0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
På bilden med ackumulatortanken kan man se det gamla kopplingsröret där framledningen (från VP) gick till botten av tanken och framledningen (till radiatorer) gick ut i toppen. Nu går båda in och ut i toppen av tanken. Rent logiskt måste detta vara helt fel, det varma vattnet tar väl kortaste vägen och volymen i mitt radiatorsystem har nog minskat med ca 80L nu misstänker jag och då borde värmepumpen starta oftare, vilket jag även tror är fallet. Borde dessutom inte framledning från VP gå in i toppen och framledning till radiatorer ut ur botten?
För att det ska fungera som tänkt ska returen från elementen till värmepumpen dockas in i Ukv:ns botten. Så fram in och fram ut på toppen är korrekt men saknas returen i botten så är det katastrof dåligt gjort.....Dykrören användes väl bara till anslutning av dyktermometrar?
Hej och tack igen ShovelPower! ThumbsupPrecis den rekommendationen har jag sett andra få här på forumet, att VP fram ska in i toppen och radiator fram skall ut i botten. Detta känns ju rent logiskt mest riktigt också på något sätt.. kan inte riktigt förklara varför dock.. Precis, tanken används knappt alls vilket ökar antalet starter, tvärtemot syftet med tanken.Perfekt, då ska jag skaffa termometer med två trådade givare och koppla in
TACK för hjälpen!Aha, så det är det som locket i toppen (och antagligen i botten) är till för, det finns dykrör där för att stoppa ned en termometer i. Ska nog göra det vid ett senare tillfälle.Ja det här blir att göra om - göra rätt för dem. Som jag nämnde märktes redan i morse att värmepumpen dragit mer ström..ShovelPower; den länken visade bara en ritning av tanken; var det inkopplingen "Volym och flödeshöjare", sidan 5, i dokumentet http://www.nibeonline.com/pdf/611182-6.pdf du och hulta menade? Den verkar fungera så.Och "flödeshöjare" är ju precis vad jag behöver enligt analyser här på forumet.. Har någon mer några åsikter om rörisoleringen? Jag vill ju på sätt och vis höra att det också ska göras om för jag kommer inte vara nöjd, men är det någon som har någon erfarenhet som gör det lättare?Tack återigen, väldigt uppskattat med all hjälp..
Jag menar att du ska koppla som sidan 4övre i detta dokument.http://www.nibeonline.com/pdf/611182-6.pdfSP
Ratiator RETUR skall in i botten.
Hoppsan fler svar då jag skrev detta.....I detta fall kommer tanken i serie med radiatorerna och tanken (ja ja) är att eliminera knäppningar.I fallet med anslutning i botten till retur radiatorer till pump, så kommer tanken parallellt med radiatorerna. Denna inkoppling är nog tillämplig så bestämd volym finns på radiatorsidan, kanske för att minska risken av för lite flöde pga att termostaterna på elementen stryper?Isolera rören i bjälklaget göres med skum eller insprut av frigolitkulor. Enklast så och inte fel i mina ögon sett.
CiteraJag menar att du ska koppla som sidan 4övre i detta dokument.http://www.nibeonline.com/pdf/611182-6.pdfSP Är det någon skillnad på övre och undre? Är undre en LV-installation?CiteraRatiator RETUR skall in i botten.CiteraHoppsan fler svar då jag skrev detta.....I detta fall kommer tanken i serie med radiatorerna och tanken (ja ja) är att eliminera knäppningar.I fallet med anslutning i botten till retur radiatorer till pump, så kommer tanken parallellt med radiatorerna. Denna inkoppling är nog tillämplig så bestämd volym finns på radiatorsidan, kanske för att minska risken av för lite flöde pga att termostaterna på elementen stryper?Isolera rören i bjälklaget göres med skum eller insprut av frigolitkulor. Enklast så och inte fel i mina ögon sett.Bestämd volym? Menar du när volymen på själva radiatorsystemet egentligen är tillräcklig för VP? Det är ju inte så i mitt fall. Flödet däremot har ju sagts varit mitt problem tidigare så där stämmer det ju...Nu ska det väl förhoppningsvis åtminstone inte finnas något naket köldbärarrör i golvbjälklaget/innertaket, där det bla gjorts med fogskum på de trångaste ställena. Borde jag kunna släppa det då?
Isolera rören i bjälklaget göres med skum eller insprut av frigolitkulor. Enklast så och inte fel i mina ögon sett.
Fogskum har en otrolig förmåga att expandera, normalt borde det räcka men du kan ju borra några extra hål runt omkring och spruta in mera. Kostar så lite och så slipper du tjata på klantisarna till rörisar....
Är inte en av poängerna med hel, oskarvad, rörisolering att man slipper få eventuell kondens att sugas upp av isoleringen i bjälklaget?Drar man på lite kyla så lär det väl kunna bildas en del kondens på rören? Huh
Ah, men då står det fortfarande mellan två inkopplingar; parallellt och seriellt, med skillnaden att i det seriella fallet skall radiatorsystemet kopplas direkt till VP VP -> UKV topp -> UKV botten -> Radiatorsystem -> VPmedan i det parallella skall ett rör dras till UKVVP -> UKV topp -> UKV topp-> Radiatorsystem -> VP | -> UKV bottenNu hänger min UKV ca 2m från VP och en eventuell returledning måste isf dras från VP och direkt till UKV-botten. Är det okej isf?CiteraFogskum har en otrolig förmåga att expandera, normalt borde det räcka men du kan ju borra några extra hål runt omkring och spruta in mera. Kostar så lite och så slipper du tjata på klantisarna till rörisar....Hmm, ja det är nästan så jag skulle göra det, tråkigt bara att behöva göra om saker jag betalt för att få gjort..CiteraÄr inte en av poängerna med hel, oskarvad, rörisolering att man slipper få eventuell kondens att sugas upp av isoleringen i bjälklaget?Drar man på lite kyla så lär det väl kunna bildas en del kondens på rören? HuhDet är precis detta som gör att jag tycker det är olustigt att "okeja" denna installation och sedan bygga in och glömma fläktkonvektorn, för det kommer jag inte kunna göra med gott samvete...
Försvarar inte på något sätt isoleringsarbetet, utan bara att det går bra med fogskum och kvittar om det är fogskummat eller om isolering sitter på röret. Isolering som isolering....Kondens på rör uppstår bara om fuktig luft når röret.Det går bra med att ansluta botten direkt till radiator returen på värmepumpen.Men tesen parallellt eller seriellt som gäller i ditt fall vågar jag inte sia om. Har du fått rekommendation om bättre flöde och volym så gäller parallkopplingen.Seriell koppling förbättrar inte flödet utan bara volymen. Måste nu försöka lära mig varför seriell och vice versa....
CiteraFörsvarar inte på något sätt isoleringsarbetet, utan bara att det går bra med fogskum och kvittar om det är fogskummat eller om isolering sitter på röret. Isolering som isolering....Kondens på rör uppstår bara om fuktig luft når röret.Det går bra med att ansluta botten direkt till radiator returen på värmepumpen.Men tesen parallellt eller seriellt som gäller i ditt fall vågar jag inte sia om. Har du fått rekommendation om bättre flöde och volym så gäller parallkopplingen.Seriell koppling förbättrar inte flödet utan bara volymen. Måste nu försöka lära mig varför seriell och vice versa....Jag tog det inte som att du försvarade heller, förstod vad du menade Har ju fått båda rekommendationerna här egentligen, oavsett vilken så kan det åtminstone inte bli sämre än vad det är nu..
Dykrören användes väl bara till anslutning av dyktermometrar?
Precis hulta, ökat flöde är vad som rekommenderats. Jag tycker inte heller att en extra CP skall behövas...Hehe, tanken är faktiskt monterad vertikalt, bara en dålig fotograf som inte tänkte på att bilden är väldigt missvisande UKV100 monteras hängande medan de övriga står på fötter.
Så är det kopplat hos mig.Sen vet inte jag hur Borö VB100 ser ut på insidan, men i toppen har jag 4st anslutningar, tror inte den har någon anslutning alls i botten.Tycker att det bör ligga något bakom markeringarna röd och blå, för skulle bägge terminera i toppen så finns det ju ingen ide att märka upp dem.
abrovink,förstår jag dig rätt om du har 2 anslutningar pluggade?Ta isf reda på om det är kamrörslinga mellan dom, om så hade jag direkt kopplat in kallvatten på den som förvärmare till VVB:en ThumbsupÖnskar jag kollat upp sprängskiss på ukv:n innan installation. Tog för givet att 2 av anslutningarna var med slinga
Fick nyss larm och var snabb och noterade temperaturerna;GT1 31.1 (stopp vid 36)GT2 0.1GT8 44.9
Vill minnas att returtemperaturen när värmeladdningen startade var 31 grader, så inte så stor skillnad. Men troligen så är det du säger korrekt, för att få bukt med detta måste man göra avkall på kopplingsdifferensen Tycker det bara är konstigt att det ska behövas..?
När det var svinkyla i vintras gick ju så klart kompressorn oftare och då hann aldrig temperaturen på returen sjunka tillräckligt mycket utan under dec-jan var jag larmfri, men då var det konstant kallare än 0 grader.
Hej Nej GT1 är fram och GT8 retur.