Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det bara usbminnen som gäller eller kan man...?  (läst 4974 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
USB portar brukar man ju kunna plugga in det mesta till, allt från lysande tomtar till adaptrar av alla slag...

Måste det vara ett minne man sticker in eller kan man inte plugga in ett trådlöst-nätverkskort-tjohejsan
så man kan köra datan direkt till datorn?

Ni som visar data direkt på en webbsida som uppdateras stup i kvarten kan ju inte gå via usb-minnen,
fast hur gör ni, går ni via andra lösningar såsom den där loggern som saluförs i shoppen?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är det bara usbminnen som gäller eller kan man...?
« Svar #1 skrivet: 17 december 2009, 23:35:31 »
Utan att vara insatt i hur just Nibe har gjort vill jag svara nej, det måste vara en USB-disk.

Sedan hade man tydligen två usb-kontakter tycker jag mig förstå; i den ena (A-kontakten, en flat) fungerar USB-diskar, och i den andra (B-kontakten, en kvadratisk med fasade hörn) kan man förmodligen plugga in en PC och sedan på något odokumenterat sätt läsa av alla data och sätta parametrar hej vilt. Det borde någon prova tycker jag, skulle inte förvåna mig om värmepumpen dyker upp som en serieport i datorn.

(Nu har jag ingen Nibepjäs själv, utan detta är vad jag gissar baserat på erfarenheter från jobbet där jag brukar roa mig med utveckling av usb-baserade grunkor och drivrutiner till dessa.)

De som visar loggerkurvor på webben har nog oftast Rickards logger plus en PC.
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Är det bara usbminnen som gäller eller kan man...?
« Svar #2 skrivet: 19 december 2009, 18:16:45 »
Sedan hade man tydligen två usb-kontakter tycker jag mig förstå; i den ena (A-kontakten, en flat) fungerar USB-diskar, och i den andra (B-kontakten, en kvadratisk med fasade hörn) kan man förmodligen plugga in en PC och sedan på något odokumenterat sätt läsa av alla data och sätta parametrar hej vilt. Det borde någon prova tycker jag, skulle inte förvåna mig om värmepumpen dyker upp som en serieport i datorn.

Jag provade *vinkar* Statuslampan blir ilsket RÖD, Pumpen tvärstannar och displayen blir ännu mer ilsket RÖD, med nÃ¥n text i som jag inte lade pÃ¥ minnet. "Snälla,  starta om, starta om, starta om... " var det enda jag tänkte pÃ¥ när jag kastade mig pÃ¥ huvudbrytaren. Det gjorde den.

Kan du inte utveckla en USB-grunka-drivrutin som emulerar en USB-disk på en dator?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Är det bara usbminnen som gäller eller kan man...?
« Svar #3 skrivet: 19 december 2009, 18:27:23 »
usb är ju usb, kan ju inte vara två olika usb kontakter.. (lite reserverad till påståendet då jag inte sett nästa generationers kontakter men tror de ska vara samma som de gamla)

Det är inte firewire kontakt det rör sig om, de är mindre med lutande sidor osv... *tapper försök att låta nördig*
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Är det bara usbminnen som gäller eller kan man...?
« Svar #4 skrivet: 19 december 2009, 18:38:55 »
usb är ju usb, kan ju inte vara två olika usb kontakter.. (lite reserverad till påståendet då jag inte sett nästa generationers kontakter men tror de ska vara samma som de gamla)

Det är inte firewire kontakt det rör sig om, de är mindre med lutande sidor osv... *tapper försök att låta nördig*

Du misslyckas med ditt försök :)
Det finns ett helt gäng med olika USB-varianter: http://sv.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus#Kontakter
Den vi talar om är Type B
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är det bara usbminnen som gäller eller kan man...?
« Svar #5 skrivet: 19 december 2009, 21:19:41 »
Om styrenheten kraschar när man kopplar in sig på B-kontakten har Nibe nog inte utvecklat den delen riktigt färdigt än :-)

A-kontakten kan man ju tyvärr inte ansluta direkt till en PC, utan då skulle man behöva en mellanliggande burk som dels är en flashdisk, och dels innehåller en cpu som håller koll på vad värmepumpen skriver på den disken, för att sedan tolka den informationen och skicka den vidare till datorn. Rätt komplicerat alltså.
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
Många moderna microcontrollers har dubbla USB-interface, ett A och ett B-interface. Det kan ju tänkas att Nibe, när de utvecklade sin hårdvara, drog fram bägge två till kontakter bara för att det "kanske kan vara bra att ha nån gång i framtiden", även om det inte finns något stöd för B-interfacet i deras mjukvara just nu. En annan möjlighet är att B-interfacet bara är till för mjukvaruutveckling - att koppla in någon emulator eller andra utvecklingshjälpmedel till, och att kontakten egentligen bara borde sitta monterad på prototypserier av styrkort för Nibes interna bruk men har råkat komma med även i serieproduktionen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Är det bara usbminnen som gäller eller kan man...?
« Svar #7 skrivet: 26 december 2009, 23:41:17 »
Jag provade *vinkar* Statuslampan blir ilsket RÖD, Pumpen tvärstannar och displayen blir ännu mer ilsket RÖD, med nÃ¥n text i som jag inte lade pÃ¥ minnet. "Snälla,  starta om, starta om, starta om... " var det enda jag tänkte pÃ¥ när jag kastade mig pÃ¥ huvudbrytaren. Det gjorde den.

Asgarv!  *roflmao* Jag skulle precis koppla in datorn i 1145:an när jag fick syn pÃ¥ ditt inlägg. Jag tror jag lÃ¥ter bli nu...  ;D
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Är det bara usbminnen som gäller eller kan man...?
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2010, 01:20:52 »
Är det några begränsningar på vilket USB-minne som fungerar? Har bara testat med Kingston 8 GB, och den loggar inte något alls till det minnet... Sparar inte inställningar heller! FAT 32 eller NTFS, spelar det någon roll?

(edit) Läste lite längre ner i forumet, får testa att formatera stickan å testa igen...
« Senast ändrad: 06 januari 2010, 01:34:11 av SgtArdbeg »
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad patrikp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Är det bara usbminnen som gäller eller kan man...?
« Svar #9 skrivet: 21 september 2010, 13:32:15 »
Har någon fått den andra USB-kontakten (typ B) att fungera ännu? Bara man visste hur den fungerade kunde man hitta på en massa roliga lösningar med denna...

T.ex. finns det bredbandsmodem med USB portar (typ A) som kan fungera som en virtuell datorport = man behöver inte ha en dator stående i källaren bredvid VP.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Är det bara usbminnen som gäller eller kan man...?
« Svar #10 skrivet: 21 september 2010, 19:57:00 »
Tänkte koppla in en gammal laptop till den andra USB-porten på min nya Nibe f1245:a, men hittar ingen information hur jag skall använda den? Skall jag installera något program eller vad? Att logga filer till en USB-sticka är ju bara tråkigt, därför är den andra USB-porten mycket intressantare.
Nja, det funkar inte så. B-kontakten är än så länge "unsupported" av vad jag lyckats få fram i vart fall. De som "crackat" sin pump kommunicerar via MODBUS och RS485, detta gäller dock äldre pumpar (1135). Protokollet finns beskrivet i lite olika forum och delvis på NIBE's hemsida. Finns även trådar om detta här. Mycket talar för att det är samma protokoll, men möjligen i en nyare version på 1x45 pumparna. Jag har ännu inte haft tid att sätta mig med detta.

Det optimala vore att NIBE istället fick tummen ur och släppte en trådad eller trådlös kommuikationsenhet med dokumenterade webservices och ett webinterface men det finns i dagsläget inga planer på det vad jag förstår.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad patrikp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Är det bara usbminnen som gäller eller kan man...?
« Svar #11 skrivet: 21 september 2010, 21:16:58 »
Antagligen är det möjligt att läsa ut allt via USB client-porten, problemet är väl bara att Nibe borde släppa en driver/app som kan översätta datan som kommer ut ur den. Synd att detta inte är gjort redan...skall tala med tekniska supporten här i Finland imorgon och försöka få fram mera info vad man kan göra...

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Är det bara usbminnen som gäller eller kan man...?
« Svar #12 skrivet: 22 september 2010, 10:32:01 »
FÃ¥r du fram nÃ¥got vettigt sÃ¥ posta det gärna här  ;D
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad patrikp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Är det bara usbminnen som gäller eller kan man...?
« Svar #13 skrivet: 22 september 2010, 13:41:49 »
Pratade just med tekniska supporten och de hade haft kontakt med Nibe i Sverige. De hade berättat att de har någonting på kommande för den andra USB-porten, men först nästa år mot våren...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 519
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!