Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Volymtank AV eller PÃ…?  (läst 3430 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
Volymtank AV eller PÃ…?
« skrivet: 28 november 2010, 18:46:37 »
Kul med en egen tavla!

Jag är först ut med en fråga till den kunniga panelen:

Jag använder min acktank (ca 220L) som volymförstoring genom att ha shunten fullt öppen.
Frågan är om man bara ska ha det när tempen är mellan +15 när värmesäsongen börjar till det blir ca -5 och min uteffekt är lägre än vad huset drar?
Alltså! Nu när det är -9, ska jag stänga av volymförstoringen eller ska jag fortsätta att köra med öppen shunt? Vilka fördelar/nackdelar finns. Finns det pengar att spara?

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Volymtank AV eller PÃ…?
« Svar #1 skrivet: 28 november 2010, 20:20:58 »
Hej
Håller med,,,tack för egen tavla.
Jag tänker koppla in en "värme bevarare"som jag kallar det.
Kör man som jag med endel konvektorer så är det nästan nödvändigt att ha någom form av reservoar när växelventilen slår över till vv.
Mina konvektorer står bara och blåser kall luft när vv görs,,,inte roligt kan jag säga när det är -5 till -10 ute.
Kopplade in mina konvektorer när jag hade en anl.med shunt,nu sitter man i annat läge och en massa man skulle ha gjort men inte hunnit,det jag inte hann då gör jag sen.
Till din fråga Raptor:
Det måste som jag ser det finnas kwh:att spara genom att köra förbi den,jag kommer att använda mej av någon form av kärl typ 50l exp.kärl,jag tycker att dina 220l kanske är väl tilltaget.
Jag menar att 220l,det är ju nästan som en 60-tals villa m källare med radiatorer extra som du har och värmer upp.
På sommaren finns ju absolut inget argument att ha så stor "knäpptank" 50-60l kärl räcker nog då med.
Jag kan tyvärr inte hitta några direkta aha-argument för att ha så stor volymförstoring.
Du pratar om shunt,har du shunt på din version av Ecodan?
//Thommy Johansson
« Senast ändrad: 28 november 2010, 20:28:10 av T.Johansson »
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Volymtank AV eller PÃ…?
« Svar #2 skrivet: 28 november 2010, 21:14:00 »
Nej, jag ska försöka förklara hur mitt system är byggt.
Jag har en tank som är hjärtat i systemet. Den kan jag ladda via en vattenmantlad vedkamin.
På radsidan så har jag såklart en radshunt som styr tilloppstempen när jag eldar i kaminen. På returen från radiatorerna har jag dockat Ecodanen. Alltså på sekundärsidan om shunten. Om shunten är stängd så är tanken utan flöde. Men är shunten öppen så används hela volymen som en volymförstoring på tilloppet.
Jag har gjort så här bara för att jag vill kunna elda på vintern och använda tanken som spets till värmepumpen och slippa använda elpatronerna annat än till VV-spets.
Nästa fördel är den du vill åt. När växelventilen slår om för vv-produktion så startar min befintliga radpump och cirkukerar vattnet i systemet. Då är det bra att ha 220 liter 40 gradigt vatten att cirkulera. Man märker aldrig av att pumpen gör varmvatten.

Jag har således ingen shunt i Ecodan.

Själv är jag inne på samma spår. Att ju mindre vatten den behöver hålla varmt desto bättre men jag är samtidigt inne på att värmen kommer huset tillgodo och att det bara kostar i initialuppvärmning. Sedan är det bara underhållsvärme och med den isoleringen som är på tanken så försvinner det inte mycket från den.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Volymtank AV eller PÃ…?
« Svar #3 skrivet: 29 november 2010, 13:22:02 »
Ingen som har nÃ¥gra uppslag?  :o

Tills vidare kör jag med volymtanken PÅ.

Enda nackdelen är att en börvärdesförändring i realiteten drygt ca 10 min i och med den stora volymen. Om det nu är en nackdel...tveksamt.
En annan observation angående inkoppling. Det har ju varit lite diskussion om hur den skall kopplas in. Jag matar tanken i botten och tar ut i toppen. Har inte så många alternativ då det är en acktank och pumpen är dockad på returen.
Det är inga problem med skiktning.
Temperaturen börjar stiga i botten och stiger vartefter uppåt ganska långsamt. En förändring av börvärdet på 2 grader märks inte på radtillopp förrän efter ca 12 minuter. Eftersom jag har givaren kvar i pumpen så håller den inställt börvärde och det blir inga problem med svajjig reglering.

Men tillbaka till frågan: Sparar man pengar genaom att stänga bort volymtanken?

CC? Rickard? Roland? Oraklet? NÃ¥n?

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Volymtank AV eller PÃ…?
« Svar #4 skrivet: 29 november 2010, 17:51:01 »
Det kan inte bli nån besparing genom att stänga bort tanken så länge som värmeförlusterna kommer huset tillgodo.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Volymtank AV eller PÃ…?
« Svar #5 skrivet: 29 november 2010, 18:45:25 »
Det beror på hur du använder tanken. Jag gillar tankar och skulle definitivt ha den kvar. Men det beror på vad du gör med den. Ack, volym, flödesutjämning mm. Personligen struntar jag i om jag skulle förlora lite när det är som kallast. Den gör ju att du kan ha en STOR vp kopplad till dit system *vinkar*

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Volymtank AV eller PÃ…?
« Svar #6 skrivet: 30 november 2010, 07:18:26 »
Det beror på hur du använder tanken. Jag gillar tankar och skulle definitivt ha den kvar. Men det beror på vad du gör med den. Ack, volym, flödesutjämning mm. Personligen struntar jag i om jag skulle förlora lite när det är som kallast. Den gör ju att du kan ha en STOR vp kopplad till dit system *vinkar*

Den är kopplad som volym enligt tidigare inlägg.
Jag har en STOOR värmepump!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!