Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: En till bergvärmepumpstillverkare ska fightas med Nibe mfl  (läst 7157 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Uppenbarligen finns det en hemmamarknad men jag begriper inte vilka kunderna kan vara.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Just därför bör värmepumpar i Tyskland vara omöjliga ekonomiskt sett. Alternativet är i många fall naturgas som, i alla falla för 6-7 år sedan när jag hörde efter med kollegor som bodde i Tyskland, var betydligt billigare per kWh än olja i Sverige. Med den tidens el- och naturgaspriser gick det inte att få lönsamhet på en värmepump.

Jo om man har rysk gas att värma med är det såklart bättre men om valet står mellan t.ex. bergvärmepump/frånluftsvärmepump och direkt el så är väl valet lätt om strömmen är dyr? Allt för att få ner strömförbrukningen.
Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Jo om man har rysk gas att värma med är det såklart bättre ...
Mja.... Kanske inte nu längre. ..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag förstår inte varför rysk gas skulle vara så billig, det är väl mest skatten som avgöra om el, olja eller gas är billig eller dyr, tyskland skulle kunna beskatta gasen hårdare och på så sätt kunna ge ännu mer stöd till förnyelsebara alternativ.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Jag förstår inte varför rysk gas skulle vara så billig, det är väl mest skatten som avgöra om el, olja eller gas är billig eller dyr, tyskland skulle kunna beskatta gasen hårdare och på så sätt kunna ge ännu mer stöd till förnyelsebara alternativ.
Det är väl ungefär lika troligt som att man skulle dubbla skatten på diesel i Sverige...lär ju inte hända med tanke på antalet användare, oavsett miljö- eller annan påverkan.
Se på vad som hänt med det enda fungerande förnybara alternativet vi hade i landet, E85..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Anders_Nilsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vaddå enda förnybara alternativet? Kör min V70 Bi-Fuel på jäst skit varenda dag sedan flera år. Fram för att beskattningen på biogas tas bort och läggs på fossila bränslen som man gjort i Tyskland!

Sedan undrar jag om inte Tyskar och Polacker kör mycket brunkol för villauppvärmning, finns ju hur mycket pannor som helst på Kotly.com som får en hederlig Svensk kombipanna att verka avancerad.
* Annebergshus i sutterräng  frÃ¥n 1974, 149 bya + 72 biarea
* CTC 265 B från 1974
* Mitsubishi FH35 VEHZ 665
* HWAM 3420 kamin

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Jag skrev fungerande, dvs utan stora subventioner.
Tyvärr är både fordon och tankstationer mkt dyra för gasalternativet så jag betvivlar att det i längden är ett alternativ för fordon.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!