Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline och bubblande/smällande ljud vid tillskottsvärmning  (läst 4733 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erik_tobias

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: UmeÃ¥ Holmsund
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Den som läser fÃ¥r se och lära!
Hej allihopa!

vi har en IVT greenline compact 8 som installerades -97 av förra ägaren, gammalt hus som är tilläggsisolerat. Jag har haft problem under jan-mar månad detta år med att VP försöker göra varmvatten med enbart tillskott, alltså VP hakar sig på något vis och tuggar på med elpatron mot vv-beredaren och detta håller på ända till radiator tempen gått ner så långt som till 20-23 grader ungefär. Det verkar som om det finns nån säkerhetsfunktion där så att huset inte skall bli utkylt. Vad kan detta bero på? Det känns ju lite kyligt inomhus när detta händer och det är -20 i utetemp. Bor i Umeå. Det skall väl överhuvudtaget inte vara möjligt att VP skall gå på tillskott före normal drift?

Åsså en liten sak till, när det finns behov av tillskott för att värma huset får jag ett bubblande nästan lite kok-liknande ljud i rören närmast pumpen rätt så störande! vad i hela friden beror detta på?  Sc:,h och finns det någon enkel lösning?

Tacksam för tips
Erik Lindström
IVT Greenline compact 8 -97 1900-tals hus 16 element -2golvvslingor (kök+hall) 21000 kwh/år i Umeå

admin

  • Gäst
admin
SV: IVT Greenline och bubblande/smällande ljud vid tillskottsvärmning
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2005, 22:34:41 »
Låter som om du har mycket luft i systemet, läs manualen för att se var avluftningarna sitter. Avlufta, kolla trycket, fyll på mer vatten om det behövs.

Kanske det blir bättre.

Utloggad erik_tobias

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: UmeÃ¥ Holmsund
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Den som läser fÃ¥r se och lära!
Avlufta? menar du då radiatorerna eller finns det avluftning i VP, Jag kanske var otydlig men det är inte ur radiatorerna som ljudet kommer utan mer i värmebärare de närmaste metrarna vid pumpen.

Erik
IVT Greenline compact 8 -97 1900-tals hus 16 element -2golvvslingor (kök+hall) 21000 kwh/år i Umeå

admin

  • Gäst
admin
SV: IVT Greenline och bubblande/smällande ljud vid tillskottsvärmning
« Svar #3 skrivet: 10 mars 2005, 22:42:53 »
Avluftare finns både i cirkpumpar, efter vvx och i manteln till beredaren. I alla fall på Nibes värmepumpar.

Utloggad briné

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Troligtvis går ej den interna cirkulationspumpen. Du kan prova att skruva av locket i centrum på pumpen och vrida runt den med en mejsel.

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej allihopa!

Åsså en liten sak till, när det finns behov av tillskott för att värma huset får jag ett bubblande nästan lite kok-liknande ljud i rören närmast pumpen rätt så störande! vad i hela friden beror detta på?  Sc:,h och finns det någon enkel lösning?

Tacksam för tips
Erik Lindström

Hej,
Verkar som att du har för lågt flöde i värmekretsen, skulle tro att du får en lokal kokning i elpatronen, prova med att rensa smutfiltret på varma sidan.... om det nu finns något.

/Toticci
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!