Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: När skall en växelventil växla frÃ¥n VARMVATTEN till RADIATORER?  (läst 7606 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Glider66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Nybörjare pÃ¥ VP, har en NIBE Fighter 1215
Hej,

Har en Nibe 1215 Fighter!

Min fundering är.....

* Ska växelventilen växla från att värma varmvatten till att värma radiatorer så fort som VARMVATTEN lampan byter från FAST SKEN till LÅNGSAM BLINKNING? Eller hänger den kvar en stund?

Blev fundersam eftersom jag tittade på displayen och Vb-f låg på 49 grader och det stod ej VV samt att VARMVATTEN lampan BLINKAR LÅNGSAMT! Sen släppte den vi 48 grader och gick och värmde radiatorerna!

« Senast ändrad: 22 november 2010, 21:28:35 av Glider66 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Såg du hur växelventilen ändrade sig?
Eller var det så att VP:n vilade sig en stund efter att ha värmt klart varmvattnet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Glider66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Nybörjare pÃ¥ VP, har en NIBE Fighter 1215
Kan vara så att den stog och vilade sig.....men tycker att det är konstigt att den ligger kvar på VV för då avstannar cirkulationen på radiatorerna?

När växelventilen växlade så var Vb-f 26 (39)!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Normalt ligger växelventilen bara i läge VV då det står (VV) i parantesen eller i sommarläge (då CP är avstängd).
Är du säker på att den inte växlade över innan?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det tar en liten stund för ventilen att växla, ett antal sekunder, och när returen från radiatorerna kommer "fram" till givaren för vbf så kommer tempen att vara låg, detta är dock inga problem utan helt enligt planen.
Tänk på att COP blir extremt bra när värmepumpen värmer kallt vatten...

Reglerdatorn har koll på hur mycket energi huset förlorar under tiden den värmer tappvarmvattnet, så den kommer att gå lite extra länge efter att ha producerat tappvarmvatten, och du kommer aldrig att hinna märka av någon sänkt innetemp p.g.a. detta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Glider66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Nybörjare pÃ¥ VP, har en NIBE Fighter 1215
Normalt ligger växelventilen bara i läge VV då det står (VV) i parantesen eller i sommarläge (då CP är avstängd).
Är du säker på att den inte växlade över innan?

Ja är säker, den vita piggen på växelventilen var i nedre läge och Vb-f värde var exakt samma som VV.
Så den stod kvar i VV läge?
Sen slog den vita piggen upp och Vb-f sjönk till 26 från 46 grader.

Kan man plocka lös den och smörja den på något sätt eller kan det vara fel på själva styrningen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Prova att motionera själva ventilen, det brukar vara den som kärvar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Glider66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Nybörjare pÃ¥ VP, har en NIBE Fighter 1215
Hur motionerar man den?

Ska man bara föra den vita piggen upp och ner X antal ggr?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hur motionerar man den?

Ska man bara föra den vita piggen upp och ner X antal ggr?

Man måste ta bort styrdelen och motionera på själva ventilen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Glider66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Nybörjare pÃ¥ VP, har en NIBE Fighter 1215
Ska man trycka in knappen under piggen och vrida lös den?

Utloggad Glider66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Nybörjare pÃ¥ VP, har en NIBE Fighter 1215
Gick och prövade att trycka in knappen å vrida....japp styrdelen lossnade Thumbsup

Motionerade ventilen X antal ggr.

Och nu är jag helt övertygad att det tjorvar :(

För när jag upptäckte att den stod kvar på Vb-f värde samma som VV så kunde jag lyfta piggen på styrdelen men ventilen låg kvar i stängt läge!

Kan en växelventil bli dålig så man måste byta eller ska det räcka med att motionera den?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kan en växelventil bli dålig så man måste byta eller ska det räcka med att motionera den?

Man kan behöva byta den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Glider66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Nybörjare pÃ¥ VP, har en NIBE Fighter 1215
hmmmm visst måste man tömma ut systemet totalt för att byta den :'(


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
hmmmm visst måste man tömma ut systemet totalt för att byta den :'(

Det ska sitta avstängningar mot radiatorsystemet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Glider66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Nybörjare pÃ¥ VP, har en NIBE Fighter 1215
Okej, kan de sitta inuti VP?

Har inga synliga kulventiler ovan VP?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!