Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mest effektiva Bergvärmepump? Hjälp.  (läst 4023 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad suopo32

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Mest effektiva Bergvärmepump? Hjälp.
« skrivet: 25 juni 2010, 15:54:11 »
Hej!

Jag har fÃ¥tt fyra värmepumpar och välja mellan till bergvärme och det är: ITV Green line HEC9, NIBE F1245, THERMIA diplomat optiums G2  och Thermia diplomat 8. Efter som jag inte kan nÃ¥gonting om sÃ¥dant skulle jag vilja se om ni har nÃ¥gra Ã¥sikter om vilken som är mest prisvärd och hÃ¥llbar.

Tack på förhand!
« Senast ändrad: 25 juni 2010, 16:02:28 av suopo32 »

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Mest effektiva Bergvärmepump? Hjälp.
« Svar #1 skrivet: 25 juni 2010, 16:07:26 »
Jag kan lite om Thermias grejer men inte så mkt om IVT, så det får andra ta hand om.
Skillnade mellan Diplomat och diplomat optimum G2 är att G2 har optimumfunktionen( varvtalsstyrda cirkpumpar som via styrdatorn hÃ¥ller det flöde du ställt in)  Thumbsup Samt att den har HGW. En extra hetgas växlare som ger dig VV när den gör värme. detta gör att du vintertid fÃ¥r väldigt varmt VV upptill 90 grader, om du inte begränsar det. Vilket resulterar i MKT VV. Diplomat är i grund och botten samma VP som G2 men den har inte dessa 2 tillägg. G2 blir dessutom lite tystare eftersom den har en extra ljudhuv. Det finns dessutom en modell emellan dessa
kallad optimum. Diplomat med optimum cirk pumpar.

Vilken ska du dÃ¥ välja av dessa.  Jag sysslar med detta som yrke och väljer dÃ¥ Diplomat eftersom jag fixar resten själv. Om du inte jobbar med detta sÃ¥ tycker jag nog att du ska pruta friskt sÃ¥ att du fÃ¥r en G2 Thumbsup Den justerar dina flöden och funkar helt enkelt bra.
Har monterat ett 20 tal och det har inte varit nÃ¥gra problem mer än att jag fick byta en cirkpump.  Detta blir ju inga problem för dig eftersom allt gÃ¥r pÃ¥ garanti.
Lycka Till

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mest effektiva Bergvärmepump? Hjälp.
« Svar #2 skrivet: 26 juni 2010, 19:57:02 »
Vilken märke du väljer är strunt samma, det är kaffepengar som skiljer i effektivitet.
Alla är bra pumpar så det är andra saker som styr vilken offert du ska välja, borrdjup, effekt förtroende för installatören osv..
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad zoogian

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
SV: Mest effektiva Bergvärmepump? Hjälp.
« Svar #3 skrivet: 27 juni 2010, 02:00:53 »
Kolla in Viessmanns nya, deras nya tornmodell har lÃ¥genergi cirkpumpar, och har grym COP..... 

(ja, jag är partisk, har ju det märket själv, men verkar som ingen vet nåt om dem....) ;)
Viessmann 300-G 8,4 kW. 180 m borr (ca 170 aktivt), 100 l volymtank. Thermia MBH 300 liter VVB med TWS.

1-plans hus 167 m2 byggt 1988. Konverterat 2009 till vattenburet från Luftburen värme. Viessmann-radiatorer.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Mest effektiva Bergvärmepump? Hjälp.
« Svar #4 skrivet: 27 juni 2010, 08:42:08 »
Om man kör R410A i ett program får man vid 0 i förångning och 50 i kondensering samt 4 i ÖH och UK ett COP på 2,67.
Med R407c fÃ¥r man 2,87 och med R404A fÃ¥r man 2,53.  dessutom mÃ¥ste du upp högt i tryck med R410A vilket ger höga hetgas temperaturer.
Viessman pumparna är fina och skulle varit riktigt bra utan 410. För som ACE sa en gÃ¥ng   - R410A hör inte hemma i en BV pump.

Sedan sÃ¥ beror ju vilket COP man fÃ¥r, helt och hÃ¥llet pÃ¥ den applikation man valt att köra sin maskin i.   Vilken förÃ¥ngningstemp man fÃ¥r via inkommande köldbärare, respektive vilken kondenseringstemp som krävs för det temiska skalet. ( detta är mitt favorit c-c uttryck) Thumbsup 
« Senast ändrad: 27 juni 2010, 09:48:22 av VP ORAKLET »

Utloggad zoogian

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
SV: Mest effektiva Bergvärmepump? Hjälp.
« Svar #5 skrivet: 27 juni 2010, 10:04:27 »
Nu hänger jag inte riktigt med..  I de nya viessmann, den jag har, är det R407 c, och den ger vad jag förstÃ¥tt pÃ¥ min installatör (som normalt EJ säljer viessmann) riktigt bra verkningsgrad... enligt definition 0/35 är det 4,7. det är ju svÃ¥rt att komma upp i pÃ¥ riktigt, men sÃ¥ lÃ¥ngt ifrÃ¥n är det inte.

Viessmann 300-G 8,4 kW. 180 m borr (ca 170 aktivt), 100 l volymtank. Thermia MBH 300 liter VVB med TWS.

1-plans hus 167 m2 byggt 1988. Konverterat 2009 till vattenburet från Luftburen värme. Viessmann-radiatorer.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Mest effektiva Bergvärmepump? Hjälp.
« Svar #6 skrivet: 27 juni 2010, 11:03:19 »
OK trodde att de körde med 410 eftersom de gör det i vitocal 200, my bad. du kan väl se vilket cop du får med värmemängds mätaren eller?
StÃ¥r det R407c pÃ¥ din pump?   Lite svÃ¥rt att se pÃ¥ deras hemsida, fattar inte varför. Men de verkar välbyggda och fina. Om det inte är R410A sÃ¥ kan jag tänka mig en hos mig, om nu Viessman vill sponsra förstÃ¥s. ;D

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Mest effektiva Bergvärmepump? Hjälp.
« Svar #7 skrivet: 27 juni 2010, 14:26:50 »
Nu hänger jag inte riktigt med..  I de nya viessmann, den jag har, är det R407 c, och den ger vad jag förstÃ¥tt pÃ¥ min installatör (som normalt EJ säljer viessmann) riktigt bra verkningsgrad... enligt definition 0/35 är det 4,7. det är ju svÃ¥rt att komma upp i pÃ¥ riktigt, men sÃ¥ lÃ¥ngt ifrÃ¥n är det inte.



Är cirkpumparna medräknade? annars så är det högt normala värden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 518
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!