Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Estetik vid installation, vad kan man kräva?  (läst 18416 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #15 skrivet: 30 augusti 2014, 06:31:09 »
Det går fint att måla all svart (armaflex) isolering.......

Använd vanlig vattenbaserad färg.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #16 skrivet: 30 augusti 2014, 07:02:07 »



Jag håller inte med i ditt resonemang i början av inlägget. Jo, jag har betalat för en pumpinstallation men det betyder inte att jag kan acceptera vad som helst. Om jag betalat för att få ett fönster installerat förväntar jag mig givetvis att det sitter rakt, har snygga foder etc...inte bara att det är tätt så det inte regnar in.

Jag viker mig, det du skriver är riktigt :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #17 skrivet: 30 augusti 2014, 08:42:20 »

Behövs verkligen 15 centimeter luft mellan pump och påfyllnadskopplet...? Alla öppningar är ju dessutom in mot väggen. Har du någon länk till de vita plastskålarna...det verkar lite intressant!


Det behövs inte 15 cm luft men det skadar inte. PÃ¥ sidan av frigolit burken sitter ett filter som bör rengöras ibland sitter rören för tätt blir det svÃ¥rt men 10 cm mellan rören räcker bra. Har tyvärr ingen koll pÃ¥ vart jag sett de lösa skÃ¥larna  Sc:,h Annars tycker jag rördragningen ser helt ok ut men inte isoleringen som ska vara 100% tät annars kommer det droppa kondens.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #18 skrivet: 30 augusti 2014, 09:51:17 »
Det spelar ingen större roll vem du beställt av. Du har beställt en färdig installation. Kan vara att det är bergvärmefirman som du bör prata med.

Om vi tar exemplet med fönster igen. Du köper in en utbyggnad av huset på totalentreprenad och så får du fönster som du beskriver - vem som utfört jobbet spelar för dig ingen roll, du bryr dig endast om slutresultatet. Totalentreprenören får se till att fönstrena blir ok installerade.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #19 skrivet: 30 augusti 2014, 09:55:39 »
Rören kan kläs med PLASTPLÅT, det finns färdiga böjar. Det är vad man brukar lägga utanpå isoleringen av VVS rör.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #20 skrivet: 30 augusti 2014, 11:50:46 »
Där har vi dom  tummenupp  men visste inte att det hette plastplÃ¥t.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #21 skrivet: 30 augusti 2014, 13:35:30 »
Det behövs inte 15 cm luft men det skadar inte. På sidan av frigolit burken sitter ett filter som bör rengöras ibland sitter rören för tätt blir det svårt men 10 cm mellan rören räcker bra.

Ah, då förstår jag...filtret sitter under pluggen som är placerad ensam till vänster på kopplet (blå pil i bilden) och då får inte rören sitta för nära varandra. Avståndet mellan vänstra rörets isolering och filtrets plugg är fyra centimeter (röd pil) så här har vi kanske anledningen till att röris gjort som han gjort. Om inte fyra centimeter (kanske fem om man trycker till andra rörets isolering en aning) är tillräckligt borde det funka att vrida kopplet lite så att filterpluggen går förbi det andra röret om rören sätts i linje med varandra.



Det spelar ingen större roll vem du beställt av. Du har beställt en färdig installation. Kan vara att det är bergvärmefirman som du bör prata med.

Om vi tar exemplet med fönster igen. Du köper in en utbyggnad av huset på totalentreprenad och så får du fönster som du beskriver - vem som utfört jobbet spelar för dig ingen roll, du bryr dig endast om slutresultatet. Totalentreprenören får se till att fönstrena blir ok installerade.

Precis så tänker jag. Det hade ju mycket väl kunnat varit så att ingen varit hemma när installationen gjordes och att vi aldrig träffat röris. Då hade det ju varit en självklarhet att jag ringt chefen till bergvärmefirman. Nu råkade jag vara hemma när installationen gjordes men det är ändå bergvärmefirman som bär totalansvaret och som jag ska betala för alla delar av installationen.

FYI, jag har mailat ägaren till bergvärmefirman och bett honom höra av sig till mig för att jag har några saker som jag vill prata med honom om. Det är inte bara det denna tråd handlar om utan några grejer till...till exempel glömdes det bort att vi beställt "Thermia Online" så det har inte blivit installerat.
« Senast ändrad: 30 augusti 2014, 13:38:28 av Paxman »
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #22 skrivet: 01 september 2014, 14:06:19 »
Ännu ingen återkoppling från bergvärmefirman men jag har gjort lite egen research under tiden.

I installationsanvisningen för Thermias pumpar står det inget uttryckligt om påfyllningskärlets inkoppling men enligt alla bilder stämmer det med NIBEs variant som redovisats i tråden vilket gör att det är lätt att anta att även Thermia vill ha det så. En sak jag dock hittat är följande:



För mig är detta lika logiskt som NIBEs uppmaning ang. påfyllnadsbehållarens inkoppling. Jag har gjort en riktigt crappy Photoshopbild av hur detta skulle kunna utföras på min pump och samtidigt få till NIBEs lösning för behållaren:



Vad säger ni om denna rördragning...? Är det nÃ¥got jag ska be att de fixar till? Var det kanske sÃ¥ Rickard menade tidigare i trÃ¥den? Samtidigt kan ju brine in-röret sättas i linje med brine ut-röret sÃ¥ fÃ¥r jag den estetik jag vill ha!  tummenupp
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #23 skrivet: 01 september 2014, 14:47:20 »
Enda problemet med det där är att du får fler 90°-böjar och varje böj skapar flödesmotstånd, vilket man inte vill ha.

Jag menade precis som jag skrev, "Om det bakre KB-röret ryms "utanför" skvallerröret som är draget bakom det röda expkärlet skulle de även kunna få till nivåkärlets placering enligt instruktion."
Alltså i hörnet mellan värmepump/vägg, bakom expansionskärlet.
Svårt att se på bilderna om det ryms där, men om det ryms så skulle du antagligen rymma både avluftning och nivåkärl där nere på den raksträcka som blir.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #24 skrivet: 01 september 2014, 15:20:11 »
Aaaah...OK, nu tror jag att jag fattar! Du menar att dra ned brine in-röret typ där jag markerat med en streckad blå ring:



Detta rör dras sedan ned hela vägen i nivå med hålet i pumpens vägg, gör en 90°-böj bort från väggen, monterar på filterkopplet, nivåbehållaren och sedan kopplar på det på slangen som går in i pumpen? Är det korrekt uppfattat?

Det är nog görbart men frågan är om "raksträckan" räcker för att få plats med både koppel och behållare. Det är runt 35 cm från där röret går in i pumpen och väggen. Det är dessutom klart besvärligare jämfört med hur röris gjort nu...framförallt att komma åt att klämma kopplingarna bakom expansionskärlet...
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #25 skrivet: 02 september 2014, 09:26:28 »
Mmm, det var så jag tänkte, men det kanske blir för trångt.
Om jag hade installerat hade jag nog gått med båda KB-ledningarna mot vägg och flyttat ut expansionskärlet en aning istället, och försökt använda långa 90°-böjar istället för korta, just på KB-ledningarna får man alltid en strypning i kopparrören, så där vill man ha så få korta 90°-böjar som möjligt.
Vet du vilken dim han kört med på KB-ledningarnas kopparrör?
Slangen är väl typ 34,8 mm invändigt, så om han kör med 22 eller 28 mm koppar så har du en stor del av strypningen i den delen av installationen.
« Senast ändrad: 02 september 2014, 09:30:37 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #26 skrivet: 02 september 2014, 12:01:19 »
Rördimensionen är lätt att mäta eftersom det saknas isolering på ett ställe: 28 mm.

Om det skulle fungera att gå ned där du föreslog Rickard, där jag markerade med blå ringen, skulle kanske följande lösning vara ganska optimal:

(Bilden börjar bli lite skitig nu, ber om ursäkt för det, men jag hoppas att andemeningen går fram ändå.)



På så sätt får kopplet plats med filteröppningen uppåt, behållaren hamnar efter kopplet vilket gör att luft som mot förmodan kommit in vid filterrengöring genast sorteras bort och jag kan få KB-ledningarna i linje med varandra.

Avgjort snyggast skulle ju vara så som du skriver Rickard, att båda K-rören gick ned längs väggen istället men det tror jag är att begära lite för mycket. Att flytta ut expansionskärlet kommer ju kräva en hel del mer jobb...

När vi ändÃ¥ är inne pÃ¥ arbetsinsatsen...hur mycket jobb innebär det att dra om, säg endast ett av rören? Jag tänker framförallt pÃ¥ att tömma systemet, själva rörjobben är ju inte sÃ¥ ansträngande. Det kan ju inte vara mycket mer än en timmes jobb tänker jag...och sedan tillkommer materialet. Om firman resonerar som Fattiglapp gjorde tidigare i trÃ¥den (innan han ändrade sig  ;)) sÃ¥ skulle det vara intressant att fÃ¥ en uppskattning vad det skulle kosta om vi tvingas betala för ändringen själva.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #27 skrivet: 04 september 2014, 19:13:30 »
"Problemet" blir väl att hela belastningen från nivåkärlet kommer att vila på ett rör och dess vinkel. För den bit som går in i pumpen bär ju inte upp nått det är väl en flexslang.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #28 skrivet: 04 september 2014, 19:51:51 »
Fast det är ju ingen större skillnad från hur det är nu. Vikten är den samma, de "bärande" punkterna är de samma så enda skillnaden är att vikten flyttats lite...
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Estetik vid installation, vad kan man kräva?
« Svar #29 skrivet: 04 september 2014, 21:19:13 »
Kärlet bör nog hängas upp för det blir några kilo när det är fyllt oavsett om Ivt har flexslang eller ej.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!