Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög Ts-tid??  (läst 18011 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clazze

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög Ts-tid??
« Svar #15 skrivet: 15 februari 2007, 22:02:00 »
Okey!!! Carl N:
Vb-f 45 -- Vb-r 37 precis nu! Det verkar väl ok.
Har jag fattat dig rätt?

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög Ts-tid??
« Svar #16 skrivet: 15 februari 2007, 22:17:46 »
Vb-f 45 -- Vb-r 37 precis nu! Det verkar väl ok.
Har jag fattat rätt?
Helt rätt!
« Senast ändrad: 15 februari 2007, 22:20:25 av Bobo »
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hög Ts-tid??
« Svar #17 skrivet: 15 februari 2007, 22:20:55 »
Diffen den ser bra ut....

Citera
# idag när man kom hem från jobbet och gick ut till garaget där åbäket står, så gick den på el, alltså ts lampan lyser grönt!! det var då ca 1 grad plus ute.

En fråga stod kompressorn?
Den ska ALLTID gå dygnet runt om det behövs, räcker inte det då först ska elpatronen in.
Sen kan det bli lite elpatron tex om den nästan räcker och man tar mycket varmvatten. Sen kan det bli nåt kort stopp.

Men vid kraftigare kyla, då ska ALDRIG kompressorn stanna!!

Det kan va så ibland att kompressorn går, den räcker inte då dundrar tillskottet igång, då nås så hög temp att kompressorn stannar! Så fär det ALDRIG bli. Då blir det ju elpanna av maskinen.

Om du är hemma varje kväll kanske du ska testa att stänga av elpatronen, en kall natt gör inget det blir liite kallare bara.

MEN jag vill att du skriver av timräknarna varje dag en period när det är kallt. för att se att verkligen kompressorn går hela tiden!
det är bra att visa inst inför fortsatta diskussioner.

Ang svårt eller inte. Det kan va lite fix för att justera in, vanligen några få timmars jobb, sen ska en vp va lika enkel att sköta som direktel.
Ge inte upp förrän du har stil på maskinen, det kan ev vara så att ditt hus tar så här mycket effekt. Eller också har ni inte hittat oraken till att det är mycket tillskott.



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hög Ts-tid??
« Svar #18 skrivet: 16 februari 2007, 08:34:25 »
Hej
Till Roland:
VP installerades Aug-05!!!! alltså den har gått från Aug05- nutid.
Jan 06- Jan-07 har alltsÃ¥ Vp:n varit i drift, det är den tiden jag menar med Ã¥rsförbrukning 06. AlltsÃ¥ ingen elpanna ibruk, eller menar du Ts-tiden som elpanna?  Huset är beläget i Västergötland

Hur som helst. Det är inte att det gÃ¥tt Ã¥t 22.000kwh/06 som är det största problemet ,jag kunde ju ha valt att stänga av tillsats-strömmen och levt med lägre inomhus temp (ca10grader varmt).  Utan att den mer eller mindre gÃ¥r pÃ¥ elpatron (TS) oavsett Ã¥rstid utan att fÃ¥ 21 grader inomhus Ã¥ret om, samt diverse driftstopp typ fryslarm, hp/ms larm  utan att de hittat nÃ¥got fel


Tack//


Slarvigt läst av mig. Helt klart är något fel.

Carl N är på rätt spår. Energitäckningen är för dålig. Frågan är om pumpen ger den effekt den skall ge. Vad är det för värde på hetgastemperaturen (eller kompressortemperatur, vet inte riktigt vad det kallas på NIBE-pumpar) när pumpen har gått ett tag? Det är den temperatur som bör vara 70-80 grader när pumpen går.

Det faktum att den har stannat pga fryslarm kan ocksÃ¥ bero pÃ¥ att expansionsventilen trasslar eller är felinställd. Det skall i sÃ¥ fall märkas pÃ¥ hetgastemperaturen.   

Vilket läge står köldbärarpumpen i? Det finns tre olika hastighetslägen.

Räknar man på vad pumpen borde ha producerat blir det konstigt. Sedan augusti 2005 (rätt år den här gången) bör uppvärmningsbehovet ha motsvarat 1,6 årsförbrukningar. 0,4 för aug 2005 till årets slut, hela 2006 = 1 plus januari och lite av februari i år = 0,2.

Pumpen plus tillsats skall alltså ha levererat 1,6 * 24 000 = 38400 kWh.
Dra bort 1423 tillsatstimmar à 6 kW = 8500 kWh
Värmepumpen har alltså producerat ca 30 000 kWh på 7629 timmar = ca 4 kW effekt i stället för de 7 det borde vara.

Den här kalkylen förutsätter att ingen extra förbrukning har tillkommit sedan oljepannetiden. Att inomhustemperatur och uppvärmd yta är densamma, ingen uppvärmning av källare som har tillkommit t.ex.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög Ts-tid??
« Svar #19 skrivet: 16 februari 2007, 10:41:33 »
Vad är det för värde på hetgastemperaturen (eller kompressortemperatur, vet inte riktigt vad det kallas på NIBE-pumpar) när pumpen har gått ett tag? Det är den temperatur som bör vara 70-80 grader när pumpen går.

Tyvärr, nån sån tempgivare finns ej på Nibe 1215-7.  :'(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hög Ts-tid??
« Svar #20 skrivet: 16 februari 2007, 20:17:14 »
DÃ¥ är det väl bara för installatören att jämföra pumpens effekt med elpatronen pÃ¥ 6 kW om det redan inte är gjort. Tycker det borde vara en självklar kontroll när en kund klagar över att pumpen drar tillsats vid alldeles för hög temperatur men man kan ju aldrig veta. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Clazze

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög Ts-tid??
« Svar #21 skrivet: 16 februari 2007, 21:15:50 »
Hej!

# Vad beträffar storleken på pumpen så kontrollerade Nibe gubben den när han var här senast, och den stämde.

# Köldbärarpumpen! vet jag inte vilken det är  (Men jag fÃ¥r lägga lite tid i helgen och orientera mig lite med hur allt fungerar och ser ut)  Det fÃ¥r jag be att Ã¥terkomma med.

# Bertil skriver att kompressorn alltid ska gÃ¥ ? Men det är väl bara vid mÃ¥nga minusgrader den gÃ¥r hela tiden. Min brummar till lite dÃ¥ och dÃ¥ vid mildare väderlek för att vid kallare starta oftare för att vid väldigt kallt väder gÃ¥ hela tiden. AlltsÃ¥ innan strömmen slÃ¥r till.   Men det är väl sÃ¥ du/ni menar??
Men ett litet sak som jag tänkt på är att om det är låt säga 0 gradigt ute och jag tycker att det är lite "rått" inne, så jag vrider upp tempen (med ratten alltså) så att jag i stort sett har 55 grader fram eller ut kanske det kallas. Nästan varje gång så har TS:n tagit över efter några timmar eller nästa dag då jag går ut för att titta till åbäket. Om den går på TS när det är runt 0 ute då...först då har jag 21 grader inne oftast blir det ännu varmare men det tar några dagar för att få upp tempen.
Det kanske ska vara så. Inte vet jag men det känns som man inte kan "maxa" anläggningen utan att det blir en Elpanna.

# En annan sak är också att det känns lite segt att få höjd värmen inne, alltså det tar lång tid om väderleken blir sämre. Om det växlar till köldknäpp en natt så är huset väldigt kyligt när man går upp.
Det har jag pÃ¥pekat och installatören  (samt andra) säger dÃ¥ att det tar lite tid för systemet att värma upp ett sÃ¥ stort hus och sÃ¥ kanske det är.  Jag har en sk spiskassett i vardagsrummet som jag dÃ¥ fÃ¥r elda med för fullt (har ganska stora och mÃ¥nga fönster där) men det skulle behövas nÃ¥got mer, kanske en konvektor att koppla pÃ¥ systemet.  Hur funkar en sÃ¥n?? blir det som innedelen av en luftvärmepump? dÃ¥ skulle det ju spridas värme snabbare än en radiator eller? Annars fÃ¥r jag väl bli den nye kaminmannen och börja elda parketten.

# Och kanske är det sÃ¥ att huset drar sÃ¥ mycket ström, kan jag mycket väl tänka mig(Jag ska byta fönstren när jag fÃ¥r rÃ¥d). Men VP:n kan omöjligt gÃ¥ som den ska med tanke pÃ¥ väderleken vs Ts-tiden, nÃ¥got mÃ¥ste vara knas. OCH det mÃ¥ste redas ut innan jag väljer nÃ¥got kompliment till systemet om det skulle behövas vilket vore helt sjukt. 
Kan man köpa ett kärnkraftverk för hemmiljö?  :D


# Har ni bara radiatorer som håller inställd temp oavsett väderlek??

Tack för hjälpen/stödet!!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög Ts-tid??
« Svar #22 skrivet: 16 februari 2007, 22:46:01 »
Jag tror att felet är för hög returtemp som beror på antingen klena radiatorer eller kortslutning i värmesystemet.

1. Klena radiatorer eller högtempsystem gissar jag på för att trots kurva 9 så klagar du på att det är kyligt inne då det är kallt ute, kurva 10 eller 11 skulle göra att det blir lite varmare inne men då får du mer tillskott eftersom kompressor slår av då VB-r kommer över 53 ºC (siffran inom parantes på VB-r). Antagligen så har du rätt lite vatten i systemet som gör att temperaturen pendlar upp och ner och då och då kommer över 53 ºC på VB-r.

2. Kortslutning i värmesystemet märker du på att de flesta radiatorer är kalla nertill utom en eller ett par som är lika varma nertill som upptill. Det varma framledningsvattnet hinner då inte avge sin värme till huset utan rusar direkt tillbaka till VP:n. Detta åtgärdas rätt enkelt genom att strypa flödet över de jämnvarma radiatorerna (fast instrypning) så att flödet fördelas bättre över värmesystemet. Men eftersom diffVB låg på ca 7 ºC så tror jag inte riktigt på detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hög Ts-tid??
« Svar #23 skrivet: 16 februari 2007, 23:15:21 »
# Bertil skriver att kompressorn alltid ska gÃ¥ ? Men det är väl bara vid mÃ¥nga minusgrader den gÃ¥r hela tiden. Min brummar till lite dÃ¥ och dÃ¥ vid mildare väderlek för att vid kallare starta oftare för att vid väldigt kallt väder gÃ¥ hela tiden. AlltsÃ¥ innan strömmen slÃ¥r till.   Men det är väl sÃ¥ du/ni menar??

Ungefär så menar de nog. När det är kallt skall den gå hela tiden, den skall alltså inte växla över till elpatron, patronen skall gå samtidigt som kompressorn.

# En annan sak är också att det känns lite segt att få höjd värmen inne, alltså det tar lång tid om väderleken blir sämre.

Det kan vara tungt för en VP att höja temperaturen inne, jag märkte det efter strömavbrottet för en tid sedan. Maxeffekten är ju inte så stor jämfört med pellets eller olja. Normalt skall ju styrsystemet hålla jämn temperatur inne, alltså skall den inte behöva höja tempen.

Igår när du hade VB-F 45 ºC, hur kallt var det ute då? Enligt kalkylen skall väl VB-F vid DUT (-20 ºC) vara 50 ºC och du är bara 5 grader under nu. I går var det ungefär -1 ºC här i Småland, och kanske något liknande i Västergötland? Kraftigare radiatorer eller fläktkonvektor kan nog vara en bra idé. Har installatören bedömt att dina radiatorer är lämpliga?


Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hög Ts-tid??
« Svar #24 skrivet: 16 februari 2007, 23:45:04 »
Kompressorn får ALDRIG stanna vi d kallt väder (när även elpatron behövs)

har va pratat om "kortslutning" av radiatorvattnet?

Det kan ställa till att tempen siger i radoatorkretsen "onödigt" mycket!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hög Ts-tid??
« Svar #25 skrivet: 18 februari 2007, 10:11:32 »

# Vad beträffar storleken på pumpen så kontrollerade Nibe gubben den när han var här senast, och den stämde.
...................

# En annan sak är också att det känns lite segt att få höjd värmen inne, alltså det tar lång tid om väderleken blir sämre. Om det växlar till köldknäpp en natt så är huset väldigt kyligt när man går upp.


1. Bara för att eliminera risken för missförstånd: Kontrollerade han att effekten som står på märkplåten stämde med den pumpstorlek som var beställd eller mätte han att pumpen gav den effekt den skall ge genom att jämföra skillnaden i termperatur mellan in- och utgående värmebäre vid pump resp. elpatrondrift?

2. Lite konstigt. Har man bara utomhusgivaren reagerar den på kylan och ger signal till pumpen om mer värme innan kylan har hunnit tränga genom väggarna. Blir det plötsligt kallt ute skall det bli varmare inne. Omvänt om det snabbt blir varmt ute, det blir kallare inne då. Finns också inomhusgivare skall det överhuvudtaget inte bli några problem.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Clazze

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög Ts-tid??
« Svar #26 skrivet: 18 februari 2007, 21:34:53 »
Hej!

Roland du gör mig nervös :D

#Hur han kontrollerade effekten vet jag inte, men jag antar han gjorde det som krävdes för att fastställa/säkerhetsställa effekten.

#Du skrev ocksÃ¥ om kb-pumpens 3 steg!!  jag tror att min stÃ¥r i steg 3 (man ser ju inte vad det stÃ¥r, men medurs 2 knäpp) 
VB-pumpen stÃ¥r i läge 2!!!  Ska dom inte stÃ¥ i samma steg???

# Jo kompressorn gÃ¥r även när elpatronen slÃ¥r in  (Fel av mig!!).  Idag tryckte jag ifrÃ¥n TS/tillÃ¥tet som nÃ¥gon skrev. En lite frÃ¥ga bara ang. detta : sedan jag skrev här för första gÃ¥ngen har jag snittat med 2 timmar TS/dygn vad händer nu?? kommer den att klara en varmvattenladdning utan TS. Blir det nu kallt sÃ¥ slÃ¥r jag givetvis pÃ¥ den igen.   Jag önskar jag hade gjort det tidigare / men fattar ju inte bättre...Hade jag upptäckt detta forum innan jag valde "värmesystem" sÃ¥ hade man ju haft lite mer "kött pÃ¥ benen" nu är man ju bara en amatör.

# klena radiatorer / kortslutning?? vad jag förstÃ¥r sÃ¥ har jag 2 (eller var det 3) slingor som gÃ¥r i huset och samtliga radiatorer pÃ¥ slingorna är varma/ljumna. Slingan som gÃ¥r längst om man kan uttrycka sig sÃ¥ är inte riktigt lika varm som den kortaste. Kanske att man kan sätta en strypning sÃ¥ att det blir lika värme/tryck i samtliga. ?? (Läste om att det kan vara ett problem i vissa hus) Men jag hittar ingen schema om hur slingorna gÃ¥r??? dÃ¥ blir det svÃ¥rt va? 

#Installatören sa inget om att mina radiatorer inte skulle räcka till, det hade de väl varit snabba med för att tjäna mer pengar på en stackars sate som mig

# Jag har ingen inomhusgivare! kan det vara ett problem med trögheten av uppvärmningen??


# Snart kommer sommaren och då försvinner mina problem för ett tag... om ej ett kort tag.....

Hej så länge

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hög Ts-tid??
« Svar #27 skrivet: 18 februari 2007, 22:10:33 »
Pumparna körs så att optimalt delta uppnås... 3-4 grader på kalla sidan och 6-7 grader på varma.

Ingen fara med vv produktionen utan elpatron, utan det kan bli liiite kallare inne. Men det är ett bra test, för att se vad vp ensam orkar. Men åk inte bort med elpatronen avslgen, den slår till om tex kompressorn skulle paja!

Om nu vp ger vad den kan, så ska du gämföra det med den kalkyl du fick! Enligt kalkyl skulle den klara -6 visst var det så.



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög Ts-tid??
« Svar #28 skrivet: 19 februari 2007, 07:45:06 »
Kolla i meny 6 (under VP starter) vid nästa köldknäpp med jämna mellanrum.
Står det "Hög returtemp" där någon gång så har du klena radiatorer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hög Ts-tid??
« Svar #29 skrivet: 19 februari 2007, 09:00:49 »
Får inte riktigt ihop siffrorna som leverantören gav. En pump på 7 kW tar ca 4,6 kW från borrhålet. Är aktiva djupet 137 meter blir det 33 W/meter. Leverantören angav i offerten specikt effektuttag till 43 W/m. Det går inte ihop, men kan vara skrivfel. Eller också är 137 meter totalt borrhålsdjup men det stämmer inte bra det heller. I så fall har man räknat med 30 meter ner till det aktivt djup börjar och det verkar orimligt mycket.

En värmeledningsförmåga på 3 W/mK betyder urberg. Om värmeuttaget är 33 W/meter skall det inte vara möjligt att nå –1 på ingående köldbärare. I Västergötland skall det bli plusgrader. Å andra sidan verkar temperaturskillnaden mellan in- och utgående köldbärare lite väl låga men kan vara rimliga om köldbärarpumpen står i läge 3. Låg temperaturskillnad kan betyda att pumpens effekt är låg men det går alltså inte ihop med –1 grader in. Vill rekommendera att du ändrar köldbärarpumpens hastighet ett steg (till mittenläget) och ser vad som händer med köldbärartemperaturerna.

Fråga installatören om han mätte pumpen effekt genom jämförelse med elpatronen. Det vore bra att kunna eliminera en tänkbar felkälla. Det är för övrigt en kontroll som man lätt kan göra själv. Läs av värmebärar temperaturerna när pumpen har gått några minuter i radiatordrift utan tillsats. Ställ pumpen i läge elpatrondrift (kompressorn avstängd) med 6 kW elpatron inkopplad och läs av samma temperaturer. Temperaturskillnaderna är proportionella mot avgiven effekt. Det kan blir lite fel pga elpatronens effekt inte är exakt 6 kW (tillverkinginstoleranser plus nätspänningsvariationer).

Är huset gammalt, byggt före 1960, är det rätt säkert att det har radiatorer som passar ihop med en värmepump. Högtemperatursystemen är vad jag vet (kan ha fel) i huvudsak 1980-talet. En säljare skall inte kunna missa en sådan sak, det räcker med en hastig blick på radiatorerna för att identifiera typen. Trots detta finns det fall där det har blivit fel. I och med att huset verkar välisolerat med tanke på storleken, 0,3 kW/grad i värmebehov kom jag fram till, bör det vara av senare datum.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!