Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme och vatten ur samma hÃ¥l.  (läst 12246 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magnus80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Bergvärme och vatten ur samma hål.
« skrivet: 22 augusti 2009, 19:13:17 »
Hej alla glada!

Här kommer lite funderingar från mig, helt ny på detta forum :)

Jag bor i en tvåplansvilla (byggd 1903) på 140kvm, den är tilläggsisolerad och har treglasfönster. Det trevligaste är nog att det är vattenburen golvvärme i hela huset, 6 rok). Det tråkigaste är att huset värms upp av en elpanna från -93. En annan rolig sak är att i slutet av 80-talet - början av 90-talet fanns det bergvärme här, men det fungerade inget vidare på den tiden så pannan byttes ut mot en elpanna. De som bodde här då tog värme och vatten ur samma hål, jag ska försöka förklara hur... =) Vi tar fortfarande vatten ur samma hål som användes då. Hålet är ca 120m djup, och vattenpumpen sitter på ca 110 meters djup.
Från borrhålet och in i pannrummet går det två slangar, en som såklart går till dricksvattnet, och en som ej används längre,
slangen som ej används returnerade förut vatten från bergvärmepannan och tillbaka till borrhålet (den går ej lika djupt ner som "vattenslangen"). Nu undrar jag om det går bra att ersätta elpannan med en ny bergvärmepump och använda lösningen som redan finns. Det skulle bli betydligt billigare och enklare än att borra ett nytt hål. Jag tycker att det bör gå att ta vatten från inkommande ledning (som har partikelfilter) och sedan koppla det till pannan, som sedan värmer och cirkulerar vatten och sedan returnerar vatten till borrhålet om det behövs... men jag är inte så insatt i detta område, så vad vet jag... jag hoppas iallafall på trevliga svar :) Kan tilläggas att slangarna ligger så pass djupt att frysning är omöjlig vilket bör innebära att man slipper använda någon typ av brinevätska eller vad det heter.

MVH Magnus

140m2 boyta uppdelat på 1½ plan, 6rok. Vattenburen golvvärme i hela huset. Huset byggt 1903, är tiläggsisolerat och har treglasfönster. Värmer villa och varmvatten med en Nibe 1225-6 sedan 21 jan. 2010.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme och vatten ur samma hål.
« Svar #1 skrivet: 23 augusti 2009, 10:38:10 »
Jag vet nog varför det inte funkade med bergvärme förra gången. Vid grundvattenvärme så bör returvattnet infiltreras i en annan brunn en bit bort, annars blir vattnet i brunnen snabbt så nerkylt att det fryser. Så du kommer nog att åka på ett nytt borhål hur du än gör.

I denna står det lite om principen för grundvattenvärme:
http://www.svepinfo.se/usr/svep/resources/filearchive/9/faktablad_vattenvarme.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme och vatten ur samma hål.
« Svar #2 skrivet: 23 augusti 2009, 11:35:44 »
Även om man återför vattnet till samma borrhål måste det gå att ta ut lite mer värme än om man stoppade ner en slang enligt vanlig värmepumpmodell i borrhålet. Man slipper ju värmeövergångsmotståndet i vattnet och slangen. Men det kanske inte är så lyckat att låta vattnet cirkulera genom pumpens värmeväxlare, det kan bli beläggningar i den. OFtast brukar man installera en mellanvärmeväxlare som går att rensa men då tappar man några graders temperatur.

I det här fallet användes dricksvattenpumpen för att cirkulera vattnet till värmepumpen. Den arbetade då förmodligen mot ett betydligt högre tryck än vad som krävs för att bara cirkulera vattnet så elförbrukningen var nog onödigt hög.

Sen är frågan hur flödesregleringen var. Tog man ut ett större flöde vatten för att t.ex. fylla ett badkar startade pumpen men frågan är om den fick tillräckligt med vatten till pumpens värmeväxlare. Det kan ha varit så att då stannade värmepumpen pga lågt flöde genom värmeväxlaren. Det kan ha varit något i den stilen som gjorde att det inte fungerade så bra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Bergvärme och vatten ur samma hål.
« Svar #3 skrivet: 23 augusti 2009, 16:55:43 »
Det är ingen bra ide att återföra vattnet till borrhålet igen, dels kyls det ner väldigt fort och dels syresätts vattner så att foderröret i brunnen rostar.

Annars fungerar det att använda samma vatten till en grundvattenvärmepump som till tappvatten.
Det är bara att se till att man köper en värmepump som är avsedd för grundvatten och att man gräver en stenkista för returvattnet..
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Magnus80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme och vatten ur samma hål.
« Svar #4 skrivet: 23 augusti 2009, 22:54:05 »
Tack Cougar  för att du pÃ¥minde mig om en sak... jag glömde att skriva att jag även har en slang som gÃ¥r frÃ¥n pannrummet och ut i en stenkista.... =)
Om det kan lyckas med detta, är det något särskilt märke på bergvärmepump man bör ha, eller borde vilken som helst fungera?

MVH magnus
140m2 boyta uppdelat på 1½ plan, 6rok. Vattenburen golvvärme i hela huset. Huset byggt 1903, är tiläggsisolerat och har treglasfönster. Värmer villa och varmvatten med en Nibe 1225-6 sedan 21 jan. 2010.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Bergvärme och vatten ur samma hål.
« Svar #5 skrivet: 24 augusti 2009, 10:15:23 »
Om du har en stenkista som sväljer den mängden som går åt så kan du använda den att återföra vattnet( provspola noga innan, annars kan det lätt bli lite fuktigt/isigt på tomten i vinter).
 Det gÃ¥r att använda vilken värmepump som helst som är avsedd för grundvatten (alltsÃ¥, inte en bergvärmepump) men jag skulle välja en som har rostfri, syrafast förÃ¥ngare eftersom det är den svaga delen pÃ¥ en grundvattenvärmepump..
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Magnus80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme och vatten ur samma hål.
« Svar #6 skrivet: 24 augusti 2009, 11:01:41 »
Får hoppas att stenkistan fungerar som den ska, ska försöka spola i den å se vad som händer...
Eftersom jag redan har en pump långt ner i hålet (ca 110m) som jag tar dricksvatten från så borde väl den pumpen även kunna försörja en värmepump? Kanske jag har dumma frågor, men det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och vara dum även i fortsättningen... =)
140m2 boyta uppdelat på 1½ plan, 6rok. Vattenburen golvvärme i hela huset. Huset byggt 1903, är tiläggsisolerat och har treglasfönster. Värmer villa och varmvatten med en Nibe 1225-6 sedan 21 jan. 2010.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme och vatten ur samma hål.
« Svar #7 skrivet: 24 augusti 2009, 12:14:30 »
Du kommer nog behöva en 7-8 kW VP och köldbärarflödet bör då vara minst 0,5 l/s. Du kan ju mäta upp att pumpen ger minst detta flöde, gärna mer om den ska försörja huset med vatten också.

Jag skulle nog rekommendera en mellanvärmeväxlare och sen en brine-slinga från denna till VP:n. Anledningen är att det kan bli beläggningar från grundvattnet i värmeväxlaren. Man bör då ha en modell som är enkel att ta isär och göra ren. Den bör också vara rejält dimensionerad.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Magnus80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme och vatten ur samma hål.
« Svar #8 skrivet: 24 augusti 2009, 22:05:46 »
Hur stora mängder vatten är det som kommer att gå ut till stenkistan?
140m2 boyta uppdelat på 1½ plan, 6rok. Vattenburen golvvärme i hela huset. Huset byggt 1903, är tiläggsisolerat och har treglasfönster. Värmer villa och varmvatten med en Nibe 1225-6 sedan 21 jan. 2010.

Utloggad Magnus80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme och vatten ur samma hål.
« Svar #9 skrivet: 25 augusti 2009, 14:13:29 »
Stenkistan verkar funka bra... =)
Kommer antagligen att bli en Thermia Optimum G2 som får värma huset och varmvattnet i framtiden. Kommer även att bli någon typ av värmeväxlare före värmepumpen. Så sen hoppas jag att alla blir glada och nöjda :)
Någon som har andra idéer som kan vara bättre?
Kan även tillägga att vi kompletterar med vedeldning på vintern... vedspis i köket och braskassett i vardgsrummet, båda på bottenvåningen. Har även en kakelugn på samma plan, men den är tyvärr ur funktion, men det ska fixas i framtiden... =)
140m2 boyta uppdelat på 1½ plan, 6rok. Vattenburen golvvärme i hela huset. Huset byggt 1903, är tiläggsisolerat och har treglasfönster. Värmer villa och varmvatten med en Nibe 1225-6 sedan 21 jan. 2010.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Bergvärme och vatten ur samma hål.
« Svar #10 skrivet: 25 augusti 2009, 17:26:42 »
Det  blir nog bra.
Den lilla växlarförlusten som blir med en extra växlare tjänar du nog in på en driftsäkrare anläggning.
Lycka till
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Magnus80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme och vatten ur samma hål.
« Svar #11 skrivet: 25 augusti 2009, 21:22:21 »
Ingen som vet hur mycket vatten som kommer att gå ut i stenkistan?
Min värmepumpsåterförsäljare (säg det där ordet på fyllan om du kan...) kunde inte svara på frågan.
En ungefärlig siffra skulle vara intressant att veta. 100liter/dygn, 1000liter/dygn, eller bara 10liter? Vem vet? Inte jag iallafall...
140m2 boyta uppdelat på 1½ plan, 6rok. Vattenburen golvvärme i hela huset. Huset byggt 1903, är tiläggsisolerat och har treglasfönster. Värmer villa och varmvatten med en Nibe 1225-6 sedan 21 jan. 2010.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme och vatten ur samma hål.
« Svar #12 skrivet: 26 augusti 2009, 08:05:29 »
Räkna med 2 m3/h när pumpen går.

Det skall gå att plocka ut ca 4 kW värme från brunnen bara genom rundpumpning om det är mellersta Sverige eller söderut. Det är ju ingen skillnad mellan att ta ut värmen via en köldbärarslang i brunnen eller genom att pumpa runt vattnet. Att det skulle bli problem med korrosion på foderröret verkar inte troligt. I så falla skulle alla borrhål drabbas av det då det är gott om syre i gränsskiktet vattenyta/luft.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Magnus80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme och vatten ur samma hål.
« Svar #13 skrivet: 27 augusti 2009, 19:54:18 »
Kanske blir nytt hål iallafall...
Jag fick förut en offert på vad nytt borrhål skulle kosta + inkoppling av ny Thermia Optimum G2 6kw, det skulle gå på 135000kr - rotavdrag (så slutsumman blir ca 115000kr)

Igår fick jag offert på vad det skulle kosta att använda befintligt borrhål och koppla in lika värmepump som ovan. Det skulle även tillkomma en värmeväxlare. Det skulle gå på 118000kr (inkl. arbetskostnad 23000kr). Vilket borde innebära 118000 - 11500kr i rot-avdrag = 106500kr.

Det är inte specificerat på offerten vad saker och ting kostar, men nog trodde jag att det skulle vara betydlit billigare att använda befintliga hålet??
Eftersom prisskillnaden inte är så stor så bör det ju vara bättre att borra ett nytt hål så att van vet att allt funkar som det ska. Är ju inte helt 100% säker på att stenkistan funkar som den ska på vintertid...
140m2 boyta uppdelat på 1½ plan, 6rok. Vattenburen golvvärme i hela huset. Huset byggt 1903, är tiläggsisolerat och har treglasfönster. Värmer villa och varmvatten med en Nibe 1225-6 sedan 21 jan. 2010.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Bergvärme och vatten ur samma hål.
« Svar #14 skrivet: 30 augusti 2009, 09:09:28 »
Det är ju problemet med mellanväxlare...dom är dyyyyra, och sen går det ju några timmar extra på inkopplingen.
Ska du ändå borra varför inte borra för vanlig bergvärme då, så har du ju en driftsäker anläggning utan risk för igenslammning och översvämning.

om du ändå vill använda det befintliga hålet så finns det värmepumpar som är byggda för att klara färskvatten direkt, då slipper du mellanväxlare och den kostnaden.
 DÃ¥ borde installationens totalpris bli betydligt lägre, och kan du sedan använda den befintliga sänkpumpen i borrhÃ¥let sÃ¥ tillkommer bara priset för en tryckstegringspump till tappvattnet i hushÃ¥llet.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!