Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilkor för drift av cirkpump pÃ¥ Nibe 2010  (läst 2904 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
Vilkor för drift av cirkpump på Nibe 2010
« skrivet: 05 mars 2005, 23:27:05 »
Hej

Kör en Nibe 2010-8 via ett eget styrsystem til min PC där jag även har dynamisk bild över systemet.
När det är kallt ute kör jag vedpanna till accar istället
Nu till min fråga, har kopplat cirkpumpen internt på plint 11 och även lagt ett relä parallelt som driftindikering till min bild på PCn.
Vad jag sett ett flertal gånger är att pumpen står stilla fastän att det är minusgrader ute, flöde får jag iförsig ändå över värmepumpen via radiatorns cirkpump
Vad jag undrar över är vilka kriterier ska uppfyllas för att cirkpumpen ska få startorder?

Stefan i Malmö
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Vilkor för drift av cirkpump på Nibe 2010
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2005, 00:27:01 »
Hej

först hur har du kopplat din 2010 till pc. kan du förklara det för mig.jag vill göra samma.

Sen normalt stoppar cirk pumpen när VP stoppar. Under +2 vill man ha cirkulation även vid stoppad VP. Den går även vid endast EL drift 1/4 varje timme. Med program styrn mitt fall SMO fungerar det enl beskrivn.

Det kan även vara likn direkt från 2010 inkoppl plint.

Citera
Välkommen till forumet och delge oss dina synpunkter läs och lär i de olika trådar.
Spec avd Luft/vatten VP och "NIBE"

Ursäkta jag såg du var med i forumet innan mig, Redan i oktober förra året. Din första Kommentar:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/board,1.0.html

Om man är aktiv i forumet lär man sig en hel del.

/Janne
« Senast ändrad: 25 juni 2005, 21:39:55 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: Vilkor för drift av cirkpump på Nibe 2010
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2005, 10:15:35 »
Hej Janne

Som du läst i mina tidigare inlägg styr jag VP direkt från ett styrsystem och har därmed skippat SMO.
Fördelen är att jag kan påverka betydligt mer hur jag vill köra mitt system. Är inte nöjd ännu hur jag dockat mot vedpanna och tankar.
Kommer ändra en del till våren, tänkte köra mina acctankar i serie istället då de fysiskt inte står bredvid varandra (4*500 liter).
Ska även ha in 4 solceller som just nu står och väntar på varmare väder

Nu till min fråga med lite kompletteringar

Var nere och tittade i morse:
VP indikerar stillestånd (<-7 grader)
tillopp till vp ca 26 grader (accar är tomma därav så låg temperatur)
retur från vp ca 26 grader
vp steg1 och 2 ej startsignal från överordnat styrsystem (vp naturligtvis spänningssatt)
Fortfarande går ej VPns cirkpump???????
StÃ¥r ju klart och tydligt i bruksanvisningen att cirkpumpen  ska kopplas pÃ¥ plint 11 pga frysrisk


Stefan

Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Vilkor för drift av cirkpump på Nibe 2010
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2005, 10:25:15 »
Hej vi tar upp det med Silver som har direkt kontakt med NIBE.
Cirk pumpen borde gå.

/Janne
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilkor för drift av cirkpump på Nibe 2010
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2005, 10:29:14 »
Hej Janne



Nu till min fråga med lite kompletteringar

Var nere och tittade i morse:
VP indikerar stillestånd (<-7 grader)
tillopp till vp ca 26 grader (accar är tomma därav så låg temperatur)
retur från vp ca 26 grader
vp steg1 och 2 ej startsignal från överordnat styrsystem (vp naturligtvis spänningssatt)
Fortfarande går ej VPns cirkpump???????
Står ju klart och tydligt i bruksanvisningen att cirkpumpen  ska kopplas på plint 11 pga frysrisk


Stefan



Cirkpumpen startar och går i intervaller t,ex vp stannar vid låg ute.temp...om cirkpumpen går hela tiden så slösar man värme + energi
Din vän i nöden.

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: Vilkor för drift av cirkpump på Nibe 2010
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2005, 12:17:04 »
Tackar för svaret Silver

Då är det väl tillfälligheter som gör att var gång jag tittar så står cirkpumpen stilla.
Får dra igång en logg på driftindikeringen på cirkpumpen för att se när den går.
Mest rädd för att få en frysning om fram och returgivarna var inblandade i vilkoren då dessa är monterade invändigt i huset.
Radiatorns pump drar också runt vattnet över vp-pumpen (inkopplad övertilloppet tillradiatorsystemet med backventil på röret)

Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!