Författare Ämne: Hur ofta behöver legionellakörning ske?  (läst 22902 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Hur ofta behöver legionellakörning ske?
« skrivet: 14 januari 2012, 17:41:16 »
Min VP kör var 14:e dag, är detta ok, eller bör jag ställa den så att den kör med tätare intervall?

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Hur ofta behöver legionellakörning ske?
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2012, 19:29:59 »
Finns ett par långa trådar i ämnet, sök så hittar du dem. Det finns inte bara en eller två eller tre åsikter, verkar det som.
Min VP kör en gång i veckan på fabriksinställningen, det får den fortsätta göra.

Mina fem cent: Man vet inte om man skulle kunna köra mer sällan, men man vill absolut inte veta att man kört för sällan...
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7637
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur ofta behöver legionellakörning ske?
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2012, 19:41:52 »
Vad har du för vatten ? Har du grundvatten har du knappast några legionellabakterier alls i ditt vatten och behöver då inte köra någon höjning. har du vatten från någon ytvattentäkt har du kanske legionella bakterier i vattnet. Är du frisk och har normalt immunförsvar spelar det ingen roll då klarar du dig oavsett. Vill du säkerställa dig oavsett och är av den "nervösa" typen kör du en gång i veckan, är du den "lugna" typen kör du var fjortonde dag.
Ps
   När det är problem med legionella brukar inte problemen komma frÃ¥n VVB utan frÃ¥n andra ställen med stillastÃ¥ende vatten tex proppade ledningar EFTER VVB.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Hur ofta behöver legionellakörning ske?
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2012, 19:45:38 »
Ok, jag har egen brunn med väldigt bra flöde.

Kanske lite svagt av mig att jag inte sökte innan jag frågade. Klart att detta måste ha avhandlats förut.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta behöver legionellakörning ske?
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2012, 19:49:15 »
Har diskuterats förut och kommer att diskuteras och ingen vet det rätta svaret *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1971
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hur ofta behöver legionellakörning ske?
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2012, 20:08:26 »
Kör enligt inställningarna så blir det bra.

Huruvida det finns bakterier i grundvatten eller tappvatten är ointressant och ska inte styra upplägget. Bakterier finns 'överallt'.
Det ska inte finnas möjligheter till tillväxt, dvs stillastående ljummet vatten, någonstans i systemet.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Hur ofta behöver legionellakörning ske?
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2012, 21:09:24 »
Fattiglapp.

Vad har du för temp på vv?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Hur ofta behöver legionellakörning ske?
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2012, 22:02:59 »
Jag har satt VV-start på min Vp till 44º, och det är väl inte precis jättehett, men det är ändå nog för fyra personers VV-förbrukning. Det är sällan VV tar slut.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Hur ofta behöver legionellakörning ske?
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2012, 00:00:21 »
Har du daglig flöde på vattnet, behöver du inte tänka på saken. Dessutom start 44 betyder att vattnet kan hamna på 50gr ibland. Och i den temp dör dessa inom ett par dygn. Men du tappar vattnet. Då hade du kunnat köra med 40gr.
Själva har vi 44-51gr. Och tappar dagligen. Skulle vi åka bort några dagar, börjar vi med att värma till 55. Sen sänker vi. Utöver det kör vi 55-60 var 14 e dag. Fungerar perfekt.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur ofta behöver legionellakörning ske?
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2012, 00:28:53 »
Vad har du för vatten ? Har du grundvatten har du knappast några legionellabakterier alls i ditt vatten och behöver då inte köra någon höjning.

Är du säker på det?
http://www.svensktvatten.se/Vattentjanster/Dricksvatten/Takt-till-kran/Mikrobiologi/Legionella/
"Legionellabakterier finns naturligt i sjöar, vattendrag och grundvatten"

Legionellakörning varje eller varannan vecka kostar ju inte många tior extra per år så det är dumt att chansa...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7637
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur ofta behöver legionellakörning ske?
« Svar #10 skrivet: 15 januari 2012, 09:16:55 »
Är grundvattnet förorenat kan det naturligtvis innehålla bakterier men normalt är grundvatten bakteriefritt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Hur ofta behöver legionellakörning ske?
« Svar #11 skrivet: 15 januari 2012, 09:26:44 »
TS frågade om "Hur ofta behöver legionellakörning ske?"
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur ofta behöver legionellakörning ske?
« Svar #12 skrivet: 15 januari 2012, 09:42:02 »
Det finns inget bra svar på det. Enligt boverket så skall man förhindra tillväxt. VP-tillverkarna har löst det med periodisk höjning av temperaturen, men vad jag vet så har ingen tillverkare eller oberoende forskning lyckats redovisa om det är tillräckligt eller inte eller hur ofta man skall höja temperaturen.

Enda sättet att få reda på det är nog att nån blir sjuk av varmvattnet från en VP med standardinställningar så att frågan utreds.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7637
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur ofta behöver legionellakörning ske?
« Svar #13 skrivet: 15 januari 2012, 09:43:58 »
Och svaret är att det beror på omständigheterna. Har han inga legionellabakterier i sitt vatten behöver han inte köra några höjningar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Hur ofta behöver legionellakörning ske?
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2012, 10:09:44 »
Alvarligt talat! Varför diskutera emot en legionella körning? huvuddunk
Klart som fan att det ska göras oavsett vilket vatten som finns.
Kan ju lika gärna köra bil utan bälte, de är ju inte säkert att man krockar! *vinkar*

Legionella på! Säker Vatten säger 7 dygns intervall. Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser