Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1215 som laddar varmvatten till 55grader oavsätt vald stopptemp  (läst 1224 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carpenter

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kalix
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej har en 1215 som nyligen fÃ¥tt en ny kyldel. Har sedan bytet försökt att följa upp antalet start och stopp driftstid m.m. tyckte direkt att jag har haft lite mycke driftstid pÃ¥ ett dygn ca 16tim och 20 start stopp nu i februari och mars .När kyldelen gick sönder vid jul sÃ¥ gick kompressorn utan att i stort sett stanna hela januari innan den blev bytt 20/1, sÃ¥ jag tror att det medförde att jag fick kallare i backen än vanligt har nu -2 in, tidigare vintrar brukar jag ligga pÃ¥ -1 som lägst ,sÃ¥ jag har trott att det varit lite boven i  dramat ....Men har nu upptäkt att den inte slutar ladda varmvatten förrens vid ca 55 grader oavsett vald stopp temp pÃ¥ övre raden stÃ¥r det vb f 55 (vv)nedre raden varmvatten 54-55 grader innan den stannar .prövade nu innan jag gick i duschen att sätta stopp tempen pÃ¥ 44 grader ..ingen skillnad den jobbade pÃ¥ som faan ..till 55 grader innan den stannade vad kan de va? Upptäckte förra vintern att elförbrukningen plötsligt ökade 150-200kw i mÃ¥naden kan de ha varit de här som började spöka dÃ¥?
Sutterängvilla på 160m2 som jag konverterade från direktel hösten -04 Nibe 1215 7kw ca 380m slang i backen (ska försöka förlänga 100m i sommar ligger lite på gränsen)

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
Hej
Att inkommande köldbärartemp sjunker kan inte bero på trasig kompressor, resultatet blir precis tvärtom. Kompressorn sönder medför att ingen kyla kommer ut på den kalla sidan.
Varför din vå inte stoppar vid inställd temp vet jag inte men tror inte att detta fenomen har särskilt stor påverkan på din förbrukning.
Läs noga i manualen hur du ställer in varmvattenproduktionen, verkar som om den inte stannar på varmvattengivaren utan på tryckpressostaten. Någon som vet varför?

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Om det är VVB-stopp som du ändrar, sÃ¥ är det stopp-temperaturen för VV-laddning enbart när den kör med elpatron.  När du kör med kompressor för VV (vilket är normalfallet) sÃ¥ stoppar den alltid pÃ¥ driftspressostaten om du inte har en nyare version av styren där du kan välja att stoppa pÃ¥ temperatur istället för pressostat (3b VV-stopp).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!