0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag kommer vara noggran med att ha minst 30liter/kw effekt i VP då jag troligen kommer ligga i överkant. En volymförstorare är kanske inte heller fel som ni säger. 300 liter totalt och det är väl säkert max 200 som kommer gå i radiatorerna, fast nu gissar jag ju bara. Det viktiga är att jag har förståelse för det så att man kan ha den dialogen med leverantörerna.
Det kostade bara ca 3000kr för optimum sen ytterligare 10 000 för G2. I reklamen för G2 får man för sig att den pga varvtalsstyrd circpump skulle vara bättre på att kliva ner i effekt. Men generellt är det väl så att en VP ger vad den ger och är den stor kommer den stoppa ganska tidigt (dock mindre genom att anpassa vb-kretsenes volym till pannans effekt?)
Angående vatten volym på olika raddar så skiljer det inte så mycket om man inte köper gamla flänselement dom lär ju ha mycket vatten.
Citat från: smurfen72 skrivet 04 februari 2011, 20:12:13Angående vatten volym på olika raddar så skiljer det inte så mycket om man inte köper gamla flänselement dom lär ju ha mycket vatten.Ööööh, hur menar du då? 22-or har i princip dubbla vattenvolymen som 11-or. Och värmeavgivningen vid DT30 är typ 80% högre.
Läcker elementen? Varför byta annars
Så varvtalsstyrd circulationspump är bara för att anpassa farten på kalla sidan då eller?
Labold intressant det här du säger om vanliga diplomat vs optimum. Det skiljer ju bara typ 3-4000kr. Givet att jag har möjlighet att skapa mitt vattenburna system från grunden (med all våran sammanvävda expertis vid fingerspettsarna) så borde inte ens denna uppgradering vara värd?
Är det kanske så att diplomat - optimum är onödigt men att det däremot kan vara värt G2 om man är stor förbrukare av vv?
...Om man tar 45 grader vid DUT istället för 55 så kanske man tjänar 0,2 i cop på ett år. Och då måste man köpa dyrare radiatorer och grövre dyrare rör....
G2 eller alla VP som har en hetgas växlare. Ger dig VV när den går i värmedrift. Då kan det bli 90 grader. Kopplar man det rätt, så kan vi få schyssta gångtider även om du väljer att installera 130% av effekt behovet vid DUT. Sannolikheten att det ska bli spetsel är då minimal. Fördelen med G2 i detta läge är att den går inte ifrån ditt hus för att göra VV. Vilket minskar chansen(risken) för spetsel.Men det funkar såklart lika bra med en Diplomat också. Den kan ge dig 60 gradigt VV, med en skiktladdning och jaa, om du bara visste hur bra det kan bli om man har lite fantasi.
Jag vill tillverka mycket VV på ett effektivt sätt.
David: du verkar ju tycka att det är kul med siffror. Varför inte dimensionera ditt eget radiatorsystem, satsa på dt20 och planera rördragningen så att den blir så osynlig som möjligt.Börja läsa länkarna nedan och ställ sedan frågor på forumet så kommer du få ett kanonsystem som sparar mer än de eventuella alternativ du funderar på:http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=7&id=36&artlang=svhttp://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=7&id=40&artlang=sv
Nibe 1245 har bättre VV produktion enligt Thermia Fast kanske inte så länge till eftersom Thermia numera ska släppa sina pumpar till 28,5 bar som dem andra. Bara en pressostat i fortsättningen
Borrhålet vill man helst ha 0 in vid dut. Men det kan i vissa fall kosta mer än det smakar, då brukar jag satsa på -2. De flesta dimensionerar för -4 vilket känns lite för lite.
Finns det verkligen några som dimensionerar för -4 idag? När jag tog in offerter var det -2 som var det vanliga.
ja det är nog så det får bli. Har hittat en ganska bra nisse men han kör IVT och det vette fan om jag vill ha
Du ska tala om för din tänkta installatör hur du vill ha det. Sedan väljs en maskin efter det. Beroende på ditt system, behov osv.Om jag vore du skulle jag ta en maskin som styrs på nätet. MKT enklare och roligare att se alla inställningar på din data skärm, än på en liten display i ett pannrum Thumbsup
Typ Thermiq? kostar väl inte så mycket. Fast möjligheterna att styra kanske är begränsade? Thermia Online skulle jag nog inte köpa. Nibe har roligare grejer när det kommer till styrning eller? Smurfen, men om det är en G2 så behöver man väl inte komplettera med separat hetgasladdning? Eller är det detta du menar. Att det blir dyrt för att man måste shella upp för en G2
Nibe 1245 har bättre VV produktion
Thermia online, nej inte det jag pratar om. ThermiQ är amatör prylar.Jag personligen skulle lägg mer krut på själva styret och systemlösningen. Sedan kan man ta en billigare "motor" som driver detta.Det kan bli hur bra som helst och det behöver inte kosta mer än std alternativet.Då kan man få allt styrt via nätet och COP framräknat direkt, förbrukningar osv.Sedan så får du ett larm i mobilen när du ligger i Thailand, om ngt skulle gå på tok Thumbsup
...Senaste kalkylen jag gjorde så kostade ett BV+vattenkonvertering minst i förbrukning+finansiering på 10 års sikt. Men då bytte jag ut alla luft/luft efter 7 år och hade inte räknat in ROTavdrag på luft/luft.
men det är ju kul att pilla! Thumbsup
Hetgaserna beror på vilket köldmedium som används. I de flesta av dagens VP:s så används R407c. Hetgasena på det köldmediet brukar vara på c,a 35 grader över kondenserings temperaturen. Så om vi tillverkar 30 grader till ett golvvärme system så får vi 65 grader i hetgas temperaturer. Om vi har en 10kw VP så kanske vi kan plocka 1,5-2 kw 65 gradigt till VVB.Så funkar det.David, visst kan man ladda din 300l VVB Thumbsup
Prata just med svärföräldrarna som är här på besök. Dom har klarat sig i en hyfsat stor kåk med jordvärme och bara 300 meter slinga och sådan där dubbelmantlad integrerad nibe varmvattentjofräs utan att ha några problem med varmvatten. JAg tror att jag vida överskattar vårt behov av varmvatten. Vi är inga duschomaner eller badomaner så en rimlig VV lösning är nog allt vi behöver Hypergaser hit och hegaser dit och så vidare. Klarar vi oss säkert utan. Så jag håller med dig labold. Just nu alla fall