Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varierande borrdjup och pumpstorlek  (läst 4968 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Varierande borrdjup och pumpstorlek
« Svar #15 skrivet: 15 mars 2009, 16:14:42 »
Som jag tyder det så sköter en trasig 480 ventilationen idag. Alltså frånluften går rakt ut idag utan återvinning. Med ett FTX återvinns en del av energin i frånluften och tillförs tilluften.
Av de 35000 kW/h/år så är en del husållsel gissningsvis 6000-7000
En del av resterande kan Ã¥tervinnas med FTX gissningsvis 3000-4000 
Så det som blir över är värme och varmvatten 24-26.000 Kw/h/år. Eftersom det inte finns plats för en arbetstank, skulle jag ta en mindre maskin än 9 och valet blir därför en IVT C7ht plus. Givetvis fungerar det även med andra fabrikat med motsvarande storlekar.
Kör en kalkyl senare i veckan så får vi se vad den kan ge. ;)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad skof

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Varierande borrdjup och pumpstorlek
« Svar #16 skrivet: 15 mars 2009, 19:56:09 »
Heisan jag skriver frÃ¥n Finland 30 km norrut frÃ¥n Helsingfors  tidigare gick de 4500 l olja/Ã¥r, de som sÃ¥lde värmepumpen sa att energibehovet  är 36000 kw/h / Ã¥r och värmepumpen ska gÃ¥ 3400 timmar /Ã¥r x 3,6 kw = 12440 kw/h. Nu har jag Thermia G2 12 som installerades i slutet av november. Tiden 1.12.2008 - 28.2.2009 är vmptimmarna 1284 h, alltsÃ¥ ungefär 38 % av Ã¥rliga prognosen, jag tycker det lÃ¥ter ganska nära det som vmpsäljaren har lovat. Batterihus som byggt 1970 talet. Borrjupet 195 m.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Varierande borrdjup och pumpstorlek
« Svar #17 skrivet: 16 mars 2009, 09:08:52 »


[/quote]

Lågtemperatursystemet kommer att ta mer värme från marken. Antag att lågtemperatursystemet har COP=4, högtemperatursystemet COP = 3, samma värmebehov och samma behov av tillsatsel.

[/quote]

Jag börjar förstå varför så många är missnöjda med sina borror. Trots att förmodligen en stor del vp ägare aldrig förstår om det egna systemet är optimalt eller inte. Dom förlitar sig på alla med siffror och uppgifter från inblandade och har sett att elförbrukningen sjönk efter installationen. (många dyker upp här på forumet efter 3-10 år, eller ofta som nyblivna ägare av en gammal installation då problemen uppdagas i form av om och men, och väldigt många frågetecken.)
Detta med att beräkna kallaste dagen/perioden på året och där stötta med el har jag inte riktigt förstått vitsen med. Det kostar och samtidigt höjer då dyrelen VBin, så vp effekten dessutom sjunker ytterligare. (lite men) Dessutom beräknas allt på marginalen, så lite fel här och där blir rena katastrofen.
DÃ¥ dessutom tillverkarna gÃ¥r ut med en livslängd med antal starter som pÃ¥ en normalt bra anpassad anl  räcker i 40-50 Ã¥r innan man fÃ¥tt ihop dessa.

Jag hade oturen med att behöva 28 meter foderrör. (Borrade för dricksvatten och hade ytjordvärme i tankarna med smaskig lera och strandtomt) Men turen att få obegränsat med vatten redan medan vi borrade fast foderröret i berget, Efter en snabb funderare och snabbkoll på vattnet så blev det ytterligare 6 meter i berget i form av sedimenthål, men inte längre för att riskera träffa en sämre vattenåder med havsvatten.(känt problem i området) Efter 10 år video filmade jag borrhålet (kunde låna kameran gratis och passade på) och skrapmärkena i botten syns tydligt, så de sista 6 metrarna var i onödan så här i efterhand.
Så nu dricker jag samma vatten som värmer huset från samma pump dessutom. Tryckfall lever jag med utan problem, men det blir bättre nästa år då plattväxlare ska bort,så då blir det högre kbin temp och ett mindre flöde på kuppen som förbättrar det tryckfall som även i dag går att leva gott med. MEN ett tryckfall som skulle vara oacceptabelt av de införstådda med siffror och diagram där 2 pumpar skulle vara ett måste.

Så jag drar mig tillbaka och slutar fundera på hur det fungerar i berg eller mark och fortsätter kolla mitt hål och temperaturer och planerar vidare för en arbetstank då jag kommer att få en cirkpump över då plattväxlare försvinner och brunnspumpen blir KB pump. En ny brunnspump har jag förmodligen redan sparat ihop med mitt +4'a gradiga brine året om här uppe i norr sedan länge. Framför allt om jag satsat på för kort berg eller ytjordsslinga! Tillsatsel är provat men aldrig använt.

Så det man inte förstår får man (1) lära sig. Eller så får man (2) lämna det åt andra och hålla tummarna på att det går bra. Eller helt enkelt (3) lämna det därhän och fundera på roligare saker.

Learning by doing, har fått mig att inse problematiken med termostater (redan inköpta och betalda och rekommenderade av fackmän och på plats, men ej strömsatta i dag) och uppvärmning av få slingor sommartid = Åt skogen för hög effekt från vp! Så nästa vinter ska en arbetstank finnas och slutvärderas, och en tråd kring detta kanske startas.

Så jag väljer (3) och håller tummarna för Birdman att han i slutändan får ett system som han blir nöjd med. Så jag håller koll på tråden för att stilla min nyfikenhet.

Stig-H
 

Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Varierande borrdjup och pumpstorlek
« Svar #18 skrivet: 16 mars 2009, 10:31:07 »
Här kommer ett exempel på hur en kalkyl kan se ut till "birdmans" hus.

Räknat med 35000 kW/h/år som total förbrukning med trasig 480 altså en ren elpanna.

Eftersom det skall in med ett nytt FTX för ventilationen så kommer det att sänka energibehovet från värmesystemet. Har gissat att det kan minska behovet med 4000 kW/h/år.

Räknat med väderstatestik för Sthl. vilket innebär DUT -18,2
Effektbehov vid DUT 9,2 kW
Medeltemp för orten 6,7grader
Innetemp 21 grader
Framledningstemp vid DUT 50 grader.
Medeltemp brine 0,6 grader (1 grad varmare brine än normalvärdet)
Egenuppvärmning 16 grader alltså när värmesystemet behöver börja avge värme till huset .
Husållsel 6500 kW/h/år
Varmvattenbehov 4000 kW/h/Ã¥r

Med en IVT Ht plus C7 blir resultatet.
Aktivt borrhål 135meter (Borra 160 så finns marginaler i de flesta fall)
Max tillskottseffekt elpatron vid DUT 2,3 kW
Drivenergi värmepump 7330 kW/h/år
Tillskott elpatron 180 kW/h/Ã¥r
"Gratisenergi" från borrhål 16990 kW/h/år
Drifttid 3380 h/Ã¥r
Effekttäckning 76 %
Energitäckning 99%

Med hänsyn tagen till det man uppskattar/gissar så fungerar det alldeles utmärkt med en 7:a. ;)


Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!