Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp vart skall jag vända mig i denna jungel??  (läst 3979 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HPL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Hjälp vart skall jag vända mig i denna jungel??
« skrivet: 17 januari 2005, 08:22:34 »
Efter ett tags läsande som gäst har jag nu registrerat mig i detta utmärkta forum.
Har nu bestämt mig för att installera en ny pump i vårt hus.

Vi har en gammal Panasonic som den förre ägaren installerade för ca 10-12 år sedan. Den verkar som den har givit upp.
Vad skall jag göra? Reparera den eller installera en ny?
Hur ligger priserna?
Var i Helgen kontakt med en som såde Panasonic-pumpar (SverigePumpen) från Kinnan. Dom skulle ha 23.495 inkl montering.
Tycker detta är för mycket!
Den bästa lösningen för mig är nog att köpa ett aggregat själv samt ombesörja rördragning samt eldragning själv.
Vaccumsugning har jag en kyltekniker som kan ordna, har varit i kontakt med honom och han rekommenderade ett ställe som heter Citcop, men dom säljer bara till företag.
Jag är ju privatperson.Var hittar man pumpar utan montering av försäljaren och som säljer till privatpersoner??.

Tacksam för Hjälp. Vi bor i Göteborg.
 ??? ???

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Hjälp vart skall jag vända mig i denna jungel??
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2005, 08:27:32 »
Har en kompis som trota att han är privatperson handlade av företaget du nämner. Det var inga problem.
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

panasonic E9

  • Gäst
panasonic E9
Re:Hjälp vart skall jag vända mig i denna jungel??
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2005, 08:42:30 »
Efter ett tags läsande som gäst har jag nu registrerat mig i detta utmärkta forum.
Har nu bestämt mig för att installera en ny pump i vårt hus.

Vi har en gammal Panasonic som den förre ägaren installerade för ca 10-12 år sedan. Den verkar som den har givit upp.
Vad skall jag göra? Reparera den eller installera en ny?
Hur ligger priserna?
Var i Helgen kontakt med en som såde Panasonic-pumpar (SverigePumpen) från Kinnan. Dom skulle ha 23.495 inkl montering.
Tycker detta är för mycket!
Den bästa lösningen för mig är nog att köpa ett aggregat själv samt ombesörja rördragning samt eldragning själv.
Vaccumsugning har jag en kyltekniker som kan ordna, har varit i kontakt med honom och han rekommenderade ett ställe som heter Citcop, men dom säljer bara till företag.
Jag är ju privatperson.Var hittar man pumpar utan montering av försäljaren och som säljer till privatpersoner??.

Tacksam för Hjälp. Vi bor i Göteborg.
 ??? ???

Eftersom du bor i Göteborg borde du kunna hämta pumpen direkt från CitCop, de har även "lägsta pris garanti" och just nu är de inte billigast på pumpar
Det finns de som har lägre pris så påpeka det, eller köp av de som håller lägre priser.


Jag har plockat bort länkar i detta meddelande då jag misstänker att den första postaren är ute efter att få träffar på sin hemsida, har jag fel ber jag om ursäkt./Rickard
« Senast ändrad: 17 januari 2005, 10:06:50 av Rickard »

Utloggad Torwig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Hjälp vart skall jag vända mig i denna jungel??
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2005, 09:58:53 »
Vaccumsugning har jag en kyltekniker som kan ordna, har varit i kontakt med honom och han rekommenderade ett ställe som heter Citcop, men dom säljer bara till företag.

En kyltekniker som _rekommenderar_ Citcop! Kors i taket!  :)

Som sagt, det är inte omöjligt att handla trots att du är privatperson. Du har inte enskild firma, eller någon anhörig/bekant som har företag? Du är medveten om deras bristfälliga garantivilkor, antar jag. Annars är det bara att söka på "Citcop" här på forum och se vad som gäller.

Den gamla pumpen gör du nog bäst i att glömma. 10-12 år gammal har den nog tjänat ut. Men då har du kanske redan ström och hål i väggen fixat för nästa pump.
Luft/luft Panasonic E12, braskamin, direktel, 125+51 m2 (inr. källare) i Karlstad.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Hjälp vart skall jag vända mig i denna jungel??
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2005, 15:22:21 »
En sak, säger en sak....
Avgiven effekt vid kyla kolla upp det..... alla pratar om COP, men få säger nåt om avgiven effekt...
Om en luft pump ger 2 eller 3 kw ut vid kyla är enormt viktigt....  nÃ¥gra % pÃ¥ COP är dÃ¥ mindre viktigt...
Om jag skulle satsa på en luft pump så skulle jag vilja att den ger minst 5 kw vid riktig kyla, lite större hus än normalvillan kanske....
men det är få som gör det!!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25

Utloggad nikson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vagnhärad
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Hjälp vart skall jag vända mig i denna jungel??
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2005, 18:44:21 »
Och för att få lite balans på det hela kan vi ta med den andra vinnaren i Råd och Röns test: http://www.ivt.se/aktuellt.asp?lngSiteID=1&selected=352&lang_id=1&vald=
Radhus 1 plan 117 m² i Vagnhärad, IVT Nordic Inverter och (numera avstängd) direktel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!