Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥ är den igÃ¥ng, IVT HA C9  (läst 2920 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bodd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Då är den igång, IVT HA C9
« skrivet: 15 januari 2014, 23:51:42 »
Då är bergvärmepumpen igång en Ivt HA C9 med extra 100 liters "knäppetank" kopplad med en extra pump.

Tittat pÃ¥ Husdata , IVT anywhere men frÃ¥gan är om man behöver dem ?  Installatören satte en standard inställning pÃ¥ pannan som kanske funkar . Men vad bör jag hÃ¥lla koll pÃ¥ , ändra . Man vill ju pannan ska gÃ¥ optimalt .

Min värmekurva om jag förstÃ¥r det rätt ligger pÃ¥ #:21,9      (21,9/60)
Kompressor gångtid på av :20,0
Rumstemp Normal 20,0
RumspÃ¥verkan      3,0
utetemp för växling 18

7:11 timer starttillskott   Tror den började räkna ner frÃ¥n 60 när jag stod där ..

Varmvatten: Ekonomi

Utetemp ligger på 0.5 grader och det är 21.5 grader inomhus just nu ..

Kan man se kompressorstarter i menyn ? Vad är normalt ?

Bifogar en energibild på förbrukning totalt i hushållet med pannan , man ser tydligt när kompressorn går igång .


/Tacksam för alla tips på optimering..
150 Kvm 1 1/2 plans villa ,160m borra 24m foderrör. IVT HA C9 Greenline Installerad 2014-01-15.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Då är den igång, IVT HA C9
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2014, 06:48:58 »
Börja med att sätta rumsgivarens påverkan till 0 och öppna alla termostater. Sen kan du justera in värmekurvan. Blir det varmt inne så sänker du det högre värdet lite och blir det kallt så höjer du. Tänk på att vänta nåt dygn mellan varje ändring så att det hinner stabilisera sig.

Du måste även hålla lite koll på värmesystemet. Kontrollera att tempskillnaden mellan fram och retur är ca 6-8 grader vid VP'n och att alla element blir varma upptill och lite svalare nedtill (inte kalla).

Glöm inte att lufta och hålla koll på trycket i systemet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bodd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Då är den igång, IVT HA C9
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2014, 10:08:51 »
Hmm varför är rumspåverkan på 3,0 när jag bara mig veterligen bara har en yttertempmätare och styra på ..
eller den påverkar ändå styrningen på något sätt kanske ?

Sen undrar man hur det är med effektvakt i pannan .? enligt installatören fanns det inget sådant och han inte såg något på den lokala elcentralen.
Men elcentralen inne i huset har enligt uppgift från annan elektriker sedan tidigare en massa grejer för effektbegränsning.
Samt på min gamla elpanna lös där en lysdiod (effektvakt) när man använde spis och annat samtidigt . I denna elcentral sitter det även tre säkringar till centralen inne vid pannan. ? Hmm ska man vara rädd för någon brandrisk här ..eller att proppar löser när pannan börjar jobba hårt samtidigt som man lagar mat osv..
Kanske lite offtopic men man börjar ju undra..
/Bodd

150 Kvm 1 1/2 plans villa ,160m borra 24m foderrör. IVT HA C9 Greenline Installerad 2014-01-15.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Då är den igång, IVT HA C9
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2014, 10:19:29 »
Effekt vakter till on/off vp reglerar normalt endast elpatronen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Då är den igång, IVT HA C9
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2014, 11:23:29 »
Någon brandrisk är det inte. Däremot kan man råka ut för att nån huvudsäkring går om man drar igång för mycket saker samtidigt som elpatronen går in med flera steg. Effektvakten har man just för att skydda huvudsäkringarna och som bonus brukar man kunna säkra ner ett steg och få lite lägre kostnad för elabonnemanget.

Har du inte någon innegivare ansluten? Det är ett tillbehör som brukar betala igen sig, iallafall i ökad komfort. Om du har inngevigare så skall du ställa ner påverkan till 0 tills du har lyckats justera in en bra värmekurva för ditt hus.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Då är den igång, IVT HA C9
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2014, 11:47:34 »
Hmm varför är rumspåverkan på 3,0 när jag bara mig veterligen bara har en yttertempmätare och styra på ..
eller den påverkar ändå styrningen på något sätt kanske ?

Har du ingen rumsgivare, så påverkas inget.

När du kopplar in en rumsgivare till värmepumpen, så sänks värmekurvans börvärde 3° för varje 1° övertemp.

Vid 1° undertemp strävar värmepumpen att ligga 3° högre på framledningen

Utloggad bodd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Då är den igång, IVT HA C9
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2014, 22:44:18 »
Okej .. Får höra med installatören varför de satt rumspåverkan på 3 grader då jag saknar innegivare ..
Alla element är luftade och trycket ligger pÃ¥ ca 1.3 ..  Har blandade typer av element men alla blir varma bÃ¥de upp och ner + jag tog bort alla termostater samt motionerade "pinnarna".. Har en tempskillnad pÃ¥ ca 3 grader 22 nere och 19 uppe ..

Det jag gjort är att jag ändrade kompressortiden från 20 min till 25 minuter . Man ser att en jobbar enligt de tiderna med .. 22 starter /dygn med 20 min och nu 21 starter på ett dygn med 25min i tid ..
Sparade lite pÃ¥ det ser det ut som pÃ¥ elmätaren , men systemet blir väl bara lite trögare med längre tid pÃ¥ kompressorn ?  Loggar innertemp pÃ¥ ovanvÃ¥ning samt här nere tillsammans med utetemp  för och se vad som händer när man justerar .
http://www.templight.se/scenario_external.php?sceneId=1746&token=JHDHXAU28ZMLB2I
(ta bort luftfuktighet klicka på dem så försvinner de från kurvan) tror inte de stämmer så bra ändå .
bifogar starter och el med , tror det är normalt? ca 42 Kwh per dygn med hushållsel inräknat ..








150 Kvm 1 1/2 plans villa ,160m borra 24m foderrör. IVT HA C9 Greenline Installerad 2014-01-15.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!