Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem med sättningar tomt p.g.a. jordvärme. Behöver råd.  (läst 7827 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jimmyw

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Hej Allesammans,

Jag har lite funderingar kring min jordvärmeanläggning.

Det är så att jag köpte nytt hus för två år sedan och värmesystemet i detta hus är en jordvärmeanläggning.

P.g.a. de stränga vintrarna så har jag fått enorma sättningar på tomtmarken (vanlig villatomt). Sättningarna medför att tomten ser ”vågig” ut så som en åker och höjddifferensen kan bli upp till 30 cm. Jag antar att dessa sättningar uppkommer p.g.a. jordvärmeanläggningen (för snålt med slang) är underdimensionerad och att det skapas is runt ledningarna vilket medför enorma tjälskott.

Är det någon som vet om det finns något sätt att undvika dessa sättningar på? Som jag känner just nu så är jag så trött på tomten att jag funderar på att sätta in en bergvärmeanläggning eller en luft/vatten-värmepump istället. Jag antar att det är så att om jag inte använder jordvärmeanläggningen så kyls inte marken runt ledningarna ut och det att inte blir några sättningar igen, dvs. om jag byter värmekälla. Skall man dränera ledningarna från media för att vara helt säker på att slippa sättningar?

Har idag en IVT Greenline 4, kanske skulle det vara möjligt att koppla på denna innedel till en utedel luft/vatten-värmepump, dvs. så att man slipper köpa både inne- och utedel utifall man skulle byta värmekälla.

Tar gärna emot så mycket experthjälp som möjligt.

/JW

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Hur gammal är anläggningen? Är den underdimensionerad bör den vara rätt gammal. Finns det någon uppgift om hur många meter slang som har grävts ner? Vad är det för typ av mark, lera eller sandjord?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Om pumpen orkar med huset kan du ju välja att borra och använda den gamla pumpen, eller förlänga slingan, om det finns plats.

Du kan ju använda både slingan och borra också.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad jimmyw

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Hej,

Jag vet inte exakt hur gammal värmepumpen är, men jag skulle gissa på ca 8 år. Marken där slangen ligger nedlagda i är blålera. Tyvärr så finns det ingen möjlighet att lägga mer slang  p.g.a. tomten inte tillåter mer. Har tyvärr ingen kontakt med den förre ägaren så jag vet inte om jag kan hitta mer uppgifter. En granne som anlade jordvärmeanläggning samtidigt har inte samma sättningar, men enligt honom beror det på att han la ner dubbelt så mycket slang (han har inte större tomt, men jag antar att min ligger onödigt glest) samt har störrre värmepump.

I och med att sättningarna förstör hela tomten så är jag helt klart inne på se om det går att sätta in bergvärme alternativt koppla in luft/vatten VP.

/JW

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det finns ett alternativ till, en VBX som avlaster jordvärmeslangen räcker kanske för att slippa få så kraftig isbildning runt slangen?
Annars så förespråkar jag inte VBX, men i detta fallet kan den kanske göra nytta?
(VBX är en frånluftsmodul som växlar värmen i frånluften mot köldbäraren).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Det är så att jag köpte nytt hus för två år sedan och värmesystemet i detta hus är en jordvärmeanläggning.

P.g.a. de stränga vintrarna så har jag fått enorma sättningar på tomtmarken (vanlig villatomt). Sättningarna medför att tomten ser ”vågig” ut så som en åker och höjddifferensen kan bli upp till 30 cm. Jag antar att dessa sättningar uppkommer p.g.a. jordvärmeanläggningen (för snålt med slang) är underdimensionerad och att det skapas is runt ledningarna vilket medför enorma tjälskott.

/JW

Det kan ju vara så att slangen inte är förlagd på rätt sätt (den ligger för ytligt) vilket gör att den energi som finns i omgivande mark inte är tillräcklig. Samtidigt så är lera rätt bra eftersom man kan nyttja den energi som åtgår till att frysa vattnet i marken. Det ger så att säga lite extra energi men medför samtidigt nästan permafrost i marken.

Om det blir mullvadsgångar borde du kunna stega upp längden på slingan eller iaf stega och uppskatta längden.

Även om tomten är liten så kanske det går att få ut lite mer ur marken. Det finns en markkollektor som ser ut som en solpanel men den grävs ner i marken stående. Skulle kanske kunna vara ett komplement till nuvarande slinga. http://www.suncore.se är ett fabrikat men det finns fler

Alternativet skulle vara en "passiv" utedel under den tid som värmen i luften är tillräcklig. Det fanns förr utedelar utan kompressor som bara hade en kollektor och fläkt. Vet inte om dessa finns längre. Annars så skulle det säkert gå att bygga en till ganska låg kostnad.

Frågan är om det inte kan anses som ett dolt fel som säljaren borde ha upplyst om? Det beror på hur dimensionering ser ut och hur lång slingan är.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad snoopy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför fråga när man kan göra fel själv.
Jag upptäckte samma problem som du har hade en racerbana för grävlingar på en meters djup.
Ta ett spett och prova gångarnas storlek.
Jag borrade 180 meter bergvärmebrunn och kör nu båda slingorna parrallellt och har 3-4 grader in och alldrig under0,5 ut, varje grad högre in förbättrar verkningsgraden på vp,n 5%
Eksjö etagehus (1968) 124 + 124 + 30 Kvm
Bentone (ctc)VVP 1200 Baltic värmepump (tillverkad av Mecaterm i Arlöv)
BVA 200 varmvattenberedare
180m energibrunn + 400m markslinga = 800m
57cm vindsisolering, 20cm opti drain på källarvägg
Drifttid värmepump 78051tim på 26 år

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
En VBX som Carl förslår blir billigaste alternativet men man måste först ta reda på vad en sådan kan ge, hur stort ventilationsflöde man kan räkna med att köra genom VBX-enheten. Är det ett gammalt hus med stora förluster genom väggarna i förhållande till förlusterna med frånluften ger en VBX inte så stort bidrag. Huset måste också ha ett frånluftsystem som det går att koppla in enheten på. 

Föreslår provgrävning för att se på vilket djup slingan ligger. Den kan gå att utnyttja tillsammans med ett borrhål. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Jag skulle borra ett tilltaget hål när vpn pajar kommer du troligtvis att installera en större vp och då får du borra i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Strip

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
Om fjôsar på gas i bôtt på brinepumpen, borde väl energiuttaget fördelas jämnare över slingan... och därmed möjligen minska isbildningen något...?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!