Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: I'm back med en Zubadan 2  (läst 4015 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
I'm back med en Zubadan 2
« skrivet: 11 februari 2011, 07:57:33 »
Yes, nu har jag äntligen fått en ny uteenhet. Mitt haveri slutade med att min ÅF sålde en ny utedel till inköpspris eftersom den gamla inte blev reparerad på garanti vilket gjorde att reparationskostanden för den gamla och att köpa en ny blev ungefär lika stora.
Första intrycket är att antingen är Zubadan 2 effektivare än version 1 eller så fungerade aldrig min första riktigt ordentligt. Utetempen har nu pendlat mellan -15C och -23 medan inntempen pendlat mellan +22,7 och +22,9. Igår kväll gick utedelen på steg 3 vid ca -15C och kopplade till steg 1 när tempen kröp mot -20C. Med den gamla utedelen gick den på steg 1,2,3 redan vid -15C och behövde ytterligare elstav vid -20C så en märkbar prestandaskillnad men som sagt tror nog att det främst beror på att den gamla varit punkterade en längre tid.

Nu gäller det bara att få FD 35:an intrimmad tillsammans med Zubadan så att man får komforten och kostnaderna optimerade, någon som har goda ider eller tankar kring detta?

I vilket fall som helst kändes bra igÃ¥r kväll när det var -20C ute och +23 inne och hela huset kördes pÃ¥ kompressoreffekt.  Thumbsup
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: I'm back med en Zubadan 2
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2011, 09:39:58 »
Yes, nu har jag äntligen fått en ny uteenhet. Mitt haveri slutade med att min ÅF sålde en ny utedel till inköpspris eftersom den gamla inte blev reparerad på garanti vilket gjorde att reparationskostanden för den gamla och att köpa en ny blev ungefär lika stora.
Första intrycket är att antingen är Zubadan 2 effektivare än version 1 eller så fungerade aldrig min första riktigt ordentligt. Utetempen har nu pendlat mellan -15C och -23 medan inntempen pendlat mellan +22,7 och +22,9. Igår kväll gick utedelen på steg 3 vid ca -15C och kopplade till steg 1 när tempen kröp mot -20C. Med den gamla utedelen gick den på steg 1,2,3 redan vid -15C och behövde ytterligare elstav vid -20C så en märkbar prestandaskillnad men som sagt tror nog att det främst beror på att den gamla varit punkterade en längre tid.

Nu gäller det bara att få FD 35:an intrimmad tillsammans med Zubadan så att man får komforten och kostnaderna optimerade, någon som har goda ider eller tankar kring detta?

I vilket fall som helst kändes bra igÃ¥r kväll när det var -20C ute och +23 inne och hela huset kördes pÃ¥ kompressoreffekt.  Thumbsup
Så har min fungerat hela tiden så det låter som att din aldrig mådde riktigt bra.
Great to have you back!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: I'm back med en Zubadan 2
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2011, 12:53:51 »
Jo så verkar det och jag som hade börjat fundera på att byta radiatorer etc för att få det att fungera ännu bättre. Nu får jag istället justera ner värmekurvan för att försöka landa på en 21,5 - 22 C innetemp för med den gamla inställningen blir det för varmt vilket är ett betydligt roligare problem att lösa.
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: I'm back med en Zubadan 2
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2011, 13:16:39 »
Hej Tro ! Glädjande att du får ordning på historien, först och främst på din anläggning. *roflmao*
Jag har även fått levererad Zubadan 2,men vid sammankopplingen med innedelen ,märkvärdig men finns ej Zubadan 2 på listan väljbar utedel. Så har installatören vallt HRP 100.Tänkte att senare när jag har fått lite bättre kännedom de systemet skulle höra med Support.
Jag är hänvisad till CanVac Support tjänst ,man skulle registrera sig där ,men den utdelade
support koden vill ej fungera . Jag misstänker att den kan vara en förbättrad efterföljare,synd att vi har ej tillgåg till nödvändig underlag för att få bättre kunskap och nyttjande .
Min förhoppning nu att du kan reda på det,du är redan varmt i kläderna beträffande Z16 . :)
Vi är knappt 15 pers som har ME luft-vatten VP i Forumet, i landet kan tänka mig 300000 .(?)
Med rätta inställning skulle säkert vara möjligt att även jag kunde få rätt värmekurva för att
nå 21,5-22 grader som jag har nu utan att byta elementerna.Mvh Marma Glad över att du är Glad !
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: I'm back med en Zubadan 2
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2011, 13:43:40 »
Hej!

Zubadan 2 ska heta HRP100 i menyn så det har du helt rätt. Enda egentliga skillnaden vid val av olika utedelar är att den (programkortet) då automatiskt ställer in lämpliga "standard" temperaturer samt justerar olika valbara min och max värden.
Typ, väljer man Zubadan1 så är max kompressortemp 52C och vv stop default värde är 50,5C, väljer man HRP100 så är max kompressortemp 57 och vv tror jag var 53C.

Vad jag har läst börjar du ocksÃ¥ fÃ¥ ordning pÃ¥ din anläggning sÃ¥ nu är vi minst 2 som är glada  Thumbsup   
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: I'm back med en Zubadan 2
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2011, 13:56:52 »
Hej!

Zubadan 2 ska heta HRP100 i menyn så det har du helt rätt. Enda egentliga skillnaden vid val av olika utedelar är att den (programkortet) då automatiskt ställer in lämpliga "standard" temperaturer samt justerar olika valbara min och max värden.
Typ, väljer man Zubadan1 så är max kompressortemp 52C och vv stop default värde är 50,5C, väljer man HRP100 så är max kompressortemp 57 och vv tror jag var 53C.

Vad jag har läst börjar du ocksÃ¥ fÃ¥ ordning pÃ¥ din anläggning sÃ¥ nu är vi minst 2 som är glada  Thumbsup   

Jag är ocksÃ¥ glad!  *vinkar*
Men jag känner inte igen temperaturerna du skriver. Min gör vV med en värmebärare på dryga 60 grader.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: I'm back med en Zubadan 2
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2011, 14:48:18 »
Jo i vÃ¥ra maskiner med gamla styret betyder 57C max tillÃ¥ten returtemp pÃ¥ vattensidan när den producerar vv, sedan väljer den ocksÃ¥ ett "default" stop värde pÃ¥ vv, detta gÃ¥r att justera i efterhand om man vill och repesenterar alltsÃ¥ bara en rekommendation. Jag kör alltsÃ¥ fortfarande vv start 44 och stop 49C.   
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: I'm back med en Zubadan 2
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2011, 15:42:25 »
Hej ! Med de korta tids erfarenhet vill seja att vänta med justeringar (om de ej absoluth nödvändiga ), eftersom pumpen söker fram de rätta värderna på 2-3 dagar.mvh Marma :)
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: I'm back med en Zubadan 2
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2011, 18:13:47 »
Hehe men mÃ¥ste ju gÃ¥ i shorts och en tunn tröja nu när det är sÃ¥ varmt inne fastän det är -20 ute  ;D

Har nu ändrat kurvan till V21 och H46.5, körde tidigare med V20 H50 och har fortfarande 22,3 inne så har alltså fått ner tempen en aning nu så får försöka finslipa lite till och landa på 22,0.

Men allvarligt, jag var nöjd med min gamla pump, den var bra så länge den nu höll ihop men med den nya är jag helt imponerad, den är ju så otroligt kraftfull.

Men som sagt, tror nog att det mest beror på att min första aldrig fungerade helt 100%:igt, speciellt inte på slutrakan innan den klappade ihop.

Hann aldrig riktigt justera in min nya FD 35:a tillsammans med den gamla Zubadanen men det jag däremot hann märka var att det blev på håret med den konfigurationen när utetempen kröp ner mot -20, nu däremot finns det till och med ett överflöd av effekt eftersom det finns steg kvar att koppla till om det skulle behövas.

Nu börjar mitt mål vara uppnått dvs. att vi klarar oss utan olja och utan ved och ja till och med utan elspets åtminstone ner till -20C och troligen några få grader lägre med en bibehållen innetemp på +22C.

Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!