Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionerings hjälp av ett nybygge (ca400kvm)"bergvärme"  (läst 7050 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunkand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
Hej!
Skulle behöva eran hjälp på tips och ideer.
Ska bygga 1,5plans hus nedrebotten hamnar på ca 180kvm övreplan ca 50kvm.
Sen ett fristående garage/stall på ca 170kvm.Så sammanlagt runt 400kvm.

En säljare har hört av sej å tyckte att de vettigaste skulle va att ha 2st bergvärmepumpar en i garaget och en i huset Sc:,h,men vi har inte gått igenom de så noga ännu.Tänkte bara kolla med er först.
Skulle tex ivt x15 eller kanske nibes liknande pump kunna vara en bra lösning för detta hus.Och vilket borrdjup ska man i så fall ligga på?
Huset byggs norr om sthlm(Norrtälje kommun)

Mkt tacksam för ideer och svar.
Nåt ni behöver veta om huset så är de bara att fråga.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Bara huset skulle klara sig med en 8-9 kW VP och 170 meter borra.

Sen är frÃ¥gan hur mycket värme som behövs i stall + garage?  :-\
Hur varmt ska du har där på vintern?

Men ska du ha en gemensam värmepump till båda byggnaderna så är IVT X15 eller Nibe 1150 säkert en vettig lösning. Mitt dimensioneringprogram säger 220 m borra om max effektbehov är 15 kW.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunkand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
Tack för svaret..
Vi vill kunna ha runt 18-20grader även där året om.
Hur djupt skulle du tro man behöver borra i så fall,lika bra att borra som du sa 220meter så att man kan få ut 15kw om de skulle behövas i framtida bruk eller?(kanske bygger till etc)

Mvh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
OK, då blir max effektbehov ca 16 kW för hus och stall + garage om du isolerar ordentligt, jag räknar med ett effektbehov på ca 40 W/m2 för nybyggen. Enligt dimensioneringsprogrammet behövs då 230 meter borra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunkand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
De blir ett rejält hål ;D
En som jag snackade me som hade x15 hade borrat 2x160 m... ca 300m aktivt totalt...

Är de att rekomendera att borra 2 hål eller är de överkurs för min del..

mvh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Många borrfirmor borrar max 200 meter. Sen beror det även på omständigheterna, det kan bli kortare hål om det är högt vattentryck. Du får prata med borrfirman men troligen rekommenderar de 2 hål.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
Du har ingen markplätt att lägga jordvärmeslang i?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad lunkand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
Pratade med en kille från ivt idag och han frågade mej samma sak vad jag hade för mark på tomten..
jag skulle behöva 2 slangar på 400meter styck..Och jag tror vi har en hyffsat plätt som skulle passa för de ;D
han tyckte att x15 var på gränsen för liten pump å rekomenderade 14kw tror jag han sa..

Om man gämför bergvärme alt jordvärme för och nackdelar??

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Nu har jag hittat en till skillnad mellan IVT X15 och Nibe 1150. På X15 så hjälper inte elpatron till om kompressorn inte orkar värma huset själv, elpatron är endast för VV-spets och nöddrift på denna. På Nibe 1150 så kan elpatron även stötta kompressorn om det skulle behövas.

Detta är orsaken för att din IVT-kontakt föreslår en 14 kW VP, som ju ger mindre effekt med kompressorn än X15, men den kan däremot stötta med elpatron då det behövs.

Mitt tips är dock att ta in en offert på en Nibe 1150 också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunkand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
Nu har jag hittat en till skillnad mellan IVT X15 och Nibe 1150. På X15 så hjälper inte elpatron till om kompressorn inte orkar värma huset själv, elpatron är endast för VV-spets och nöddrift på denna. På Nibe 1150 så kan elpatron även stötta kompressorn om det skulle behövas.

Detta är orsaken för att din IVT-kontakt föreslår en 14 kW VP, som ju ger mindre effekt med kompressorn än X15, men den kan däremot stötta med elpatron då det behövs.

Mitt tips är dock att ta in en offert på en Nibe 1150 också.

Idag snackade jag med en nibe säljare..han skulle kolla upp om nibe1150 skulle funka hos oss och skicka prisuppgifter på lösningar till våran tomt..

hade även möte med en ivt snubbe idag,han sa att jordvärme inte passar så bra att ha om man vill ha fin trädgårds(gräsmatta) över jordvärmen.gräsmatan blir tydligen inte så fin...några kommentarer om de?

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Det blir ju förståsslite markberedning efter man har plöjt ner 800 meter slang där det normalt är gräsmatta men det tar ngra månader sen är det lika grönt igen.
Borrning medför givetvis mindre markarbete men blir desto dyrare vid installation.
Har du inga problem med att de plöjer så skulle jag satsa på det de xtra slantarna du spar kan man lägga på ngt roligare Thumbsup
Mest kyla men lite värme också

Utloggad lunkand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
Lutar kanske åt jordvärme,nu har dom inte varit ute å tittat på tomten så jag får väll se vad dom säger om ytan på marken.(tror att de e bra mark för de är lerjord)

De lät som att han menade att marken blir ojämn där man har jordvärme även efter gräset har växt ut.Men fick en känsla av att han hellre ville installera bergvärme för sin egen skull,han va liksom lite anti för sin egen skull men bara en känsla jag fick.. tex skulle jag bara spara ca 10-papp...

Men sen är de en hyffsad bit från ängen till huset med en ordentlig stigning.men som de verkar på er i detta forum,så ska jag satsa på jordvärme istället för bergvärme om förutsättningarna är goda.

En av ivt killarna tyckte jag skulle satsa på en 500liters acktank å den andra jag snackade me dock från nibe tyckte att 160liter skulle räcka.
Blir intressant att se vad man får för olika förslag på anläggningar ???

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
hade även möte med en ivt snubbe idag,han sa att jordvärme inte passar så bra att ha om man vill ha fin trädgårds(gräsmatta) över jordvärmen.gräsmatan blir tydligen inte så fin...några kommentarer om de?

Det där var förut då man underdimensionerade kollektorn, för lite slang i backen kan göra att det blir mycket tjälskjutning. Med 800 meter slang till ditt bygge är nog risken rätt liten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunkand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
hade även möte med en ivt snubbe idag,han sa att jordvärme inte passar så bra att ha om man vill ha fin trädgårds(gräsmatta) över jordvärmen.gräsmatan blir tydligen inte så fin...några kommentarer om de?

Det där var förut då man underdimensionerade kollektorn, för lite slang i backen kan göra att det blir mycket tjälskjutning. Med 800 meter slang till ditt bygge är nog risken rätt liten.

Okej bra att veta...
tack för alla svaren,nu är de bara att vänta in priserna från dom olika företagen..

Utloggad lunkand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
Nu har man fått pris från både ivt och nibe..

1st IVT Greenline ht plus E17,rego 637reglering compsafe-funktion,med en separat 3,0/6 0/9,0Kw elpanna,varmvattenberedare 500l.2Enegihål 150m/st.
Pris:209.000kr

1st nibe1135-12
vpa 200/300varmvatten
esv21 varmvatten styrning
ets12 elkasset
energiborrning 2ggr130meter inkl 6m foderrör
pris 178.500kr

Men nu tänkte jag fråga.
Jag pratade me en som precis gått energikonsult kurs han sa:De där är överdimensionerat borra 2ggr 120meter sen köper du en nibe 10kw de reker gott å väl..

Men visst brukar man räkna me 40w/kvm för ett nybyggt hus kan kanske komma ner i 35 men som han räknade e man väll nere i typ 25w/kvm eller??

Klyven i frågan tacksam för svar och vad ni tycker om priserna

mvh Daniel

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!