Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 19 januari 2014, 22:03:26 »

Hoppsan det var mycket. Nå tills du får lite mätgrejer har väl värdet stabiliserat sig. Kör själv med en billig ir.
Skrivet av: Elias123
« skrivet: 19 januari 2014, 21:57:17 »

Vad har du för temp fram och retur i golvvärmen då? Det verkar ju som att de är ganska mycket strypta?  Sc:,h
Som det är nu har jag betydligt kallare retur från golvvärmen, kanske dT på 15 grader, beror ju som på vad raddarna har för retur, har tyvärr inget tillförlitligt att mäta med. Ska se om jag fixar nån pt100 från jobbet och provar.
Pumpen säger att han har 8 grader dT mellan fram retur.
Har ju som sagt ingen separat shunt till golvvärmen utan den får samma som rad då det är gjort en T koppling just efter pumpen.
Känns som att de kan bero på att termostaterna varit stängda iom eldning i kaminen.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 19 januari 2014, 21:53:08 »

Vad har du för temp fram och retur i golvvärmen då? Det verkar ju som att de är ganska mycket strypta?  Sc:,h
Skrivet av: Elias123
« skrivet: 19 januari 2014, 21:48:16 »

Nej det har han inte kört då han säger att han spärrat i regel.
Han är inte någon teknikkunnig så han har aldrig rört pumpen förutom att provsänka kurvan.

Jag har smygit upp termostaterna nu till golvvärmen men problemet är om jag dunkar upp de max så sjunker framledningen kraftigt och integralen skenar.
Igår så hade jag till golvvärmetermostaterna på ca 22 grader och eldade ingenting efter kl 19 så efter någon timme så växlade tillsatsen fram och tillbaka mellan 3-6kw då den inte kunde hålla tempen med 3kw men 6kw var för mycket så framledningen höjdes snabbt.
Frågan är om man kan få sådana här problem om det är luft i golvvärmesystemet då badrummets golvvärmekrets kördes igång efter förra vintern?
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 19 januari 2014, 21:42:45 »

Så han har aldrig kört en legionella.

Är golvvärmen fullt pådragen nu också?
Skrivet av: Elias123
« skrivet: 19 januari 2014, 21:39:05 »

Plattan är isolerad mot mark då den byggdes 1971 och när de gjorde golvvärme så revs reglarna mot plattan och 100 eller 125mm frigolitskivor lades istället för tidigare golvreglar och sedan gjöts ung. 10cm betong på det med slingorna.
Så värmen kan inte smita ut till marken så lätt. Mot ytterkant lades en matta liknande liggunderlag för att inte betongen skulle sippra in i timmer osv men det borde även isolera lite mot utsidan huset.
Skrivet av: Elias123
« skrivet: 19 januari 2014, 21:21:27 »

Har konfererat med säljaren och han säger att han spärrat tillsats på pumpen och eldat då det är de där få hurviga veckorna per år max. 1-2kbm staplad ved. De har aldrig kännt att det varit riktigt kallt i huset pga att pumpen inte orkar. Isåfall har det varit minus 26 och då eldat en brasa på morgonen och lite på kvällen.
Känns inte som han har någon anledning att ljuga om sin förbrukning av ved och han har kvar sin pallbur med ved på tomten fortfarande som de ska hämta till våren.

Kan detta ha något att göra med betongens förmåga att lagra energi och därav vara riktigt trög?
Han sa att han hade sänkt kurvan någon/några grader förra vintern och provat köra med aktiva golvvärmetermostaterna nere.
Han har haft termostater på ovanvåningen strypta på 6an och öppna spjäll nere.

Börjar bli rätt konfunderad då det verkar ha funkat förr.
Skrivet av: Elias123
« skrivet: 12 januari 2014, 16:43:29 »

Hoppas du inte misstyckte...  :-\
Försöker lista ut lite hur pumpen fungerar på max framledning...

En montör ville att jag skulle ta en 10kw pump så då hade det väl gått helt åt skogen för mig....
Varför var det "fel area" på kabeln från början? Var det då bara 1,5mm2 och ingen tillsats möjlig?
Det var endast 1,5mm2 vilket är endast godkänt att säkra 10A eller 13A.
Tillsatsen var på så förra ägarna har överbelastat kabeln, men som tur har inte någon varmgång inträffat.
Det satt 16A säkringar i centralen till pumpen och då ska arean vara minst 2,5mm2.
Är själv i elbranschen men är automationsingenjör på ett stort företag.
Skrivet av: Elias123
« skrivet: 12 januari 2014, 16:36:29 »

Då jag dök upp som referens här så tänkte jag fylla på med...

Man ska nog inte jämför min pump, den är beräknad med DUT -35 :) Vi har klarat -27 utan tillsats.
Men jag också kan tycka att det är konstigt att en 6kW + 3kW tillsats inte skulle orka värma mer än så, det blir väll 9kW + COP, eller missar jag nått?

Jag tycker att det låter som om någonting har hänt när elaren var där, så jag skulle nog be elaren komma tillbaks och kontrollera att faserna är rätt.

Min elare var hit i lördags och vi kollade fasföljden och den var rätt men som vi härledde tidigare så är pumpen för liten till våran villa vilket jag misstänkte när vi köpte.
Tillsatsen orkade trycka upp tempen igen efter nån timme men det var lite speciellt väder just när detta hände. -14 och stormvindar.
Huset hann bli utkylt genom värmeunderskott i 30h eller något då tillsats var blockerad
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 12 januari 2014, 15:28:32 »

Zyberdude: Inte alls tummenupp ville bara säga att min är beräknad att klara långt mer än -10, -15 grader.

svenske kocken: Det var det här jag tänkte på. Här kör han på med 8-9kW, tankevurpa med COP *sorry* :) Men jag släpper det här nu, det här är klart över vad jag kan hjälpa till med.

Har kört igång tillsatsen imorse och nu har den gått i drygt 2h och framledningen har enbart stigit 1 grader kontra utan tillsats.
--Klipp--
Framledning: 37 (37)
Returledning 29

Jag hade iaf bett elaren kolla kabeln, sen hade jag kollat returfiltret och slutligen växelventilen - om pumpen normalt jobbar upp integralen vid den aktuella temperaturen. Kanske hade jag kontaktat elaren sist, för de andra två klarar jag själv :)
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 12 januari 2014, 14:48:27 »

Då jag dök upp som referens här så tänkte jag fylla på med...

Man ska nog inte jämför min pump, den är beräknad med DUT -35 :) Vi har klarat -27 utan tillsats.
Hoppas du inte misstyckte...  :-\
Försöker lista ut lite hur pumpen fungerar på max framledning...

En montör ville att jag skulle ta en 10kw pump så då hade det väl gått helt åt skogen för mig....

Hade hit en elektriker och bytte kabel från centralen till pumpen då det var fel area på kabeln.
Varför var det "fel area" på kabeln från början? Var det då bara 1,5mm2 och ingen tillsats möjlig?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 12 januari 2014, 14:47:55 »

Det blir 5-6kW ( en 6 kW pump ger mellan 5 och 6 kW beroende på "omständigheterna") + 3 kW dvs någonting mellan 8 och 9 kW. Men jag tror att tillskottet ligger och går till och från, som det ska göra när man ligger runt "brytpunkten" för tillskottet. Ska tillskottet gå in vid tex 600 kommer integralen (gradminuterna) att ligga där och pendla ända tills pumpen ensam orkar med.
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 12 januari 2014, 14:29:48 »

Då jag dök upp som referens här så tänkte jag fylla på med...

Jag gör en jämförelse med TommyE som har en liknande pump (8kw) och boyta som jag, men element. Han har nu -19 ute, frambör 40 och hans pump kör upp framledningen till 47 grader och den orkar ännu räkna hem integralen.

Man ska nog inte jämför min pump, den är beräknad med DUT -35 :) Vi har klarat -27 utan tillsats.
Men jag också kan tycka att det är konstigt att en 6kW + 3kW tillsats inte skulle orka värma mer än så, det blir väll 9kW + COP, eller missar jag nått?

Jag tycker att det låter som om någonting har hänt när elaren var där, så jag skulle nog be elaren komma tillbaks och kontrollera att faserna är rätt.

--Klipp--
Detta har jag aldrig varit med om förut då den oftast tar igen inom några timmar.
Vad jag har förstått så ska det inte gå lägga fel fasföljd utan att pumpen larmar och slår av sig?
Skrivet av: Elias123
« skrivet: 12 januari 2014, 10:31:29 »

Elias123, man kan inte trolla din pump ger kanske 5,5 KW när det är kallt och det är helt naturligt för lite för ditt hus. Om du låter pumpen koppla in 2 steg så är jag övertgad om att det inte är några problem med huvudsäkringen. Jag har 6 år haft min VP den är lika stor och jag har en huvudsäkring på 20 A och jag har ALDRIG behövt byta någon. Vad som händer är att pumpen kommer att gå hela tiden sedan kopplar den in 3 kW och räcker det inte till kopplas det in 6 kW. När integralen sjunker och når värdet för tillskott och hysteres (mellan 6 och 3 kW tillskott obs ej noll) kopplas först 6 kW bort och 3 kw kopplas in och om värdet når det inställda för tillskott kopplas även 3 kW bort. Men observera att integralen då sista steget kopplas bort INTE är noll utan det värde som anger när elsteget sk kopplas in.
När du kör pump och 6 kW tillskott  drar pumpen ca 12 kW 16-17 A har du en 20 A huvudsäkring tål den att belastas med 25 A under mycket lång tid. Köp hem ett paket säkringar och prova så ska du se att det går.

Jo jag är tyvärr väl medveten om att den är för liten för huset, syftet var mer hur man gör det bästa av det och försöka ge bästa möjligheterna. ( tex frågan om brinepumpens varvtal )

Synd bara att man inte fick dimensionera själv för då hade det blivit större pump och djupare hål. ( Förra ägaren )
Får börja att skissa upp en långsiktig plan på hur man ska göra den dagen pumpen lägger av eller alternativt flytta ut 6kw till garaget ( med ytjord/nytt hål ) och sätta 8-10kw i villan och kombinera ytjord med bef. hål.

Ska ta hem strömtången från jobbet på måndag och mäta faserna men luft/luft drar 1,3kw och elementen är på 1,5kw.
Alternativet är att jag fortfarande har max steg = 1 och när det väl är så kallt att steg 2 skulle behöva koppla in så får jag elda i kaminen vilket lär inträffa vid rätt kall temperatur.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 12 januari 2014, 09:42:27 »

Elias123, man kan inte trolla din pump ger kanske 5,5 KW när det är kallt och det är helt naturligt för lite för ditt hus. Om du låter pumpen koppla in 2 steg så är jag övertgad om att det inte är några problem med huvudsäkringen. Jag har 6 år haft min VP den är lika stor och jag har en huvudsäkring på 20 A och jag har ALDRIG behövt byta någon. Vad som händer är att pumpen kommer att gå hela tiden sedan kopplar den in 3 kW och räcker det inte till kopplas det in 6 kW. När integralen sjunker och når värdet för tillskott och hysteres (mellan 6 och 3 kW tillskott obs ej noll) kopplas först 6 kW bort och 3 kw kopplas in och om värdet når det inställda för tillskott kopplas även 3 kW bort. Men observera att integralen då sista steget kopplas bort INTE är noll utan det värde som anger när elsteget sk kopplas in.
När du kör pump och 6 kW tillskott  drar pumpen ca 12 kW 16-17 A har du en 20 A huvudsäkring tål den att belastas med 25 A under mycket lång tid. Köp hem ett paket säkringar och prova så ska du se att det går.
Skrivet av: Foa
« skrivet: 12 januari 2014, 08:57:03 »

Hur mycket drar luft/luft samt elementen då? Har du provat mäta vad som går genom ledningarna vid "normal" drift på huvudsäkringarna?
(Klippt)
Kolla  www.efergy.com för att mäta vad faserna drar. Verkligen bra instrument med möjlighet att även se de olika effekterna genom ledningarna.
Och enkelt att flytta mellan arbetsbrytarna (där man kommer åt resp ledning) och få koll vad respektive anläggning drar... när och hur.
Enkelt att kolla vad respektive fas drar också genom att ansluta enbart en av de tre klämmorna. Och göra allt avbrottsfritt.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 12 januari 2014, 08:20:12 »

Problemet med att koppla in steg 2 på pumpen är att det kan bli gränsfall för huvudsäkring som är 20A genom att jag har luft/luft i garaget och element i tvättrummet i maskinhallen som ger underhållsvärme.

Borde cirkpump brine gå 100% alltid eller kan detta vara ett tecken på igensatt filter? Har korrekt diff just nu dvs dT 3 grader men den har som ingen möjlighet att öka för tillfället.
Hur mycket drar luft/luft samt elementen då? Har du provat mäta vad som går genom ledningarna vid "normal" drift på huvudsäkringarna? Du har ju tvätt,disk,spis som drar en hel del också.

Vid delta 3 brukar nog brine gå 100%
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 12 januari 2014, 03:16:07 »

Varför "orkar" den inte mera? Vid varmvatten trycker den ju upp tempen mycket mera?

När den värmer huset kyls ju vattnet av hela tiden i radiatorerna - Ju kallare det är ute desto mer kyls det och vid en viss temperatur uppnår man ett jämnviktsläge där VP'n tillför lika mycket effekt som radiatorerna avger. Då ökar inte tempen trots att VP'n går konstant.

När den värmer varmvattnet så värmer den en sluten isolerad tank, så det är ett helt annat läge.
Skrivet av: Elias123
« skrivet: 12 januari 2014, 00:56:01 »

Zyberdude, det är dom värmeavgivande ytorna som bestämmer hur hög temperatur du kan få från pumpen. Går inte pumpen hela tiden så arbetar den inte på max utan har mer att ge, eftersom den går 30 min och vilar ca 60 så har den myyycket kvar att ge. Och du ska nog vara lite försiktig med att jämföra din "anläggning" med någon annan för det kan finnas många "parametrar" som du inte känner till.
Elias timmarna på tillsats 2 kommer säkert från legionellakörningar. OCH jag tycker att du ska låta pumpen koppla in steg 2 om den så "önskar", det kommer inte att kosta många kronor men det kan vara skönt att ha varmt när det är riktigt kallt.
Problemet med att koppla in steg 2 på pumpen är att det kan bli gränsfall för huvudsäkring som är 20A genom att jag har luft/luft i garaget och element i tvättrummet i maskinhallen som ger underhållsvärme.

Borde cirkpump brine gå 100% alltid eller kan detta vara ett tecken på igensatt filter? Har korrekt diff just nu dvs dT 3 grader men den har som ingen möjlighet att öka för tillfället.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 11 januari 2014, 18:50:02 »

Zyberdude, det är dom värmeavgivande ytorna som bestämmer hur hög temperatur du kan få från pumpen. Går inte pumpen hela tiden så arbetar den inte på max utan har mer att ge, eftersom den går 30 min och vilar ca 60 så har den myyycket kvar att ge. Och du ska nog vara lite försiktig med att jämföra din "anläggning" med någon annan för det kan finnas många "parametrar" som du inte känner till.
Elias timmarna på tillsats 2 kommer säkert från legionellakörningar. OCH jag tycker att du ska låta pumpen koppla in steg 2 om den så "önskar", det kommer inte att kosta många kronor men det kan vara skönt att ha varmt när det är riktigt kallt. 
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 11 januari 2014, 18:39:55 »

tillsats 2 tror jag är legionella körning. Har pumpen kört någon legionella nu? Då min kör leginella kör den alltid med tillsats 2 (jag har max 2 steg på).
Skrivet av: Elias123
« skrivet: 11 januari 2014, 18:21:07 »

Den har gått drygt 3000 h/år och då är 210 h tillsats på 7 år ganska lite.
Hur är tillsatsen fördelad mellan tillsats 1 och 2?
Har svårt att tro att förra ägarna haft 24-25 °C inne såvida inte det finns en kamin eller liknande?
De kanske hade så varmt så länge det var hyfsad utetemp och lät innetemp sjunka med blockerad tillsats då det blev kallare ute?

Tillsats 1 210h
Tillsats 2 23h
Däremot så är max steg=1 inställt i pumpen så de 23h måste ha varit vid installationen.
Det är mycket möjligt att det är så de har gjort och det finns en insatskamin i huset så de kan mycket väl ha eldat en del där.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 11 januari 2014, 17:23:30 »

Därför att huset förbrukar all den värme som pumpen producerar. Hos mig har den legat på max vad den orkar utan tillskott i 2 dygn nu, jag har haft en stabil temperatur ute på minus 13 - 14 grader och inne lika stabilt på 20,5. Blir det bara någon grad kallare så börjar tillskottet att gå in.
Förstår ännu inte. Sc:,h

Alltså jag har golvvärme och nu med -9 ute vill den köra 29 grader i framledning. Då pumpen går ligger framledningen på mellan 33-35 och returen blir strax före stop ca 28-29 grader. Pumpen går i 30 minuter och vilar sedan i ca 60 minuter innan det är dags igen. Betyder det att då pumpen vill ha framledning "bör 35 grader" kommer pumpen inte mera att orka? Eller finns det en "växel" till? Eller hur "beräknas" det när pumpen arbetar på max (i teorin).

Jag gör en jämförelse med TommyE som har en liknande pump (8kw) och boyta som jag, men element. Han har nu -19 ute, frambör 40 och hans pump kör upp framledningen till 47 grader och den orkar ännu räkna hem integralen.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 11 januari 2014, 17:22:51 »

Den har gått drygt 3000 h/år och då är 210 h tillsats på 7 år ganska lite.
Hur är tillsatsen fördelad mellan tillsats 1 och 2?
Har svårt att tro att förra ägarna haft 24-25 °C inne såvida inte det finns en kamin eller liknande?
De kanske hade så varmt så länge det var hyfsad utetemp och lät innetemp sjunka med blockerad tillsats då det blev kallare ute?
Skrivet av: Elias123
« skrivet: 11 januari 2014, 17:14:41 »

Vad är drifttiden på värmepumpen?

22256h och den installerades någon gång under 2007.


Citera
Del laddar varmvatten stup i kvarten om växelventilen fastnar i nått mellanläge vid husvärmning.
Jag tror inte det är nått fel, värmepumpen orkar helt enkelt inte få upp värmebäraren i högre temp.
Det vore en annan sak om du kört betydligt varmare framledning förra vintern.

Den laddar varmvatten några gånger per dygn även vid liten förbrukning av varmvatten dvs ingen duschar.
Vet inte om detta är mycket eller vad som är normalt.

Pumpen går inte baklänges, mätte upp idag med fasföljdsmätare och den går rätt håll men husets central har fel fasföljd. Därav fasväxlingen i pumpen.

Citera
Därför att huset förbrukar all den värme som pumpen producerar. Hos mig har den legat på max vad den orkar utan tillskott i 2 dygn nu, jag har haft en stabil temperatur ute på minus 13 - 14 grader och inne lika stabilt på 20,5. Blir det bara någon grad kallare så börjar tillskottet att gå in

Det kan mycket väl vara så att pumpen ligger och kör max just nu.
Känns däremot lite konstigt då pumpen endast förbrukat 210h tillsats sedan 2007 om det är problem redan vid -13 då medeltempen i skellefteå förra året i januari var -10 och kan vara lägre beroende på vilket år.

Anläggningen köptes komplett och dimensionerades av rörmockaren och det känns lite snålt med 6kw pump på 140kvm där ca 90kvm är timmerhus á sekelskiftet om än moderniserat.

Givarna har jag ingen aning ifall de visar rätt, utetempgivaren visar inte rätt. Den är 2-4 grader fel men beror mest troligt på felaktig montering.
Den sitter på 60-70cm höjd på norra sidan bakom intagslådan för brineledningar och vad jag förstår av thermias installationsmanual ska den sitta mitt på huset i höjdled.

Har funderat på om det kanske skulle vara nödvändigt att rengöra filtret på brine också, detta då brinepumpen så vitt jag kan minnas kördes på 100% även när det var +6 utomhus. Den borde väl rimligtvis dra ner om behovet är mindre eller har jag fel?

Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 11 januari 2014, 16:57:17 »

Därför att huset förbrukar all den värme som pumpen producerar. Hos mig har den legat på max vad den orkar utan tillskott i 2 dygn nu, jag har haft en stabil temperatur ute på minus 13 - 14 grader och inne lika stabilt på 20,5. Blir det bara någon grad kallare så börjar tillskottet att gå in.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 11 januari 2014, 16:08:42 »

Jag tror inte det är nått fel, värmepumpen orkar helt enkelt inte få upp värmebäraren i högre temp.
Varför "orkar" den inte mera? Vid varmvatten trycker den ju upp tempen mycket mera?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 11 januari 2014, 15:31:26 »

Jag tror också att pumpen inte orkar mer och jag tror att, skulle den gå baklänges, så skulle du höra skillnaden för skrollkompressorer som går åt fel håll väsnas rätt bra.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 11 januari 2014, 15:04:35 »

Tidigare ägarna har kört 210h tillsats sedan 2007

Vad är drifttiden på värmepumpen?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 11 januari 2014, 15:00:15 »

Vad är symptomen för detta och hur testar man det?

Del laddar varmvatten stup i kvarten om växelventilen fastnar i nått mellanläge vid husvärmning.
Jag tror inte det är nått fel, värmepumpen orkar helt enkelt inte få upp värmebäraren i högre temp.
Det vore en annan sak om du kört betydligt varmare framledning förra vintern.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 11 januari 2014, 14:18:54 »

DeltaT för köldbäraren är 4 grader så pumpen måste ta en hel del värme från berget om givarna visar rätt.
Skrivet av: Elias123
« skrivet: 11 januari 2014, 12:29:11 »

Och det är inte någon variant av det klassiska Thermiaproblemet, att växelventilen kärvar och har fastnat i ett mellanläge?

Vad är symptomen för detta och hur testar man det?
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 11 januari 2014, 12:09:44 »

Och det är inte någon variant av det klassiska Thermiaproblemet, att växelventilen kärvar och har fastnat i ett mellanläge?
Skrivet av: Elias123
« skrivet: 11 januari 2014, 10:05:34 »

Har kört igång tillsatsen imorse och nu har den gått i drygt 2h och framledningen har enbart stigit 1 grader kontra utan tillsats.
Rad cirkpumpen har ökat sitt varvtal från ca 35 till 49. Så det borde gå ut mer effekt till systemet.
Mina värden är.
Ute: -8
Uppmätt utomhustemp -13.4
Rum: 20
Framledning: 37 (37)
Returledning 29
VV: 54
Brine ut: -3
Brine in: 1

Brinepump 100
Cirk pump 49

Har som sagt känt på det jag tolkade som hetgasledningen och den var varm så man bränner sig om man petar på den.
Är fortfarande lite orolig för möjlig fasväxling men det blåser som sagt storm här.
Skrivet av: Elias123
« skrivet: 10 januari 2014, 22:07:09 »

Undermeny SERVICE -> INSTALLATION -> SYSTEM -> TILLÄGG där finns fasfel att sätta på eller av. Har för mig att av är standard.

Den måste väl börja närma sig så tillsats slår på snart nu då?

Att koppla fel... L1 till L1... brun-brun tja, allt är väl möjligt, men mindre sannolikt om det var samma som anslöt kabeln i båda ändarna.

Problemet är att jag inte har den menyn som du pratar om.
System där väljer man bara systemtypen vilket är OPT VL i mitt fall.
Grejen är att elektrikern glömde bort sig och lossade i centralen och sedan såg han att i pumpen var det växlat L1 och L2. Så han la in samma färger som det var innan i pumpen och sedan enligt normal färgstandard i centralen.

Om faserna är växlade borde väl inte pumpen ge ens 36 grader i framledning utan tillskott?
Tänkte då kompressorn går åt fel håll, tillsatsen har inte gått in då jag ställde den i läge värmepump med förhoppningen att den skulle komma ikapp.
dT mellan fram och retur är som sig bör 8 grader och rören varma så värme blir det.

Såg att man kan känna på hetgasröret om den blir varmt för att vara säker att det går åt rätt håll.
Vilket rör är det ut ifrån kompressorn? Antog det var röret med de tre tryckvakterna och det var riktigt hett minst 60 grader då jag snabbpetade och det brändes. Provade även att stänga av pumpen en snabbis och då kallnade röret så det gick att hålla på just och pass. När jag sedan återstartade så tog det inte många sekunder innan det inte gick att hålla kvar längre.

Enligt framledningskurvorna så verkar den ha gjort varmvatten minst en gång sedan omkopplingen och då kommit upp i 55 grader vilket borde vara omöjligt om pumpen skulle gå fel håll?

Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 10 januari 2014, 21:49:08 »

Undermeny SERVICE -> INSTALLATION -> SYSTEM -> TILLÄGG där finns fasfel att sätta på eller av. Har för mig att av är standard.

Den måste väl börja närma sig så tillsats slår på snart nu då?

Att koppla fel... L1 till L1... brun-brun tja, allt är väl möjligt, men mindre sannolikt om det var samma som anslöt kabeln i båda ändarna.
Skrivet av: Elias123
« skrivet: 10 januari 2014, 21:22:56 »

Nu har det gått 27h sen strömmen bröts och kabeln byttes. Pumpen orkar fortfarande inte att ha högre framledning än 37 grader och börvärdet är 38 grader.
Vi har inte bott här någon vinter än men det har hitills denna vinter varit -10 under några dagar och då var det inga problem då den startade och stoppade x antal gånger på dygnet. Tidigare ägarna har kört 210h tillsats sedan 2007 och de har haft 24-25 grader inomhus då jag har sänkt brytningarna på +5, 0 och -5 grader så nu ligger vi på 21,5 kontinuerligt när det nu har svängt mellan +7 till -10. Har även ändrat integral A1 till 99.
Dessa gav en förbättring i strömförbrukning med bibehållen komfort.
Kurva 33

Pumpen är i minsta laget visste jag redan när vi flyttade hit men genom att tillsatstimmarna var så låga kändes det som den räckte om än knappt.
Huset står i Skellefteå och är en sk. Västerbottensgård från sekelskiftet men moderniserad.
Förra ägarna hade aldrig rört pumpen utan bara haft rörmockaren som installerat den vilket jag tror på.
Total elförbrukning 22000 kwh ink hushållsel med uppvärmning av 150 kvm garage om än 16 grader i 50kvm och 8 grader i 100kvm.
Garaget värms via 2st luftvärmepumpar.
Det som man blir lite orolig för är att detta började när kabeln byttes men visst stämmer det att det inte går att koppla fel fasföljd?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 10 januari 2014, 17:17:37 »

Hur länge har du haft värmepumpen?
Hur högt har den orkat få upp framledningen tidigare?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 januari 2014, 08:40:47 »

Mmm, och så blåser det halv storm, och är lite snö som isolerar på tak och runt huset, så det är nog lite extrema förhållanden just nu.
Skrivet av: Elias123
« skrivet: 10 januari 2014, 08:36:34 »

Glömde skriva det i all stress då vi åker till Haparanda och Ikea idag.
Pumpen var avstängd i ca 1,5 timmar.  En person duschade efter pumpstart.
Den startades ca 18.00 igår så den har gått konstant sedan dess och är fortfarande 1 grad under börvärdet och integral ökar kontinuerligt.

Drygt 12 timmar borde ju räcka för den ska återhämta sig? Däremot har kylan slagit till samtidigt med -10.

Huset är 140 kvm och har 140m borra med en diplomat optimum 6.
Golvvärme 110 kvm i isolerad betong och 7 st C21 radiatorer
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 januari 2014, 07:39:40 »

Står inget om hur länge du var borta.
Om något duschat under tiden ni hade pumpen avstängd så skall den både värma upp vvb, allt vatten i kretsen, och huset till normal nivå.
Det tar kanske ett par timmar?
Skrivet av: Elias123
« skrivet: 10 januari 2014, 07:12:27 »

Hade hit en elektriker och bytte kabel från centralen till pumpen då det var fel area på kabeln.
När det var klart så startade vi maskinen och den började göra värme från pumpen i ca. 30 min sen behövde jag fara bort. Nu när jag är hemma igen ser jag att pumpen har fortfarande inte orkat att ta igen integralen genom att börvärdet på framledningen är 37 grader och är 36 grader.
Detta har jag aldrig varit med om förut då den oftast tar igen inom några timmar.
Vad jag har förstått så ska det inte gå lägga fel fasföljd utan att pumpen larmar och slår av sig?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!