Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: larryd
« skrivet: 27 januari 2010, 20:37:36 »

Tror att en kinesisk L/V...

med kapillärrör,  2-3mm lammellavstånd och fast hastighet på cirkulationspumpen vore pricken över i för din lösning. Då behöver du inte köra med glykol eller oroa dig för frysning.

Möjligen måste du trimma avfrostningen litet.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 27 januari 2010, 20:26:46 »

Du frågade ju efter enkla förbättringar på din lösning och jag tittade då på
din varmvattenberedning. Jag kan inte se annat än att den första blandningsventilen
är onödig. Dessutom är det ju i den andra blandningsventilen som du skall koppla
in kallvattnet?

Lösningen med dubbla blandningsventiler har jag sett hos flera solpanellösningar. Syftet är att inte ha större flöde genom den övre slingan med 'dyrt' varmvatten än vad som är nödvändigt.
Just den kopplingen jag ritade i min bild lånade jag ifrån Esbe's hemsida
(http://www2.esbe.se/documentation/getfile.aspx?fileid=251&lngid=1).

Den kopplingen kanske bara kommer till sin rätt då man har solpaneler - Då har ju vattnet i den nedersta delen av tanken möjlighet att bli tillräckligt varmt för att man skall få tapp-temperatur redan i den nedre slingan...  Sc:,h
I mitt fall kommer det ju aldrig att vara mer än värmepumpsvarmt i nedre delen av tanken...
Skrivet av: sobris
« skrivet: 27 januari 2010, 18:40:38 »

Du frågade ju efter enkla förbättringar på din lösning och jag tittade då på
din varmvattenberedning. Jag kan inte se annat än att den första blandningsventilen
är onödig. Dessutom är det ju i den andra blandningsventilen som du skall koppla
in kallvattnet?

Jag kommer för övrigt att börja köra min nya "fulpump" precis som du har tänkt.
Några skillnader är dock att jag kör seriellt genom två slingor i två olika tankar med
en sammanlagd längd om ca 20 meter och att dessa inte är desamma som solslingorna.

Jag har dessutom planer på att mata 3 radiatorer i garaget direkt fån pumpen för att
kyla ytterligare. Nå'n som har synpunkter på ett sådant arrangemang? Förutom att
radiatorerna bara värmer när pumpen går  ;)
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 24 januari 2010, 01:16:39 »

Citera
I din lösning har du en slingvärmare för att värma Ack tanken via VP. Detta är vad jag vet en oprövad lösning sen tidigare, och kan nog skapa problem då tempen på vattnet i denna "lilla" slinga snabbt går upp om inte värme överföringen mellan slingan och tanken är extremt god.

I min befintliga tank är det inga problem att värma tappvattnet via slingvärmeväxlare från 14 grader till 65 vid fullt öppen varmvattenkran.
Iofs bara ca 8 liter/minut, men å andra sidan större tempdiff än vad VP'n behöver.

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 23 januari 2010, 23:02:54 »

Citera
Aha, du skall bli en fulpumpare
Jag är djävligt modig - På gränsen till dumdristig...

Eftersom jag räknar med ganska låg energibesparing för VP gmf med flisen jag eldar i dag så vill jag komma så billigt undan som möjligt för att få snabb 'pay off', samtidigt som jag testar konceptet. Beroende på hur det funkar så kan jag fatta ett nytt beslut om 4-5 år utan att det har kostat mig något...
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 23 januari 2010, 22:00:17 »

Citera
Jo, men de pumparna kostar 20000:- mer än 'fulpumpen' jag har tittat på. Plus kylteknikern...
Reglera in flöden, etc kan väl inte vara svårt, eller? Får man problem så är det väl bara att fråga här på forumet   

ps. Även en del billiga plug n play pumpar har en fin inomhusdisplay man kan titta på... ds

Aha, du ska bli en fulpumpare.

Jag tolkade detta...

Citera
få och 'standardiserade' komponenter.

...som att du skulle lägga pengarna på en etablerad märke på maskinen men i örvigt okonventionella lösningar.

Men nu såg jag detta...

Citera
Kan man reglera VP'n på nåt bättre sätt än genom returtempen (utan att köpa en 'finpump' med egen reglercentral, flytande kondensering och få ett stort hål i plånboken)?

...och förstår att mitt förslag inte riktigt var intressant.  ;D

Dock står jag fortfarande för åsikten att du borde lägga en lite större peng på pumpen.
Uttrycket "man får vad man betalar för" gäller i högsta grad värmepumpar.

Over and out!
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 23 januari 2010, 00:04:32 »

Tänk på att du behöver bivalent shunt om du skall ständigt ha på elpatron för att få varmare varmvatten. annars blir det elvärme på värmen hela tiden

Det är en bivalent shunt på 'ritningen' som i första hand tar vatten från mitten, under elpatronen.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 22 januari 2010, 23:10:44 »

Jag skulle nog välja en pump med plattvärmeväxlare på insidan av huset och gas mellan vp och växlare. Sedan kan du ansluta till en tank utan slinga och utan glykol.
Det kan nog vara bra att ha en kyltekniker på plats vid uppstart även om man har en plug n play maskin för att reglera in flöden mm så kostandskillnaden borde inte bli jättestor.
"På köpet", om du kör den här varianten får du oftast vettig överskådlig styrutrustning med display, reglering av cirkpumpar, larmer etc.
Väljer du Nibe bör du ha en SMO och CTC en Ecologic. Det funkar även utan dessa men för mej känns det bättre att gå och titta i displayen...  :D

Airwell, ME Power Inverter med interface eller likvärdig är nog vad jag skulle köra.

Jo, men de pumparna kostar 20000:- mer än 'fulpumpen' jag har tittat på. Plus kylteknikern...
Reglera in flöden, etc kan väl inte vara svårt, eller? Får man problem så är det väl bara att fråga här på forumet   ;)

ps. Även en del billiga plug n play pumpar har en fin inomhusdisplay man kan titta på... ds
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 22 januari 2010, 22:44:35 »

Tänk på att du behöver bivalent shunt om du skall ständigt ha på elpatron för att få varmare varmvatten. annars blir det elvärme på värmen hela tiden
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 22 januari 2010, 22:38:02 »

Jag skulle nog välja en pump med plattvärmeväxlare på insidan av huset och gas mellan vp och växlare. Sedan kan du ansluta till en tank utan slinga och utan glykol.
Det kan nog vara bra att ha en kyltekniker på plats vid uppstart även om man har en plug n play maskin för att reglera in flöden mm så kostandskillnaden borde inte bli jättestor.
"På köpet", om du kör den här varianten får du oftast vettig överskådlig styrutrustning med display, reglering av cirkpumpar, larmer etc.
Väljer du Nibe bör du ha en SMO och CTC en Ecologic. Det funkar även utan dessa men för mej känns det bättre att gå och titta i displayen...  :D

Airwell, ME Power Inverter med interface eller likvärdig är nog vad jag skulle köra.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 januari 2010, 17:49:27 »

slinga i tanken borde väl funka är väl så nibes nya beredare i 1245an funkar vet iofs inte hur lång slinga dom använder. men tekniken används ju ända till 12 kw.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 22 januari 2010, 17:41:06 »

Tanken jag har tittat på har en 10 meters solslinga med 22mm diameter. Tillverkaren av tanken rekommenderar den slingan till upp till 8 solpaneler á max 1.5kW styck. 

Citera
Ø15 10m upp till 4st solfångare
Ø22 10m upp till 8st solfångare
Ø22 15m upp till 12st solfångare
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 januari 2010, 17:29:18 »

Mmm, en plattvärmeväxlare eller två stående solslingor på 15 meter, seriekopplade, kanske ger solslingorna en bättre skiktning?
Skrivet av: hulta
« skrivet: 22 januari 2010, 17:08:54 »


Funderade lite och visst kan man använda värmeväxlare för att avskilja vattnet till pumpen så pumpen får glykolvatten så borde solslingan fungera också. Men hur effektiv är värmeöverföringen?

Jo, frågan är vad dom kan överföra högst effekt - Värmeväxlare i rimlig storlek eller solslinga. Nån som har nåt bra svar?



Tror alla ggr på värmeväxlaren.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 22 januari 2010, 17:06:43 »


Funderade lite och visst kan man använda värmeväxlare för att avskilja vattnet till pumpen så pumpen får glykolvatten så borde solslingan fungera också. Men hur effektiv är värmeöverföringen?

Jo, frågan är vad dom kan överföra högst effekt - Värmeväxlare i rimlig storlek eller solslinga. Nån som har nåt bra svar?

Skrivet av: hulta
« skrivet: 22 januari 2010, 16:35:40 »

I din lösning har du en slingvärmare för att värma Ack tanken via VP. Detta är vad jag vet en oprövad lösning sen tidigare, och kan nog skapa problem då tempen på vattnet i denna "lilla" slinga snabbt går upp om inte värme överföringen mellan slingan och tanken är extremt god.

Varför inte låta acktanken vara direkt ansluten till VP. Så jobbar de flesta andra system, ex CTC EcoEl med CTC EcoAir

Oprövad vet jag inte riktigt.. T ex säljer ju Sfinx ett system som bygger på samma princip. Det jag har kommit fram till genom omfattande teoretiska studier är att solslingan funkar, men att den skall vara stående för att man skall få adekvat skiktning i tanken.

Nackdelen med att koppla pumpen direkt på tanken är att man alltid måste cirkulera vatten till utedelen när det är kallt (Nibe startar sin pump vid +2 grader). Dels kostar det lite pengar att ha cirkpumpen igång hela tiden och dels kyler man ju tanken lite grann när inte pumpen genererar värme.
Dessutom riskerar man att pumpen fryser sönder om det blir strömavbrott när det är kallt.


Det ser bra ut frånsett att du kopplar via solslingan, värmepumpen får alldeles för lite vatten att jobba med och det blir väldigt mycket start och stopp. För bästa cop bör det vara differenstemp mellan framledning och retur pump och det får du nog inte. Såvida inte solslingan är väldigt lång så effektiv värmeöverföring sker.

Är inte så insatt i solslingans funktion. Skulle väl själv kopplat framledning under patronen och returen i botten. Ja ja är osäker.

Funderade lite och visst kan man använda värmeväxlare för att avskilja vattnet till pumpen så pumpen får glykolvatten så borde solslingan fungera också. Men hur effektiv är värmeöverföringen?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 22 januari 2010, 15:13:10 »

I din lösning har du en slingvärmare för att värma Ack tanken via VP. Detta är vad jag vet en oprövad lösning sen tidigare, och kan nog skapa problem då tempen på vattnet i denna "lilla" slinga snabbt går upp om inte värme överföringen mellan slingan och tanken är extremt god.

Varför inte låta acktanken vara direkt ansluten till VP. Så jobbar de flesta andra system, ex CTC EcoEl med CTC EcoAir

Oprövad vet jag inte riktigt.. T ex säljer ju Sfinx ett system som bygger på samma princip. Det jag har kommit fram till genom omfattande teoretiska studier är att solslingan funkar, men att den skall vara stående för att man skall få adekvat skiktning i tanken.

Nackdelen med att koppla pumpen direkt på tanken är att man alltid måste cirkulera vatten till utedelen när det är kallt (Nibe startar sin pump vid +2 grader). Dels kostar det lite pengar att ha cirkpumpen igång hela tiden och dels kyler man ju tanken lite grann när inte pumpen genererar värme.
Dessutom riskerar man att pumpen fryser sönder om det blir strömavbrott när det är kallt.
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 22 januari 2010, 15:03:16 »

I din lösning har du en slingvärmare för att värma Ack tanken via VP. Detta är vad jag vet en oprövad lösning sen tidigare, och kan nog skapa problem då tempen på vattnet i denna "lilla" slinga snabbt går upp om inte värme överföringen mellan slingan och tanken är extremt god.

Varför inte låta acktanken vara direkt ansluten till VP. Så jobbar de flesta andra system, ex CTC EcoEl med CTC EcoAir
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 22 januari 2010, 13:56:35 »

Jag är i princip helt grön när det gäller värmepmumpar, så ni får ha överseende med att jag eventuellt har missuppfattat allt...

Genom att ha hängt med här på forumet ett tag samt studerat diverse experter och leverantörers olika lösningar så har jag lyckats prestera ett eget lösningsförslag för min konvertering till VP.

I dag värmer vi huset genom att en 'extern' flispanna värmer en ack-tank i källaren via kulvert. Problemen är att tanken har börjat läka och flispannan börjar bli lite trött efter 35 års tjänstgöring (senast i helgen svetsade jag fast en växellåda som hade 'slitit sig'). Det positiva är att framledningstempen på radiatorslingan inte har behövt gå över 55 grader trots att vi har haff en lång period med temperatur under -20 (kvalificerar sig som lågtemp-system).

Med andra ord har jag behov av att byta ut allt utom radiatorer och tillhörande rör (om de inte hinner rosta sönder pga att jag fyller på ca 25 liter vatten/dygn.. huvuddunk)


Tanken med min lösning har varit att hålla den så enkel som möjligt - Dels för att kunna göra så mycket av jobbet som möjligt själv, men också för att hålla nere materialkostnaden med få och 'standardiserade' komponenter.

Lösningen bygger på en ack-tank som 'grundvärms' av en LVVP med fast kondensering. Toppen på tanken hålls lite varmare av en elpatron för tappvattnets skull.
VP'n är av den enklare typen med vattenanslutning direkt på utedelen. Den kopplas till tanken via en stående solslinga så att man får en separat krets där man har glykol/vatten - Dvs, ingen kyltekniker behövs vid installationen och inget fryskänsligt vatten skickas till utedelen.

Radiatorvattnet tas i första hand ut från tanken under elpatronen så att det är VP-värmt vatten. De gånger inte VP'n räcker till kompletteras med nödvändig mängd vatten från den varma tanktoppen. Framledningstempen styrs av shuntregulator.



Frågor:

Har jag missat nåt väsentligt och gjort systemet för enkelt så att det inte funkar som det är tänkt?

Om lösningen funkar - Kan man göra den väsentligt bättre utan att tillföra en massa komponenter/komplexitet?

Kan man reglera VP'n på nåt bättre sätt än genom returtempen (utan att köpa en 'finpump' med egen reglercentral, flytande kondensering och få ett stort hål i plånboken)?



I bilden har jag rationaliserat bort en del saker, t ex expansionkärl och cirk-pumpar..

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!