Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 2 kompressorer  (läst 3253 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
2 kompressorer
« skrivet: 25 januari 2006, 19:25:12 »
NÃ¥gon som har erfarenhet av villa vp med 2 kompressorer? Sc:,h
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Glenn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 2 kompressorer
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2006, 20:06:57 »
Hej!!!

HAr inte själv någon erfarenhet men sök efter Varmitek här på forumet så hittar du en hel del information om pumpar med 2 kompressorer.....

Ha det gott

/Glenn
Hundra år gammalt hus i södra halland, 235 m2 uppvärmd boyta.
Fördelat på ett stort hus och en lägenhet som hyrs ut.
Utedel PUHZ-SHW 112 YAA    Innedel EHST20C-YM9C

Innan värmepump en jävla massa pellets...

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: 2 kompressorer
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2006, 20:56:39 »
Hej Overlander!
Vad vill du veta? jag och några till här på forumet har sådana maskiner!
Vi delar gärna med oss!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: 2 kompressorer
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2006, 21:33:42 »
Problem? funkar stegningen mellen kompressorerna bra? Tror att det är en utmärkt lösning för att täcka hela husets värmebehov utan el tillskott. Ni som har hur många timmar el tillskott har ni per år ungefär. fungerar styren bra?
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: 2 kompressorer
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2006, 23:47:51 »
Problem? funkar stegningen mellen kompressorerna bra? Tror att det är en utmärkt lösning för att täcka hela husets värmebehov utan el tillskott. Ni som har hur många timmar el tillskott har ni per år ungefär. fungerar styren bra?

Har vart på en del F1320 och även F1310 och dom funkar klockrent... en kompressor ger VV en ger värme och när VV är klart hjälps dom åt...
Eller bägge hjälps åt med VV och växlar sen över mot värme lite variationer på hur dessa kopplas finns alltså..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 2 kompressorer
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2006, 00:43:53 »
PÃ¥ adressen http://web.telia.com/~u31807324/El_COP_0510.htm  redogör jag för mina funderingar och erfarenheter :' Driftserfarenheter med värmepumpen Varmitek första Ã¥ret eller Vad har min värmepump  för COP i  praktiken och stämmer leverantörens energikalkyl ?'
När man läser den rapporten bör man komma ihÃ¥g att en del av de berörda olägenheterna  endast är befarade olägenheter med styrningen av steg 3 och att dessa är förknippade med  husets inte idialiska radiatorsystem, olägenheter som ännu inte inträffat. Men sÃ¥ har temperaturen inte varit kallare än -16 (och dÃ¥ vid stiltje). Dimensionerande utetemp  var -18.

Således: Bra förhållanden vid plusgrader, klarar huset utan tillskott ner till -13 ( enligt grannens termometer -16) och kör med mer högre temp i huset än när vi eldade med olja)
Inga problem har noterats när kompressor 2 gÃ¥r in.  Detta sker i vÃ¥rt hus vid ca -4 grader

Jag har denna vinter kört med P 0,2 I 50 min stegin 20 min. Under den varmare tiden (stadigt >0) = 0,1 I 60 stegin 30 min eller  (> ca 6 grader ) 40 min.

Statistik följer i feb.
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: 2 kompressorer
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2006, 00:50:12 »
Om vi pratar villa-vp så kanske 1320 är lite stor, den minsta ger 20kW (2x10)
Varmitek som jag har är på 8kW (2x4), sortimentet startar med 6kW (2x6) och finns upp till 50kW.

Det var inte helt lätt, tycker jag, att justera in de två kompressorerna så att steg 1 jobbar till 100% innan steg 2 hjälper till, om man använder defaultvärden i styren så startar 2:an långt före maxkapaciteten på 1:an. Det jag gjorde var att skaffa ett loggningssystem för att följa alla temperaturer och start/stopp, detta tillsammans med den samlade kunskapen om reglering i allmänhet här på forumet har tagit mig till ett system som verkligen jobbat som det är tänkt! Och det fungerar bra Thumbsup

Styrsystemet fungerar bra, är nog(?) den styr på marknaden som har flest inställningsmöjligheter, (på gott och ont) den reglerar med en PI-regulator, den redovisar antal start, kW-förbruk, timmar, värme, varmvatten separat för varje effektsteg. Man kan justera tempkurvan var 5:e grad om man vill, justera husets termiska tröghet, ansluta PC via kabel och/eller modem för en 1000-lapp (ca) temeraturspärra de olika effektstegen var för sig, byta startordning så att kompressor 2 startar först för att slita lika på delarna, mm, mm

Inga problem än så länge (3:e vintern) "går som en klocka"
Noll (0) timmar eltillskott, men det är ju en dimensioneringsfråga mer än 2 kompressorer! men visst, man kan ju dimensionera för bättre täckning med två steg, i.o.f.s kan man göra justeringar i styren på de flesta vp för att undvika många start/stopp samt eventuellt komplettera med en acc-tank i serie.

En annan anledning att ha två kompressorer är att dom ska hålla längre pga av mindre antal starter, jag hade som ex. för December 2005:
Steg 1: 12.1 start/dygn
Steg 2: 0.7 starter per dygn
Så när jag vänder på startordningen får jag ca 6 starter/dygn/kompressor.

Är det lite svar på dina frågor?`
Hjälper gärna till med mer info om du behöver.
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: 2 kompressorer
« Svar #7 skrivet: 26 januari 2006, 14:35:53 »
Om vi pratar villa-vp så kanske 1320 är lite stor, den minsta ger 20kW (2x10)
Varmitek som jag har är på 8kW (2x4), sortimentet startar med 6kW (2x6) och finns upp till 50kW.

Det var inte helt lätt, tycker jag, att justera in de två kompressorerna så att steg 1 jobbar till 100% innan steg 2 hjälper till, om man använder defaultvärden i styren så startar 2:an långt före maxkapaciteten på 1:an. Det jag gjorde var att skaffa ett loggningssystem för att följa alla temperaturer och start/stopp, detta tillsammans med den samlade kunskapen om reglering i allmänhet här på forumet har tagit mig till ett system som verkligen jobbat som det är tänkt! Och det fungerar bra Thumbsup

Styrsystemet fungerar bra, är nog(?) den styr på marknaden som har flest inställningsmöjligheter, (på gott och ont) den reglerar med en PI-regulator, den redovisar antal start, kW-förbruk, timmar, värme, varmvatten separat för varje effektsteg. Man kan justera tempkurvan var 5:e grad om man vill, justera husets termiska tröghet, ansluta PC via kabel och/eller modem för en 1000-lapp (ca) temeraturspärra de olika effektstegen var för sig, byta startordning så att kompressor 2 startar först för att slita lika på delarna, mm, mm

Inga problem än så länge (3:e vintern) "går som en klocka"
Noll (0) timmar eltillskott, men det är ju en dimensioneringsfråga mer än 2 kompressorer! men visst, man kan ju dimensionera för bättre täckning med två steg, i.o.f.s kan man göra justeringar i styren på de flesta vp för att undvika många start/stopp samt eventuellt komplettera med en acc-tank i serie.

En annan anledning att ha två kompressorer är att dom ska hålla längre pga av mindre antal starter, jag hade som ex. för December 2005:
Steg 1: 12.1 start/dygn
Steg 2: 0.7 starter per dygn
Så när jag vänder på startordningen får jag ca 6 starter/dygn/kompressor.

Är det lite svar på dina frågor?`
Hjälper gärna till med mer info om du behöver.

Villor finns i olika storlekar så visst finns det 1320 i villor... till och med de som kör med 30kw vp...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: 2 kompressorer
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2006, 16:20:34 »
Villor finns i olika storlekar så visst finns det 1320 i villor... till och med de som kör med 30kw vp...

Jo det rätt. tänkte bara inte på det här från fattigstugan ;)
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: 2 kompressorer
« Svar #9 skrivet: 12 februari 2006, 23:13:46 »
Skulle nog behöva en  15 kw+ ungefär hur är prisläget pÃ¥ varmitek vs nibe? Tycker varmitek verkar vara ett vettigt alternativ med en bra styrning bättre justerings möjligheter vs nibe.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: 2 kompressorer
« Svar #10 skrivet: 13 februari 2006, 00:02:26 »
Hej
Jag har för mig att dom kostar i paritet med en Termia, kostar ca 1 kompressor (reservdel) mer än NIBE, detta gäller för de små modellerna 6-10 kW, men du kan kolla på energimyndigheten, dom har sammanställningar över pumparna och priser! sen ska du ju pruta.... Thumbsup
« Senast ändrad: 13 februari 2006, 00:05:10 av RLA »
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: 2 kompressorer
« Svar #11 skrivet: 13 februari 2006, 11:55:19 »
Någon som kör solvärme tillsamans med varmitek? finns det styrmöjligheter för detta i ES3?
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: 2 kompressorer
« Svar #12 skrivet: 15 februari 2006, 17:01:33 »
Hur funkar det vid vv produktion kan en kompressor göra vv och den andra jobba mot vb typ nibe eller.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!