Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rumsgivare och rumstermostater!? - EcoAir/EcoEl  (läst 11052 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rumsgivare och rumstermostater!? - EcoAir/EcoEl
« Svar #15 skrivet: 29 september 2008, 11:44:13 »
Jag har alla mina ventiler kvar på elementen http://www.conrad.se/?article=617501. Skulle aldrig plocka bort dessa max 0.1 gr diff på rumtemperaturen. Bor i skåne och har 18,5 i källare, 22,0 i badrummen och i köket, de övriga 21,5. Pumpen startar 2-3 ggr/dygn och går då mellan 55-65 min (i nuläget). Ska du ha perfekt temp så behåll ventilerna, du verka ha det som jag, mycket vänner på besök, solen som värmer, köksspis, ugn och kanske en kamin som också bidrar med värme.

Har provat olika placeringar med min rumsgivare. Vad skall man ha en rumsgivare till egentligen....?

Under förutsättning att reglerautomatiken och utegivare funkar bra, huskurva och differens är bra inställda, så kan man verkligen undra. Rumsgivaren duger naturligtvis inte till att reglera värmen individuellt i olika rum.

Men... den kan ge "korrigering" till värmeautomatiken. När energitillskottet till huset ökar genom andra orsaker än värmepannan, tex solinstrålning, 15 gäster, storbak, L/L värmepump etc. så känner rumsgivaren av det och sänker värmeflödet från pannan.

Har slutligen satt min rumsgivare i ett stort rum med många söderfönster, men i skugga, på en plats med god luftcirkulation.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Rover

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsnes/Norge
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rumsgivare och rumstermostater!? - EcoAir/EcoEl
« Svar #16 skrivet: 29 september 2008, 23:01:12 »
Hei
Jeg har i likhet med Larryd eksperimentert med ulike plasseringer av innetemp. giveren - og resultatet ble det samme - et stort rom mot sør, men jeg kjører for det meste kun etter utegiveren - etter eksperimentering med huskurveregulering ser dette ut til å funke for mitt behov og hus. Jeg har radiatortermostater på nesten alle radiatorer og viftekonvektorene i huset. Høst og vår er det vanskelist med "perfekt" temp, da kjører jeg på en noe forhøyet minimumstemp - ca 28 ºC, mens på det kaldeste har jeg maks 45 ºC på turvannet.

mvh
Einar

CTC V2 EcoEl og EcoAir 107, Nord.Norge - ca 300 km nord for polarsirkelen...
CTC V2 EcoEl og EcoAir 107, souterrenghus 1972, norsk standard isolering 100mm.., ca 280 kvm på to plan, beliggenhet 300 km nord for Polarsirkelen på kysten. Før VP; 10000 kWh inkl. alt og 3 kbm olje, med VP; 22000 kWh inkl. alt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!