att vätskan i nivåkärlet försvann. Till sist hördes det att det var luft i kollektorslangarna när pumpen var igång. Installatören kom och luftade systemet (som visade sig innehålla en hel del luft) och hävdade att detta är vanligt efter en nyinstallation som denna och att man eventuellt får lufta systemet efter ett tag pga diverse naturfenomen.
Nu har det gått 3 månader och det verkar som om samma fenomen har dykt opp igen. Jag har fyllt på nivåkärlet flera gånger och det tar ca en vecka för det att tömmas helt på innehållet som försvinna in i systemet varav jag får fylla på det igen. Ljudet i kollektorslangarna har kommit tillbaka. Det är även så att jag kan höra lite skvalpande i kolletorslangen lite då och då (typ 1 ggr/minut) när pumpen står still (som om någon klämmde åt slangen någonstans så att lite vätska kom upp och in i de luftfyllda ställena i slangen.

När nivåkärlet är fullt och pumpen går igång kan man skymta att det blir lite "insugande tryck" då nivåkärlet sugs in en aning. Kanske inget konstigt med det men jag nämner det ändå. Har för mig att det inte var så tidigare, när instllationen var ny. Men det kanske har att göra med att det just finns en hel del luft i systemet.

Frågan är nu varför det hela tiden blir luft och är det normalt? Skall jag be installatören komma ut igen och kika på det eller skall jag lugna mig ett tag. Det är alltså ingen panik då allt fungerar som det skall och jag har en hel del brine att kunna fylla på med.

Länk till mitt tidigare problem: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,3221.0.html

Diverse info:

NIBE 1115 8,5kW
Installerad December 2004
Borr: 180m ( 18m till berg )

Tacksam för tips.

/Raffe

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Nivåkärlet tömms helt
« Svar #1 skrivet: 30 augusti 2005, 09:14:17 »
Jag tror att varje gång som nivåkärlet töms på vätska och pumpen cirkulerar luft i slangarna, så startar du på noll igen. Du bör hålla koll på nivån och fylla på vätska innan kärlet töms.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Nivåkärlet tömms helt
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2005, 09:17:11 »
Hej, för mig verkar det väldigt konstigt. min pump har varit igång i tre månader och har ej behövt komp fylla någon brinol.  Nivån i kärl har sjunkit ca 1cm på den tiden och inga oljud när pumpen går.
Ett bärgvärme hål skall inte kunna innehålla så mycket luft om man luftat väl vid instalationen.
I mitt förra hus mad markslinga så fick jag komp fylla max tre liter första tiden och sedan var det bra.
Får du fylla på som du berättar så måste det vara ett läckage någon stans.
Man borde fylla på med luft  i expansionskärlet tills säkerhetsventilen öppnar och sedan vänta ett dygn. Sjunker då trycket så är det defenitivt läckage.
Det måste då väl vara garanti åtagande på det. mvh /Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nivåkärlet tömms helt
« Svar #3 skrivet: 30 augusti 2005, 09:59:52 »
Hej, för mig verkar det väldigt konstigt. min pump har varit igÃ¥ng i tre mÃ¥nader och har ej behövt komp fylla nÃ¥gon brinol.  NivÃ¥n i kärl har sjunkit ca 1cm pÃ¥ den tiden och inga oljud när pumpen gÃ¥r.
Ett bärgvärme hål skall inte kunna innehålla så mycket luft om man luftat väl vid instalationen.
I mitt förra hus mad markslinga så fick jag komp fylla max tre liter första tiden och sedan var det bra.
Får du fylla på som du berättar så måste det vara ett läckage någon stans.
Man borde fylla pÃ¥ med luft  i expansionskärlet tills säkerhetsventilen öppnar och sedan vänta ett dygn. Sjunker dÃ¥ trycket sÃ¥ är det defenitivt läckage.
Det måste då väl vara garanti åtagande på det. mvh /Mso

Vår anläggning driftsattes i början av oktober 2004 och ingen märkbar luft fanns då i kollektorn.

På vårkanten bubblade det friskt och tyvärr migrerade bara lite luft i taget till avluftaren, så jag köpte en billig pump och luftade själv. Jag såg att långa sträckor verkade helt "död", dvs inga bubblor alls, medans andra hade mikrobubblor som verkade helt omöjligt att bli av med, trots att avluftningen gick en hel helg. Det blev i vilket fall som helst tyst.

Under sommaren har pumpen bara gått någon enstaka gång per dygn, vilket verkar ha gjort att luften har haft långt tid på sig att bubbla upp till ytan. Eftersom jag hade skruvat igen luftskruven på avluftaren hade det samlats så mycket luft att brinepumpen var full av luft, vilket fick till följd att pumpen larmade på lågt tryck. När jag öppnade skruven pyste det lääänge, och cirkulationen kom igång igen. Jag luftade då igen med den externa pumpen, och nu tror jag att jag fick bort i stort sett all luft. Jag såg inga mikrobubblor.

Jag hade en genomskinlig slang, så det var lätt att se om det fanns bubblor eller inte i brinen.

Jag hade iofs aldrig behövt fylla brine, och trycket låg på 1 bar, vilket var som det var vid installationen.

Det kan ta lång tid tid att bli av med luften på kalla sidan.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Nivåkärlet tömms helt
« Svar #4 skrivet: 30 augusti 2005, 12:28:34 »
Hej igen , en tanke som slog mig är att jag alltid använt orginal plastexpansions kärl som i princip luftar sig helt skälv om det som i anvisningarna sitter på högsta pugnt.
Har aldrig behövt jäklas med att lufta utan bara som i fall ett komp fyllt.
Jag har en kompis som har nibe som rörmockaren envisades med att sätta dit ett vanligt expansionskörl med gummiblåsa och han hadde problem med luft ett bra tag. Hanns vvs instalatör satte alltid dit sådana exp kärl och slängde orginalet.
För mig så är det skälvklart att den som sitter orginal är den mest lämpliga/Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nivåkärlet tömms helt
« Svar #5 skrivet: 30 augusti 2005, 12:41:06 »
Hej igen , en tanke som slog mig är att jag alltid använt orginal plastexpansions kärl som i princip luftar sig helt skälv om det som i anvisningarna sitter på högsta pugnt.
Har aldrig behövt jäklas med att lufta utan bara som i fall ett komp fyllt.
Jag har en kompis som har nibe som rörmockaren envisades med att sätta dit ett vanligt expansionskörl med gummiblåsa och han hadde problem med luft ett bra tag. Hanns vvs instalatör satte alltid dit sådana exp kärl och slängde orginalet.
För mig så är det skälvklart att den som sitter orginal är den mest lämpliga/Mso

Har du något tryck i brinekretsen? Jag tror att det blir svårare att bli av med luften om kretsen ar trycksatt, vilket min är.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Raffe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Thermia Atlas 12 Duo
SV: Nivåkärlet tömms helt
« Svar #6 skrivet: 30 augusti 2005, 17:02:43 »
Tackar för alla svar :)

Vad jag förstår så kan detta alltså vara

1. helt naturligt (hoppas på det) och i så fall kan jag endast få behöva lufta systemet (kanske inte sista gången)

eller

2. jag har en läcka någonstans (hoppas INTE på det)

I vilket fall som helst så behöver jag kontakta installatören (vilket jag kommer att göra) men vill helst ha lite mer kött på benen.

Till saken bör nämnas att vid installation samt för 3 månader sedan så luftades alltså systemet i båda fallen över ett dygn men en stor avluftare så den bör väl ha fått bort alla bubblor vad jag har förstått. Däremot så vet jag inte hur det varit med trycksättningen av systemet. Jag såg i allafall aldrig att man gjorde det på något sätt.

/Raffe

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nivåkärlet tömms helt
« Svar #7 skrivet: 30 augusti 2005, 19:28:25 »
Trycksätt systemet, låt värmepumpen stå helt still ett dygn (alla cirkpumpar), sjunkier trycket/nivån i expansionskärlet så läcker det.

Trycksättningen kan du göra genom att köra din luftkompressor (om du har nån) mot utloppet på säkerhetsventilen på expansionskärlet, sätt tryck på säkerhetsventilen och vrid samtidigt lite på "ratten" längst upp på den, då öppnas den och luft trycks in i systemet. Se först till att du har minst 3/4 delar vätska i kärlet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad thomas_001

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Se upp för glädjekalkyler!
SV: Nivåkärlet tömms helt
« Svar #8 skrivet: 30 augusti 2005, 22:29:09 »
Samma hände hos mig, och jag trodde att jag skulle behöva lufta kärlet med ventilen uppe på. Den där jävla NIBE bruksanvisningen är ju enormt värdelöst (skriven av en VP-ingenjör utan minsta känsla för vare sig vanliga människor eller systematik, och då är jag själv civilare!). Efter ett tag begrep jag att KB-kretsen ska vara trycksatt så jag räknade lite på nivåer i kärlet. Jag fyllde på så mycket T-röd att nivån låg vid undre gräns av den cylindriska delen, anslöt trädgårdslangen på säkerhetsventilen och tryckte på så mycket vatten att nivån hamnade vid övre gräns av den cylindriska delen. Enligt mina beräkningar har jag nu 3 bar, och allt fungerar utmärkt!!! Inget behov av kompressor eller installatör som jag f ö inte alls litar på.

Mvh

Thomas
Thomas

Nibe Fighter 1210, installerad 2002

Utloggad Raffe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Thermia Atlas 12 Duo
SV: Nivåkärlet tömms helt
« Svar #9 skrivet: 01 september 2005, 08:53:52 »
Bara för att vara övertydlig, hur gör ni när ni luftar och fyller på. Så här gör jag:

1. Stäng av pumpen.
2. Öppna ventilen högst upp på påfyllnadskärlet så luft pyser ut. Antingen så tömms luften och vätska åker upp från systemet och fyller kärlet igen -> Finns inget mer att göra då kärlet är fullt...eller så pyser luften ut men kärlet har plats för mer vätska. I så fall fyller jag på genom att (se nästa punkt)...
3. Stäng ventilen UNDER kärlet.
4. Öppna kärlet genom att ta bort ventilen på den och häll på tills det är fullt.
5. Skruva dit ventilen igen.
6. Öppna ventilen UNDER kärlet igen.
7. Starta pumpen igen.

DAS WAS ALLES!!!

Är något fel i denna beskrivning?

/Raffe

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Nivåkärlet tömms helt
« Svar #10 skrivet: 01 september 2005, 13:08:45 »
Nja,
Steg 1 ,Jag gör så att jag när pumpen inte går så går jag in i menyn och manuellstartar ´brinepumpen genom att byta ut 0 mot 1 i menyn, då går brinepumpen tills jag sätter den på 0  igen.

Steg två. är att stäng ventilunder exp kärl och kompensations fyll upp till 1/2 eller 3/4 nivå i kärlet.

Steg tre, är att med fyll locket  öppet eller att med säkerhetsventilen öppet läge stänga ventilen på det inkommande brinen på ledningen (före expansionskärlets t-rör), då kommer pumpen att trycka i hop all eventull luft i systemet och nivån i kärlet kommer att sjunka något, om det sjunker mycket så fyll mera  och efter typ 10 sekunder eller mer så stänger man locket eller stäng säkerhetsventilen och öppna ventilen på stammledningen som stängdes.

Nu är systemet trycksatt med brinepumpen och ev luft kommer att försvinna om allt är rätt gjort enligt handbok.
Jag har aldrig haft bekymmer med  något när jag gjort som ovan.

Jag fattar inte att instalatören gör detta med kund så att det inte är några oklarheter för framtiden/Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Raffe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Thermia Atlas 12 Duo
SV: Nivåkärlet tömms helt
« Svar #11 skrivet: 05 september 2005, 09:08:31 »
Nja,
Steg 1 ,Jag gör så att jag när pumpen inte går så går jag in i menyn och manuellstartar ´brinepumpen genom att byta ut 0 mot 1 i menyn, då går brinepumpen tills jag sätter den på 0  igen.

Steg två. är att stäng ventilunder exp kärl och kompensations fyll upp till 1/2 eller 3/4 nivå i kärlet.

Steg tre, är att med fyll locket  öppet eller att med säkerhetsventilen öppet läge stänga ventilen på det inkommande brinen på ledningen (före expansionskärlets t-rör), då kommer pumpen att trycka i hop all eventull luft i systemet och nivån i kärlet kommer att sjunka något, om det sjunker mycket så fyll mera  och efter typ 10 sekunder eller mer så stänger man locket eller stäng säkerhetsventilen och öppna ventilen på stammledningen som stängdes.

Nu är systemet trycksatt med brinepumpen och ev luft kommer att försvinna om allt är rätt gjort enligt handbok.
Jag har aldrig haft bekymmer med  något när jag gjort som ovan.

Jag fattar inte att instalatören gör detta med kund så att det inte är några oklarheter för framtiden/Mso


Mellan Steg 2 och Steg 3 öppnar du den stängda ventilen under exp kärlet antar jag?

Utloggad Raffe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Thermia Atlas 12 Duo
SV: Nivåkärlet tömms helt
« Svar #12 skrivet: 27 september 2005, 08:23:24 »
Nu har jag fått detta åtgärdet. Det visade sig vara ett litet läckage utanför i en skarv precis vid husväggen. Efter att kollektorslangarna mynnar ut genom husväggen, viker de direkt av 90 grader ner i backen. 50 cm nedanför jord svänger de igen 90 grader ut ifrån huset. Det var DEN skarven som läckte. När installatören grävde upp jorden kunnde man lukta sig fram till läckan. Nu bytte de skarvkopplingen och provtryckte systemet så att allt skall vara grönt. Luftat och klart går nu pumpen som vanligt igen  studs

Tack för alla tips.

/Raffe

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!