Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skarva jordvärmeslang med plaströrskoppling?  (läst 9795 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lulegurra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar verkligen min värmepump!!! :)
Nu börjar det snart bli dax att gräva ned slangen, men hitta en skada på slangen är det nån som prövat att använda denna typ av skarv? http://www.vvs-klimat.se/product.html/plastrorskoppling-ahl-rak?category_id=433 A-Collection, en rak-skarv kan jag få tag på för 75kr det är rätt pris, men hittar ingen uppgift om vad den klarar av i temperatur? Bara PN16 vid 20grader.
Norrbottensgård utanför Luleå Jordvärme med med IMSE WebMaster Pro styrning + Nora 318 mot 2x500 liter med 2 x vv-slinga och 30m2 ved kan va bra om det blir kallt nån gång!

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Skarva jordvärmeslang med plaströrskoppling?
« Svar #1 skrivet: 29 maj 2011, 10:02:33 »
Det vore nog sakrare att svetsa slangen.
Det kan bli ett bekymmer att leta upp skarven om den borjar lacka.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Skarva jordvärmeslang med plaströrskoppling?
« Svar #2 skrivet: 29 maj 2011, 10:57:43 »
Det bästa är nog att svetsa annars skulle jag köpa en riktig koppling frÃ¥n tex www.rinkabyror.se art nr 2326  *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Skarva jordvärmeslang med plaströrskoppling?
« Svar #3 skrivet: 29 maj 2011, 11:14:16 »
Svetsa! Då kan du känna dig trygg sen och slippa fundera!
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad lulegurra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar verkligen min värmepump!!! :)
SV: Skarva jordvärmeslang med plaströrskoppling?
« Svar #4 skrivet: 29 maj 2011, 16:02:36 »
Okej! Svetsa som gäller alltså :) Är det nått man ska tänka på? Har kollat pris på en elsvets-skarv och den var cirka samma pris, men då ska man få låna eller hyra en maskin också, men är det bättre så. Men måste det vara en speciell skarv då jordvärme slangen är tunnare? Eller ställer man i svetsmaskinen hur tjockt väggarna är?

Sen tänkte jag lägga en en metallbit en bit just under backen så man kan med metalldetektor hitta skarven om man skulle få en läcka nån gång och då kan man ju börja kolla där :)

Norrbottensgård utanför Luleå Jordvärme med med IMSE WebMaster Pro styrning + Nora 318 mot 2x500 liter med 2 x vv-slinga och 30m2 ved kan va bra om det blir kallt nån gång!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Skarva jordvärmeslang med plaströrskoppling?
« Svar #5 skrivet: 29 maj 2011, 18:35:05 »
Okej! Svetsa som gäller alltså :) Är det nått man ska tänka på? Har kollat pris på en elsvets-skarv och den var cirka samma pris, men då ska man få låna eller hyra en maskin också, men är det bättre så. Men måste det vara en speciell skarv då jordvärme slangen är tunnare? Eller ställer man i svetsmaskinen hur tjockt väggarna är?

Sen tänkte jag lägga en en metallbit en bit just under backen så man kan med metalldetektor hitta skarven om man skulle få en läcka nån gång och då kan man ju börja kolla där :)



gör rent PEM slangen ordentligt och skrapa helst av det översta skiktet plast med en kniv eller skrapa, gör rent med t-röd och svetsa ihop.
metallbit vid skarven är skitbra, det brukar jag ocksÃ¥ göra  Thumbsup
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Skarva jordvärmeslang med plaströrskoppling?
« Svar #6 skrivet: 30 maj 2011, 22:12:56 »
Tja, jag hade en skada på slangen, och den är skarvad med nämnda koppling som TS länkar till, och den har hållit tätt i 5år.

Monterad av en "gängse".... ::)
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Skarva jordvärmeslang med plaströrskoppling?
« Svar #7 skrivet: 31 maj 2011, 06:45:33 »
Tja, jag hade en skada på slangen, och den är skarvad med nämnda koppling som TS länkar till, och den har hållit tätt i 5år.

Monterad av en "gängse".... ::)
jag har bytit ganska manga sadana kopplingar som inte varit tata.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Skarva jordvärmeslang med plaströrskoppling?
« Svar #8 skrivet: 31 maj 2011, 09:36:05 »
Tja, jag hade en skada på slangen, och den är skarvad med nämnda koppling som TS länkar till, och den har hållit tätt i 5år.

Monterad av en "gängse".... ::)
jag har bytit ganska manga sadana kopplingar som inte varit tata.

Kanske är tur då att jag vet "ungefär" var den är........ :-\
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Skarva jordvärmeslang med plaströrskoppling?
« Svar #9 skrivet: 31 maj 2011, 22:18:55 »
Monterade en sån koppling till en pump vi har i trädgården tyckte den kändes rapplig med det blev tätt i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Skarva jordvärmeslang med plaströrskoppling?
« Svar #10 skrivet: 31 maj 2011, 22:46:11 »
Jag skulle inte skarva utan att svetsa.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad lulegurra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar verkligen min värmepump!!! :)
SV: Skarva jordvärmeslang med plaströrskoppling?
« Svar #11 skrivet: 25 juni 2011, 14:21:34 »
Vid närmare koll och trycksättning så tyckte jag inte att det behövdes skarvas, såg värre ut än det var. Och nu är den nedgrävd, förutom när jag ska gå in till huset. Hur ska man isolera där? Cellplast eller nån särskild isolering för kollektorslang? Har använt mig av den där plaströrskopplingen vid tryckprovningen, som ändslut och den har hållt tätt i 3 veckor nu, 3 bar tryck.
Norrbottensgård utanför Luleå Jordvärme med med IMSE WebMaster Pro styrning + Nora 318 mot 2x500 liter med 2 x vv-slinga och 30m2 ved kan va bra om det blir kallt nån gång!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!