Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 26 februari 2012, 11:32:20 »Du för sannolikt inte någon direkt negativ konsekvens av att öka farten på CP med ett delta på 6 i stället för 7 eller 8. Det är liksom inom ramarna för rimliga värden så att säga. Däremot kan man ju tänka sig att ett givet radiatorsystem börjar strejka lite för att det går för fort. Typ att det låter onödigt mycket i rören och så vidare.
Man verkar som sagt få lite längre körningar med lägre delta genom att regleringen sker på framledningen och bygger på gradminuter. Personligen tycker jag att en ändring från delta 8 till delta 6 borde gett lite varmare inne om än lite. Utifrån ett löpande driftekonomiskt perspektiv bör det inte påverka någonting däremot kan det ju vara en fördel om man känner att man har för många starter.
Det intressanta är att utvärdera skillnaderna i att enbart jobba med ökning av gradminuterna för start kontra en kombination av förändring av flödet och startvärdet. När vi ökar farten kyler vi värmepumpen lite bättre och kan få lite intressantare driftförhållande. Men som sagt vi pratar om ytterst marginella effekter.
Det jag tycker är det som är relevant är att man är medveten om att förändringar av antalet starter också får en effekt i hur värmepumpen går. Att den spenderar längre tid ovanför bör där COP är något sämre, främst då genom att kompressorn drar mer el, i scroll-kompressor-fallet.
En annan intressant aspekt är ju att kurvan eller snarare bör-värdet är lite av ett rörligt begrepp. Olika inställnngar kan kräva olika kurva/bör-värde vid en given ute-temperatur även om temperaturen är likvärdig inne. Det innebär inte per automatik att man tjänar eller förlorar pengar i driften. Det är bara ett konstaterande att olika typer av styrning kan behöva "berätta" olika saker för värmepumpen för att uppnå ungefär samma resultat.
Man verkar som sagt få lite längre körningar med lägre delta genom att regleringen sker på framledningen och bygger på gradminuter. Personligen tycker jag att en ändring från delta 8 till delta 6 borde gett lite varmare inne om än lite. Utifrån ett löpande driftekonomiskt perspektiv bör det inte påverka någonting däremot kan det ju vara en fördel om man känner att man har för många starter.
Det intressanta är att utvärdera skillnaderna i att enbart jobba med ökning av gradminuterna för start kontra en kombination av förändring av flödet och startvärdet. När vi ökar farten kyler vi värmepumpen lite bättre och kan få lite intressantare driftförhållande. Men som sagt vi pratar om ytterst marginella effekter.
Det jag tycker är det som är relevant är att man är medveten om att förändringar av antalet starter också får en effekt i hur värmepumpen går. Att den spenderar längre tid ovanför bör där COP är något sämre, främst då genom att kompressorn drar mer el, i scroll-kompressor-fallet.
En annan intressant aspekt är ju att kurvan eller snarare bör-värdet är lite av ett rörligt begrepp. Olika inställnngar kan kräva olika kurva/bör-värde vid en given ute-temperatur även om temperaturen är likvärdig inne. Det innebär inte per automatik att man tjänar eller förlorar pengar i driften. Det är bara ett konstaterande att olika typer av styrning kan behöva "berätta" olika saker för värmepumpen för att uppnå ungefär samma resultat.