Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vilken är bäst för mig?  (läst 2317 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anders.d

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
vilken är bäst för mig?
« skrivet: 01 augusti 2005, 12:12:44 »
Hej!¨
Tacksam för hjälp.

Jag o min familj bor i villa i Jönköpings län. 2 plan på ca 120 kvadrat vardera. Går åt ca 35000 kilovatt per år sammanlagt. Nuvarande uppvärmning är el/vatten. Vatten temperaturen ut i radiatorerna är på vintern är mellan 40-45 grader. Ska nu bygga om badrummet med bla stort badkar (har inte det nu). Tänkte samtidigt passa på att byta uppvärmningssystem. Dels för att det ska bli billigare och dels för att jag inte tror att nuvarande system inte (en kall vinterdag) klarar både uppvärmning och att fylla ett stort badkar.

Vad tror Ni kan vara bäst för mig?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: vilken är bäst för mig?
« Svar #1 skrivet: 03 augusti 2005, 12:02:28 »
Hej!¨
Tacksam för hjälp.

Jag o min familj bor i villa i Jönköpings län. 2 plan på ca 120 kvadrat vardera. Går åt ca 35000 kilovatt per år sammanlagt. Nuvarande uppvärmning är el/vatten. Vatten temperaturen ut i radiatorerna är på vintern är mellan 40-45 grader. Ska nu bygga om badrummet med bla stort badkar (har inte det nu). Tänkte samtidigt passa på att byta uppvärmningssystem. Dels för att det ska bli billigare och dels för att jag inte tror att nuvarande system inte (en kall vinterdag) klarar både uppvärmning och att fylla ett stort badkar.

Vad tror Ni kan vara bäst för mig?

Du har skrivit ditt inlägg i Luft/vatten forumet men jag tycker du ska satsa pÃ¥ en mark/berg VP. Satsa pÃ¥ en variant med separat VV-beredare, typ Nibe 1130 (utan att för den delen rekommendera detta märke).  ;)
Du borde skaffa en i storleksklassen 7-9 kW.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad anders.d

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: vilken är bäst för mig?
« Svar #2 skrivet: 03 augusti 2005, 16:56:22 »
Hej!¨
Tacksam för hjälp.

Jag o min familj bor i villa i Jönköpings län. 2 plan på ca 120 kvadrat vardera. Går åt ca 35000 kilovatt per år sammanlagt. Nuvarande uppvärmning är el/vatten. Vatten temperaturen ut i radiatorerna är på vintern är mellan 40-45 grader. Ska nu bygga om badrummet med bla stort badkar (har inte det nu). Tänkte samtidigt passa på att byta uppvärmningssystem. Dels för att det ska bli billigare och dels för att jag inte tror att nuvarande system inte (en kall vinterdag) klarar både uppvärmning och att fylla ett stort badkar.

Vad tror Ni kan vara bäst för mig?
Förlåt!
Tack för svaret.
Förändrar det någonting av ditt svar?
Jag borde kommenterat att bergvärme inte är tillåtet samt att tomten är för liten för jordvärme.

anders.d

Är mycket tacksam för era kommentarer o rekommendationer

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: vilken är bäst för mig?
« Svar #3 skrivet: 05 augusti 2005, 07:31:39 »
Jag borde kommenterat att bergvärme inte är tillåtet samt att tomten är för liten för jordvärme.

anders.d

Är mycket tacksam för era kommentarer o rekommendationer

OK!
Det finns flera bra L/V VP, i detta fallet tar jag mig friheten att rekommendera:
http://www.stiebel-eltron.se/
Jag tror även att detta är ett bra märke:
http://www.ctcvarme.se/

VV-beredaren bör vara i samma storleksklass som badkaret.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 655
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!