Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoAir 107 i VV-läge stoppar pressostat högtryck  (läst 2557 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GulaHuset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Mitt i sommarvärmen då den bara ska puttra på och förvärma lite varmvatten så får jag nu varje dygn rödblinkade larm på EcoLogic-panelen, pressostat högtryck. När jag OK:ar larmet startar pumpen efter ett tag.

Min installation finns beskriven i en annan tråd:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49200.msg494549#msg494549

Kan det vara luft? Hur avluftar man? I manualen står lossa anslutningen vid uteenheten, det ser minsann inte så enkelt ut med omsorgsfullt isolerade och svåråtkomliga anslutningar.

Kan det vara något annat? Det har i vintras gjorts arbeten med termostater i radiatorkretsen som då tömdes. Kan jag ha fått in luft då kanske?

Eller kan det vara något annat?

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
om det framåt natten blir så kallt ute att ekologiken vill koppla om till värmedrift och det samtidigt är varmt inne så att termostaterna blockerar flödet genom radiatorerna då försöker vp skicka på värme men blir inte av med ds. med följd att det blir Hp stopp. ändra sommarinkopplingen till en lägre temperatur samt kolla att växelventilen fungerar. det är ca 2 timmar fördröjning vid växling mellan sommar-värmeläge. ev öka hastigheten på cp.

Utloggad GulaHuset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoAir 107 i VV-läge stoppar pressostat högtryck
« Svar #2 skrivet: 08 juli 2013, 10:36:57 »
Bra tips, det ska jag testa. Beträffande cp, ska den gå med samma hastighet oavsett om flödet går genom radiatorerna (VV/rad) eller bara genom vp (VV)? På vintern kör jag cp på högsta hastighet (3). Nu på sommaren har jag ställt ned den till medelhastighet (2). Felaktigt?

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
man bör inte köra cp med högre hastighet än vad som behövs. men har man Hp stopp på sommaren så är man nog nödd och tvungen att köra på högre hast.
 ang avluftning,, sÃ¥ sitter det en avluftare innanför frontluckan, precis innan vattenröret gÃ¥r in i kondensorn

Utloggad GulaHuset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoAir 107 i VV-läge stoppar pressostat högtryck
« Svar #4 skrivet: 09 juli 2013, 08:45:41 »
Om cp, borde det inte krävas helt olika vattenflöden för de två driftlägena a) värme med cirkulation genom vp OCH 21 radiatorer fördelade på 216 kvm boarea och 80 kvm biarea respektive b) varmvatten med cirkulation endast mellan vp och panna?

Tack för tipset om avluftare, jag kollar det också!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Det beror väl på vad radiatorcirkulationen ska påverka? Om du vill ha maximal värmeavgivning från radiatorerna eller om du måste ha maximal värmeavledning från värmepumpen?
Om det är VPn som riskerar att inte bli av med värmen så kan man mycket väl tänka sig att det blir tvärtom mot vad du tänker dig, dvs läge 3 när det bara är VV-produktion (för att vattnet ska hinna ta undan den värme som VPn producerar) och läge 1 eller 2 när radiatorkretsen är med i cirkulationen, eftersom du då har så lågt VPin att du aldrig riskerar att få problem och det dessutom är så kallt ute att du inte får mer än 5-6 graders skillnad på VPin och VPut.

Vad har du för temp.skillnad på VPin och VPut såhär års när du bara producerar VV? Instruktionen från CTC anger 7-8 grader som ett maxvärde.

Har du separata cp för cirkulationen till EcoAir och till radiatorkretsen? Det framgick aldrig av din gamla tråd.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad GulaHuset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoAir 107 i VV-läge stoppar pressostat högtryck
« Svar #6 skrivet: 09 juli 2013, 11:30:54 »
Hm, aha, förstår hur du menar. Just nu är det bara tre graders skillnad VPin och VPut. På displayen står "hög retur". cp står på läge 2 (finns 1, 2 och 3).

Och: inget pressostatlarm inatt! Tack lödläckan för tipset om att sänka gränsen för husvärme!

Utloggad GulaHuset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoAir 107 i VV-läge stoppar pressostat högtryck
« Svar #7 skrivet: 09 juli 2013, 21:10:59 »
Glömde svara på frågan om jag har separata cirkpumpar: svar nej, en och samma cp för cirkulation mellan vp och panna samt för radiatorkretsarna. Växelventilen stänger resp öppnar cirk. i radiatorkretsen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!