Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: MÃ¥ste jag ha nÃ¥gon typ av acc tank? (edit Volymtank)  (läst 14063 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Jag har tänkt att konvertera så det är för ändamålet utvalda och installerade radiatorer.

Jag har elskräck och vill därför överdimensionera snarare än att underdimensionera.

Vad jag läst mig fram till blir det då risk för frekventa start/stop vilket kan slita på anläggningen. Därtill kommer att VPn drar mer ström men det känns som försumbart då VPn också behöver gå kortare tid..

Jag kollar främst på thermia och dom har så kallad mjukstart och varvtalsstyrd circulationspump.

Innebär det att risken för problem vid ev. överdimensionering blir mindre?
Måste jag ha någon typ av större acc-tank för att undkomma eventuella problem och för många start/stop?

Räcker det med optimum eller är man tvingad att ha G2 för att få del av ovannämnda fördelar. Jag tycker faktiskt inte det framgår så bra i det material som finns på webben.


Jag tar tacksamt emot erfarenheter från er som inte har thermia. Inget slutgiltigt beslut är taget och många av dessa principer gäller säkert för de flesta tillverkare.

mvh
david


« Senast ändrad: 04 februari 2011, 13:27:08 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank?
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2011, 05:58:47 »
G2 köper du om du har stort vv-behov pÃ¥ vintern, eller för att du tycker den är snygg. Annars funkar en vanlig Diplomat bra. Acktank ska du definitivt inte ha, däremot en volymtank, alltsÃ¥ en enkel isolerad tank (gammal vvb funkar fint) ställd pÃ¥ högkant med tillopp i topp och utlopp i botten. Tanken sätter du i början av vb-kretsen om du har risk för knäppningar, annars kan den stÃ¥ var som helst  Börja med att räkna ut din radsystemvolym. Sen lägger du pÃ¥ volymtankens volym. Sammanlagt bör du satsa pÃ¥ ca 30liter/kW vp-effekt eftersom du vill överdimensionera. Volymtanken kommer trots iso att läcka lite värme sÃ¥ den ska stÃ¥ i ett utrymme där spillet kommer huset till godo.
« Senast ändrad: 04 februari 2011, 06:07:57 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank?
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2011, 07:49:29 »
Det står en VB på 300 liter från 2009. Men det kanske är för stor för volymtank? Helst vill jag bli av med den av utrymmesskäl då grejerna kommer stå i tvättstugan. Annars måste den stå i garaget för att få plats. Jag borde få plats med en ca 100l volymtank utan att det blir något problem.


Det kostade bara ca 3000kr för optimum sen ytterligare 10 000 för G2. I reklamen för G2 får man för sig att den pga varvtalsstyrd circpump skulle vara bättre på att kliva ner i effekt. Men generellt är det väl så att en VP ger vad den ger och är den stor kommer den stoppa ganska tidigt (dock mindre genom att anpassa vb-kretsenes volym till pannans effekt?)

Radiatorsystemet kommer byggas från scratch så jag bör kunna anpassa detta för stor volym och så låg framledningstemp som möjligt, men även detta kan ju säkerligen handla om en kostnadsfråga.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank?
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2011, 08:52:19 »
Det är klokt att ta till radiatorerna lite extra, merkostnaden för lite större radiatorer är inte så stor i jämförelse med var hela konverteringen kostar.
När du konverterar så kan du även se till att få en knäppfri installation (eller justera i efterhand eftersom alla rör är synliga).
Sen går det rätt enkelt att pillra med styren på en Thermia (och Nibe) för att få ner antal starter om du dimensionerar VP:n rejält.
Fast en volymförstorare är väl aldrig fel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank?
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2011, 13:26:41 »
Vis information ni kommer med Carl och Labold !

Jag kommer vara noggran med att ha minst 30liter/kw effekt i VP då jag troligen kommer ligga i överkant. En volymförstorare är kanske inte heller fel som ni säger. 300 liter totalt och det är väl säkert max 200 som kommer gå i radiatorerna, fast nu gissar jag ju bara. Det viktiga är att jag har förståelse för det så att man kan ha den dialogen med leverantörerna.


Offerterna jag har fått har utgått från 55/45 vid DUT (-17 här)

Givet att dom faktiskt också skall bygga mitt vattenburna system skall man ligga på om att få en lägre utgående temp vid DUT. Alltså att dom dimensionerar för detta?

Jag tycker det är lite skumt att alla offerter har utgått från ett par minusgrader i köldbärartemp vid DUT samt att elspetts behövs (om än lite) och ingen har tagit tillfället i akt att rekommendera något annat än 55grader utgående vid DUT trots att dom själva ska bygga systemet. Ingen har heller ens varit i närheten av att diskutera frågor som volymtankar :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2011, 19:29:42 »
Om du vill ha 300liter vatten i systemet kommer du behöva volymtank moderna kompaktradiatorer innehåller lite vatten (ca 4-5 liter) men ger bra värme. Jag skulle om jag byggde nytt system satsa på som sämst 45/37 vid dut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank?
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2011, 19:37:03 »
Jag kommer vara noggran med att ha minst 30liter/kw effekt i VP då jag troligen kommer ligga i överkant. En volymförstorare är kanske inte heller fel som ni säger. 300 liter totalt och det är väl säkert max 200 som kommer gå i radiatorerna, fast nu gissar jag ju bara. Det viktiga är att jag har förståelse för det så att man kan ha den dialogen med leverantörerna.


Ju mer av de 300 litrarna som ligger i raddarna desto bättre, eftersom stora raddar (oftast) också innebär större värmeavgivande yta och därmed lägre VB-fram och bättre COP. Men det finns så klart estetiska hänsyn och även ekonomiska.

Det kostade bara ca 3000kr för optimum sen ytterligare 10 000 för G2. I reklamen för G2 får man för sig att den pga varvtalsstyrd circpump skulle vara bättre på att kliva ner i effekt. Men generellt är det väl så att en VP ger vad den ger och är den stor kommer den stoppa ganska tidigt (dock mindre genom att anpassa vb-kretsenes volym till pannans effekt?)

Både Optimum och G2 är vanliga on/off-pumpar, de kan inte gå ner i effekt. Det enda varvtalsstyrningen påverkar är flödet. Själv har jag Optimum Duo och är mycket nöjd med den, samtidigt skulle jag nog köpa en vanlig Diplomat utan Optimum-styrning om jag skulle shoppa vp idag. Varför det då? Jo, jag har ett radsystem där jag (efter mycket jobb med IR-termometern och förinställningsnyckel) fått till en bra flödesbalans och värmekomfort med enbart fasta instrypningar på raddarna, inga termostater. Med andra ord har vp-n alltid samma driftsförutsättningar, och Optimum-funktionen är ganska överflödig. Jag har provat att köra utan Optimum-funktionen inkopplad och har konstant vb-diff på 7-9 grader. På kb-sidan får jag utan Optimumfunktion konstant diff på 3-4 grader. Om du köper en vanlig Diplomat istället för en G2 har du 13000 spänn att köpa större raddar för...

Och ja, större arbetad vattenvolym innebär längre gångtider och färre start/stopp.


30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2011, 19:43:16 »
Klart att det är bra med så lågtemp som möjligt. Men det blir jättestora grejer för en ganska liten besparing.
Rent estetiskt brukar inte enorma radiatorer uppskattas.

Om man tar 45 grader vid DUT istället för 55  sÃ¥ kanske man tjänar 0,2 i cop pÃ¥ ett Ã¥r.  Och dÃ¥ mÃ¥ste man köpa dyrare radiatorer och grövre dyrare rör.

Det är en avvägning

Vad gäller tank, där kan man hitta på många roliga saker om man vill. Då kan man få hetgasen att generera en hel del VV även om man stoppr in en fulleffekt VP.
Om man inte fulleffekt dimensionerar sÃ¥ är det inte ofta en G2 gÃ¥r ifrÃ¥n huset för att göra VV. DÃ¥ blir det mindre spets.  Det tar nog ett tag att spara in en G2 gentemot en Diplomat rent ekonomiskt. Kanske 10 Ã¥r, men den kommer att betala sig. Dessutom är den den överlägset tystaste VP jag personligen har lyssnat pÃ¥.

Farsans står nästan i hans kök, och man får lägga örat på pumpen för att höra den. *vinkar*

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2011, 20:12:13 »
Borde väl inte behöva så jättestora raddar för 45/38 räcker det inte med typ c22 under varje fönster jag har dåliga enkla raddar och kör ut max 50 grader men ska nog byta ett par till sommarn. Angående vatten volym på olika raddar så skiljer det inte så mycket om man inte köper gamla flänselement dom lär ju ha mycket vatten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2011, 20:39:17 »
Angående vatten volym på olika raddar så skiljer det inte så mycket om man inte köper gamla flänselement dom lär ju ha mycket vatten.

Ööööh, hur menar du då? 22-or har i princip dubbla vattenvolymen som 11-or. Och värmeavgivningen vid DT30 är typ 80% högre.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2011, 20:44:05 »
Läcker elementen?   Varför byta annars :D

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #11 skrivet: 04 februari 2011, 20:54:42 »
Angående vatten volym på olika raddar så skiljer det inte så mycket om man inte köper gamla flänselement dom lär ju ha mycket vatten.

Ööööh, hur menar du då? 22-or har i princip dubbla vattenvolymen som 11-or. Och värmeavgivningen vid DT30 är typ 80% högre.

Spelar ingen större roll om radiatorn innehåller 5 eller 2 liter blir inte mycket volym ändå. Skulle inte köpa mindre än 22-or men inte pga av volymen det är effekten som är intresant.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #12 skrivet: 04 februari 2011, 20:56:14 »
Läcker elementen?   Varför byta annars :D


Frun tycker det känns lite kallt i 2 rum kommer byta dom raddarna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #13 skrivet: 04 februari 2011, 21:35:25 »
Så varvtalsstyrd circulationspump är bara för att anpassa farten på kalla sidan då eller?

Det känns ju inte så himla unikt eller?

Jag förstår inte till 100% det som Oraklet skrev gällande G2. Menar du att G2 är bättre eller sämre på VV? Eller menar du att just G2 egentligen fungerar bättre något underdimensionerad givet att VV genereras vid uppvärmning? JAg tänker mig att om den är >100% så går den mindre och därmed blir det mindre automatiskt VV skapat och mer VV specifik gångtid? eller?

Labold intressant det här du säger om vanliga diplomat vs optimum. Det skiljer ju bara typ 3-4000kr. Givet att jag har möjlighet att skapa mitt vattenburna system från grunden (med all våran sammanvävda expertis vid fingerspettsarna) så borde inte ens denna uppgradering vara värd?

Är det kanske så att diplomat - optimum är onödigt men att det däremot kan vara värt G2 om man är stor förbrukare av vv?


Jag kan bara säga en sak... och snart har jag sagt den.. jag VÄGRAR gå på spetsvärme. Jag vill ta elpatronen och kasta bort den. Jag har matat gödgrisarna på vattenfall för många år nu. Jag vill ha hängslen och livrem. Men jag är rådfall och alla som skickar offerter är bara drivna av någon räknesnurra dom fått av tillverkaren som föreslår liten vp och inte så djup borra.

dom konkurrerar med pris men förstår inte att mitt billiga alternativ är llvp och det är fan så mycket billigare än bergvärme. Det vill säga om jag väljer bergvärme så är det inte för att det är billigt utan för att det fungerar perfekt de 30 år jag har kvar tills pension!

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #14 skrivet: 04 februari 2011, 21:54:11 »
Så varvtalsstyrd circulationspump är bara för att anpassa farten på kalla sidan då eller?
På varma sidan också. Men det har som sagt inget att göra med effekten som vp lämnar till radvattnet.
Labold intressant det här du säger om vanliga diplomat vs optimum. Det skiljer ju bara typ 3-4000kr. Givet att jag har möjlighet att skapa mitt vattenburna system från grunden (med all våran sammanvävda expertis vid fingerspettsarna) så borde inte ens denna uppgradering vara värd?
Precis så tycker jag. Optimum är en bekvämlighetsgrej för de som inte är villiga att lägga tid på att justera in sin vp. Eller för de som vill köra med termostater - när termostaterna stänger vissa raddar så ändras ju motstånden i vb-kretsen och därigenom flödet, då kan Optimum hålla bästa vb-diff trots ändrade förhållanden.
Är det kanske så att diplomat - optimum är onödigt men att det däremot kan vara värt G2 om man är stor förbrukare av vv?
Min åsikt är nog att G2 framför allt är vettig om det är så att man har stort vv-behov under vintern, typ om minusgrader ute får en att vilja ta långa varma bad. En annan anledning att köpa G2 är om man inte får plats med en Duo-lösning men behöver mer vv. Och så är den ju ganska snygg. Men jag tror det tar låååååååååååååååång tid att spara in de där extra 10000.

30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #15 skrivet: 04 februari 2011, 21:58:51 »
Jag tjänar typ 10 000 per år på bergvärmen efter avdrag av räntor och amorteringen av investeringen. Det innebär att en G2 tar 13 år att tjäna in, cirkus. Om den levererar 10% bättre än optimum.

Ã… andra sidan skulle jag ju inte välja bergvärme om jag var ute efter att snÃ¥la. DÃ¥ finns det andra lösningar som kan spara nästan lika mycket till 50% av kostnaden.  :-X
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #16 skrivet: 04 februari 2011, 21:59:22 »
G2 eller alla VP som har en hetgas växlare. Ger dig VV  när den gÃ¥r i värmedrift.  DÃ¥ kan det bli 90 grader. Kopplar man det rätt, sÃ¥ kan vi fÃ¥ schyssta gÃ¥ngtider även om du väljer att installera 130% av effekt behovet vid DUT.  Sannolikheten att det ska bli spetsel är dÃ¥ minimal. Fördelen med G2 i detta läge är att den gÃ¥r inte ifrÃ¥n ditt hus för att göra VV.  Vilket minskar chansen(risken) för spetsel.

Men det funkar sÃ¥klart lika bra med en Diplomat ocksÃ¥.  Den kan ge dig 60 gradigt VV, med en skiktladdning och jaa, om du bara visste hur bra det kan bli om man har lite fantasi. *vinkar*

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #17 skrivet: 04 februari 2011, 22:07:15 »
...
Om man tar 45 grader vid DUT istället för 55  sÃ¥ kanske man tjänar 0,2 i cop pÃ¥ ett Ã¥r.  Och dÃ¥ mÃ¥ste man köpa dyrare radiatorer och grövre dyrare rör.
...
http://www.nibeonline.com/pdf/031675-1.pdf
Får man verkligen bara 0,2 högre års-COP om man har dt20 i stället för dt30?
Effektdata enligt EN 14511
0/35 COP 4,59
0/45 COP 3,66

Vp:n avger ju dessutom 1kw högre effekt vid 10 graders lägre vb-f vilket (oftast) minskar tillskottselen.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #18 skrivet: 04 februari 2011, 22:15:48 »
David: du verkar ju tycka att det är kul med siffror. Varför inte dimensionera ditt eget radiatorsystem, satsa på dt20 och planera rördragningen så att den blir så osynlig som möjligt.
Börja läsa länkarna nedan och ställ sedan frågor på forumet så kommer du få ett kanonsystem som sparar mer än de eventuella alternativ du funderar på:
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=7&id=36&artlang=sv
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=7&id=40&artlang=sv
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #19 skrivet: 04 februari 2011, 22:18:42 »
Ã…rs cop Robban, det är det det handlar om.  *vinkar*
Med -5 i förångning samt 4 i ÖH och 10 i UK så blir det 3,06 i cop på 45 i kondensering
2,34 på 55 i kondensering.
Men den snitt tillverkade temperaturen blir inte 10 grader lägre, utan kanske 3.  

Gillar man inte feta raddar så blir det ingen katastrof om man har ett 55-45 system.

Men självklart är det bättre med 45 grader vid DUT.  


Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #20 skrivet: 04 februari 2011, 22:41:53 »
G2 eller alla VP som har en hetgas växlare. Ger dig VV  när den gÃ¥r i värmedrift.  DÃ¥ kan det bli 90 grader. Kopplar man det rätt, sÃ¥ kan vi fÃ¥ schyssta gÃ¥ngtider även om du väljer att installera 130% av effekt behovet vid DUT.  Sannolikheten att det ska bli spetsel är dÃ¥ minimal. Fördelen med G2 i detta läge är att den gÃ¥r inte ifrÃ¥n ditt hus för att göra VV.  Vilket minskar chansen(risken) för spetsel.

Men det funkar sÃ¥klart lika bra med en Diplomat ocksÃ¥.  Den kan ge dig 60 gradigt VV, med en skiktladdning och jaa, om du bara visste hur bra det kan bli om man har lite fantasi. *vinkar*
Det här är verkligen huvudet på spiken för mina bryderier. Jag vill tillverka mycket VV på ett effektivt sätt. Är också elspetsallergiker. Jag tror Läskedrycksmannen tycker det är helt ok att du redogör lite av hans idéer. Så kan alla tacka er gemensamt sen!
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #21 skrivet: 04 februari 2011, 22:48:28 »
 *roflmao*  allvarligt talat sÃ¥ är det svÃ¥rt att fÃ¥ ner det pÃ¥ ett inlägg.  Men det kommer att bli svÃ¥rt för dig att tappa slut pÃ¥ det.
Byggde just detta till ett hotell i Stockholm, och dem är jättenöjda.

Sedan så finns den ultimata VV beredningen, men den är :-X *vinkar*

Jag byggde den på ett annat hotell i Stockholm. En 16kw VP förser 3000 kvm och 60 rum med allt deras VV
Dem tappade 6kbm en dag, och inget hände för det Thumbsup

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #22 skrivet: 04 februari 2011, 22:50:55 »
Jag vill tillverka mycket VV på ett effektivt sätt.

Är övertygad om att Oraklets koncept blir intressant att höra om. Men är också övertygad om att för de flesta med detta önskemål så är en överdimensionerad Diplomat (bästa vv-produktionen enligt Konsumentverkets test) med rejäl volymtank och en MBH 300 en bra lösning med standardprodukter. KISS som man säger, därmed inte sagt att någon är dum...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #23 skrivet: 04 februari 2011, 22:56:25 »
Nibe 1245 har bättre VV produktion enligt Thermia ;)  Fast kanske inte sÃ¥ länge till eftersom Thermia numera ska släppa sina pumpar till 28,5 bar som dem andra. Bara en pressostat i fortsättningen *vinkar*

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #24 skrivet: 05 februari 2011, 00:47:56 »
när ligger det i planerna Oraklet?

Jag har ju varelse lust att tapetsera huset med raidatorer.. eller tvättstugan med extra VV beredare och rejäla volymtankar :)
Samtidigt är jag allergisk mot spets-elen. Det låter som det blir en svår historia att få ihop detta.

Jag har dragit några slutsatser:
1. Ingen kan pÃ¥stÃ¥ att det är en lätt affär att räkna hem varelse optimum eller G2. SÃ¥ledes är det troligen ingen större, i sammanhanget, skillnad mellan nÃ¥gon av de etablerade BV pumparna. Som vanligt gäller rekommendationen: gÃ¥ vidare med de som känns seriösast oavsett vilken pump dom säljer. Fortfarande 2010 härskar personkemin i en tid av ISO certifieringar och standardiserade arbetsprocesser och oberoende tester. Och detta dÃ¥ vid uppköp av system som ligger runt en kvarts miljon (inkl konvertering i mitt fall) med en total-livslängd (bortsett frÃ¥n VPn) som vida överstiger pensionsÃ¥ldern pÃ¥ den person som du köper av. 

2. När man ändå bygger nytt radiatorsystem ska man passa på att få dit mycket volym och skapa ett system som klarar DUT vid låga framledningstemperaturer. Även om detta är ett tillfälle att skapa ett optimalt system kommer offerterna prata om besparingskalkyler för BVP.

3. En volymtank är bra för en väl tilltagen VP då den kan jobba mot en större mängd vatten samt att man kan bli av med knäpproblem.

4. Ingen vill ha ett kallt borrhål. Du tar dit borrgubben max 2 gånger per århundrade. Se till att göra det rätt från början.

5. En trevare: har man behov av mycket varmvatten och har begränsad yta så är G2 ett bra val. Dock, om den är överdimensionerad, behövs gott om volym på värmesidan för att säkerställa tillräckligt med drift för att få nytta av funktionen. Egentligen skulle man kunna säga att om man ska dimensionera strax under 100% så är G2 en jävligt smart maskin att välja??

6. En offert från ett seriöst VP bolag är bara början på DITT arbete. Dom kommer installera grejerna men inte hjälpa dig att komma underfund med vad du ska ha. Marknaden är pressad till att billigast ofta vinner och då rekommenderar man inte bästa lösning - man rekommenderar billigast lösning.

7. När man i en offert alltid utgår från billigaste pannan (thermia = diplomat) men under detta skriver Optimum 4000kr extra G2 13000kr extra så utgår man från att läsaren väljer det dyraste alternativet då ingen vill lägga ner 200 000 och ha köpt den sämsta pumpen. Utgår man från lagen om försäljning och marknadsföring (alltså inte lagboken, utan hur man lyckas på marknaden) är troligen optimum sämsta alternativet med högst marginal för tillverkare och ÅF.

8. Bor man i stockholm är man rökt. Här finns mest lallare som har tillräckligt med villa-jobb utan att lägga manken till. Berggrund finns det gott om och villor likaså.

9. INGEN är intresserad av att leverera en offert där man garanterar någonting. Om man ifrågasätter dimensionering, borrdjup, framledningstemp osv så går dom bara till en annan kund. Vet man vad man pratar om är sannolikheten att man kan genomskåda genvägar och halvdana lösningar.

10. Även 10 år in på 2000-talet har folk installerat BVP med KB som är för kall på vintern. maskiner som tuggar el vid -5 osv. Tungan rätt i mun är vad som gäller om man inte ska bli blåst på högsta marginalprylar enligt någon katalogtabell

11. Att det ingår intrimning av en maskin betyder inte att den är trimmad efter dina behov. Det betyder att den fungerar när dom går där i från.


Bättre blir det när elpriset går upp rejält. Då finns det marginal nog att ta tid på sig att göra ett bra jobb.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #25 skrivet: 05 februari 2011, 01:28:39 »
David: du verkar ju tycka att det är kul med siffror. Varför inte dimensionera ditt eget radiatorsystem, satsa på dt20 och planera rördragningen så att den blir så osynlig som möjligt.
Börja läsa länkarna nedan och ställ sedan frågor på forumet så kommer du få ett kanonsystem som sparar mer än de eventuella alternativ du funderar på:
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=7&id=36&artlang=sv
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=7&id=40&artlang=sv

Tack för dessa länkar digitalrobert. Dom var väldigt matnyttiga!

mvh
david
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #26 skrivet: 05 februari 2011, 09:16:28 »
Nibe 1245 har bättre VV produktion enligt Thermia ;)  Fast kanske inte sÃ¥ länge till eftersom Thermia numera ska släppa sina pumpar till 28,5 bar som dem andra. Bara en pressostat i fortsättningen *vinkar*

Nämen skriver du att nibe bättre än thermia på nått kors i taket *roflmao*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #27 skrivet: 05 februari 2011, 09:32:46 »
Japp det har jag inga problem med, fast de flesta tror det.  Jag lever pÃ¥ att sälja mig och min kunskap, inte ett VP märke.

David, ohhh vad mkt frÃ¥gor.  Svarar senare :D

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #28 skrivet: 05 februari 2011, 09:47:11 »
Ok jag svarar direkt.

Du är inte rökt för att du bor i Stockholm, finns många bra installatörer där. Men du får kanske leta lite.
Det är möjligt att du kanske blir blåst av många, men så arbetar inte jag eller de jag känner. Jag vill inte ha en massa problem efter en installation och därför så gör man en så bra lösning som möjligt.
Ibland blir den lösningen för dyr för kunden och då får man bygga den näst bästa osv.

BorrhÃ¥let vill man helst ha 0 in vid dut. Men det kan i vissa fall kosta mer än det smakar, dÃ¥ brukar jag satsa pÃ¥ -2.  De flesta dimensionerar för -4 vilket känns lite för lite.

I ditt fall blir det ju knappt ngn intrimning. man räknar famr KVS värden och justerar dessa när man monterar Radiatorerna. Sedan sÃ¥ sköter optimum om du nu vill ha det om DT över VP.  Tank fÃ¥r man se om det behövs.
Vill du absolut inte ha det så räknar man efter det.

Det är ju du som bestämmer hur ditt system ska se ut, inte installatören.  Han ger dig förslag och du ställer frÃ¥gor( det har du ju svart bälte i ;))

Hoppas att det blir bra *vinkar*

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #29 skrivet: 05 februari 2011, 10:22:20 »
BorrhÃ¥let vill man helst ha 0 in vid dut. Men det kan i vissa fall kosta mer än det smakar, dÃ¥ brukar jag satsa pÃ¥ -2.  De flesta dimensionerar för -4 vilket känns lite för lite.

Med dagens elpriser bör man sikta på noll grader in. Det var vad jag siktade på när jag installerade bergvärme 2002. Sedan dess har elpriset fördubblats men priset för att borra har bara stigit några tiotal %. Men det är lite en fråga om hur länge man tänker bo i huset. Några tiotal meter extra borrhål höjer troligen inte husets värde så de metrarna bör ha betalat sig medan man bor där.

Finns det verkligen några som dimensionerar för -4 idag? När jag tog in offerter var det -2 som var det vanliga.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #30 skrivet: 05 februari 2011, 10:22:51 »
Det är helt sant som du säger Oraklet. Det är ju jag som köpare som bestämmer men jag tycker bara det känns som man aldrig kommer till dialogstadiet. Mestadels "fasta" lösningar utan konsekvensbeskrivning. Man vill ju även att installatören skall tycka att systemet känns rätt.

Hur stora tror ni riskerna är med att ha en något för stor maskin utan G2. Blir det då nästan ett måste att ha en VVB hopkopplad till VPn

Kanske dags att flytta VP från tvättstugan till garage/förrådet så man får plats med lite mer grejer :)


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #31 skrivet: 05 februari 2011, 10:23:23 »
-2.4 var det på min senaste offert. Årsmedel låg ju så klart på plussidan

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #32 skrivet: 05 februari 2011, 10:34:16 »

Finns det verkligen några som dimensionerar för -4 idag? När jag tog in offerter var det -2 som var det vanliga.

vi fick en offert förra året den var dimensionerad för -4°.
vi gör ett nytt försök nu. får se hur dom dimensionerar nu.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #33 skrivet: 05 februari 2011, 10:34:45 »
David, tycker från ditt resonemang att döma att det låter som att du har mycket bra förutsättningar för att få till ett bra system och göra en bra affär. Men som du säger kan man skrämma bort en del installatörer med för mycket frågor. Håll korten nära kroppen i början, sen när du känner att du hittat den där installatören som känns rätt och är villig och kunnig att diskutera olika lösningar, plockar du fram dem. Själv tog jag in offerter av standardtyp initialt, sen när jag bestämt vilken installatör jag ville ha och han var nära att få affären, lyckades jag förhandla in diverse "extra-allt" i slutstadiet till ett mycket bra pris.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #34 skrivet: 05 februari 2011, 11:03:36 »
ja det är nog sÃ¥ det fÃ¥r bli. Har hittat en ganska bra nisse men han kör IVT och det vette fan om jag vill ha  :D
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #35 skrivet: 05 februari 2011, 11:09:32 »
ja det är nog sÃ¥ det fÃ¥r bli. Har hittat en ganska bra nisse men han kör IVT och det vette fan om jag vill ha  :D

Varför inte gillar du inte ivt Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #36 skrivet: 05 februari 2011, 11:35:39 »
Jag vet inte. Ska se om säljaren kan konvertera mig från thermia till IVT
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #37 skrivet: 05 februari 2011, 12:22:54 »
Du ska tala om för din tänkta installatör hur du vill ha det. Sedan väljs en maskin efter det. Beroende på ditt system, behov osv.

Om jag vore du skulle jag ta en maskin som styrs pÃ¥ nätet.  MKT enklare och roligare att se alla inställningar pÃ¥ din data skärm, än pÃ¥ en liten display i ett pannrum Thumbsup   

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #38 skrivet: 05 februari 2011, 12:54:26 »
Du ska tala om för din tänkta installatör hur du vill ha det. Sedan väljs en maskin efter det. Beroende på ditt system, behov osv.

Om jag vore du skulle jag ta en maskin som styrs pÃ¥ nätet.  MKT enklare och roligare att se alla inställningar pÃ¥ din data skärm, än pÃ¥ en liten display i ett pannrum Thumbsup   

Hetgas laddning på vv och styrning på nätet blir nog dyrt innan allt är klart ts kanske satsar på L/L pump istället *roflmao*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #39 skrivet: 05 februari 2011, 12:58:24 »
Typ Thermiq? kostar väl inte så mycket. Fast möjligheterna att styra kanske är begränsade? Thermia Online skulle jag nog inte köpa.

Nibe har roligare grejer när det kommer till styrning eller?

Smurfen, men om det är en G2 så behöver man väl inte komplettera med separat hetgasladdning? Eller är det detta du menar. Att det blir dyrt för att man måste shella upp för en G2 :(

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #40 skrivet: 05 februari 2011, 13:08:22 »
Typ Thermiq? kostar väl inte så mycket. Fast möjligheterna att styra kanske är begränsade? Thermia Online skulle jag nog inte köpa.

Nibe har roligare grejer när det kommer till styrning eller?

Smurfen, men om det är en G2 så behöver man väl inte komplettera med separat hetgasladdning? Eller är det detta du menar. Att det blir dyrt för att man måste shella upp för en G2 :(



På G2 ingår det. Tyckte bara det spårade ur från att ha funderat på luft fläkt till en värsting anläggning men det är rätt man ska tänka på alla alternativ så det blir rätt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #41 skrivet: 05 februari 2011, 13:09:16 »
Thermia online, nej inte det jag pratar om.  ThermiQ är amatör prylar.

Jag personligen skulle lägg mer krut på själva styret och systemlösningen. Sedan kan man ta en billigare "motor" som driver detta.
Det kan bli hur bra som helst och det behöver inte kosta mer än std alternativet.

Då kan man få allt styrt via nätet och COP framräknat direkt, förbrukningar osv.

Sedan så får du ett larm i mobilen när du ligger i Thailand, om ngt skulle gå på tok Thumbsup

 

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #42 skrivet: 05 februari 2011, 13:20:02 »
Nibe 1245 har bättre VV produktion   

Det beror väl på att de kopierat Thermias vv-koncept...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #43 skrivet: 05 februari 2011, 13:20:20 »
Oraklet, vilka VP tillverkare har den typen av styrsystem? Det låter väldigt intressant.

Smurfen, haha ja du har helt rätt. Jag håller alla möjligheter öppna. Har dock snöat in en del på BV. "Tyvärr" står sig ett bra luft upplägg väldigt bra också. Så ja risken finns ju att man halkar tillbaks dit när man väl lagt i hop alla "extras" på BV-upplägget :)


Senaste kalkylen jag gjorde så kostade ett BV+vattenkonvertering minst i förbrukning+finansiering på 10 års sikt. Men då bytte jag ut alla luft/luft efter 7 år och hade inte räknat in ROTavdrag på luft/luft. :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #44 skrivet: 05 februari 2011, 13:33:48 »
Thermia online, nej inte det jag pratar om.  ThermiQ är amatör prylar.

Jag personligen skulle lägg mer krut på själva styret och systemlösningen. Sedan kan man ta en billigare "motor" som driver detta.
Det kan bli hur bra som helst och det behöver inte kosta mer än std alternativet.

Då kan man få allt styrt via nätet och COP framräknat direkt, förbrukningar osv.

Sedan så får du ett larm i mobilen när du ligger i Thailand, om ngt skulle gå på tok Thumbsup

 

Personligen tycker jag det låter som onödigt lull-lull. Keep it simple som sagt. Visst, jag har tillbringat säkert 50 timmar första vintern med injustering av raddar och pillande på inställningar i styret, men nu har jag bra värmekurva och bra balans. Ser inte framför mig att behöva ändra i styret någonsin mer... Har inlagt i kalendern att kolla till vp-n vid månadsskiften.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #45 skrivet: 05 februari 2011, 13:47:26 »
Och därför så fungerar en std installation bra hos dig *vinkar*

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #46 skrivet: 05 februari 2011, 13:48:10 »
men det är ju kul att pilla!  Thumbsup

I min dröm finns det ett API som gör att man i ett egenhändigt skapat program kan ta pump data och annan extern data och utifrÃ¥n detta dra extremt smarta slutsatser och justera driftläge. Övervakning och manuell override/justering via paddan  b00k

Programmet gör jag själv men pumpen som ger och tar den data jag villl vet jag inte vilken den är
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #47 skrivet: 05 februari 2011, 14:34:03 »
2 första mÃ¥naderna med vp var det skitkul att pilla och justera i menyn och raddarna men nu gÃ¥r den av sig själv kollar inte ens loggen som skapas pÃ¥ usb minnet va ska man göra pÃ¥ kvällarna om man kunde fÃ¥ ett larm i alla fall sÃ¥ det blev lite kul ;D 
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #48 skrivet: 05 februari 2011, 15:05:48 »
...
Senaste kalkylen jag gjorde så kostade ett BV+vattenkonvertering minst i förbrukning+finansiering på 10 års sikt. Men då bytte jag ut alla luft/luft efter 7 år och hade inte räknat in ROTavdrag på luft/luft. :)

Lita bara inte på allt vad som skrivs angående luft/vp:s förträfflighet på detta forum.
Jag är en (av få?) på forumet som har erfarenhet av både luft/vp och berg-vp och jag vet vad jag skulle välja i ditt ställe. ;)
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #49 skrivet: 05 februari 2011, 15:07:12 »
men det är ju kul att pilla!  Thumbsup


Problemet är att det faktiskt inte är nÃ¥t att pilla med. Kan förstÃ¥ att Oraklet vill ha webstyrning pÃ¥ pumpar han ställer ut i hotell och skolor och kontor, där användningen av lokalerna kanske ändras lite oftare, och han vill kunna styra pÃ¥ distans.  I en villa är ändÃ¥ förhÃ¥llandena konstanta, och du har nÃ¥gra trappsteg ner till displayen där du kan se och styra allting pÃ¥ ett utmärkt sätt under den första intensiva tiden, sen kommer du inte behöva pilla nÃ¥got mer.

Men visst, vill du ha detta så betala för det! Anledningen till att jag protesterade lite mot Oraklets inlägg är att jag tycker du också verkar intresserad av investeringens payback-tid, och för varje extra allt blir den längre...

Tro mig, jag tycker ocksÃ¥ att det är kul att pilla, men om allt funkar problemfritt, vilket jag tror det kommer göra även hos dig eftersom du har koll och dessutom specar allt frÃ¥n grunden, sÃ¥ finns det helt enkelt inget behov av lull-lullet. Tur att forumet finns sÃ¥ man kan fÃ¥ sig sin dagliga dos vp-tänk, jag längtar till om 20 Ã¥r när det är dags att byta Thermian  :)
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #50 skrivet: 05 februari 2011, 15:21:28 »
Hur mycket billigare blir vv med hetgasväxling Sc:,h. Om jag fattat rätt så ger hetgasväxling mindre desto bättre raddsystemet är kan vara värt en tanke eftersom du bygger nytt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #51 skrivet: 05 februari 2011, 16:43:54 »
mm jag har ju en 1 år gammal vvb på 300 liter från nibe. Den går säkert att använda på något sätt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #52 skrivet: 05 februari 2011, 18:53:33 »
Hetgaserna beror pÃ¥ vilket köldmedium som används. I de flesta av dagens VP:s sÃ¥ används R407c. Hetgasena pÃ¥ det köldmediet brukar vara pÃ¥ c,a 35 grader över kondenserings temperaturen. SÃ¥ om vi tillverkar 30 grader till ett golvvärme system sÃ¥ fÃ¥r vi 65 grader i hetgas  temperaturer.   Om vi har en 10kw VP sÃ¥ kanske vi kan plocka 1,5-2 kw 65 gradigt till VVB.
SÃ¥ funkar det.

David, visst kan man ladda din 300l VVB Thumbsup   

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #53 skrivet: 05 februari 2011, 20:02:02 »
Hetgaserna beror pÃ¥ vilket köldmedium som används. I de flesta av dagens VP:s sÃ¥ används R407c. Hetgasena pÃ¥ det köldmediet brukar vara pÃ¥ c,a 35 grader över kondenserings temperaturen. SÃ¥ om vi tillverkar 30 grader till ett golvvärme system sÃ¥ fÃ¥r vi 65 grader i hetgas  temperaturer.   Om vi har en 10kw VP sÃ¥ kanske vi kan plocka 1,5-2 kw 65 gradigt till VVB.
SÃ¥ funkar det.

David, visst kan man ladda din 300l VVB Thumbsup   

Man får alltså 10kw till värme och 1.5 kw till vv samtidigt låter kanon Thumbsup men hur mycket kostar dom 1.5 kw är dom billigare än att göra som vanligt med växelventil eller är finesen att det blir varmare vatten Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #54 skrivet: 05 februari 2011, 20:43:15 »
Nej  10 kw totalt. 8,5 till värme och 1,5 till VV  CIRKA ;)

När VVB är fulladad sÃ¥ kommer all effekt att hamna där.  Det gör den även succesivt

Finessen är att det blir varmare VV.   Om det blir en VV körning sÃ¥ funkar det som en vanlig VP *vinkar*

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #55 skrivet: 05 februari 2011, 21:02:46 »
HGW är en fin innovation men jag tror fortfarande att G2 är för dyr. Man måste ju tänka på att den värme som utvinns ur hetgasen inte går till spillo i exvis vanliga Diplomat, den blir ju spillvärme som kommer huset tillgodo (såvida inte vp står i ett utrymme som inte behöver någon värme). Vinsten borde ju alltså ligga i det att vp i de flesta kåkar har bättre COP när den gör värme till huset än när den gör vv, och att man med HGW kommer undan vv-körningar under vintern. Min Diplomat Optimum Duo ligger runt 3,5 i värmefaktor hittills (för vv och värme). Jag vill minnas att jag läst någonstans att den har 2,5 i COP när den gör 65-gradigt vatten så då kan man väl höfta sig till ett värde för en vanlig vv-körning. Skillnaden känns inte så stor.

Min magkänsla säger mig fortfarande att det blir svårt att spara in de där 10000 i en villa med normal vattenförbrukning. När bekanta frågar mig så säger jag att G2 köper man för att man vill ha top-of-the-line, eller för att den är snygg, eller för att man under vintern vill ha mycket vv och inte har plats med en Duo-lösning, eller för att vp kommer stå i ett utrymme som redan värms upp tillräckligt och där man inte kan stänga av den andra värmen. Det sistnämnda kanske inte är så vanligt men jag har faktiskt en kompis som har det så. Han jagar mycket och har 2 stora frysar i rummet bredvid carporten där vp också står. Han påstår att det aldrig blir minusgrader därinne trots att radiatorn är avstängd.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #56 skrivet: 05 februari 2011, 23:41:07 »
Prata just med svärföräldrarna som är här på besök. Dom har klarat sig i en hyfsat stor kåk med jordvärme och bara 300 meter slinga och sådan där dubbelmantlad integrerad nibe varmvattentjofräs utan att ha några problem med varmvatten.


JAg tror att jag vida överskattar vårt behov av varmvatten. Vi är inga duschomaner eller badomaner så en rimlig VV lösning är nog allt vi behöver

Hypergaser hit och hetgaser dit och så vidare. Klarar vi oss säkert utan. Så jag håller med dig labold. Just nu alla fall :)
« Senast ändrad: 06 februari 2011, 11:04:36 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #57 skrivet: 06 februari 2011, 08:56:36 »
Prata just med svärföräldrarna som är här på besök. Dom har klarat sig i en hyfsat stor kåk med jordvärme och bara 300 meter slinga och sådan där dubbelmantlad integrerad nibe varmvattentjofräs utan att ha några problem med varmvatten.


JAg tror att jag vida överskattar vårt behov av varmvatten. Vi är inga duschomaner eller badomaner så en rimlig VV lösning är nog allt vi behöver

Hypergaser hit och hegaser dit och så vidare. Klarar vi oss säkert utan. Så jag håller med dig labold. Just nu alla fall :)

Bra att du sansat dej *roflmao* en vanlig vp ger bra med vv vi har vanligt badkar och har inte blivit utan vv man kan duscha direkt efter att ungarna badat utan problem men när det är kallt ute tar det några timmar för vp att jobba i kapp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #58 skrivet: 06 februari 2011, 10:01:51 »
Hetgaserna beror pÃ¥ vilket köldmedium som används. I de flesta av dagens VP:s sÃ¥ används R407c. Hetgasena pÃ¥ det köldmediet brukar vara pÃ¥ c,a 35 grader över kondenserings temperaturen. SÃ¥ om vi tillverkar 30 grader till ett golvvärme system sÃ¥ fÃ¥r vi 65 grader i hetgas  temperaturer.   Om vi har en 10kw VP sÃ¥ kanske vi kan plocka 1,5-2 kw 65 gradigt till VVB.
SÃ¥ funkar det.

David, visst kan man ladda din 300l VVB Thumbsup   

samtidigt som värmepumpen går med högre COP än den ger vid ren varmvattenproduktion.
Tillsammans med solfångare så blir det en strålande lösning där värmepumpen nästan aldrig behöver växla över och tillverka bara varmvatten Thumbsup
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!