Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Grundare borrhÃ¥l  (läst 47803 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NGViktor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Grundare borrhål
« skrivet: 21 mars 2014, 20:01:16 »
Dax att borra i ämnet "kräver grundare borrhål".
Jag har några offerter på en ny VP-installation i mitt hus, en av dessa från en Daikin-leverantör. I två av offerterna (ej varvtalsstyrda pumpar) beräknas ett borrdjup för mig
på mellan 150 till 185 meter, gissa vilken som rekommenderar 90 m ...Jag skriver rekommenderat eftersom jag ej har fått detta skriftligt men
min installatör/rörmockare förmedlar denna information från sin "Daikin-expert". Energiberäkningarna från de tre är jämnbördiga vad jag kan se och
beräknad max-effekt ligger kring 8 kW för alla tre. Varken jag eller d.o. röris litar fullt ut på denna rekommendation så det står nu 130 meter borra (på min beräran) i min offert.
Har någon fått en liknande offert/beräkning och därtill en förklaring av denna avsevärda prutning av borrdjup? Enligt min mening kan Daikin ju inte ha hunnit samla in data och statistik från sina installationer
här i norden för att verifiera detta eller ska man bara lita på deras "expert" .

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Grundare borrhål
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2014, 20:15:02 »
Hur djup borra man behöver bestäms av hur mycket värme huset behöver och det behöver ju lika mycket oavsett vp. Sen är det ju så att en vp med sämre cop kräver grundare borrhål men Daikin har helt ok cop så jag tror helt enkelt nån vill pruta på borran för att kunna lämna ett ok pris och få jobbet och 90 meter låter grunt om inte huset har lågt energibehov och då blir nog Daikins vp onödigt dyr.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Grundare borrhål
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2014, 21:08:34 »
Nja, Daikin menar ju att man har vetenskapligt stöd för att en ständigt gående vp är skonsammare mot bergets nedkylning än en on/off, och att man faktiskt kan minska på borrdjupet med deras invertermaskin.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundare borrhål
« Svar #3 skrivet: 21 mars 2014, 21:10:00 »
Dags att lämna gamla värderingar och tänka i nya banor.

Det är kyleffekten i snitt som bestämmer borrdjupet inte energiuttaget under året.
Detta är kopplat till hur värme transporteras i berg.

Med vänlig hälsning,
Daikin

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Grundare borrhål
« Svar #4 skrivet: 21 mars 2014, 21:26:03 »
Nja, Daikin menar ju att man har vetenskapligt stöd för att en ständigt gående vp är skonsammare mot bergets nedkylning än en on/off, och att man faktiskt kan minska på borrdjupet med deras invertermaskin.
Det är ju normalt när vp går konstant man behöver borran som mest när vp går halva tiden funkar det ju troligtvis med grundare borra. Det skulle vara intressant att höra en förklaring hur en Daikin ska funka bra med halva borran.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Grundare borrhål
« Svar #5 skrivet: 22 mars 2014, 08:06:11 »
Dags att lämna gamla värderingar och tänka i nya banor.

Det är kyleffekten i snitt som bestämmer borrdjupet inte energiuttaget under året.

Det är inget tänk i nya banor, det är känt sedan man började med bergvärme. Värmer man en pool på sommaren har det mycket liten inverkan på ingående köldbärartemperatur när man vintertid värmer huset.

NGViktor,
Vad är det för effekt på on/offpumparna i offerterna och var i landet ligger huset?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundare borrhål
« Svar #6 skrivet: 22 mars 2014, 09:24:51 »
Dax att borra i ämnet "kräver grundare borrhål".
Jag har några offerter på en ny VP-installation i mitt hus, en av dessa från en Daikin-leverantör. I två av offerterna (ej varvtalsstyrda pumpar) beräknas ett borrdjup för mig
på mellan 150 till 185 meter, gissa vilken som rekommenderar 90 m ...Jag skriver rekommenderat eftersom jag ej har fått detta skriftligt men
min installatör/rörmockare förmedlar denna information från sin "Daikin-expert". Energiberäkningarna från de tre är jämnbördiga vad jag kan se och
beräknad max-effekt ligger kring 8 kW för alla tre. Varken jag eller d.o. röris litar fullt ut på denna rekommendation så det står nu 130 meter borra (på min beräran) i min offert.
Har någon fått en liknande offert/beräkning och därtill en förklaring av denna avsevärda prutning av borrdjup? Enligt min mening kan Daikin ju inte ha hunnit samla in data och statistik från sina installationer
här i norden för att verifiera detta eller ska man bara lita på deras "expert" .

Hej NGViktor

Algoritmen i vårt beräkningsprogram är framtaget av de bästa geologerna i detta land.
Samma människor ligger bakom beräkningsprogrammen till de största företagen i Sverige.
Anledningen till att en invertermaskin inte behöver lika djup energibrunn som en on-off maskin är att kyleffekten i snitt är lägre och att maskinen tar ut energin under en nästa 2 ggr så lång tid.
Då effekten ut ur hålet är mindre behövs grundare borrhål för att erhålla samma SNITT temperatur på köldbäraren över året.
Det betyder att när det är riktigt kallt så blir energibrunnen lite kallare än på en on-off maskin samtidigt som den blir varmare när vädret är mildare.
Summa summarum så blir ENERGI uttaget samma ur berget = lika besparing.
Daikin är inte världens största företag inom kyla och värme för att det jobbar "experter" utan för att det jobbar kompetent personal.
I sanningens namn så tror vi att vi behöver en ännu grundare energibrunn än vad vi visar fram i programmet men den algoritmen släpper vi först när det är verifierat i drift under ett par år. Beräkningar gjorda av José Acuna visar på en möjlig reducering av djupet. Detta skall testas med fiberoptikmetoden.

Med vänlig hälsning,
Daikin

Utloggad NGViktor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Grundare borrhål
« Svar #7 skrivet: 22 mars 2014, 10:04:35 »
Daikin_. Jag begrundar ditt: "Det är kyleffekten i snitt som bestämmer borrdjupet inte energiuttaget under året."
Om man reducerar "året" till de tre kallaste månaderna när pumpen går som hårdast och beräknar kyleffekten, d.v.s nära min uttagna värmeeffekt i snitt,
under denna tid så bör det enligt mitt sätt att se det kyla ner/belasta hålet lika mycket oavsett om man kör on-off resp. varvtals-reglerat under denna tid.
Temperatursvängningarna p.g.a. on-off är så snabba och små i hålet att berget inte kan bete sig olika i dessa två fall, d.v.s. kylas ner lika mycket.
Min slutsats: borra lika djupt. Vänligen hjälp mig in i de nya banorna.

Jag ser att du har ett nytt inlägg före detta, begrundar nu det....

Jag bor i mälardalen och har ett källarhus på 150 m2 + stort garage, allt byggt -79. Årsförbrukning total (el-uppv) ca 25000kWh/år.

Mina offerter i förenklat sammandrag:
1   Diplomat 8   8kW   150m
2   CTC 408   8kW   185m
3   Diakin Berg.   2-13kW   90m   
« Senast ändrad: 22 mars 2014, 10:09:00 av NGViktor »

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Grundare borrhål
« Svar #8 skrivet: 22 mars 2014, 10:31:15 »
Min slutsats: borra lika djupt.

Så här lite spontant så tycker jag det är rätt tänkt oavsett vilken pump du stoppar dit, borrat överlever alla offererade VP och vad säger att det inte blir en rejäl on/off VP om 15 år med behov av djupare borra?

Du har ju redan indirekt redan betalat för framkörning av rigg, uppställng, foderrrör etc etc etc. Att med allt på plats borra 100 meter till idag kostar inte galet mycket pengar. Att göra 100 meter extra idag kontra ett till hål om 15 år med parallellinkoppling blir det ju snudd på "gratis". :D

Jag bor i mälardalen och har ett källarhus på 150 m2 + stort garage, allt byggt -79. Årsförbrukning total (el-uppv) ca 25000kWh/år.

Oavsett vilken lösning du idag väljer sÃ¥ vÃ¥gar jag lova att du jämte frugan o barnen (& älskarinnan?) kommer fÃ¥ en ny kärlek!  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Grundare borrhål
« Svar #9 skrivet: 22 mars 2014, 10:36:42 »
Tänk på att håldjup är beroende hur effektivt pumpen arbetar också.
Låg framledningstemperatur (tex golvvärme, fläktkonvektorer)=högre COP=kräver mer av borrhålet.
Hög framledningstemp (små radiatorer)=lägre COP=kräver inte så mycket av hålet.
Har själv en diplomat 8 med 2x90 meter hål, golvvärme i större delen av huset, gick åt ca 30000kwh till värme innan bergvärme.
Det är gränsfall att hålen räcker till, när jag hade nästan bara radiatorer räckte de väl.
1x90 meter låter för mig som ett skämt!

/Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad NGViktor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Grundare borrhål
« Svar #10 skrivet: 22 mars 2014, 10:49:02 »
Hej Daikin_ och ursäkta mina "" på dina experter, det var inte illa menat. Tack, jag tror jag börjar förstå...men förklara ändå några för mig dimmiga saker.
Den "2 ggr så lång tid" du refererar till, är det i skalan minuter-timmar-dygn eller månader?
Ditt: "Det betyder att när det är riktigt kallt så blir energibrunnen lite kallare än på en on-off maskin ...."
Beror det på att borran är vald grundare och inte för att du jämför med en on-off i samma borra? D.v.s. hålet används på ett annat och effektivare sätt över året.
Betyder det också att COP sjunker mer under vintern jmf. med on-off eftersom det kyls mer?

Tyvärr har jag ingen offert med ngn. annan inverter-VP-tillverkare. Ser man samma rekommendationer ang. borrdjup från dem månne?

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Grundare borrhål
« Svar #11 skrivet: 22 mars 2014, 10:55:20 »
Tyvärr har jag ingen offert med ngn. annan inverter-VP-tillverkare. Ser man samma rekommendationer ang. borrdjup från dem månne?

Nibe rekommenderar 160 alt 2x115 meter borra om VP skall ersätta 32000kWh i tidigare värmebehov. Men, faktiskt samma borrdjup om deras 1255:a skall ersätta 48000 kWh.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: Grundare borrhål
« Svar #12 skrivet: 22 mars 2014, 11:27:13 »
Daikin förespråkar grundare borrhål till sin maskin men han har ju inte uttalat sig om 90m ännu.

/Christer
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Grundare borrhål
« Svar #13 skrivet: 22 mars 2014, 17:00:17 »
Är det hushållsel enligt schablon ska värmepumpen leverera ca 20000 kWh/år. Det skulle fungera bra att värme huset med en pump på 6 kW. En Diplomat 8 kommer att ge ca 100 % effekttäckning. De flesta vintrar ska det inte behövas tillsatsel alls.

En Diplomat 8 kommer, om det är golvvärme, att ge ca 7,5 kW att ta ca 5,8 kW från borrhålet vid 0 grader in. 150 meter borrhål räcker bra, det blir 38 W/meter men pumpen kommer väldigt sällan att gå kontinuerligt så belastningen per meter säger inte så mycket. En stor del av vintrarna i Mälardalen är det inte mer än några minusgrader (kan förstås variera, det finns köldhål). Då bör huset behöva ca 5 kW vilket betyder att belastningen på borrhålet blir 25 W/m. Det bör ge en ingående köldbärartemperatur på ca +1.

Det blir ingen större skillnad mellan temperaturerna på ingående köldbärare för en on/offpump jämfört med en inverter. Anledningen är att större delen av värmeöverföringsmotståndet i borrhålet ligger i berget. En decimeter in i berget har temperatursvängningarna som en on/offpump ger dämpats så mycket att temperaturen är densamma oberoende om det är en inverter eller on/offpump som tar värme från berget (förutsatt att värmeuttaget är detsamma). Vattnet i borrhålet fungerar också som buffert, 150 meter borrhål innehåller över ett ton vatten. En grads temperaturändring motsvarar ca 1,2 kWh.

Att en inverterpump skulle klara sig med 90 meter kan diskuteras. En stor del av vintern behöver huset runt 5 kW. Ingen borrar idag 90 meter till en pump som ger 5 kW.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Grundare borrhål
« Svar #14 skrivet: 22 mars 2014, 17:32:45 »
Nibe rekommenderar 160 alt 2x115 meter borra om VP skall ersätta 32000kWh i tidigare värmebehov. Men, faktiskt samma borrdjup om deras 1255:a skall ersätta 48000 kWh.
Vart har du fått dom uppgifterna ifrån ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!