Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avsevärt djupare bergborra än kollektorslang?  (läst 3833 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MagnusÖ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Avsevärt djupare bergborra än kollektorslang?
« skrivet: 19 februari 2007, 21:21:56 »
När man dimensionerar borrans djup så skall kollektorslangen vara tillräckligt lång och flödet tillräckligt högt för att ta upp den effekt som behövs. Medan borrhålet måste vara tillräckigt djup för att kunna avge denna effekt. Detta måste dimensioneras både för topplast och för årsmedeleffekt.
Räknar man på detta så kan borrhålet behöva vara djupare än vad själva kollektorslangen sticker ner i borrhålet. T.ex. så kan jag inte ta ut like stor effekt ur lerskiffer som ur urberg. Då vill jag inte bara länga kollektorslangen för då får jag högre tryckfall och högre energiförbrukning på min brine pump.

Jag behöver 8 KW max värme, det är 35 m ner till berget, då behöver jag 116 m i berget, total kollektor djup 151 m.
Så vill jag ha t.ex. 30 % extra marginal på effektuttaget i berget, vilket då ger ett borrdjup på 190 m.
Detta borde fungera i Skåne där jag kan räkna med att alltid ha över 4°C i borran.

Vad anser ni om detta?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Avsevärt djupare bergborra än kollektorslang?
« Svar #1 skrivet: 19 februari 2007, 22:02:43 »
Fattar jag dig rätt om du vill borra 190 meter men bara stoppa ner kollektorslangen 151 m? ???

Jag tror inte du kan tillgodoräkna dig borra som du inte har kollektorslang i. Hur skulle värmen i så fall komma upp ur borran? ???
« Senast ändrad: 20 februari 2007, 07:16:58 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Avsevärt djupare bergborra än kollektorslang?
« Svar #2 skrivet: 19 februari 2007, 22:20:59 »
Tror inte det är någon bra ide blir en skaplig påfrestning på koplingarna i borrtoppen med en slang som frihänger i hålet.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad MagnusÖ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avsevärt djupare bergborra än kollektorslang?
« Svar #3 skrivet: 19 februari 2007, 22:31:57 »
Förutsatt att jag inte kyler ner hela borran till under 4°C (vatten är som bekant tyngst vid 4°C) så borde det varmare vattnet i botten stiga uppåt och blanda sig med det som jag kylt mer med kollektorslangen. Nu sker det förmodligen sakta så jag kan inte utnyttja det för toppbelastningen, men väl för att höja årsmedeltemperaturen i borran.

Är det så att man alltid bör stoppa ner kollektorslangen så att den står på botten? Det låter vettigt, men brukar borrfirmorna verkligen göra det? Behöver man inte en tyngd ocskå för att få ner slangen?

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Avsevärt djupare bergborra än kollektorslang?
« Svar #4 skrivet: 19 februari 2007, 22:40:23 »
Tror du inte att det outnyttjade hålet slammar igen? Sc:,h Tror du att det kostar så mycket mer med längre slang? Sc:,h Vattenpelaren ner och upp tar ju ut varandra. skulle du däremot lyfta vatten 190m, då blir det pump som kostar, om det nu finns någon som klarar det. :)
« Senast ändrad: 19 februari 2007, 22:42:59 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Avsevärt djupare bergborra än kollektorslang?
« Svar #5 skrivet: 19 februari 2007, 22:40:46 »
Tror inte det är någon bra ide blir en skaplig påfrestning på koplingarna i borrtoppen med en slang som frihänger i hålet.

En kollektor utan bottenvikt är lättare än vattnet. Beroende på hur stor bottenvikt som hängs på kollektorn så blir belastningen olika. Man bör därför anpassa bottenvikten efter längden på kollektorn och hur långt det är ner till grundvattnet.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad MagnusÖ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avsevärt djupare bergborra än kollektorslang?
« Svar #6 skrivet: 19 februari 2007, 23:11:04 »
Om det outnyttjade bottehålet slammar igen, så tillför det inget, bra kommentar.

Ang bottenvikten, om man nu alltid sätter kolletor ända ner till botten (viket jag tvivlar på) så är det ju OK att överdimensionera bottenvikten.

Tack, då gör jag en lagom kompromiss, 175 m borrhål med slang ända ner. Varav 35 m till berget och sedan 140 m i berget av lerskiffer.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Avsevärt djupare bergborra än kollektorslang?
« Svar #7 skrivet: 20 februari 2007, 08:30:38 »
Tror inte det är någon bra ide blir en skaplig påfrestning på koplingarna i borrtoppen med en slang som frihänger i hålet.


Slangen har flytkraft eftersom densiteten på spritblandning + PEM plast är lägre än vatten.

- Med rätt lodvikt blir det ingen belastning i borrtoppen.

- Det blir "hängdrag" längre ner, men alla kollektorslangar hänger fritt. Spelar ingen roll om det är 50 meter extra under.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Avsevärt djupare bergborra än kollektorslang?
« Svar #8 skrivet: 20 februari 2007, 09:52:07 »
Min vikt ligger mot botten av hålet!
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Avsevärt djupare bergborra än kollektorslang?
« Svar #9 skrivet: 20 februari 2007, 10:21:10 »
Där ser man.
Har bestämt för mig att man brukar "offra" nån meter av två orsaker:

- Ev nedfallande rester av borrkax och sediment skall passera förbi och inte "låsa" eller "gegga fast" pilotvikten i botten.
- Vikten skall sträcka slangarna till sin effektiva längd så dom inte ligger i spiraler.

Men jag kan ha fel.. eller så gör olika borrfirmor olika när dom sätter kollektorn. Kanske mer religion än exakt vetenskap ;)

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Avsevärt djupare bergborra än kollektorslang?
« Svar #10 skrivet: 20 februari 2007, 11:51:53 »
Magnus:

Borrans djup/kollektorn ska ju dimensioneras efter husets effektbehov och i sin tur storleken på värmepumpen.

Har du fått hjälp med att räkna på hur stor effekt dina radiatorer avger kontra huset behov. Dimensionerad utemp (DUT) är ju högre i skåne än i övriga sverige.
 
Är man osäker på bergets densitet efter ett visst djup, kan man kompensera en kortare borra med större radiatorer i huset, något som många installatörer kanske inte upplyser om. Lägre framledningstemp belastar borran mindre eftersom effektuttaget är lägre. ;)

CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avsevärt djupare bergborra än kollektorslang?
« Svar #11 skrivet: 20 februari 2007, 12:38:44 »
Lägre framledningstemp belastar borran mindre eftersom effektuttaget är lägre. ;)

är det inte tvärt om, lägre framledningstemp tar mer energi från borran=högre COP

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Avsevärt djupare bergborra än kollektorslang?
« Svar #12 skrivet: 20 februari 2007, 14:27:36 »
Lägre framledningstemp belastar borran mindre eftersom effektuttaget är lägre. ;)

är det inte tvärt om, lägre framledningstemp tar mer energi från borran=högre COP

Jo då, så är det. Det är samma mängd energi som åtgår för att värma huset oavsett radiatorstorlek, men större radiatorer ger lägre framledningstemp och högre COP. Ett högre COP ger att mindre energi tillförs kompressorn och mer energi kommer från borran.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Avsevärt djupare bergborra än kollektorslang?
« Svar #13 skrivet: 20 februari 2007, 18:05:32 »
Carl och Tracker:

Naturligtvis tar man mer energi frÃ¥n borran vid lägre framledningstemp. Kastade om begreppen effekt - energi.  a:gl

 
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!