Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför  (läst 13207 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Varför
« Svar #15 skrivet: 22 februari 2011, 17:37:58 »
Kan man drista sig till att sammanfatta med att människor är olika? Olika ekonomi, olika drivkrafter, olika prioriteringar...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför
« Svar #16 skrivet: 22 februari 2011, 17:45:39 »
Man kan se det så här också. Ett risigt värmesystem drar ner värdet på huset rejält. En fin bergvärmepumpsinstallation kan höja värdet med det som installationen kostade. Kanske t o m mer. I princip är pumpen redan där betald. I alla fall om du någon gång tänkt sälja huset.

I mitt fall hade vi 2 gamla läckande kombipanor som skulle ut. (två fastigheter) Värmepumpen borrhål och kulvert blev kanske 100 tusen dyrare än att sätta in t ex två nya elpannor. Besparing på elräkningen kan väl vara allt mellan 10-20 tusen per år beroende på elpris och väderlek. Hur illa jag än försöker räkna kommer det ändå vara betalt inom 10 år.

//2000

ps.
Har en kompis som satte in ett par Thermia bergvärmepumpar 1985. De går fint fortfarande...
« Senast ändrad: 22 februari 2011, 17:53:46 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Varför
« Svar #17 skrivet: 22 februari 2011, 18:47:28 »
Uppvärmningssystem är nödvändigt ont, och heller ej speciellt bra kvalitet trots dyra pengar, och ej heller att det lovar vad det håller..

En ny bil, eller relativt ny bil köpes för krocksäkerhet för familjen, bränslesnåla mm..sen skall man väl säga miljövänlig med..

Däremot lutar starkt åt Ford Mustang GT V8 med Automatlåda, 2008..den räknar jag hem på 1dag..!!
« Senast ändrad: 22 februari 2011, 18:55:16 av Apan »
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad abrovink

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Varför
« Svar #18 skrivet: 22 februari 2011, 18:50:36 »
Är väl mest Pelletseldare och vedeldare som sitter och räknar pÃ¥ sÃ¥dant för att intala sig att de gör rätt i att fortsätta att elda  *roflmao*
---------------------------------------------------
Årsförbrukning 2011: 11787 kWh
Årsförbrukning 2010: 13966 kWh
---------------------------------------------------
IVT GL HT+ E9, DVB300FC, 100l Volymtank
Installerat Juni 09
Souteränghus från 1981 på 190m2 + 25m2 garage i södra Dalarna
---------------------------------------------------

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Varför
« Svar #19 skrivet: 22 februari 2011, 19:02:50 »
Är väl mest Pelletseldare och vedeldare som sitter och räknar pÃ¥ sÃ¥dant för att intala sig att de gör rätt i att fortsätta att elda  *roflmao*

Har du nog rätt i har man pellets eller ved eldning går det inte att räkna hem vp man får ta det på nöjes kontot.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Varför
« Svar #20 skrivet: 22 februari 2011, 19:47:51 »
Apan:

Jag gillar din kalkyl på Mustangen! Sådana kalkyler gör jag också! Tex när jag köpte en BMW M5.

Sedan vore det väl toppen om min värmepump fortfarande fungerade utan problem 2027 (1985 till nu= 25 är). Då håller jag med att den varit rejält lönsam.
Men då får det inte uppstå alltför många tillkommande kostnader för servicebesök pga frekventa felkoder, växelventiler som krånglar, påfyllning av köldmedia som läckt ut, kompressorer som behöver bytas ut, expansionsventiler som packar ihop, cirkulationspumpar som behöver bytas och andra "överraskningar" som säkerligen dyker upp.

Konstigt nog så nämnde säljaren inget om sådana kostnader när han gjorde kalkylen fast man vet att dom kommer förr eller senare.
Min uppfattning är att hamnar man över 5-10 års återbetalningstid så blir kalkylen i bästa fall ungefärlig och i sämsta fall inträffar den aldrig.

Per L 

IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad gulag

  • golvdrag sÃ¥ v-jeansen fladdrar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Varför
« Svar #21 skrivet: 22 februari 2011, 20:10:43 »
Är väl mest Pelletseldare och vedeldare som sitter och räknar pÃ¥ sÃ¥dant för att intala sig att de gör rätt i att fortsätta att elda  *roflmao*

Har du nog rätt i har man pellets eller ved eldning går det inte att räkna hem vp man får ta det på nöjes kontot.

Går utmärkt att räkna hem, break ewen på ca.7 år, å då har jag inte räknat alla semesterveckor man tillbringat på ve´backen! Vedhuggning skulle va i lag förbjuden >:D //Gulag
nibe 1250 hösten -07. 950m. aktivt jordvärmeslinga. värmer 2 st. gammla timmerkåkar på ca. 340 kvm. uppvärmd yta. Tidigare en h-vetes massa ved och 42000kw el ink. hushåll. Beläget i norrländska delen av sibiriska tundran. Radiatormuseum, av 21st. är 19! av olika olika modeller.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Varför
« Svar #22 skrivet: 22 februari 2011, 20:35:13 »
Är väl mest Pelletseldare och vedeldare som sitter och räknar pÃ¥ sÃ¥dant för att intala sig att de gör rätt i att fortsätta att elda  *roflmao*

Har du nog rätt i har man pellets eller ved eldning går det inte att räkna hem vp man får ta det på nöjes kontot.

Går utmärkt att räkna hem, break ewen på ca.7 år, å då har jag inte räknat alla semesterveckor man tillbringat på ve´backen! Vedhuggning skulle va i lag förbjuden >:D //Gulag

Ja tar det veckor på vedbacken ska man nog inte elda *roflmao* eldade i helgen när det var -28 grader kallt riktigt roligt att nostalgi elda sen man fått vp i huset *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Varför
« Svar #23 skrivet: 22 februari 2011, 21:06:56 »
Visst kan värmesystem vara kul, annars så hade jag aldrig installerat dom alternativ jag har. Återbetalning, tjaa, inte så noga.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Varför
« Svar #24 skrivet: 22 februari 2011, 21:24:19 »

   Bergvärme t.e.x anses av endel nog som lite "status" .  För andra är det en psykologisk negativ grej att fÃ¥ höga elräkningar , och därmed installeras bergvärme fastän
    Ã¥terbetalningstiden för endel blir låång..........
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad wollip

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför
« Svar #25 skrivet: 23 februari 2011, 09:42:33 »
Kommer ju nu att byta från ved till bergvärme.
Ekonomiskt så är det ju ren förlust.
Först installations kostnaderna o sen höjda elräkningar.

Men ja får mer tid till barnen o frugan.
Och kommer inta va beroende av att vara hemma o elda när det är kallt.
Nibe 1145-8 + vpb 300 + RMU 40 + SMS 40 och 170mtr borra.
FTX med roterande värmeväxlare.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Varför
« Svar #26 skrivet: 23 februari 2011, 11:11:51 »

Tack för intressanta inlägg.
Någon som har bytt en fungerande pump till en ny med moderna styrning, bättre verkningsgrad, tystare gång, e.d.?
Vackrare kabinett?
,
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Varför
« Svar #27 skrivet: 23 februari 2011, 11:48:18 »
det är ju ganska enkelt. för att huset som man köper skall fungera krävs ett värmesystem. om värmesystemet inte fungerar eller om det är för dyrt i drift så byter man ut det.

i mitt fall är systemet för dyrt i drift. kostnaden för lånet med 15 års avskrivning och ränta är lägre än besparingen och jag sparar därmed pengar från dag 1.

utöver det faktiska basvärmebehovet kan man sedan, för sitt eget höga nöjes skull, välja att lägga till diverse lullull och tillbehör som inte går att räkna hem.

men det är väl klart att det finns dom som köper en ny bergvärmepanna fast den gamla inte är sönder och att det då kanske motiverad som en kostnad som ligger på hobby/fritidskontot. inget fel med detta. finns ju dom som köper en tavla eller klocka för mer pengar.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Varför
« Svar #28 skrivet: 23 februari 2011, 13:53:43 »
David Rinnan:

Jag har förstås inte sett din lönsamhetskalkyl men skulle tro att ekonomichefen på ett industriföretag inte skulle godkänna den!

Och då är vi tillbaks till att det viktigaste är att bara vi själva är nöjda med VP-installationen och dess kostnader så är allt frid och fröjd!

Det finns ju till och med dom som på frågan "Är det inte dyrt att åka bil till och från jobbet varje dag" svarar "Nejdå, jag tankar på lördagen och så åker jag gratis resten av veckan". Och dom är ju också nöjda med sin "kalkyl"!

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Varför
« Svar #29 skrivet: 23 februari 2011, 14:03:33 »
SÃ¥ du tror att den industrichefen skulle välja att fortsätta värma deras kontorsbyggnad med direktel. Ja det fÃ¥r dÃ¥ stÃ¥ för dig själv tror jag  8)

Utan egen insatts av eget kapital minskar jag "företagets" totala kostnad. Nu får du gärna förklara för mig varför ekonomichefen på industriföretaget skulle banga den investeringen? Eller berätta bara vad han heter så ringer jag hans chef.

Ibland mÃ¥ste man investera för att uppnÃ¥ en besparing. 
och självklart kan man spara pengar även genom att exempelvis byta bil. Själv bytte från en Lexus RX 300 till en subaru forester diesel. Bilen hade halva kostnaden i inköp och drog hälften så mycket drivmedel och är billigare att serva. Jag minskade mina månatliga kostnader och min löpande miljöpåverkan. Just i detta fallet betalade jag med komfort.

Jag tror inte ekonomichefen på ett industriföretag skulle ha något emot detta heller :)

Sedan finns ju alla externa faktorer sÃ¥som estitik och komfort. När dessa vägs in blir det ju mer komplicerat. För nog Ã¥kte jag behagligare i lexusen  ;)

Att konvertera från direktel är nog inget svårt att övertala ens den minst utbildade ekonomichefen om. Att däremot köpa den senaste senaste fina värmepannan kontra en billig och enkel panna är säkerligen lite svårare att få igenom om man skall se på det strikt ekonomiskt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!