Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elpatron gÃ¥r redan frÃ¥n -2 grader, NIBE Fighters 1225-8  (läst 11168 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad apelgren

  • Appel
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu när kylan kommit igen så har det uppstått några frågor.

•         Pumpen ger max ut 43°C (nÃ¥tt 44 nÃ¥n enstaka gÃ¥ng) när jag kör med pumpen utan patrontillsats. Är detta normalt/rimligt. Det innebär för mig att jag mÃ¥ste köra med patron redan frÃ¥n ca -2 grader för att hÃ¥lla 20 grader inomhus.

•         När det varit -15 grader och jag kört med patron är börvärdet 53 grader ut, dÃ¥ fÃ¥r jag inte varmare inne än ca 20,5 grader

•         Har beställt en utjämningstank pÃ¥ 200liter, kan nÃ¥got av ovan avhjälpas med den, utöver stabilare drift för bvp och inga knäppningar i systemet.

•         Har ett delta pÃ¥ köldbärarsidan pendlandes pÃ¥ ca3-4 grader (0 -> -4) som bäst, är detta normalt, kan man förbättra det med ändring av flöden pÃ¥ cirkulationspumparna etc.

Det jag är ute efter är att få tips och tricks för att förbättra ovan.
Samt om jag är helt ute och cyklar vore ju bra att veta oxå... :)

tack!

Sutteräng tegelhus,  146kvm boyta, 136kvm biyta, byggÃ¥r 1972
Nibe Fighter 1225-8kW, kurva 10
Borrdjup 142m
Ettrörssystem fördelat på 2 slingor per plan
Karlskoga, Örebro Län

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #1 skrivet: 01 december 2010, 15:57:19 »
Det är helt enkelt så att huset använder all den energi pumpen producerar. Det bästa du kan göra är nog att se över radiatorsystemet och byta ut/flytta om klena radiatorer och kanske sätta in nån fläktkonvektor...

Men, det kostar ju pengar att bygga om, så eventuella åtgärder är ju beroende av hur stor besparingen blir. Hur mycket eltillskott har det gått åt i vinter?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #2 skrivet: 01 december 2010, 16:09:17 »
GÃ¥r kompressorn konstant?

Angående tanken: Nej, du får inte högre effekt på pumpen genom större vattenvolym.

Delta KB: Helt OK, 3 brukar man väl säga är optimalt, iaf vad det gäller Thermia.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #3 skrivet: 01 december 2010, 16:32:45 »

•         Pumpen ger max ut 43°C (nÃ¥tt 44 nÃ¥n enstaka gÃ¥ng) när jag kör med pumpen utan patrontillsats. Är detta normalt/rimligt.


Vad som är normalt i det här sammanhanget beror på vilken framledningstemperatur som behövs vid dimensionerande utetemperatur, dvs den lägsta temperatur man dimensionerar värmesystemet utifrån. Är det ett 55/45 system, dvs 55 grader fram och 45 på returen vid DUT är det rimligt med en pump som klarar 45 grader utan tillsatsel men det är inget som säger att man träffade rätt vid dimensioneringen av radiatorerna. Det är rätt stor skillnad mellan 53/43 och 57/47.

DÃ¥ är temperaturen som pumpen klarar utan tillsatsel och var i landet huset ligger mer intressant.  -2 i Karlskoga är enligt min mening lite väl klen pump. 1-2 kW till hade inte varit dumt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad apelgren

  • Appel
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #4 skrivet: 01 december 2010, 16:45:48 »
Ja kompressorn går konstant, har inte kunnat prova vid högre temp nu på de sista veckorna av naturliga skäl, så vet ej om den slår igen vid säg -4grader, men det gör den antar jag.

Det är ju ett gammalt oljeeldat system så dimensioneringen är väl 65 grader på framledningstempen? Fördelat på 19 radiatorer i väldigt skiftande storlek, allt från små (ca300x300mm) enradiga förrådsradiatorer till stora (300x3200mm) dubbelradiga fönsterradiatorer.

Dimensioneringen av pumpen gjordes på tidigare oljeförbrukning i m3 samt de senaste två åren utan olja och endast el. det gav ett snitt på nånstans runt 26000kWh på uppvärmning.

En annan kanske lite dum fråga, men vad är forum till för om inte få svar, är hur funkar det med eltillsatsen, den är nu kopplad på 6kW, ger den upp till 6kW då eller ger den alltid 6kW, dvs adderar den pumpens 8 + behovskW?

ska jag avbeställa utjämningstanken?

ska jag plocka bort nån radiator?

Sutteräng tegelhus,  146kvm boyta, 136kvm biyta, byggÃ¥r 1972
Nibe Fighter 1225-8kW, kurva 10
Borrdjup 142m
Ettrörssystem fördelat på 2 slingor per plan
Karlskoga, Örebro Län

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #5 skrivet: 01 december 2010, 16:50:19 »
Det är helt enkelt så att huset använder all den energi pumpen producerar. Det bästa du kan göra är nog att se över radiatorsystemet och byta ut/flytta om klena radiatorer och kanske sätta in nån fläktkonvektor...

Men, det kostar ju pengar att bygga om, så eventuella åtgärder är ju beroende av hur stor besparingen blir. Hur mycket eltillskott har det gått åt i vinter?

Går det överhuvudtaget att få ekonomi på detta (att bygga om radiatorsystemet)? Även om man lyckas sänka börtempen vid en viss temperatur från 50 till 35 grader ger det väl bara typ en halv kW extra i avgiven effekt? Eller har jag fattat det fel?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #6 skrivet: 01 december 2010, 16:53:09 »


ska jag avbeställa utjämningstanken?

ska jag plocka bort nån radiator?



Plocka inte bort nån radd. Tycker det låter som du har ganska stor vattenvolym med så många raddar, tror inte du behöver någon tank annat än om du har knäpproblem. Men det är svårt att säga utan att ha räknat på vattenvolymen.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad apelgren

  • Appel
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #7 skrivet: 01 december 2010, 16:57:59 »
man tackar för alla snabba och bra svar.

en fråga till, gör det någon skillnad, som i mitt fall då självklart, att ändra på flödeshastigheten på värmesidan?

Sutteräng tegelhus,  146kvm boyta, 136kvm biyta, byggÃ¥r 1972
Nibe Fighter 1225-8kW, kurva 10
Borrdjup 142m
Ettrörssystem fördelat på 2 slingor per plan
Karlskoga, Örebro Län

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #8 skrivet: 01 december 2010, 17:02:38 »
man tackar för alla snabba och bra svar.

en fråga till, gör det någon skillnad, som i mitt fall då självklart, att ändra på flödeshastigheten på värmesidan?



Vad har du för delta på värmebäraren när pumpen går?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #9 skrivet: 01 december 2010, 17:05:34 »
Det är helt enkelt så att huset använder all den energi pumpen producerar. Det bästa du kan göra är nog att se över radiatorsystemet och byta ut/flytta om klena radiatorer och kanske sätta in nån fläktkonvektor...

Men, det kostar ju pengar att bygga om, så eventuella åtgärder är ju beroende av hur stor besparingen blir. Hur mycket eltillskott har det gått åt i vinter?

Går det överhuvudtaget att få ekonomi på detta (att bygga om radiatorsystemet)? Även om man lyckas sänka börtempen vid en viss temperatur från 50 till 35 grader ger det väl bara typ en halv kW extra i avgiven effekt? Eller har jag fattat det fel?

vp har ett bättre cop med lägre framledning det har man nytta av under hela värme säsongen hur mycket man spar kan jag inte beräkna ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #10 skrivet: 01 december 2010, 17:21:45 »
Det är helt enkelt så att huset använder all den energi pumpen producerar. Det bästa du kan göra är nog att se över radiatorsystemet och byta ut/flytta om klena radiatorer och kanske sätta in nån fläktkonvektor...

Men, det kostar ju pengar att bygga om, så eventuella åtgärder är ju beroende av hur stor besparingen blir. Hur mycket eltillskott har det gått åt i vinter?

Går det överhuvudtaget att få ekonomi på detta (att bygga om radiatorsystemet)? Även om man lyckas sänka börtempen vid en viss temperatur från 50 till 35 grader ger det väl bara typ en halv kW extra i avgiven effekt? Eller har jag fattat det fel?

vp har ett bättre cop med lägre framledning det har man nytta av under hela värme säsongen hur mycket man spar kan jag inte beräkna ;)

Jo, vad det gäller COPen har du förstås rätt. Jag tänkte mest utifrån hur hög vbfram man skulle kunna kräma ur utan tillsats, eftersom jag tolkade tråden så. Är ändå skeptisk till om ett gäng nya radiatore och montering kan sparas in...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad apelgren

  • Appel
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #11 skrivet: 01 december 2010, 20:07:36 »
man tackar för alla snabba och bra svar.

en fråga till, gör det någon skillnad, som i mitt fall då självklart, att ändra på flödeshastigheten på värmesidan?



Vad har du för delta på värmebäraren när pumpen går?

-16 ute, 55 grader vb ut, 47 grader retur, 8 grader delta alltså.
Sutteräng tegelhus,  146kvm boyta, 136kvm biyta, byggÃ¥r 1972
Nibe Fighter 1225-8kW, kurva 10
Borrdjup 142m
Ettrörssystem fördelat på 2 slingor per plan
Karlskoga, Örebro Län

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #12 skrivet: 01 december 2010, 20:17:02 »
Då har du bra delta vb, inget att optimera där.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #13 skrivet: 01 december 2010, 22:18:43 »
Något som är värt att kolla upp av egen erfarenhet är att alla dina radiatorer får ett jämt flöde. I mitt hus hade vi en gammal kökspanna som gjorde att vi kunde elda upp all värme som behövdes och aldrig märkte att radiatorsystemet inte var intrimmat. Men med värmepumpen i drift första vintern märkte jag snabbt att det var problem att få värmen att räcka till. Efter mycket funderande och fixande visade det sig att mina element i källaren i princip kortslutade och värmepumpen bara gick o gick utan att få upp värmen i resten av huset.

Det som jag gjorde var att mäta deltat över varje radiator och strypa in så att det blev ca 10 grader skillnad mellan övre och nedre delen. Sedan dess är det jämn och fin värme i hela huset och pumpen räcker till alldeles utmärkt.

Så det som kan visa sig spontant som att pumpen inte räcker till kan mycket väl vara att dina radiatorer inte är rätt strypta.

Sök på forumet ang strypning det finns mycket goda råd där som jag följde och hjälpte mig då. Lycka till!
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #14 skrivet: 02 december 2010, 15:48:42 »
man tackar för alla snabba och bra svar.

en fråga till, gör det någon skillnad, som i mitt fall då självklart, att ändra på flödeshastigheten på värmesidan?



Vad har du för delta på värmebäraren när pumpen går?

-16 ute, 55 grader vb ut, 47 grader retur, 8 grader delta alltså.

Hej Apelgren, din delta T är fin.
Jag har också en Nibe1225-8, som behöver eltillskott vid c:a -5 ºC vid 20 ºC inne. Det är som det är. Pumpen ger en effekt och den räcker till den ute tempen i mitt hus. De två sätten man har att få den att räcka till bättre är att
1)isolera huset bättre
2)sätta in flera raddar (för att sänka VBfram det hjälper till ett bättre COP som sagts ovan, kommer man ner till 30 ºC fram så ger pumpen 8,4kW medan den vid 45 ºC ger 7,3kW, minns inte exakta värden men ungefär så)

Jag har isolerat nästan överallt och trimmat alla radiatorer till bästa möjliga deltaT. Har tvÃ¥ vÃ¥ningar och bytte elraddar pÃ¥ öv till vattenburet, det gav för mycket effekt där, fick 3  ºC varmare pÃ¥ öv mot nb. För att fÃ¥ bort den diffen behöver jag ganska mÃ¥nga fler/större raddar pÃ¥ nb. Har för att jämna ut diffen mellan vÃ¥ningarna tills vidare "strypt" alla öv-raddar med termostater sÃ¥ att jag har konstant 20 ºC uppe medan VP jobbar och gör samma temp nere. Delta T pÃ¥ öv-stammen är hela 20 ºC medan nb-raddarna alla har deltaT 5-6  ºC. Tillsammans ger det en temp-diff i VP pÃ¥ 8 grader vilket jag tycker duger bra.

/hälsn från Bo, gammel Karlskoging
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad apelgren

  • Appel
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #15 skrivet: 02 december 2010, 20:14:04 »
återigen tack för all input mm!

Eftersom jag vill lära mig mer och provar och grejar lite så har jag sänkt flödet på VB sidan, det har gett en vbfram temp på 46grader jmf tidigare 43, vbreturen är 38 så delta 8 grader kvarstår.

är det bra eller dåligt att dra ner flödet och genom det få till högre vbfram?

sen har jag fått en fundering till efter läst alla svar, har en liten rad i ett litet källarförråd, tänkte om jag skulle ta bort/ersätta den med en stor radiator som i såna fall skulle få sitta på halvplanet mellan markplan och boplan... volymen skulle öka "ganska mkt" jmf nuvarande lösning... bra eller dåligt?

För övrigt ska en sprutisolering av vinden ske i Q1 2011 om planen går i lås, detta oxå efter allt input från er!

tack!
Sutteräng tegelhus,  146kvm boyta, 136kvm biyta, byggÃ¥r 1972
Nibe Fighter 1225-8kW, kurva 10
Borrdjup 142m
Ettrörssystem fördelat på 2 slingor per plan
Karlskoga, Örebro Län

Utloggad apelgren

  • Appel
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #16 skrivet: 02 december 2010, 20:22:26 »
glömde en fråga...

alla såna som säger att det ska vara fullt öppna radiatorventiler och låta pumpen reglera, är det inte så, är det okej att strypa ventilerna?
Sutteräng tegelhus,  146kvm boyta, 136kvm biyta, byggÃ¥r 1972
Nibe Fighter 1225-8kW, kurva 10
Borrdjup 142m
Ettrörssystem fördelat på 2 slingor per plan
Karlskoga, Örebro Län

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #17 skrivet: 02 december 2010, 20:51:46 »
glömde en fråga...

alla såna som säger att det ska vara fullt öppna radiatorventiler och låta pumpen reglera, är det inte så, är det okej att strypa ventilerna?

Radiatorerna skall absolut strypas in på de fasta instrypningarna, men man skall inte ha några termostarter som riskerar att strypa systemet okontrollerat.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #18 skrivet: 02 december 2010, 23:05:01 »
Jag är förvånad att deltat blev samma när du sänkte flödet över radiatorerna, undrar hur det kan vara men eftersom det blev så borde det vara en fördel eftersom du nu får vad det verkar varmare.
IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #19 skrivet: 02 december 2010, 23:17:21 »
Jag hade ju ett ännu värre system än dig (tillskott vid plusgrader) och bor längre söderut så kanske inte jämförbart men har fått till en klar förbättring denna vinter.

Hade 20 - 21 grader inne och - 12 ute och klarade det utan tillskott nu tack vare komplettering med en luft luft som jag kör pÃ¥ lÃ¥g temperatur men den hjälper helt klart. 

Det jag också gjort är stängt av några radiatorer och ökat vv intervallet men detta gjorde jag tidigare och det gav inte lika stora förbättringar.

För dig lönar det sig kanske inte men bara denna veckan hade varit väldigt dyr om jag velat ha denna temperaturen utan luft luft kompletteringen, det hade varit tillskott under stora delar av dygnet. När du gjort de inställningar du kan kolla hur mycket tillskott du har per dag/vecka vid viss temperatur så går det att räkna ut vad som kan löna sig att göra.

IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

Utloggad apelgren

  • Appel
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #20 skrivet: 03 december 2010, 07:50:20 »
Har bestämt mig för att låna hem en IR mätare och strypa och trimma in systemet över alla radiatorerna. Vad är en lämplig diff på dem ?

Fick för övrigt höja flödet på VB sidan igen, då de sista raddarna i slingorna blev nästan kalla. Alltid en lärdom.





Sutteräng tegelhus,  146kvm boyta, 136kvm biyta, byggÃ¥r 1972
Nibe Fighter 1225-8kW, kurva 10
Borrdjup 142m
Ettrörssystem fördelat på 2 slingor per plan
Karlskoga, Örebro Län

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #21 skrivet: 03 december 2010, 08:23:57 »
Har bestämt mig för att låna hem en IR mätare och strypa och trimma in systemet över alla radiatorerna. Vad är en lämplig diff på dem ?

Fick för övrigt höja flödet på VB sidan igen, då de sista raddarna i slingorna blev nästan kalla. Alltid en lärdom.


Som du just upptäckt är inbalansering av systemet inte bara en fråga om diff över radiatorerna. Om ditt system var perfekt avpassat från början med exakt rätt radiatorstorlek i varje rum och rätt tryckfall i rören på väg dit vore det kanske så, men knappast i verkligheten. Du mäste ta hänsyn till diffen, men också att du fortfarande har bra drivtryck i den minst gynnade delen av systemet (som du ju verkar ha hittat) och att du har bra temeperatur i alla rummen. Det viktiga är att konstatera att du inte har några extremer, det vill säga radiatorer som går med extremt låg diff (kortslutning, ger för hög returtemp till vp) eller hög diff (ger låg medeltemperatur på radden och därmed dålig effekt från densamma). I mitt hus har jag strypt som en galning, och har nu mellan 5 och 9 graders diff över alla radiatorer, vilket ger mig 8 graders totaldiff över kompressorn och jämn värme i hela kåken. Tänk bara på att ta tid på dig, anteckna hela tiden vad du gör och använd små förändringar mot slutet av processen. Låt systemet gå minst en kvart mellan ändringar för att stabilisera sig med den nya balansen. Tänk också på att inte bara strypa hela tiden, motsatsen till att strypa är att öppna upp, det är lätt att gå bort sig och strypa mer och mer överallt och på så sätt få en för stor total flödesresistens. Den minst gynnade radiatorn skall alltid vara helt öppen. Lycka till!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad apelgren

  • Appel
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #22 skrivet: 09 december 2010, 20:59:27 »
Har börjat kolla över alla raddar mm, difftemperaturer osv.

Fråga, ska jag sträva efter ungefär samma diff över alla raddar oavsett temperatur uppe och nere, eller ska jag försöka få samma temp uppe och nere (och därmed samma diff på raddarna?)

Lät lite konstig den frågan men tror nog ni förstår :)
Sutteräng tegelhus,  146kvm boyta, 136kvm biyta, byggÃ¥r 1972
Nibe Fighter 1225-8kW, kurva 10
Borrdjup 142m
Ettrörssystem fördelat på 2 slingor per plan
Karlskoga, Örebro Län

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Elpatron går redan från -2 grader, NIBE Fighters 1225-8
« Svar #23 skrivet: 09 december 2010, 21:05:42 »
Har börjat kolla över alla raddar mm, difftemperaturer osv.

Fråga, ska jag sträva efter ungefär samma diff över alla raddar oavsett temperatur uppe och nere, eller ska jag försöka få samma temp uppe och nere (och därmed samma diff på raddarna?)

Lät lite konstig den frågan men tror nog ni förstår :)

Trodde jag svarade pÃ¥ den delen i mitt förra inlägg  ??? Försök fÃ¥ alla raddar till mellan 5 och 9 graders diff. DÃ¥ har du en bra grundbalans. Sen fÃ¥r du vänta ett par dagar (hus är tröga) och se om värmen blir ojämn mellan vÃ¥ningsplan/rum. Givetvis kan det hända att du fÃ¥r kompromissa med diffen för att fÃ¥ bra värmekomfort, men det är bäst att börja med idealdiff och god balans, för att sen kompromissa om nödvändigt.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!