Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Samma pump?  (läst 2050 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Samma pump?
« skrivet: 15 september 2007, 12:51:10 »
Fick för nÃ¥gra dagar sedan ett reklamblad om värmepumpar i brevlÃ¥dan  och visst lät det lockande med "spara upp till 70% av era värmekostnader" och "Finsk kompetens" sÃ¥ jag gjorde ett besök pÃ¥ deras hemsida www.cdn-nordic.com

När jag kollar in deras luft/vatten system http://ehandel.cdn-nordic.com/productinfo.asp?pid=147&pgid=129
så slår det mig att den pumpen har jag sett på ett annat ställe nämligen hos Energisparbolaget
http://www.energisparbossan.se/index.asp?Sidid=40&ProductId=37

och om jag läst rätt i detta forum så köpte ESB upp Nordic Air's konkurs lager och därför väcktes frågan
Är detta samma pump?
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Samma pump?
« Svar #1 skrivet: 15 september 2007, 16:47:53 »
Fick för nÃ¥gra dagar sedan ett reklamblad om värmepumpar i brevlÃ¥dan  och visst lät det lockande med "spara upp till 70% av era värmekostnader" och "Finsk kompetens" sÃ¥ jag gjorde ett besök pÃ¥ deras hemsida www.cdn-nordic.com

När jag kollar in deras luft/vatten system http://ehandel.cdn-nordic.com/productinfo.asp?pid=147&pgid=129
så slår det mig att den pumpen har jag sett på ett annat ställe nämligen hos Energisparbolaget
http://www.energisparbossan.se/index.asp?Sidid=40&ProductId=37

och om jag läst rätt i detta forum så köpte ESB upp Nordic Air's konkurs lager och därför väcktes frågan
Är detta samma pump?
Finsk kompetens är det något som skulle vara bättre än Svensk kompetens?
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Samma pump?
« Svar #2 skrivet: 15 september 2007, 17:05:32 »
Ja baske i mig e det en Nordic Air, trodde de var slutsålda för länge sen, eller slutskrotade skulle det vara
Mest kyla men lite värme också

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Samma pump?
« Svar #3 skrivet: 15 september 2007, 20:11:01 »
De ser ut att sälja Ultimate-markets värmepumpar och vindkraftverk. Ganska ofta är det GREE som fÃ¥tt nytt klistermärke pÃ¥ sej. De refererar ocksÃ¥ till ett test gjort av Tekniska Högskolan i Rovaniemi, ett test som kritiserats hÃ¥rt frÃ¥n olika hÃ¥ll för att ha varit inexakt och inte motsvara verkliga förhÃ¥llanden. IVT fick i testet COP 2.15 vid +7 ºC, vilket avviker stort jämfört med andra test. I samma test gavs ocksÃ¥ poäng för lÃ¥g elförbrukning  Sc:,h
« Senast ändrad: 15 september 2007, 21:22:20 av sebbe »
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Samma pump?
« Svar #4 skrivet: 15 september 2007, 21:12:16 »
Hade dom kunnat stava på testet hade man iaf inte trott at det varit barn som utfört det..... huvuddunk

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!