Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionerings hjälp av ett nybygge (ca400kvm)"bergvärme"  (läst 7058 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag tippar på ett max effektbehv på ca 16 kW så en E17 är överdimensionerad.
En 12 kW VP är däremot helt OK, 2x130 meter borra borde räcka fint också.

En 10 kW VP är i underkant om den ska värma stallet också.
« Senast ändrad: 07 juni 2008, 18:54:33 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunkand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
Jag tippar på ett max effektbehv på ca 16 kW så en E17 är överdimensionerad.
En 12 kW VP är däremot helt OK, 2x130 meter borra borde räcka fint också.

En 10 kW VP är i underkant om den ska värma stallet också.

Tack för svaret de va ungefär så som jag trodde...
Men man vill kanske hellre ligga lite i överkant om man i framtiden bygger till. ::)


Utloggad lunkand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
Jag tippar på ett max effektbehv på ca 16 kW så en E17 är överdimensionerad.
En 12 kW VP är däremot helt OK, 2x130 meter borra borde räcka fint också.

En 10 kW VP är i underkant om den ska värma stallet också.

Men kollar man på deras enegiberäkningar så ligger ber/angiveneffekt ganska lika ivt 20kw och nibe på 18kw..
innebär de att nibe har större elpatron eller?i sånna fall kan de väll vara en nackdel för man ska väll helst använda tillskotts elen så lite som möjligt eller?

Mvh danne


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det där beror ju på hur man räknar, jag antog 16 kW maxeffekt (400 m2 x 40 w/m2)
Nibe har väl antagit 45 W/m2 och IVT 50 W/m2.

Det där beror på hur mycket du isolerar huset och stallet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Med "onoff" värmepumpar så låter ca: 15kW som lagom, då har du dessutom eltillskott att ta till vid de riktiga köldknäpparna. X-15 har inget eltillskott att ta till vid riktig svinkyla men det kan fixas med separat elpatron för några extra tusenlappar. Onoff-maskinerna kan kräva en extra arbetstank/volymtank för att arbeta bra, borrdjupet för X-15 (invertermaskinerna) har en begränsning på djupet p.g.a.
pumpkapaciteten för köldbärarpumpen. Men med 4-slangskollektor klarar X-15 300m borrdjup och du klarar dig med ett borrhål. 300 meter hål fixar borrarna om de vill och det inte är för mycket vatten i hålet. ;)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad lunkand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
Med "onoff" värmepumpar så låter ca: 15kW som lagom, då har du dessutom eltillskott att ta till vid de riktiga köldknäpparna. X-15 har inget eltillskott att ta till vid riktig svinkyla men det kan fixas med separat elpatron för några extra tusenlappar. Onoff-maskinerna kan kräva en extra arbetstank/volymtank för att arbeta bra, borrdjupet för X-15 (invertermaskinerna) har en begränsning på djupet p.g.a.
pumpkapaciteten för köldbärarpumpen. Men med 4-slangskollektor klarar X-15 300m borrdjup och du klarar dig med ett borrhål. 300 meter hål fixar borrarna om de vill och det inte är för mycket vatten i hålet. ;)

fick ett hyffsat pris på 2hål/120meter/st för 45.000kr.men jag ska kolla hur mkt extra dom ska ha för 2*140meter istället eller kanske 2*130meter sen en 12kw pump utöver de;)

Utloggad lunkand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
Jag tippar på ett max effektbehv på ca 16 kW så en E17 är överdimensionerad.
En 12 kW VP är däremot helt OK, 2x130 meter borra borde räcka fint också.

En 10 kW VP är i underkant om den ska värma stallet också.
på tisdag kommer borrkillen ut å ska kika på tomten..Så här kommer dom sista frågorna:)
Så om jag skulle välja 12kw pump så kanske jag skulle behöva elpatron på ca6kw..Är de smartare att ta en pump på säg 14kw och elpatron på 4kw..(för man ska väll undvika att använda elpatronen eller?)
Om vi säger att huset behöver 40w/kvm  sÃ¥ skulle de innebära 16kw men vid vilken kyla är de beräknat pÃ¥ jag menar hur kallt ska de vara innan elpatronen behövs?

Är de nåt annat jag ska tänka på och kanske fråga honom på tisdag angående borr hålen?

Mvh Danne

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om min gissning på 16 kW maxeffektbehov stämmer så kommer en 12 kW VP att klara -8 ºC enligt mitt dimensioneringsprogram, jag kan inte välja 14 kW VP men en 15 kW VP klarar -16 ºC utan elpatron.

Tar du storleken större VP så behöver du en volymförstorartank.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunkand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
Om min gissning på 16 kW maxeffektbehov stämmer så kommer en 12 kW VP att klara -8 ºC enligt mitt dimensioneringsprogram, jag kan inte välja 14 kW VP men en 15 kW VP klarar -16 ºC utan elpatron.

Tar du storleken större VP så behöver du en volymförstorartank.
Okej då förstår jag...
hade du valt 12kw eller blir de billigare i drift att gå upp ytterligare?De e mkt att tänka på,man vill juh inte göra bort sej... >:(

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
Be om ett pris på Nibe 1150 istället för 1135, då behöver du ingen volymtank.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad lunkand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
Be om ett pris på Nibe 1150 istället för 1135, då behöver du ingen volymtank.
är den likadan som nibe 1250 skillnad enbart att 1150 inte har varmvattenberedare eller?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Be om ett pris på Nibe 1150 istället för 1135, då behöver du ingen volymtank.
är den likadan som nibe 1250 skillnad enbart att 1150 inte har varmvattenberedare eller?

Jepp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunkand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
Okej ska kolla upp det också,men då behöver mann väll ett jättehål eller??:)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Eller jordvärmeslang 2x400 m. Du kan även kombinera jordvärme/borra.
Grovt räknat motsvarar 1 m borra ca 3 m jordvärme så 2x400 m jordvärme motsvarar ca 2x130 m borra. Du kan då välja 130 m borra + 400 m jordvärme t ex.

När man kombinerar 2 slingor/borror så är det bra att kunna strypa in flödena från de 2 slangarna, om de kopplas ihop inne i huset med var sin strypventil + tempgivare så blir det smidigt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunkand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
snackade me bergvärme killen och sa att jag vill gå upp ett steg från 10kw-12kw.
Han tyckte jag skulle borra 20m djupare/hål från 120 till 140meter.
Låter vettigt att ta till lite när dom ändå är där å borrar..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!