Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Recusorb DR-010B erfarenheter??  (läst 15479 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
Recusorb DR-010B erfarenheter??
« skrivet: 05 januari 2006, 12:03:54 »
NÃ¥gon som har erfarenhet av Recusorb DR-010B sorbtionsavfuktare?? Problem, driftsdata??

Jag har ringt och frågat lite priser och jämfört med andra avfuktare. DR-010:an verkar vara helt ok.

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: Recusorb DR-010B erfarenheter??
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2006, 09:15:11 »
Ingen som har denna avfuktare???

Vad är i såfall den allmännaste och mest använda sorptionsavfuktaren?

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad Benny

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Recusorb DR-010B erfarenheter??
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2006, 15:26:53 »
Munters MG90/HomeDry ?

Utloggad joafr339

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Recusorb DR-010B erfarenheter??
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2006, 17:31:23 »
Jag har en DR-010B nere i grunden sedan i somras. Verkar fungera bra, och jag har inte märkt några problem med driften. Tycker bara att den avfuktar lite för ofta och då slukar den energi. Drar ca 1000W vid avfuktning, därför är det viktigt att grunden är ordentligt tätad så att den inte behöver avfukta uteluften.
Ca 170 kvm i 1 1/2 plan . Panasonic HE9DKE LVP sedan November 2005. Luftburet värmesystem (BAHCO/Minimaster) med FTX ventilation.

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: Recusorb DR-010B erfarenheter??
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2006, 07:02:55 »
joafr339,

Kör du med undertryck i grunden? Vad fick du pröjsa för avfuktaren?

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad joafr339

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Recusorb DR-010B erfarenheter??
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2006, 22:05:11 »
Om jag förstått det hela rätt så blir det automatiskt undertryck så länge grunden är ordentligt tätad. Huruvida min grund är det vet jag inte min jag hoppas det.

Har för mig att avfuktare, installation med spirorör, dragning av el, ny plast på marken och borttagning av gammalplast och annat skräp kostade strax över 30 000kr.
Ca 170 kvm i 1 1/2 plan . Panasonic HE9DKE LVP sedan November 2005. Luftburet värmesystem (BAHCO/Minimaster) med FTX ventilation.

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
Recusorb DR-010B
« Svar #6 skrivet: 02 april 2007, 15:17:55 »
Hej, och en god början på den varma våren alla krypgrundsägare.
Den kritiska perioden är på intågande och man bör hålla extra koll på RF i sin krypgrund.

Nåväl, i mitt fall har det varit en hel del funderingar kring alternativa lösningar att få ner RF till
acceptabla nivåer, året runt.

Det har lett till att jag nu till slut valt att installera en avfuktare(du vann Rickard.. ;)).
Det blev en DST DR-010B för ca 12400kr (översatt från €) + en del rördragning.

Jag återkommer med lite lägesrapportering när burken är på plats.

Ha de bra.. *vinkar* *vinkar*

Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad andrasidanbottniskaviken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Recusorb DR-010B erfarenheter??
« Svar #7 skrivet: 18 oktober 2007, 22:11:07 »
Hej,

Har du fått "burken" på plats och hurdana är dina erfarenheter?

Jag har en DR-010B installerad i en mycket låg (40-50cm) krypgrund sedan i mitten av augusti. Hittils har den dragit 600kWh dvs ungefär 10kWh per dag, men det är inte hela sanningen därför att jag täckt marken och (ordentligt) tätat ventilerna först i början av denna månad. (Varefter elförbrukningen minskat till cirka 5kWh per dag). (Ute)temperaturen har varit mellan 0 och 5 grader och det har faktiskt regnat 95% av dagarna under de senaste två månaderna. Jag är ändå fortfarande lite orolig för energiförbrukningen. I krypgrunden har det varit 10-14 grader.

Annnars har jag varit mycket nöjd!

Huset finns i Finland.

Tack för annars för forumet + aktivisterna. Fuktproblemen i krypgrunden har inte kommit till allmänhetens diskussion här ännu, men jag skulle anta att det kommer att ske inom de närmäste åren för vi har ju använt samma byggsätt som ni där i Sverige..

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Recusorb DR-010B erfarenheter??
« Svar #8 skrivet: 22 oktober 2007, 19:28:52 »
Jag har inte haft behov av någon avfuktning alls sista månaden. Och 10 kWh/dygn låter mycket även för augusti. Hur stor är grunden? Vad har du för RF? Den behöver inte vara <70%.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Recusorb DR-010B erfarenheter??
« Svar #9 skrivet: 22 oktober 2007, 20:54:25 »
Har du strypt in våtluftflödet som det skall vara, har för mig att utblåsningstempen skall ligga på ca 40°C i slutet av en driftscykel ??? (kan minnas fel, men det borde stå i installationsanvisningarna)
Ju mindre frånluft du kör desto mindre fuktig uteluft drar du in i krypgrunden, det är alltså inte bra att ha fullt blås på våtluften om det går att justera ned flödet med bibehållen funktion.

Den där apparaten har en anslutningseffekt på 800W och skulle förbruka ca 19.2 kWh/dygn om den gick kontinuerligt, vilket innebär att din har avfuktat i ca 11 timmar/dag, en väldigt hög siffra men å andra sidan inte helt otroligt om det regnat mycket.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad andrasidanbottniskaviken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Recusorb DR-010B erfarenheter??
« Svar #10 skrivet: 23 oktober 2007, 18:10:38 »
Hej och tack för era svar. Jag har då antagligen satt systemet på ett för litet rf-värde då hygrostaten är på 50%... Jag hade förstått att rf inte får vara över 60% och tänkte att med 50% ha ett litet "säkerhetsmarginal". Åtminstone i den finska installationsguiden nämns det för resten att våtluftens temperatur inte får överskrida 50C - och i mitt fall har det varit ungefär 45C helt automatiskt, men jag ska nu pröva med att strypa in den lite. (Och först därefter sätta hygrostaten på ett högre värde för att först se om våtluftsflödens begränsning redan har en bra inverkan).

Jag har förresten installerat systemet på ett sätt som inte tycks vara det allra mest typiska med krypgrunderna men som finns att läsa i installationsguiden: jag tar regenerationsluften från utomhus. Jag har alltså ingen dålig lukt eller något annat behov av att skaffa ett undertryck under huset, det är bara välidgt fuktigt (närmare 100%) där! På det här sättet försöker jag också undvika att dra in den fuktiga uteluften.

Tack igen för era svar, jag fick faktiskt redan två goda tips att börja med!
« Senast ändrad: 23 oktober 2007, 18:12:17 av andrasidanbottniskaviken »

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: Recusorb DR-010B erfarenheter??
« Svar #11 skrivet: 01 november 2007, 11:05:27 »
Har du fått "burken" på plats och hurdana är dina erfarenheter?

Jepp, burken är på plats men jag har varit väldigt lat på att följa upp elförbrukningen (som verkar vara rätt hög). Men RF är under kontroll iallafall!! Thumbsup

Jag hade ännu tänkt isolera runt gundmuren och även isolera marken. Detta är dock ännu pÃ¥ hälft..  :-[

Jag har heller inte kontrollerat inställningarna (våtluftstempen).

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad andrasidanbottniskaviken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Recusorb DR-010B erfarenheter??
« Svar #12 skrivet: 01 november 2007, 22:04:41 »
Hej!

Jag strypte in våtluften (från 45 till ungefär 38 grader) men det tycks inte ha någon större inverkan på elförbrukningen (som fortfarande ligger på flera kWh per dygn) - men det regnar nog fortfarande hela tiden.

Vi ska se om det hjälper med högre inställning på hygrostaten, men det börjar nog vara klar att jag måste börja tänka på en ordentlig dränering runt huset. (Den gångna sommaren byggde jag redan avloppsrören till regnsvatten).

Jag ska också mäta krypgrundstemperaturen under vintern och se om en kondensavfuktare kunde användas - det skulle ju vara förmänligare att använda därför att man inte blåser ut dyra kWh... Då har jag också tänkt värmeisolera marken, men jag ska nu åtminstone för den här vintern låta vara med det för att samla lite elförbrukningsdata först. 3 gånger (=skikt) 160 kvm cellplast blir ganska dyrt!


Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Recusorb DR-010B erfarenheter??
« Svar #13 skrivet: 09 november 2007, 08:42:50 »
Jag har inte haft något behov av avfuktning på flera månader o det regnar här också. Misstänker att du avfuktare helt i onödan alternativt avfuktar bort vatten som skulle dräneras bort istället eller har du läckage av inomhusluft eller annat fuktproblem som skall åtgärdas på annat sätt.

För att fÃ¥ reda pÃ¥ om du har ovanligt hög fuktbelastning i din grund skulle det vara intressant att veta utelufts temp o RF o temp RF i grundutrymmet. UtifrÃ¥n detta kan man räkna ut absolut fuktighet o se om du har fukttillskott i grunden. Man kan t ex använda denna sida  www.vaisala.com/humiditycalculator/vaisala_humidity_calculator.html för dessa beräkningar.

Jag har t ex just nu 65% vid 10.4 grader i grundutrymmet = 6 gr/m3 absolut fuktighet och 85% vid 3.9 grader i uteluften (det regnar inte just nu men allt är fuktigt efter regn inatt) = 5 gr/m3 absolut fuktighet

Som synes ett visst fukttillskott från grunden men inga problem med hög RF.

Däremot har jag problem på vinden där RF är 79% vid 4.7 grader=5 gr/m3 absolut fuktighet. Den höga RF på vinden beror inte på fukttillskott från bostaden utan god isolering varför jag får nästan utomhusklimat där.

Utloggad andrasidanbottniskaviken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Recusorb DR-010B erfarenheter??
« Svar #14 skrivet: 10 november 2007, 16:41:12 »
Jag har nu haft systemet inställt pÃ¥ en aning högre fuktighetsnivÃ¥ i nÃ¥gra dagar... och trots att det faktiskt har regnat varenda dag  studs sÃ¥ har avfuktaren inte gÃ¥tt mer än nÃ¥gon minut per dag (och nÃ¥gra dagar inte alls). Och Honeywells RF mätare visar fortfarande värden under 60%. Man fÃ¥r se vad som kommer att hända pÃ¥ vÃ¥ren... men nu tror jag att jag haft systemet fel inställt och alltsÃ¥ kört den onödigt mycket under sommaren.  Jag kom ocksÃ¥ att tänka pÃ¥ att ju lägre RF är desto minde effektivt avfuktar systemet, dvs. man kan öka antalet körtimmar (elförbrukningen) exponentiellt genom att köra med alltför litet RF-värde pÃ¥ hygrostaten!

Har någon på forumet förresten erfarenheter av Fuktisol/Isodrän - hur mycket har ni t.ex. betalt för skivorna per m2? Är ni nöjda med resultatet? Jag har märtk att det finns mycket fukt under plasten (på marken, i krypgrunden) och det är ju ganska självklart att en ordentlig dränering skulle hjälpa.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!