Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Innan installation av Me Z16 Ecodan vänder mig till Panelen  (läst 24663 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
Hej ! Om 10 dagar kommer installatören ,väntat snart 2 mån,mkt strul och onödigkostnad.
Uppsamlingsplåt (tråg) för dräneringsvatten våre enklast att få monterad samtidigt ,hur har Ni gjort det ?
inre rumsgivare ,tryckvakt,blandningsventil,vibrationsdämpare, (verkar sÃ¥ de följer ej med )  iaf stÃ¥r det sÃ¥ i CanVacs användar hänvisning Kan beställas frÃ¥n Installations firman? Värmekabel kan montera själv,sÃ¥ är det löst.
Om jag behåller min gamla cirkulationspump Gustavsberg CK32A 3 samt Ewt 135 elbaronen(2st)
för backupp de var en del av den gamla anläggningen och även i dessa väntanstiden använder
för uppvärmningen.Jag har en känsla utav att cirkulationspumpen som finns i Ecodan (WiloStar 25/6-3 W93 ) blir ej tillräkligt för 30 st högvärme radiatorer. Jag märkte när -16C var här i dezember och på prov jag satt på gamla TA32oo för att nyttja dennes cirkulationspump.(förbättrades uppvärmningen 13,5 kw fick jag 18-19 grader i bostaden .(innan 17) Nu har jag 9kw och 20,5 i bostaden med endast Gustavsbergs cirk.pump och ewt 135.Tacksamt för hjälp./ b00k Marma
« Senast ändrad: 17 januari 2011, 12:49:46 av marma »
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: Innan installation av Me Z16 Ecodan vänder mig till Panelen
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2011, 23:47:54 »
   Hej ! UppsamlingsplÃ¥t för dräneringsvatten eller drÃ¥pprenna eller bÃ¥ttentrÃ¥g har ni till VP ?
 har ni haft den frÃ¥n början eller monterat senare ?
 Om ett par dagar kommer montören sÃ¥ for jag svar pÃ¥ mÃ¥nga frÃ¥gor vad jag undrar över.
 Har ni monterat vibrationsdämpare ? det skulle höja Z16 och förbättra dränerings möjligheterna ? under. Marma  Sc:,h
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Innan installation av Me Z16 Ecodan vänder mig till Panelen
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2011, 08:45:11 »
   Hej ! UppsamlingsplÃ¥t för dräneringsvatten eller drÃ¥pprenna eller bÃ¥ttentrÃ¥g har ni till VP ?
 har ni haft den frÃ¥n början eller monterat senare ?
 Om ett par dagar kommer montören sÃ¥ for jag svar pÃ¥ mÃ¥nga frÃ¥gor vad jag undrar över.
 Har ni monterat vibrationsdämpare ? det skulle höja Z16 och förbättra dränerings möjligheterna ? under. Marma  Sc:,h

Jag har min monterad på ett markstativ. Under fötterna till markstativet har jag Novibramatta (gummimatta) Jag har däremot inga vibrationsdämpare mellan stativet och maskinen.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Innan installation av Me Z16 Ecodan vänder mig till Panelen
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2011, 12:40:16 »
Hur har det gått med installationen? Är allt taget i drift och fullt fungerande?

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: Innan installation av Me Z16 Ecodan vänder mig till Panelen
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2011, 22:25:39 »
Hej! Tack för frågan ! Idag blev de klara ,tagit i drift och verkar allt fungera . Långsamt blev varmare här frå 15 C till 17,5 C och ökar hela tiden. Nu är elementerna riktig skön varma.
 Ute-10 C kl 20.
Z16  nästan hörs inte ,imposans stÃ¥r pÃ¥ betongsten 15cm hög + markstativ.
Ecodan verkar fungera även bra.
 Kyltecknikern  vvs kom frÃ¥n Katrineholm ,han var duktig ,gick Ã¥t 11-12 m slang, vaqumsugning
och allt gick profsig till. Han hade ingen bottentråg med sig så blev ej värmekabeln monterad,det blir senare.Nyfiken på första 24 timmars förbrukning . Nu är jag så trött efter all
väntan och strul att" glad är jag med reservation " det har aldrig hänt mig förr,men ser framåt positiv . Tack för hjälp!! /Marma Thumbsup 8)
« Senast ändrad: 26 januari 2011, 22:27:19 av marma »
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Innan installation av Me Z16 Ecodan vänder mig till Panelen
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2011, 08:55:31 »
Hej! Tack för frågan ! Idag blev de klara ,tagit i drift och verkar allt fungera . Långsamt blev varmare här frå 15 C till 17,5 C och ökar hela tiden. Nu är elementerna riktig skön varma.
 Ute-10 C kl 20.
Z16  nästan hörs inte ,imposans stÃ¥r pÃ¥ betongsten 15cm hög + markstativ.
Ecodan verkar fungera även bra.
 Kyltecknikern  vvs kom frÃ¥n Katrineholm ,han var duktig ,gick Ã¥t 11-12 m slang, vaqumsugning
och allt gick profsig till. Han hade ingen bottentråg med sig så blev ej värmekabeln monterad,det blir senare.Nyfiken på första 24 timmars förbrukning . Nu är jag så trött efter all
väntan och strul att" glad är jag med reservation " det har aldrig hänt mig förr,men ser framåt positiv . Tack för hjälp!! /Marma Thumbsup 8)

Om han var frÃ¥n Katrineholm mÃ¥ste det ha blivit väldigt proffsigt utfört.  ^-^
Jag jobbar i Katrineholm nämligen men det var inte vi som var där.
Hoppas att du blir nöjd och att allt fungerar som det är tänkt.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: Innan installation av Me Z16 Ecodan vänder mig till Panelen
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2011, 12:20:54 »
Hej Raptor ! Jag återkommer med rapporter senare. Fortfarande 17,5 i rums temp,returen 34 C
Z16 tuffar pÃ¥ . Jag fick en <installations protokoll< innehÃ¥ller ej sÃ¥ mycket arbetstryck värme 34  arbetstryck kyldrift 9 . Kan hända att rumsgivare (pÃ¥ gamla ledning) är fel placerad i köket
(ovan på pannrum.) Där hade man tidigare manual styrnig och 2 grad skillnad mot övriga del av bostaden( inställt 2 grader plus och visade funktioner med ljus)jag måste kolla lite till.
hälsn.Marma
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: Innan installation av Me Z16 Ecodan vänder mig till Panelen
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2011, 22:58:29 »
Hej ! Första avläsning shockerande mycket.Det har vi ej haft innan med eluppvärmningen !Elmätare 322kw (24 timmar)inckl hushÃ¥llsel (40kw) pÃ¥ separat mätarpanel ABB 22,5 timmar  182 kw )Kollade  tillskÃ¥tt värme  1,/hänger pÃ¥ , försökt ändra men gick ej bra (i service panelen) Returgivare 38,5 ute temp -11.7 Kurv temp radiatorer 42,3
vv 47 kompr 1,2,3 är på 55C . Inne temp 19,5 Manuellt mätt. (givaren 21.30 i köket )
Ned isningen bredvid husvägg ej så vacker syn, dumt att gick ej att få dit dräneringsplåten och värmekabeln,morgon skall jag hitta på ngt.
Enligt vad jag har läst här skulle ej behövas tillskåttsvärme ,hur kan jag programmera om det ?
Tack för hjälp  /Marma
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Innan installation av Me Z16 Ecodan vänder mig till Panelen
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2011, 08:18:20 »
Menar du verkligen 322kWh, inte 222kWh? Du skriver 182kWh på separat mätare och 40kWh hushållsel.
Det låter mycket i båda fallen men om du har den stora tanken tar varmvattnet ganska mycket energi för att värmas från ca +7 till +50. Ställ ner MAX VV-temp till 49 så blir VV-produktionen mycket kortare.
Kurvan kan jag inte ge någon reflektion på. Jag antar att du bara ser returtemp och att du har haft ett delta T på ca 10 grader förrut. Du kan spärra eltillskottet så att den bara får använda kompressorn och även ställa fördröjning på eltillskott och hur mycket under börvärdet temperaturen måste ligga för att det ska få gå in. I övrigt kan jag inte vara till så mycket hjälp. Har ju ingen likadan maskin att knappa i.

Låt den få gå nåt dygn, det tar tid att värma upp ett hus som legat 5-6 grader under önskad temp under en tid.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: Innan installation av Me Z16 Ecodan vänder mig till Panelen
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2011, 09:19:21 »
Oj, med den förbrukningen måste ju kompressor steg 1,2,3 samt elsteg 1 legat på konstant?!

Men som Raptor säger ska du höja ditt hus 5-6 grader vid utetemp -12C kostar det på innan den har uppnått inställda värden.
Blir säkert en längre och mera tillförlitlig förbrukning när Zubudan har jobbat ikapp temp diffen.
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: Innan installation av Me Z16 Ecodan vänder mig till Panelen
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2011, 11:02:59 »
Hej ! Det är klart att jag hade lägre temp 17-18 C grad en längre tid ,15C under installationen
men installatören körde upp vv samt elementerna på rätt nivå med tillskåttvärme innan Z16
kopplades påDet, kunde man förstå att en övergångs period kan behövas tillskåttsvärme.
Men att det blev så galet förmycket ? det är 100 kw högre än annars det högsta förbrukning.!!
Vid installationen kopplades in i kretsen EcoDan ,den gamla cirkulationspumpen <Gustavsberg CK32 A 3<samt o ställd men inmonterad den gamla värmebaronen för < ev behov vid backupp<
cirkulation går genom de rören,den finns med i systemet ,men jag kan ej se att den skulle på ngt vis störa ? Vattentrycket är mycket dålig här i kommunen ,så även hos oss det kan ev.
ta sedan i beräkning (påfyllning-uppvärmning menar jag ) Jag skall försöka gå in i service inst.läge och koppla av patron 1.
hälsn/Marma
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Innan installation av Me Z16 Ecodan vänder mig till Panelen
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2011, 11:40:01 »
Hej ! Det är klart att jag hade lägre temp 17-18 C grad en längre tid ,15C under installationen
men installatören körde upp vv samt elementerna på rätt nivå med tillskåttvärme innan Z16
kopplades påDet, kunde man förstå att en övergångs period kan behövas tillskåttsvärme.
Men att det blev så galet förmycket ? det är 100 kw högre än annars det högsta förbrukning.!!
Vid installationen kopplades in i kretsen EcoDan ,den gamla cirkulationspumpen <Gustavsberg CK32 A 3<samt o ställd men inmonterad den gamla värmebaronen för < ev behov vid backupp<
cirkulation går genom de rören,den finns med i systemet ,men jag kan ej se att den skulle på ngt vis störa ? Vattentrycket är mycket dålig här i kommunen ,så även hos oss det kan ev.
ta sedan i beräkning (påfyllning-uppvärmning menar jag ) Jag skall försöka gå in i service inst.läge och koppla av patron 1.
hälsn/Marma

Kolla bara så inte den gamla elpannan är igång. Att ha två pumpar i systemet kan vara lite bökigt. Viktigt att hålla samma flöde på båda.
Angående vattentryck för påfyllnad så är det inga problem. Du bör ha 6 bar men kan eventuellt ha lägra men säkert inte under 4 bar vilket räcker gott för att fylla systemet. Zubadanen levererar 11kW vid 45 i framledning och -15 ute. Har du något högre framledning går effekten ner något. Jag tror att det legat på gränsen för vad pumpen klarar under uppvärmningsfasen med en utetemp på -12. Sedan ska de tillverka VV under ännu sämre förhållanden så visst kan det kosta.
Läs av timma för timma så ser du om snitteffekten börjar gå ner när huset och VV blivit varmt.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: Innan installation av Me Z16 Ecodan vänder mig till Panelen
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2011, 11:51:26 »
Ok men använder du också den externa cirk.pumpen till att cirkulera hv med eller ligger den passivt i slingan och "släpar" med?
Jag har också en motsvarande konfiguration med externa cirk.pumpar och tycker det fungerar bäst när dessa hjälper till för den inbyggda cirk.pumpen verkar vara lite klen, speciellt då i större slingor.
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: Innan installation av Me Z16 Ecodan vänder mig till Panelen
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2011, 12:51:34 »
Ok men använder du också den externa cirk.pumpen till att cirkulera hv med eller ligger den passivt i slingan och "släpar" med?
Jag har också en motsvarande konfiguration med externa cirk.pumpar och tycker det fungerar bäst när dessa hjälper till för den inbyggda cirk.pumpen verkar vara lite klen, speciellt då i större slingor.
Hej Tro ! Den externa cirk.pump hänger med.Jag har märkt innan att en cirk pump blir klen,det verkar vara OK. Den gamla tillskått hänger ej med ,den bara finns där för att vid ev galenskap kan skruvas på.(i nuläge bör vara passiv)
Men jag h. varit i pannrummet och ändrade huskurvan  V -20  H 49,1
SÃ¥ tillskÃ¥tt 1 av kompressor 1,2 pÃ¥  3.-an av. Ute temp 0.-1 inom hus 19C
Senare tar jag uppgifter och kollar läget.
Raptor ! vattentrycket är 2,5 atm temp 45 C    Ecodan har förbrukat 133 kw 11 timmar  Ecodan vv är normalt stor 185+45 för manteln .hälsn/marma
« Senast ändrad: 28 januari 2011, 14:21:00 av marma »
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: Innan installation av Me Z16 Ecodan vänder mig till Panelen
« Svar #14 skrivet: 28 januari 2011, 17:26:09 »
hej! Lyckades stänga av tillsk.värme1 det hände efter att jag ändrade kurvan, men även kompr 3 av.värmekurva ligger pÃ¥ 34,5  börvärme radiator 43,7
Värme  radiatorna är ljumma.Försökt starta kompr 3 ,men tydligen mÃ¥ste lämplig data ändras.
Det är ej kallt,  ej heller varmt inne 19 grader. Tappat upp badkaret och höjt vatten temp för 4 timmar,det gick bra.Kan hända att ljumma radiatorns förklaring ,prioritering av vv.
Alla fall för 3,5 timmar gick åt 14kw./ABB panel/ Mösshålet bredvid slangen och isen har jag ej hunnit med.Jag återkommer senare. mvh Marma
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!