Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattentrubbel i ny TWS (liten rektangel)  (läst 14262 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carpetrider

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Varmvattentrubbel i ny TWS (liten rektangel)
« skrivet: 13 juli 2005, 15:22:36 »
Jag har just kört igång en Diplomat TWS 16 (utan inblandning av installatör). Jag kör just nu enbart varmvattenproduktion, men det fungerar inte som det ska.

När varmvattentempen underskrider min-temp (44 grader) startar pumpen och går bara drygt en minut innan den slår av. Varmvattentempen har då bara hunnit öka med 1-2 grader. Sedan startar pumpen igen efter 20 minuter och går i 15-20 sekunder innan den åter slår av. I bästa fall har den då hunnit få upp varmvattetempen en grad. Sedan upprepas proceduren tills att temperaturen nått ca 48 grader, sedan är det stopp. Det krävs ca 4-5 starter för att komma up till 48 grader. En TWS ska komma upp i 60-65 grader enligt manualen.

När pumpen stannar så har jag ungefär följande värden på framledning och retur (kan variera något):
Framledning: 52 (max=75)
Retur: 45 (max=48)

Pumpen stannar alltsÃ¥ inte pga att max framlednings-  eller returtemp uppnÃ¥tts (men vid ett tillfälle har pumpen stannat pga hög retur, vid 47 grader).  Jag fÃ¥r inga larm, men när kompressorn stannar visas en liten rektangel i nedre vänstra hörnet pÃ¥ displayen under nÃ¥gra sekunder. Jag hittar ingen info om vad den betyder, nÃ¥n som vet?

Jag kör endast standardvärden i inställningarna. Jag har provat att sänka hastigheten på cirkpumpen till läge 1, men det har inte haft nå'n större effekt.
Jag har även provat att öka max returtemp och max framledning utan resultat (jag utgår ifrån att dessa inte gäller vid varmvattenproduktion).

När jag kör på enbart tillskott går varmvattentempen upp till 60 grader innan den stannar (trots att stopptemp är ställd på 65 grader). När varmvattenproduktionen brutits vid tillskottsdrift så står det "Hög retur" i displayen.

Någon som har några teorier?
Timmerhus på 320 m2 i Sundsvall. Två borror á 160 aktiva meter. Värmepump: Thermia Diplomat TWS 16. Ackumulatortank på 500 l installerad som första radiator.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Varmvattentrubbel i ny TWS (liten rektangel)
« Svar #1 skrivet: 13 juli 2005, 16:41:07 »
Jag har inte svar pÃ¥ dina frÃ¥gor. Dock synes det som om du är generad över att ha gjort installationen pÃ¥ egen hand.  Därtill det finns ingen som helst anledning. Tvärtom.
Jag skulle ha ringt till Arvika.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Carpetrider

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvattentrubbel i ny TWS (liten rektangel)
« Svar #2 skrivet: 13 juli 2005, 20:06:33 »
Nä, så värst generad är jag inte, men inte helt stolt heller innan jag fått grejorna att funka... Svarar dom på frågor från gör-det-självare i Arvika? Jag trodde att dom bara hänvisar till återförsäljaren, och jag vill ju inte sätta honom i en taskig sits eftersom han varit schysst och sålt mig pumpen "rakt över disk", trots att det är ett litet "policybrott".

Jag lär nog ringa återförsäljaren först och höra om han har nå't tips. Annars tycker jag att den samlade kunskapen här på forumet imponerar, och är troligen i klass med eller bättre än installatörernas...
Timmerhus på 320 m2 i Sundsvall. Två borror á 160 aktiva meter. Värmepump: Thermia Diplomat TWS 16. Ackumulatortank på 500 l installerad som första radiator.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Varmvattentrubbel i ny TWS (liten rektangel)
« Svar #3 skrivet: 13 juli 2005, 21:31:11 »
Först vill jag säga "kolla alla flöden och temperaturer".

Har du strypning med reglerventil vid varmvattenladdning?

Vilket tryck har du i VB kretsens manometer?
Har du automatiska avluftare på rad kretsen.
Ingen luft i systemet. (tyst system)

Vilken in/ut temp har du på KB?



Detta kan vara några installationsfel.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Carpetrider

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvattentrubbel i ny TWS (liten rektangel)
« Svar #4 skrivet: 13 juli 2005, 22:09:47 »
Citera
Har du strypning med reglerventil vid varmvattenladdning?

Vilket tryck har du i VB kretsens manometer?
Har du automatiska avluftare på rad kretsen.
Ingen luft i systemet. (tyst system)

Vilken in/ut temp har du på KB?

Är inte säker på att jag vet vad du menar med strypning med reglerventil, men jag har inte lagt till någon strypning eller blandningsventil. Jag har anslutit pumpen direkt till husets vv och kv-ledningar (jag har säkerhetsventil förståss). Finns det någon intern strypning i pumpen som går att skruva på?

Jag har 1 bar i VB-kretsen.

Jag har en automatisk avluftare i VB-kretsen på röret till exp-kärlet och en manuell avluftning på golvvärmefördelaren (högsta punkten). Sedan sitter det en avluftning på sjäva värmepumen, jag antar att det är en avluftning för pumpens varmvattenkrets. Jag har spenderat en hel del tid på avluftning. Jag tror att jag fått ut det mesta nu, för cirk-pumpen går tyst och fint.

Jag har 8-9 grader på brine-in under drift och som lägst har jag sett 5 grader på brine ut (kompressorn har väl gått max tre minuter i sträck). Trycket i KB-kretsen är 1 bar.
Timmerhus på 320 m2 i Sundsvall. Två borror á 160 aktiva meter. Värmepump: Thermia Diplomat TWS 16. Ackumulatortank på 500 l installerad som första radiator.

Utloggad Carpetrider

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvattentrubbel i ny TWS (liten rektangel)
« Svar #5 skrivet: 13 juli 2005, 23:24:11 »
Ny lägesrapport...

Jag har under dagen låtit varmvattentempen sjunka till 33 grader. När jag nu körde igång pumpen så gick kompressorn i ca 13 minuter tills den slog av. Vid stoppet var framledning 56 grader (75) och retur 45 (50, jag har höjt 2 grader över standard). Vid stoppet hade varmvattentempen ökat till 48 grader, det är ju skönt att det är rejält flås i apparaten när den väl går i alla fall  :)  Under hela drifttiden hade jag ett delta på 10-11 grader på VB-sidan och 4 grader på KB-sidan (vid stopp var Brine in=8 och ut =4). Efter 7 minuter startade pumpen igen och höjde vamvattnet till 49 grader på litet drygt en minut. Vid stoppen var framledning = 54 och returen 45.

Inga varningar eller larm, men samma lilla rektangel i nedre vänstra hörnet på displayen Sc:,h
Timmerhus på 320 m2 i Sundsvall. Två borror á 160 aktiva meter. Värmepump: Thermia Diplomat TWS 16. Ackumulatortank på 500 l installerad som första radiator.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Varmvattentrubbel i ny TWS (liten rektangel)
« Svar #6 skrivet: 14 juli 2005, 07:06:20 »
Jag tror fortfarande på att du har för hög effekt då du värmer ditt VV. Om du istället för sänker höjer din VP VB cirk till max. Så och så du ligger på ca 7 -8 grader diff mellan fram/retur. Då tror jag att din temp stiger högre och med det mindre skiktning mindre start och stopp. Dina 10 graders diff vid 45 grader kan tyda på flödet är för litet.


Testa att  innan stopp VV öppna en kran och börja tappa VV samtidigt VP går. Det gör att stoppnivån fördröjs. Kanske det gör samma effekt som om du hade större behållare och därmed får högre slut temp. Du bör åtminstone komma upp till VV temp över 50 grader vid din första stopp.

I värsta fall måste du öka din volym av VV med en extra VV tank i serie med VVB och där imellan cirk pump så att du har totalt ca 500l VV volym du kör mot. Det gör bara dig bättre rustad för att fylla bubbelbad med VV utan begränsning.

Din triangel i displayen kan du ej finna något i manualen om du lusläserden en gång till.
Ring Thermia utan att skämmas och fråga om detta.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varmvattentrubbel i ny TWS (liten rektangel)
« Svar #7 skrivet: 14 juli 2005, 07:41:22 »
Jag har just kört igång en Diplomat TWS 16 (utan inblandning av installatör). Jag kör just nu enbart varmvattenproduktion, men det fungerar inte som det ska.

När varmvattentempen underskrider min-temp (44 grader) startar pumpen och går bara drygt en minut innan den slår av. Varmvattentempen har då bara hunnit öka med 1-2 grader. Sedan startar pumpen igen efter 20 minuter och går i 15-20 sekunder innan den åter slår av. I bästa fall har den då hunnit få upp varmvattetempen en grad. Sedan upprepas proceduren tills att temperaturen nått ca 48 grader, sedan är det stopp. Det krävs ca 4-5 starter för att komma up till 48 grader. En TWS ska komma upp i 60-65 grader enligt manualen.

När pumpen stannar så har jag ungefär följande värden på framledning och retur (kan variera något):
Framledning: 52 (max=75)
Retur: 45 (max=48)

Pumpen stannar alltså inte pga att max framlednings-  eller returtemp uppnåtts (men vid ett tillfälle har pumpen stannat pga hög retur, vid 47 grader).  Jag får inga larm, men när kompressorn stannar visas en liten rektangel i nedre vänstra hörnet på displayen under några sekunder. Jag hittar ingen info om vad den betyder, nån som vet?

Jag kör endast standardvärden i inställningarna. Jag har provat att sänka hastigheten på cirkpumpen till läge 1, men det har inte haft nå'n större effekt.
Jag har även provat att öka max returtemp och max framledning utan resultat (jag utgår ifrån att dessa inte gäller vid varmvattenproduktion).

När jag kör på enbart tillskott går varmvattentempen upp till 60 grader innan den stannar (trots att stopptemp är ställd på 65 grader). När varmvattenproduktionen brutits vid tillskottsdrift så står det "Hög retur" i displayen.

Någon som har några teorier?

Kontrollera så att du verkligen har anslutit inkommande kallvatten på rätt anslutning, annars kan du ha en stor mängd luft i din beredardel, den går inte avlufta, (vatten fylls då på i toppen och tappas från botten, luften i beredaren kan då inte tvingas ut).

Om inkommande kallvatten är rätt kopplat så har du förmodligen ett av två möjliga fel.

1. Driftpressostaten bryter vid för lågt tryck, detta kräver service/utbyte.

2. Tempgivaren på varmvattenberedaren är felvisande eller dåligt monterad, kontrollera montering/anliggning, ring service och fråga om vilka värden givaren skall ha vid t.ex. 25 grader. (Brukar vara NTC eller PTC-motstånd)

I värsta fall kan du ha en kombination av dessa fel, men jag gissar på driftspressostaten.
För att kolla om det är tempgivaren som är felaktig kan du ju mäta varmvattentempen vid ett tappställe, t.ex. i kökskranen (helst en kran utan blandare, för de kan i vissa fall blanda in kallvatten trots att du valt full värme) är tempen vid tappstället lika hög eller högre än vad tempgivaren i värmepumpen visar så lär du ha en felvisande tempgivare i VP:n.

Värmepumpen skall naturligtvis fungera oavsett på vilken hastighet du kör cirkpumpen, allt annat vore skandal. Lämna den teorin.

Den lilla rektangeln kanske är symbolen för uppnådd tappvarmvattentemp?

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Varmvattentrubbel i ny TWS (liten rektangel)
« Svar #8 skrivet: 14 juli 2005, 09:31:15 »
Anrop: Adam, Adam, Adam,.....
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattentrubbel i ny TWS (liten rektangel)
« Svar #9 skrivet: 14 juli 2005, 10:57:00 »
Ett långskott... :-\

På min maskin finns en ratt bakom frontpanelen där man ställer in vattentemp vid reservdrift. Nu vet jag inte om du har någon sån, men har du en så kolla vad den står på. Vrid upp den till minst 70 grader (om du ha en) och kolla om det funkar bättre då?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvattentrubbel i ny TWS (liten rektangel)
« Svar #10 skrivet: 14 juli 2005, 11:52:26 »
Kör du på standard pressostaten eller?
Har det som att du måste flytta kablar från pressostat A till pressostat B om du ska producera varmare vatten till värme & varmvatten på Diplomat TWS.
Tror att det är så att vatten temp till varmvatten styrs av pressostaten och går ej att justera på termian annat än flytta/byta.
Rektangel kan det vara  en symbol för tank (varmvatten aktiveras).
Kolla med en auktoriserad termia installatör eller termia direkt= teknisk support.
Dom har dokumentationen och kan ju sina produkter bäst, jag är inte expert på Termia......
« Senast ändrad: 14 juli 2005, 12:14:42 av KONULT »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad plotsky

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • tänka, tänka, tänka, frÃ¥ga...
SV: Varmvattentrubbel i ny TWS (liten rektangel)
« Svar #11 skrivet: 16 juli 2005, 11:39:41 »
...problemet löses enkelt med att du flyttar Tempgivare för Retur längre bort från VPn. (Jag hade samma problem)
Thermia Robust 28 U/M, 420 m aktiv borra, 600 m2 uppvärmd yta. 20 galtar och några äldre plåtelement. Årsförbrukning ca 33.500 kwh värme+hhe. Och då har pumpen gått med en massa luft i brinekretsen mestadelen av tiden. Dagligdrift juli ca 17 kwh/d.m (Med hhe)

Utloggad Carpetrider

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvattentrubbel i ny TWS (liten rektangel)
« Svar #12 skrivet: 18 juli 2005, 20:32:04 »
Tack för alla förslag/idéer!

Jag är just nu på semester på behörigt avstånd från VP'n...

Janne El-Energi: Ang din teori om cirkpumpsfart och VB-diff: Jag ska göra ett nytt försök, från låg starttemp, med högsta fart på cirkpumpen. Jag skulle dock bli besviken om Themia's konstruktion för varmvattenproduktion inte fungerade bättre än den gör, oavsett cirkpumpsfart. Visst har jag väldigt hög effekt, men det borde dom rimligtvis ha tagit hänsyn till när dom konstruerade pumpen.

Rickard: Jag är helt säker på att jag har anslutit kallvattnet till den blåmärkta anslutningen. Har dock inte kollat om den blå pricken stämmer överens med ritningen över anslutningar som sitter ovanpå pumpen. Det kan ju vara så att Thermia förväxlat blå och röd prick (även om det är långsökt). Jag får kolla det när jag kommer hem (men jag har inte märkt av några luft-tendenser i varmvattnet). Jag ska även kontrollmäta varmvattentempen vid ett tappställe. Din teori om felaktig pressostat låter rimlig, pumpen gör upprepade försök att höja tempen men slår snabbt i taket innan max framlednings- eller returledningstemp uppnåtts. Det finns en indikator på displayen som visar status på varmvattentempen (en symbol i form av en tank). Den symbolen har aldrig visat "full tank".


Carl N: Jag har inte sett nå'n ratt för inställning av varmvvattentemp. Ett problem är att jag inte har nå'n installationsanvisning. Min leverantör skulle skicka en, men den har liksom inte kommit än...

KONULT: Det där med dubbla pressostater, finns det nå'n dokumentation om det i installationsanvisningen (eller nå'n annanstans)?

Plotsky: Att behöva flytta tempgivaren för returen tycker jag låter tveksamt. I så fall blir jag besviken på Thermias konstruktörer. Pumpen måste väl ändå klara varmvattenproduktion utan "Åsa-Nisse-ingrepp"?
Timmerhus på 320 m2 i Sundsvall. Två borror á 160 aktiva meter. Värmepump: Thermia Diplomat TWS 16. Ackumulatortank på 500 l installerad som första radiator.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Varmvattentrubbel i ny TWS (liten rektangel)
« Svar #13 skrivet: 18 juli 2005, 21:03:25 »
Som många har läst har jag med min tank på 500l " tixat "med högt , lågt flöde, hög /låg diff på temp vid laddning av VV. Sett många olika senarum.

Slutsats
Vid för högt flöde löser VP till slut på hög framledning ( gäller L/V VP).
Samtidigt får jag jämnast värme i tanken så lagrings kapaciteten ökar med högre flöde. Men sen har köldmedel visst glide (6-7 grader som bäst). Det betyder lägre diff blir det mindre effekt ut från VP.

Vid för lågt flöde får jag ej heller ut full effekt pga värmebärare flöde är för lågt. Viss energi kan transporteras i viss volym/tidsenhet. SEn som bi effekt vid riktigt lågt flöde blir det i kond för hög temp och HP stopp kommer.

Lagom är bäst.
Nya nibe beräkning i datablad ger samma effekt som hos mig de hade förlågt flöde och fick då troligen ut för lite effekt. Nya data visar de höjd flödet med ca 100-150l/h till nu 650-750l/h.


Kör man med som jag skrev 1200 l/h får jag ej upp temp till max pga att flödet kyler för mycket. Max temp kommer aldrig. det kan bero hos mig för dålig uteffekt eller för liten kondensor och köldmedel mängden bör ökas.


Mitt råd max 10-11 grader diff vid 45 grader VP retur temp. Max 6-7 grader vid 50 gr retur. Detta bestämmer flödet som värmer VV.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattentrubbel i ny TWS (liten rektangel)
« Svar #14 skrivet: 19 juli 2005, 08:07:14 »

Plotsky: Att behöva flytta tempgivaren för returen tycker jag låter tveksamt. I så fall blir jag besviken på Thermias konstruktörer. Pumpen måste väl ändå klara varmvattenproduktion utan "Åsa-Nisse-ingrepp"?


Hmmmm.... Sc:,h

Jag tycker detta lÃ¥ter som den vettigaste idén hittils. (Det är inte första gÃ¥ngen en VP-konstruktör gör bort sig  ;D )
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!