Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hjälp att bedöma beräkningar av effektbehov  (läst 5694 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: hjälp att bedöma beräkningar av effektbehov
« Svar #15 skrivet: 01 november 2009, 18:19:59 »
Rickard-> ditt resonemang ang. större värmepump håller ju bara i de fallen som effektbehovet ligger precis i det spannet mellan ett eller två borrhål.
Har man däremot ett effektbehov som man klarar med ett djupare borrhål så anser jag att man med en liten kostnad vid installationstillfället får en mycket mer kostnadseffektiv uppvärmning med minimal spetseldrift.
Problemet med korta drifttider löses genom en acktank.

Förvånansvärt ofta ligger gränsen mellan 1 eller 2 borrhål just i spannet 65 - 100% effekttäckningsgrad, detsamma gäller i jordvärmeanläggningar.
Väljer man snålmodellen att köra med ett borrhål, eller en markslinga, med en större värmepump, så tappar man i årsmedel-COP och besparingen minskar då.
Kostnaden för acktankenär ytterligare en sak som "käkar" besparingspotential, eller rättare sagt, gör att payoff-tiden för extrainvesteringen blir lång.

Jag vill absolut inte hävda att det är fel att sätta in en stor värmepump, min egen värmepump klarar ned till -28°C utan elspets.
Det jag vill förklara är att det inte med automatik blir mer lönsamt att sätta in en större värmepump än en som ger runt 65% effekttäckningsgrad.
65% effekttäckningsgrad ger ca 500 - 800 kWh eltillskott/år och ca 98% energitäckningsgrad.

Att satsa, 10-20 000 kr på snäppet större värmepump (som ändå antagligen inte trollar bort allt eltillskott) är alltså mer en filosofisk fråga än en rent ekonomisk.

Om energibolagen inför effekttaxa kan det däremot bli dyrt att köra eltillskott när det smäller till och blir kallt, men om det inträffar får man väl köpa sig en gasolkamin att spetsa med...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hjälp att bedöma beräkningar av effektbehov
« Svar #16 skrivet: 06 november 2009, 11:40:54 »
Vidhåller att det är bättre att värma med Värmepump än med spetsvärme. Eller hur ;)
3% lägre verkningsgrad på 7000 kwh ger ca 210 kwh.
Detta skall då jämföras med bergets avgivande av värme som du har en värmefaktor på 300%. En grad ger då mycket mer gratisenergi än 210 Kwh!


Men du har nog rätt i att det finns steg mellan värmepumparna som ger en optimal pump som kan vara lägre än full täckning.
På 90 talet dimensionerade man för 50% effekttäckning-nu vill man ha högre täckning.
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad LAAX

  • VVP Trainee
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hjälp att bedöma beräkningar av effektbehov
« Svar #17 skrivet: 11 november 2009, 13:46:55 »
Hej,

jag har samma problem med att utvärdera dessa 'offerter' .....
Titta på bl a Nibes F1145(även IVT, CTC och Bosch) i kombination med ytjordvärme och har två problem:

6 alt 8 kw värmepump

kollektorslangens längd: 400m alt 2 x 250 m eller längre? (plats finns)
Vi (2 pers) bor i äldre tillbyggt 1½-hus(150 kvm) beläget i Skåne, med hyfsad isolering och treglasfönster.
Källaren ouppvärmd samt med låg takhöjd(ca 180 cm)
Tomt ca 6200 kvm, varav ca 4000 kvm utgör ängsmark, dock med en del sten.
F n uppvärmt med en Albin panna(kombi) samt 2 ack tankar med VVB och två elpatroner i första tanken. Laddomat21 för styrning. Eldar med ved ibland, men den måste köpas.
Omräknat till olja, ca 3 kbm förbrukning.
Funderar nu på att installera ytjordvärme.

Utloggad ford4000

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: hjälp att bedöma beräkningar av effektbehov
« Svar #18 skrivet: 03 december 2009, 08:36:20 »
Har nu kommit en bra bit på vägen mot min värmepump. Den senaste (förhoppningsvis sista) rörmokaren räknade själv fram ett energibehov som ligger bra nära alla beräkningar jag gjort med hjälp av input från forumet. Det kändes tryggt. Han föreslår 12kw pump och har lovat att sätta dit ett extra volymkärl om gångtiderna blir för korta med många start/stopp. Han trodde dock inte att han skulle behöva detta efter att ha inspekterat mina radiatorer. Enda nackdelen är att jag måste öka huvudsäkringen till 25 vilket ju medför en extra kostnad per år. Det föreslagna borrdjupet är 210 meter vilket är totalt borrdjup. Min fråga är om någon kan hjälpa mig bedöma hur många aktiva meter jag behöver och hur offerten ska vara skriven avseende totalt borrdjup resp. aktivt borrdjup. Jag har i alla fall förstått att många här på forumet rekommenderar att ta till några meter extra och den kostnaden är jag också beredd att ta nu när jag ändå borrar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!