Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Etanol sprit  (läst 28228 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Etanol sprit
« Svar #30 skrivet: 08 maj 2011, 21:33:02 »
Hej,

Problemet med "sprit" i höga inblandningar är att flampunkten blir låg, dvs den temperatur där brandfarliga ångor lämnar vätskan.

Jämfört med eldningsolja i ett gammalt pannrum har köldbärarsprit betydligt lägre flampunkt och är därmed också brandfarligare än olja. Sprit och bensin är ganska lika...

Därav är kraven högre på köldbärarsprit med högre inblandning än ett pannrum med eldningsolja.

Köldbärarblandning med mer än 29% kräver EX klassad elinstallation inom "närområtdet" till installationen.

Observera att 29% sprit kan klassas som brandfarligt om arbetstemperaturen eller omgivningstemperaturen övergår 25-30 ºC, dvs om arbetstemperaturen överstiger flampunkten som är ca 30 ºC för 29% etanolköldbärare. Detta innebär att man kyler maskinrummen om man har större VP anläggningar för att komma undan brandklassningen...

PerJ

PerJ

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Etanol sprit
« Svar #31 skrivet: 08 maj 2011, 21:36:43 »
Kom just på att plastkärlet som levereras med vp och som de flesta använder till brine är av plast huvuddunk får man ha det eller ska det kläs in i 3 dm brandmatta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Etanol sprit
« Svar #32 skrivet: 08 maj 2011, 23:18:48 »
Kom just på att plastkärlet som levereras med vp och som de flesta använder till brine är av plast huvuddunk får man ha det eller ska det kläs in i 3 dm brandmatta.

Och slangarna i värmepumpen är av gummi.

Det finns saker i konstruktionen av värmesystemet som redan från fabrik strider mot bestämmelserna vilket är lite märkligt.
Jag ställde frågan till en Thermia tekniker för ett par år sedan och han hade inte riktigt koll och skulle kontrolelra med Thermia och sedan återkomma. Nu fick jag aldrig återkoppling på detta men vet sedan jag hade ett par samtal med Nibe och SVEP när vi installerade vår Nibe att "branchen var medvetna om problemet".

Men bara för att kärlet är i plast betyder inte att vi kan åsidosätta reglerna på andra delar hur vi vill.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Etanol sprit
« Svar #33 skrivet: 09 maj 2011, 17:27:45 »
Kom just på att plastkärlet som levereras med vp och som de flesta använder till brine är av plast huvuddunk får man ha det eller ska det kläs in i 3 dm brandmatta.

Och slangarna i värmepumpen är av gummi.

Det finns saker i konstruktionen av värmesystemet som redan från fabrik strider mot bestämmelserna vilket är lite märkligt.
Jag ställde frågan till en Thermia tekniker för ett par år sedan och han hade inte riktigt koll och skulle kontrolelra med Thermia och sedan återkomma. Nu fick jag aldrig återkoppling på detta men vet sedan jag hade ett par samtal med Nibe och SVEP när vi installerade vår Nibe att "branchen var medvetna om problemet".

Men bara för att kärlet är i plast betyder inte att vi kan åsidosätta reglerna på andra delar hur vi vill.

Joho det kan vi visst precis vad jag gjort hos mej ;D
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Etanol sprit
« Svar #34 skrivet: 24 september 2015, 22:27:15 »
Bumpar denna trÃ¥d!  tOOmten

Används aldrig blandningar pÃ¥ mindre än 28%? Borde inte den specifika värmekapasiviteten öka ju lägre alkoholhalt man blandar brinet? Frysskydda ner till -15 kan jag tycka är lite väl svÃ¥ngrem och hängslen..  Sc:,h
 
NÃ¥gon som som har erfarenhet av att blanda typ 25% med en fryspunkt pÃ¥ -10,5 °C till -11 °C? Är det nÃ¥got som pÃ¥verkar inte bara tryckfallet positivt, men även kanske värmeupptaget ur borrhÃ¥let och kanske COP?  .,;-
Finns det en gräns där det inte längre lönar sig att blanda tunnare? Nu förtiden borras det ju så djupa brunnar som iaf jag hämtar upp flera plussgrader ur, året om.

/K

Do iT!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Etanol sprit
« Svar #35 skrivet: 24 september 2015, 23:29:23 »
Det kan bli ordentligt kallt i förångaren om man har kall KB.

Min F1245-12 frös ihop när kompressorn råkade starta när de luftade slingan. Det tog ett dygn innan den hade tinat igen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Etanol sprit
« Svar #36 skrivet: 25 september 2015, 09:22:09 »
Används aldrig blandningar pÃ¥ mindre än 28%? Borde inte den specifika värmekapasiviteten öka ju lägre alkoholhalt man blandar brinet? Frysskydda ner till -15 kan jag tycka är lite väl svÃ¥ngrem och hängslen..  Sc:,h
 
NÃ¥gon som som har erfarenhet av att blanda typ 25% med en fryspunkt pÃ¥ -10,5 °C till -11 °C? Är det nÃ¥got som pÃ¥verkar inte bara tryckfallet positivt, men även kanske värmeupptaget ur borrhÃ¥let och kanske COP?  .,;-
Det är liten skillnad i värmekapacitet. 24,5 vikt-% etanol vid 0 grader 4290 J/kg*K, 18,8 % (fryser vid -10 grader) 4355 J/kg*K. Värdet för rent vatten är 4217 J/kg*K så en tillsats av etanol ökar värmekapaciteten.

Det skulle förvåna mig om det blir någon märkbar skillnad med magrare blandning, det är en väldigt liten del av värmeöverföringsmotståndet som slangens insida bidrar med.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!