Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Strypventil?  (läst 4320 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad n00b

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Strypventil?
« skrivet: 18 september 2009, 22:14:41 »
Hej

Jag behöver lite hjälp med en fråga efter min rörmokare varit här och kopplat in element på övervåningen i min 1,5 plans villa. Vi har hittills bara haft golvärmen installerad på nedervåningen under tiden övervåning har färdigställts.
Rörmokaren ändrade nämligen på några saker som jag blir osäker på hur de verkligen var inställda tidigare.
Han kunde ej heller svara på mina frågor kring hur det kommer påverka min Diplomat Optimum 6.
Jag ställde nämligen frågan eftersom det finns "innegivare, strypare" i varje rum, dessa har jag aldrig använt utan helt enkelt bara ställt upp dem på högsta nivån och låtit pumpen sköta allt. Här ansåg rörmokaren att jag hade fel och att jag kunde använda dem. Jag sa då att stryps vardagsrummet som är i särklass det största rummet så får jag hög retur och pumpen avbryter, som senare leder till att huset blir kallare. Här hade han inga svar.

Jag har spenderat en del timmar att läsa kring hur jag bör ställa in min VP, men här är jag osäker.
Enligt tillverkaren är ursprungsvärdet på strypventilen (översta pilen som pekar på den grå/vit hatten) att den ska vara utskruvad 4 varv. Vad är lämpligt? Vad påverkas?
Sen så skulle jag vilja få veta hur den andra pilen som pekar på den grå/svarta dosan, styr jag värme balansen mellan över och undervåning med hjälp av den?

Tackar och bockar på förhand.
Thermia Diplomat Optimum TWS 6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Strypventil?
« Svar #1 skrivet: 19 september 2009, 16:43:28 »
Typiskt rörmokare att inte veta vad de talar om.  huvuddunk

Du skall om möjligt ha alla termostater helt öppna både på radiatorer och golvvärme.

Sen justerar du kurvlutningen så att du får tillräckligt varmt i alla rum, antagligen kan övervåningens radiatorer behöva lite högre framledningstemp än golvvärmen, men det är inte säkert.

Helst skall huset ha värmebehov innan du börjar skruva på flöden och sånt, men generellt kan man väl säga att du skall:

Öppna alla termostater och ventiler för fullt.
Trimma in grundflödet på dina radiatorer, om du har danfoss rörkoppel till radiatorerna finns det en liten ring under termostaten där du justerar in flödet över radiatorerna.
Försök få minst 5 grader deltaT (hlest 6-8 grader) mellan inkommande ledning och returledningen på varje enskild radiator (värmepumpens kompressor måste gå när du gör detta)
Generellt kan man väl säga att en liten radiator, typ lilltoan, skall stå pl 1-3 på ratten, medlestora radiatorer, typ 1 meters längd, skall stå på 3-5, och stora radiatorer, typ med längd över 140 cm skall stå på 5-7.

Se till att flödet på golvvärmeslingorna är justerade enligt byggprotokollet.

Om du får för varmt någonstans, stryp flödet över radiatorn eller golvvärmslingorna som värmer detta rum.
Får du för kallt i nåt rum, öka flödet på den/de radiatorerna eller golvvärmslingorna.

Får du inte upp eller ned tempen trots justeringarna måste du öka eller minska kurvlutningen.

Jag gissar att den vita ratten är en trimventil som gör att du får tillräckligt mycket flöde till radiatorerna, men inte för mycket, stryper du in grundflödet över varje enskild radiator enligt ovan kan du öppna den vita ratten för fullt.

Shunten styr nog tempen till reglerzon 2 (övervåningen) via reglerdatorn i värmepumpen.
Personligen skulle jag aldrig satt in den, utan istället dimensionerat radiatorerna för att ge samma temp som golvvärmen vid samma framledningstemp.
Förhoppningsvis kan du ha shunten helt stängd efter att du trimmat in flödena i systemet, men det är svårt att veta i detta läge.

Om du kör som rörmokaren vill så kommer du att låta värmepumpen tillverka onödigt varmt vatten hela tiden, med sämre COP som följd, och dessutom kommer du antagligen att få många fler start/stopp på din kompressor.
Väl intrimmade grundflöden, låt värmepumpen styra värmen, helst kompletterad med en rumsgivare centralt placerad, det ger den mest ekonomiska driften, och dessutom påverkar det rimligen värmepumpens livslängd positivt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!