Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfrostning Optima med rego 800?  (läst 14161 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning Optima med rego 800?
« Svar #30 skrivet: 20 mars 2008, 14:14:46 »
Hej, jag tror jag börjar förstÃ¥ :). Kan det vara sÃ¥ att elpatronerna inte aktiveras direkt när timern räknat ut, utan det är shunten som börjar öppna när timern räknat ut. Det skulle dÃ¥ vara den sjunkande varmvattentemperaturen T3 som aktiverar elpatronerna. Är det sÃ¥ det fungerar  :D?

För att förtydliga mig. Om varmvatten temperaturen är tillräckligt hög aktiveras inte tillskottet direkt utan först börjar varmvatten shuntas ut vid behov. Detta leder till att varmvatten temperaturen sänks och tillskottet går in.
« Senast ändrad: 20 mars 2008, 14:27:19 av mikaelanderlund »

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Avfrostning Optima med rego 800?
« Svar #31 skrivet: 23 mars 2008, 20:00:48 »
Återgår till trådens ämne...

Häromnatten var det -8,2 grader som minst, och då hade jag ett dT på 6-6,5 grader vilket jag är mycket nöjd med. Dessutom, inget eltillskott heller!
Värden för avfrostning är fabriksvärden och den avfrostar 1-2 ggr per dygn vid behov. Är verkligen kanonnöjd!
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Avfrostning Optima med rego 800?
« Svar #32 skrivet: 24 mars 2008, 07:51:18 »
Jag är förstummad! Från kl 00:00 till 06:00 låg temperaturen mellan -11 till -13 grader. dT låg under hela perioden på ca 5 grader, vilket är en enorm skillnad från före bytet av expansionsventil. En avfrostning skedde också.

Det som är ännu mer imponerande är att det inte blev något eltillskott. Nu på morgonen har solen tittat fram och ute-tempen ligger på -6 grader. Under natten producerades en period varmvatten.

Kan inte vara annat än mycket nöjd nu!
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
SV: Avfrostning Optima med rego 800?
« Svar #33 skrivet: 31 mars 2008, 16:54:51 »
Hej

Jag har problem med avfrostning 1 gång per timme vid temperaturer från +3 och vidare ner till -10.
Installatören tyckte att det fanns bubblor i "glaset", men number ONE fann inte att det var något sådant problem.
Vat det en expansionventil som gjorde susen för dig?
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Avfrostning Optima med rego 800?
« Svar #34 skrivet: 02 april 2008, 21:00:37 »
Troligen var det den som var feljusterad eller inte fungerade.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!