Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Konstigt ljud frÃ¥n pump?  (läst 24372 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Konstigt ljud från pump?
« skrivet: 28 januari 2016, 20:15:22 »
Hej

Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig.

Har just renoverat badrummet där jag fått golvvärme installerat. Allt har fungerat som det skall första veckan efter renoveringen (då var det väldigt kallt ute). Nu har det blivit mildare och när jag kom hem så tyckte jag det var kallt. Då visade sig att de flesta element i huset var alldeles kalla. Ökade temeperaturen från värmepumpen och då har en del av elementen blivit varma. Några är däremot fortfarande kalla och jag har provat att lufta dom, men det kom vatten direkt.

Tycker att värmepumpen ger ifrån sig ett ljud som den inte tidigare gjort. Provar även att sätta den gröna "klumpen" till läge 3 och då låter det inte bra. Den är också väldigt, väldigt varm! Har även en ventil som det står avstängning på. Antar att den skall vara skruvad så att den är öppen?
Se film.



Mvh
Westbergh

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2016, 21:04:44 »
För det första det är cirkulationspump för värmesystem, helt OK att den blir varm. Med spaken ställer du in hastighet. Det du kan göra är att avlufta CP(pumpen)genom att lossa centrumskruven(kan komma lite vatten).
Själva ventilen är för inkommande kallvatten till panna(kammslinga för VV).Rak bakom har du blandningsventil, vänster sida säkerhetsventil, höger påfyllningsventil för panna. Bakom dom två rör säkerhetsventil för panna och hela värmesystemet, används som avluftning för panna.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2016, 21:35:44 »
Hej!

Tack för ditt svar. Jag luftade cirkulationspumpen men hörde inget "pys" utan endast svart vatten sprutade.
Fortfarande konstigt ljud från den när man sätter på läge 3. Alla elementen i källaren är kalla samt ett stort i vardagsrummet. Medan andra i huset är riktigt varma.
Ny film på inställningar:


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2016, 22:25:56 »
Den låter ju inte riktigt frisk om man säger så.
Men låter den illa bara på läge 3?
Låter den Ok i läge 2?

Vad gäller kalla radiatorer så prova att stänga de som är varma så kanske det blir sprutt på de andra?
Sen kanske du behöver trimma in radiatorerna och justera grundflödet så att ingen radiator "tjuvar" allt flöde.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2016, 22:37:10 »
Får ta lite i taget. I pumpen är det brons-glidlager och axel rostar lite grand med tiden, så då får du smörja med 5-56. Stäng av panna, sen kulventiler på båda sidor om pumpen, skruva bort centrum skruven och motionera axel. Tar inte många minuter.
Hoppas pumpen håller ett tag till.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2016, 22:52:41 »
Kan du testa det här utan att jag behöver skriva alt på nytt?

Även om du har ändrat LP till läge 1, sÃ¥ har du  fortfarande för hög flöde pÃ¥ ca 1500 l/h utan injusteringsventil (rek.flöde förEcoAir105-800 l/h) med dÃ¥ligt diff.,och effekt och onödigt hög hetgas!
Med all tjat från COCACOLA och mig angående flöde: -kondensor klarar inte att värma hur mycket vatten som helst som man har nytta av, den kommer att stagnera, orkar inte (status quo)!
Bara för experimentsyfte, finns det ful trick att begränsa flöde med kulventil under LP (utan nÃ¥t precision och brus i systemet som följd)! Det man vill uppnÃ¥ är 7K(diff.,till exempel 43°C-50°C)  inom arbetsomrÃ¥de för din VP!
Egen erfarenhet: driften anpassat efter vinter och sommar bruk!
Så lite test skadar inte! Med klara siffror för vinter test i meny:
Avancerat:-Instälningar: Elpanna °C 52 – höjs till 55 varmtvatten
                                        Elpanna max kW  4,5 ,eller mer upp till 9kW (vinter)
                                        Elppana nedre °C  50 ,vad VP klarar som bäst(själv 52°C)
                                        Elpanna nedre kW 6
                                        Fördr.shunt 180 (själv 30)annan förklaring
                                        Extra VV min 60 (efter behov)
                                        Extra VV elpanna °C 57 (höjs till 60) eliminerar legionella
                                        VV höjning : nej(vinter) - varför plÃ¥ga kompressor
                                        Min utetemp °C -15 (hitta brytpunkt)
Avancerat:-Service:-Fabriksinst kodad:
                                        Kod : 871 eller 372
                                        Sommardrift °C  18
                                        VP Max °C 55
                                        VP Min  °C 45 (tänk pÃ¥ radiator retur, experiment  45-50 med 
                                                                  5 diff ( mycket starter) eller 43-50 med 7 diff)
                                                                 börvärde: när VP startar, -fritt för experiment
                                        Stopp hetgas: se typskylt i VP
                                        Diff start/stopp 5 (att börja med, själv 10-anars mÃ¥nga starter)                                 
                                        Startfördröjning  10(tid i minuter för kompressor olja )
Det som Ã¥terstÃ¥r är att offra lite tid med sockerdricka eller bärs i handen och följa med   VP drift, och klura ut bästa inställningen!
Mvh Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2016, 23:08:38 »
Jävlar! Det var mycket! Får prova imorgon.

Nu lÃ¥ter den riktigt jävlig! Se film.  :'(



får ställa den på 1 för att oljudet skall bli lägre.

Men tror ni att cirkulationspumpen är boven till mitt problem?

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2016, 23:43:00 »
Det låter faktisk att den sjunger på sista versen. Men den är inte enbart orsaken till dina problem. Säg mig hur ska man få till önskat framledning när varken nedre eller övrepanna uppnår börvärde? Bra början med inställningar. Värme distribution är annan historia.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #8 skrivet: 29 januari 2016, 00:06:57 »
Kan hända att CP är gammalt och sliten, har hängd med ett tag. Samma märke fast nyare är elektronisk styrd. Enkel att byta om du är lite händigt.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #9 skrivet: 29 januari 2016, 06:26:00 »
Vilket tryck har du i värmebärarsystemet?
(Prova öka trycket)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #10 skrivet: 29 januari 2016, 06:48:29 »
Den där CP:n står still! Tydligt nätbrum på läge två och 3. Läge 1 ev avbrott i strömkretsen. Går nog inte heller att vrida igång genom att ta bort luftskruven, den stora blanka med spår på fronten. Låter som utslitet glidlager rotorn tar i statorn.
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #11 skrivet: 29 januari 2016, 07:18:23 »
Tror jag också.
Är den så varm att man reagerar på det så får den troligen ingen kylning från flödeskretsen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #12 skrivet: 29 januari 2016, 09:20:57 »
Avancerat:-Instälningar:

Innan någon följer Jiris inställningar är det nog bra med lite kompletterande info:

Elpanna °C 52 – höjs till 55 varmtvatten ju högre värde, desto mer går elpatronen; erps rekommendation är tvärtom att hålla den så låg som möjligt och jag håller med; jag har den på 44

Elpanna max kW  4,5 ,eller mer upp till 9kW (vinter) det beror pÃ¥ hur högt säkrat man har; att ha den pÃ¥ 9 innebär att systemet vill köra pÃ¥ 15 kW när det är kallt, 9+6, och det kräver 25A pÃ¥ alla faserna, annars mÃ¥ste effektvakten hela tiden begränsa övre patronen

Elppana nedre °C  50 ,vad VP klarar som bäst(själv 52°C) det här värdet anger börvärde i nedre pannan när VPn är spärrad pga kyla, sÃ¥ det har inget alls med VPn att göra; värdet mÃ¥ste sättas sÃ¥ högt att man fÃ¥r tillräckligt varm framledning när det är riktigt kallt; jag har 60

Extra VV elpanna °C 57 (höjs till 60) eliminerar legionella EcoEl och EcoZenith i250 har slingberedare så det blir ingen legionella; inställningen är till för att tillfälligt höja temperaturen i övre pannan därför att man behöver extra mycket varmvatten en stund, exempelvis att många ska duscha i följd; det som händer är att övre elpatronen startar därför att man stegar fram "Extra VV - Ja" i huvudmenyn i displayen; vi använde den när barnen bodde kvar hemma, aldrig numera

Min utetemp °C -15 (hitta brytpunkt) Det här är en av de allra viktigaste inställningarna i EcoEl när man har EcoAir. VPn kan teoretiskt leverera varmvatten ner till -15 men ju kallare det blir ute, desto lägre temperatur blir det även på det som VPn kan leverera; vad är då problemet? jo så länge det inte är kallare än 'Min utetemp' så är nedre elpatronen spärrad, oavsett om VPn levererar någon värme eller ej, och för hus med vanliga radiatorer ligger den brytpunkten ofta nånstans i intervallet -8 till -10; om 'Min utetemp' är ställd på -15 men VPn slutar gå vid -10 (därför att VPin blir för kall) så är det bara övre elpatronen som måste sköta hela uppvärmningen i huset
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #13 skrivet: 29 januari 2016, 10:38:42 »
Elpanna 52: själv 60(körs mellan 60-63gr spets) gott om varmvatten. För min del låg temp.system, huskurva 38gr.
Tro mig jag har hunnit experimentera en hel del.
Med TS framledning (huskurvan) så hamnar han ändå högre. VP klarar knappast av det.

Elpanna nedre har vist att göra med VP om man kör on/off, med bra diff(inom arbetsområde). VP min :tex 45gr+diff 7gr (52),
jag har ingen annan möjlighet och köra med Erps inställningar om jag vill slippa upp till 5 starter/h. Nåt som verkligen sliter på kompressor.

Extra varmvatten-så mycket extra blir det inte i följd, ja extra tid för uppvärmning.
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #14 skrivet: 29 januari 2016, 11:04:05 »
Lunk Umeå,
Du har rätt :
Elppana nedre °C  50 ,vad VP klarar som bäst(själv 52°C) det här värdet anger börvärde i nedre pannan när VPn är spärrad pga kyla, sÃ¥ det har inget alls med VPn att göra; värdet mÃ¥ste sättas sÃ¥ högt att man fÃ¥r tillräckligt varm framledning när det är riktigt kallt; jag har 60.
Tänkte på det du ser under: aktuell driftinfo -panna nedre, som hör ihop med service.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #15 skrivet: 29 januari 2016, 11:19:16 »
Elpanna nedre har vist att göra med VP om man kör on/off.

Nej.
"Elpanna nedre" är det börvärde som gäller när VPn är spärrad därför att det är kallare än "Min Utetemp". Det värdet har ingen funktion alls så länge VPn är tillåten att gå. Det står dessutom klart och tydligt i manualen – "I drift enbart om värmepumpen ej är i drift" – och det är samma formulering på "Elpatron nedre".

Elpanna 52: själv 60(körs mellan 60-63gr spets) gott om varmvatten. För min del låg temp.system, huskurva 38gr.

Om du har huskurva 38 så kommer du oftast ha väldigt låg temp i nedre tanken och om du dessutom har "VV höjning – nej" så måste övre elpatronen sköta hela värmningen av övre tanken. Frågan är ju vad som drar mest el – att värma övre tanken med elpatron eller värma den indirekt genom att vid var fjärde VP-körning låta nedre tanken värmas av VPn till varmare än vad framledningen behöver.

Extra varmvatten-så mycket extra blir det inte i följd, ja extra tid för uppvärmning.

Nej, inte om man som du alltid har övre tanken ställd på 60. Men om man som vi andra har övre tanken ställd på 42-45 så kan man använda "extra VV" för att tillfälligt höja tempen i övre tanken till 60 eller ännu mer.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #16 skrivet: 29 januari 2016, 13:20:28 »
Temperaturen i inställningsmenyn "elpanna nedre" styr elpatronen i nedre pannan och inget annat! Och elpatronen är bortkopplad så länge värmepumpen är tillkoplad.
« Senast ändrad: 29 januari 2016, 17:03:21 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #17 skrivet: 29 januari 2016, 16:08:19 »
Hej igen

Är inte hemma nu så har inte kunnat testa allt. Är dock lite förvirrad över alla tips. Jag antar att den stora boven är CP:n som behöver bytas ut? Sedan är resten en inställningsfråga som ni har delad meningar i? Ge mig gärna ett konkret tips att utgå ifrån så att jag inte följer en massa motstridiga råd.

Stort tack igen

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #18 skrivet: 29 januari 2016, 16:28:39 »
Det är i huvudsak två saker att ställa in. Man vill ju ha värme i huset och varmvatten till lite av varje.

Om man utgår från fabriksinställningarna, så gäller det att hitta rätt värmekurva. Det gör man genom att prova sig fram till rätt lutning enligt anvisningar i manualen.
När man fått ordning på värmen, gäller det att hitta rätt inställning på elpatronen i övre pannan. Det gör man genom att prova sig fram, från helt avstängd till så hög effekt och temperatur, som ger tillräckligt med varmvatten, dock så lågt som möjligt.

Har man lyckats med det här, borde man ha både varmt i huset och varmvatten som funkar. Är man inte nöjd med detta, får man lusläsa manualer och vad som hittas på nätet och sedan gå vidare med egna idéer om vad som behövs.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #19 skrivet: 29 januari 2016, 16:45:51 »
Japp, men hur ser du på CP:n är det inte en stor bov i det hela? Värmen har ju funkat förut

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #20 skrivet: 29 januari 2016, 18:38:50 »
Beklagar mina uppgifter om dom verkar vara motstridiga mot andras erfarenheter. Dom flesta kör med högtemp.system knappast lämpligt för VP drift med installation som lämnar en hel del att önska(varken filter, injusteringsventil och undermåligt utförande).Mina erfarenheter handlar om att få det bästa man kan få med VP drift och utgå från rätta förutsättningar.
Så med din installation är det bäst att du lyssnar till Erps och LunkUmeås erfarenhet, ungefär samma förutsättningar.
Hoppas att dom ställer upp. Om det uppstår praktiska problem så är jag kvar.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #21 skrivet: 29 januari 2016, 19:14:27 »
Ja systemet har funkat innan. Utbyte av CP är vi alla överens om, det behöver du inte tvivla på med mångas erfarenhet. Självklart står den för stor del av problemet.
Så vad har hänt mera? Golvvärme i badrummet, på vilket sätt blev det anslutet till befintliga systemet och hur (helt separat med reglerutrustning)? Enligt din uppgift så har alt fungerat klanderfritt första tiden, undrar om det är nåt knas med reglering(max termostat för golvvärme som ställer till det)
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #22 skrivet: 29 januari 2016, 19:32:00 »
Tjena! Bifogar bild på golvvärme-installationen. Vad jag förstår så är det en separat installation. Men samtidigt tar den väl elementvatten och reglerar om det till rätt temperatur för golvvärme.

Mitt värmesystem fungerade bra när det var kall ute (ca -10) det kostade ju 2-300kr om dagen men det fungerade. Nu när det är +grader ute har jag kallt inne och flera element är iskalla.

image hosting 12mb
« Senast ändrad: 29 januari 2016, 20:25:33 av Westbergh »

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #23 skrivet: 29 januari 2016, 19:39:03 »
Hej LunkUmeå och Erp!
Utan att behöva kapa tråden, så handlar det om olika erfarenheter och behov helt efter egna önskemål.
Det verkar att i era antaganden har ni slarvat totalt bort energibehov och tid för VP drift för VV produktion och resultat!
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #24 skrivet: 29 januari 2016, 20:56:20 »
Nu ser jag installation, verkar vara direkt skarvning på slinga. Även om jag frågar om det är ett/två rörsystem blir jag inte klokare, skulle sitta bra med verkliga proffs på forumet! Tror ändå att det är nåt fel med reglerutrustning. Kan vara mycket värd om du Googlar på just dit styrsystem och få fram hur det är tänkt att fungera.
Med vänlig hälsning Jiri
 .
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #25 skrivet: 29 januari 2016, 23:03:04 »
Japp, men hur ser du på CP:n är det inte en stor bov i det hela? Värmen har ju funkat förut

Skulle tro att den är hela boven i dramat. På läge 1 och 2 är kraften för låg för att friktionen ska övervinnas. På läge 3 orkar den köra, med otäcka skrapljud som resultat.

Då ditt system fungerade tidigare, låt inställningarna vara tills vidare. Byt cirkulationspumpen snarast, återkom sedan om du vill ha tips på inställningar.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #26 skrivet: 30 januari 2016, 13:54:53 »
Tack för hjälpen! Blir att kontakta försäkringsbolaget. Återkommer med inställningshjälp sen

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #27 skrivet: 01 februari 2016, 14:14:02 »
Hej!

Har just fått en ny "CP" installerad, den verkar lite modernare.
Vad säger ni om inställningen på den? VVS:aren var osäker på vart den skulle sitta. På den gamla hade jag den på "2" vilket jag nu också satt.

Nu börjar det bli värme i de kalla elementen och ljudet har försvunnit. VVS:aren frågade mig angående automatinställningen av "shunten". Kan någon bekräfta att den ligger i automatläge? Har inte sett att den rört sig efter installationen och borde den inte ligga max till vänster nu när värmen ligger efter? Bara så det inte är något fel på den.


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #28 skrivet: 01 februari 2016, 15:13:09 »
Vad jag vet ska ratten på den shunt-modellen dras ut lite för att vara i manuellt läge och en röd ring ska då framträda runt ratten. Men det behöver inte betyda att den faktiskt fungerar i Auto-läget som den står nu. Bra att observera om den ändrar läge någon gång.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #29 skrivet: 01 februari 2016, 15:38:51 »
Ok, tack för respons. Jag gjorde en markering för att se om den rört på sig, men fortfarande i samma läge.


Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #30 skrivet: 01 februari 2016, 20:55:19 »
Shunten är i autoläge (intryckt) sÃ¥ det är OK och anpassar sig efter börvärde. SÃ¥ nu gäller det att fÃ¥ till drift  med VP med lämpliga inställningar. Som det är nu sÃ¥ kör du framledning frÃ¥n övrepanna, med andra ord - Elspets!
Snygg pump.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #31 skrivet: 01 februari 2016, 21:13:12 »
Tack för det :)

Hej igen

Något annat tips på inställningar av den nya cirkulations pumpen eller på själva värmepumpen?
Du säger att jag kör Elspets? Låter dyrt!

Värmen börjar komma igång nu... Se film...






Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #32 skrivet: 01 februari 2016, 22:33:03 »
I första videon håller shuntfördröjning på att räkna ner. Först när den är nere på noll öppnar shunten mot övre pannan med spetsat vatten.
Andra videon shuntfördröjning på 120 minuter, dvs räknaren har återgått till (inställt) startvärde då nedre pannans värme räcker till.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #33 skrivet: 01 februari 2016, 23:55:47 »
Hej, nu börjar det hända saker !
Man ser pÃ¥ shunten(ratten) varifrÃ¥n den tar framledning, mitten och Ã¥t vänster-övre panna, mitten Ã¥t höger nedre panna. Sen ser du i inställningar: Fördr shunt  0 dÃ¥ är det övre panna. CP pÃ¥ II ?fritt och testa. System tryck ca 0,8bar(1bar) varierar med systemtemp.
Hög temp.system svårt att hålla börvärdet och framledningstemp. utan lite klurande.
Om vi tar själva CTC EcoAir så är den i topptrim med 7K diff. och låg hetgas, så nu hoppas jag Erp och LunkUmeå hänger med.
Sen ska man inte ha så bråttom att spärra av LVVP låt den gå även om shunten kör från övre panna det är radiatortemp.returen som sätter stopp för VP drift(det blir VP in max). Våga och öppna service, fabriksinst.kodad ,372 för att ändra.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #34 skrivet: 02 februari 2016, 00:09:39 »
Att inte shunten öppnat helt åt vänster beror på att Shuntfördröjningen inte hunnit räkna ner än. Den stod ju på drygt 60 i Driftdata om jag minns rätt från filmen.

Skälet för att "spärra av" VPn genom att höja Min utetemp som du gjort från -15 till -9 är att så länge VPn är tillåten att gå så startar aldrig elpatronen i nedre tanken, oavsett hur kallt det blir i huset.

Min erfarenhet är dessutom att om jag lägger Min utetemp precis på gränsen för vad VPn klarar utan att stoppa på för varm VPin så blir det problem om utetempen lägger sig precis där. Då hoppar systemet mellan "VP tillåten - startfördröjning - startar men stoppar snabbt" och "VP spärrad - elpatronen värmer nedre tanken", så det blir varken hackat eller malet. Det verkar som om tempgivaren i VPn kan påverkas en liten aning när man börjar cirkulera ut varmare, elpatronvärmt vatten igenom VPn, så systemet tror att det blivit en grad varmare. Då blir VP tillåten, elpatronen spärras, men VPin-stopp ligger fortfarande så lågt att VPn stoppar nästan direkt. Om man höjer så man har nån grads marginal så slipper man det problemet.

Allt handlar om huruvida man vill springa och ändra i inställningarna stup i kvarten eller om man vill kunna låta systemet sköta sig själv, utan handpåläggning.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #35 skrivet: 02 februari 2016, 10:24:53 »
Tack för era svar!

Nu är det ännu värmare i huset :) Lägger upp en ny film. Är inne i service-menyn så ni kan se hur det ser ut där också.
Vad exakt är det du rekommenderar mig att göra där Jiri?

Är detta inställningar jag skall vara nöjd med?



Mvh
Westbergh

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #36 skrivet: 02 februari 2016, 12:15:08 »
Det enda i inställningarna som förvånar mig är att du har justering +4 på huskurvan. Det betyder att huset behöver mer värme när det är varmt ute än vad huskurvan säger. Justeringen lyfter/sänker hela kurvan, med bibehållen lutning. Lutningen anger den framledning du behöver vid -15 ute. Så en högre kurva med minusjustering innebär att man relativt sett kör ut ännu mer värme när det är kallt ute än vad standardkurvan säger, och en lägre huskurva med plusjustering att du istället kör ut mer värme när det är varmt ute.

Jag kollade Lutning 54 med justering +5 i min excelfil och enligt mina beräkningar kommer VPn stoppa redan vid -7 pga för varm VPin.
« Senast ändrad: 02 februari 2016, 12:22:14 av lunk UmeÃ¥ »
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #37 skrivet: 02 februari 2016, 12:25:27 »
Titta dessutom på din framledning. Börvärdet är 46 trots att det är +6 ute. Lutning 54 och justering +5 anger att framledningen ska vara 41 vid +6. Det är börvärdet på din innetemp (22) som driver upp framledningen så högt.

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #38 skrivet: 02 februari 2016, 13:07:24 »
Tjena Lunk Umeå

Ok! Vad rekommenderar du mig att sätta huskurvan på? 0 eller?

Skall jag minska innertemperaturen för att få ner börvärdet? eller tycker du att jag skall stänga av innegivaren helt?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #39 skrivet: 02 februari 2016, 13:35:29 »
Om du vill ha 22 grader inne så säger systemet just nu att då måste du höja huskurvan.

Om man har ungefär rätt kurva så kan man finjustera med justeringen. Rekommendationen från CTC är att om man har för kallt när det är plusgrader så höjer man justeringen och när det är minusgrader lutningen. Men eftersom du redan har justering +5 så måste du öka lutningen.

Så om du inte får upp temperaturen till 22 om ett dygn och absolut vill ha det så är det bara att öka lutningen. Men då måste du å andra sidan vara beredd att höja Min Utetemp från -9 till exv -6 eller rentav -5. Du verkar för övrigt ha alldeles för små eller för få radiatorer för att få upp temperaturen inne.

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #40 skrivet: 02 februari 2016, 14:53:06 »
Lite fundering: meny-inställningar Elpanna 43gr men i aktuell driftinfo triggas börvärde 53+3gr. Antar att det har med framledningsbehov vid högtemp.system att göra. Med andra ord man hamnar ändå i behov av elspets, min erfarenhet, ingen större skillnad i förbrukningen att försöka hålla ca 60gr i övre panna på det viset. Förlita sig på VP vad det gäller VV rena nonsens, sen beror det på vad man definierar som VV, (alt över 0 gr?) och komfort behov. Enkelt att testa olika inställningar, man kan skriva av elförbrukning om man inte kan logga.

Shunten tar framledning från övre panna, det betyder att med VV uttag, framledning kanske avfrostning hinner LVVP inte med dina behov och shunten ändrar läge. Vist kan man laborera med shuntfördröjning på bekostnad av uppvärmningskomfort.
Så det handlar om att försöka få VP att hålla nedre panna med rätt temperatur så länge det är möjligt, det är där du sparar dina pengar.

Det jag ser?(otroligt med YouTube)!
Jag ska inte krångla till det mera, vi kör med klara siffror även om det blir riktigt ramaskri. Under service har du kvar fabriks.inställningar inte så lämpliga.
Avancerat:-Instälningar: Elpanna °C 57 – höjs till 60 varmtvatten
                                        Elpanna max kW  3kW eller mer upp till 9kW (vinter)(egentligen panna skall vara säkrad till max effekt 15kW)
                                        Elppana nedre °C  50 (6kW vid -20 räcker inte)
                                        Elpanna nedre kW 6
                                        Fördr.shunt 180 (själv 30)annan förklaring
                                        Extra VV min 60 (efter behov)
                                        Extra VV elpanna °C 57 (höjs till 60) eliminerar legionella(legionella finns inte i verkligheten enligt vissa)
                                        VV höjning : nej(vinter) - varför plÃ¥ga kompressor
                                        Min utetemp °C -15 (hitta brytpunkt)
Avancerat:-Service:-Fabriksinst kodad:
                                        Kod : 372
                                        Sommardrift °C  18
                                        VP Max °C 55
                                        VP Min  °C 45 (tänk pÃ¥ radiator retur, experiment  45-50 med 
                                                                  5 diff ( mycket starter) eller 43-50 med 7 diff)
                                                                 börvärde: när VP startar, -fritt för experiment
                                        Stopp hetgas: se typskylt i VP (110°C rekommenderat)
                                        Diff start/stopp 5 (att börja med, själv 10-anars mÃ¥nga starter)                                 
                                        Startfördröjning  10(tid i minuter för kompressor olja )
Har reviderat mina uppgifter.
Med dina inställningar så kyls panna lång under behovet innan VP startar!
Som LunkUmeå påpekar så skadar det inte att se över huskurva med tillhörande rumstemp.givare. Våran strävan handlar om att få ditt system fungera optimalt med dina förutsättningar, men tyvärr det finns alltid begränsningar.
Med vänlig hälsning Jiri
 
 

1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #41 skrivet: 02 februari 2016, 15:43:44 »
Legionella: 
Det finns alltid legionella i vattensystem. Det blir hälsovådligt när man har stor stillastående vattenmängd med lämplig temperatur så bakterierna kan föröka sig. I en vanlig varmvattenberedare har man en stor mängd stillastående vatten och då måste man antingen ha för varmt för bakterierna hela tiden (mer än 50 grader) eller då och då höja till så varmt att alla bakterier dör (helst minst 60 grader).

I EcoEl och EcoZenith finns ingen stor stillastående vattenmängd. Det finns en liten mängd i slingan inne i EcoEl, men varje gång man spolar i en kran så byts den ut mot kallvatten som värms när det strömmar igenom. Därför bedöms risken för legionella i såna system som obefintlig.

Alltså finns det ingen anledning att köra nåt slags "legionella-höjning" eller att alltid ha 60 grader i övre tanken.

Elpanna övre:
Börvärdet bestäms alltid av det värde som är högst av 1) det värde som är inställt på Elpanna i menyn, 2) den framledning som systemet beräknat med ledning av huskurvan plus 7 grader.

Jag har ställt upp start/stopp-diffen från 5 till 7, dels för att hindra VPn från att nå börvärdet precis innan den ska avfrosta (vilket gör att den istället går kontinuerligt från -5 till -10), dels för att få samma börvärde i nedre pannan som i övre. Genom att dessutom ha VV-höjning (var fjärde körning till 58 grader i nedre, jag har Polar Edition) så kommer övre pannan oftast värmas indirekt av den nedre, så då behövs ingen elspets.

Jiri har golvvärme och har alltså helt andra framledningstemperaturer än vad exv jag och erp har.

Jiris kommentar om att inte ha VV-höjning vintertid är lite tramsig – att som Jiri ha start/stopp-diffen pÃ¥ 10 gör att VPn  plÃ¥gas vid varje körning istället och dessutom värmer nedre tanken mycket varmare än vad som behövs, hela Ã¥ret. Att han fÃ¥r väldigt mÃ¥nga starter beror förmodligen pÃ¥ nÃ¥t sÃ¥ enkelt som att han har alldeles för stor VP sÃ¥ den värmer tanken pÃ¥ nolltid. DÃ¥ blir det massor av starter. 

Med min huskurva behöver jag 45 graders framledning vid  -5, och dÃ¥ blir börvärdet alltsÃ¥ 52. Att systemet dÃ¥ vid var fjärde körning ställer in börvärdet pÃ¥ nedre pannan pÃ¥ 58 "plÃ¥gar" inte kompressorn nämnvärt, eftersom den ändÃ¥ inte kommer nÃ¥ högre än 55-56 grader i VPut innan den stoppar därför att VPin nÃ¥r stoppvärdet pÃ¥ 51 (vattnet värms ca 4-5 grader vid -5). Med Jiris inställning (start/stopp-diff = 10) skulle den plÃ¥gas vid varje körning, helt i onödan.

Det handlar om att totalt sett hitta en balans så man får så hög komfort som möjligt till så låg kostnad som möjligt, och då tjänar man på att ha VPn att gå så mycket som möjligt och elpatronerna så lite som möjligt. Därför ska man inte ha varmare än nödvändigt i vare sig övre eller nedre pannan.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #42 skrivet: 02 februari 2016, 18:18:54 »
Hej på er!

Jag har nu sänkt innetemperaturen till 21.5. Då ser det ut så här:


Jag tänker inte göra några drastiska inställningar nu eftersom mitt 100koll (Eons mätprodukter för förbrukning) har ballat ur då de håller på att uppdatera. Kan därför inte följa min nuvarande förbrukning samt vad som händer om jag gör massa inställningar.

Men om jag ställer frågan såhär, tycker ni båda att det behöver göras något under Avancerat/service-inställningarna som gör att min nuvarande inställning inte är så bra som den kan bli?

Lunk Umeå: Tycker du att mina inställningar är ok? Har du något förslag på bättre?
Jari: Tack för dina inställningar du skickade, skall testa när Eons mätutrustning fungerar, sÃ¥ att jag kan se hur det pÃ¥verkar. 

Tack igen för att ni tar er tid att hjälpa mig

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #43 skrivet: 02 februari 2016, 21:04:39 »
Kan inte komma ifrån att varje gång VP startar så har den hunnit räkna ner shuntfördröjning en hel del och hänger inte med inte ens vid plusgrader fast det finns högre kapacitet. Om inget annat så borde den gå 24 timmar/dygn och klara framledningen.
Så det är upp till dig och testa med i service meny: VP min grader 45 och behåll alla andra inställningar i övriga menyer.
Med dina inställningar så kyls panna lång under behovet innan VP startar!
Med vänlig hälsning Jiri

1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #44 skrivet: 02 februari 2016, 21:25:33 »
SÃ¥ nu har jag VP min grader 45.
Kommer detta göra att det blir dyrare?

Mvh

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #45 skrivet: 02 februari 2016, 21:29:56 »
Hej igen

Bör jag sänka lutningen och höja huskurvan?

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #46 skrivet: 02 februari 2016, 21:38:18 »
Jag sänker lutningen till 2 och ser vad som händer och låter kurvan vara

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #47 skrivet: 02 februari 2016, 22:13:48 »
Enligt min erfarenhet så lär du utnyttja VP mera och framledning tas främst från nedre panna, den delen VP kör mot.
Huskurva handlar om att få till behagligt inomhustemp. beroende på utomhustemp och till vis mån korrigering med rumsgivare, så det gäller att hålla den så låg som möjligt. Framledning ska motsvara dina uppvärmningsbehov.
Sen kan vi inte komma ifrån att jag har annan filosofi och behov beroende på mina erfarenheter och 4 års experimenterande.
SÃ¥ starta med enkla ingrep.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #48 skrivet: 02 februari 2016, 23:13:07 »
Jag sänker lutningen till 2 och ser vad som händer och låter kurvan vara

Jag hoppas du menade justeringen, som du hade på 5. Lutningen är det som du hade på 54.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #49 skrivet: 02 februari 2016, 23:34:18 »
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #50 skrivet: 02 februari 2016, 23:42:47 »
Kan inte komma ifrån att varje gång VP startar så har den hunnit räkna ner shuntfördröjning en hel del och hänger inte med inte ens vid plusgrader fast det finns högre kapacitet. Om inget annat så borde den gå 24 timmar/dygn och klara framledningen.
Så det är upp till dig och testa med i service meny: VP min grader 45 och behåll alla andra inställningar i övriga menyer.
Med dina inställningar så kyls panna lång under behovet innan VP startar!
Med vänlig hälsning Jiri

Jiri, du får ursäkta men... du har skrivit en hel del snurriga saker om hur EcoEl-EcoAir fungerar, men det här var det snurrigaste på länge.

Vad är det som skulle kyla nedre tanken utan att VPn startar, och varför skulle inte VPn starta? Har du inte förstått hur VPn styrs av EcoEl?

VPns start och stopp styrs av temperaturen i nedre tanken, och temperaturen i nedre tanken styrs av framledningen. Shuntfördröjningen har ingenting med detta att göra. Shuntfördröjningen ska hindra EcoEl från att ta vatten från övre tanken, för att ge VPn tid att höja temperaturen i nedre tanken, så shuntfördröjningen är alltså till för att spara på elpatronen. Shuntfördröjningen börjar räkna ner när framledningen inte når sitt börvärde, men när VPn värmt nedre tanken igen så att framledningen når börvärdet så nollställs shuntfördröjningen igen.

Och börvärdet i nedre tanken bestäms alltså av framledningen, som beräknas utifrån huskurvan och utetemperaturen. Läs erp's beskrivning så borde det klarna.

VPmin bestämmer den lägsta temperatur som nedre tanken tillåts hålla när VPn är igång. Av vilket skäl ska den vara inställd på 45 istället för fabriksinställningen 35? Med fabriksinställningar så kommer VPn jobba temperaturen i nedre tanken mellan 35 och 40 sen vår och tidig höst när det inte behövs så varm framledning. Med Jiris inställningar tvingas den alltid jobba mellan 45 och 55. Det är väl verkligen att plåga VPn?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #51 skrivet: 03 februari 2016, 00:05:20 »
Inte mer snurrigt än dina påståenden om man följer din utveckling.( så lägg av med personliga påhopp). Mycket väl insatt hur systemet fungerar, nu får du tänka till själv vad som kyler ner panna och överhuvudtaget vad man har den till. Du behöver inte bolla med börvärden hit och dit det är ändå andras erfarenhet du håller dig med.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #52 skrivet: 03 februari 2016, 06:58:25 »
Nu har jag inte följt med i hela tråden, men bara utifrån de senaste inläggen är det helt klart att Lunk har rätt, man skall ALDRIG tvinga en värmepump att arbeta med högre temperatur än vad som är nödvändigt för att hålla huset varmt.
CTC har en brist i att de hela tiden producerar 0-5 grader högre temp än vad framledningen behöver vara, i snitt alltså ca 2.5 grader "för varmt" vilket ger ett COP som är ca 7-8% sämre än vad det kunde vara om allt vore optimalt.

Att ytterligare öka temperaturen så att den aldrig tillåts gå under 45 grader skulle ge ytterligare 30% sämre COP under stora delar av uppvärmningsäsongen - och det rådet kan inte ses som annat än direkt felaktigt.

OM man inte kan hålla huset varmt utan att öka minvärdet för nedre tanken så är det andra parametrar man skall ändra på för optimal drift.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #53 skrivet: 03 februari 2016, 08:17:45 »
Du behöver inte bolla med börvärden hit och dit det är ändå andras erfarenhet du håller dig med.

Jiri, det är börvärdena som styrsystemet använder för att styra hela värmesystemet. Det är börvärdena som styr shunten, när VP startar och stoppar, osv.

Sen blir det skillnad på system som arbetar mot golvvärme och mot radiatorer, eftersom de kräver helt olika framledning, vilket påverkar den genomsnittliga temperaturen i nedre tanken, vilket i sin tur påverkar produktionen av tappvarmvatten.

Med en huskurva som ligger en bra bit under 40, som du skrivit att du har, så kommer du aldrig råka ut för en del av det som händer i system som har kuskurva uppåt 55 eller högre, så dina erfarenheter går inte att överföra rakt av.

En fråga till Rikard och andra som kan mer om hur VP fungerar rent tekniskt/mekaniskt: hur påverkas kompressor osv om man stryper vattenflödet väldigt mycket, så att differensen på VPin/ut blir 10 grader eller mer? CTC rekommenderar 4-7 grader, beroende på utetemperatur.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #54 skrivet: 03 februari 2016, 08:29:34 »
Enligt de tester som vissa medlemmar utfört så verkar COP stiga ju lägre deltaT man har.
Har man R407C som köldmedia skall man dock inte gå för lågt med deltaT då mediat är en blandning av gaser som har en glide (förångas vid olika temperaturer).
Men ju närmare 4 grader man kan ligga desto bättre borde det vara ur COP-synpunkt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #55 skrivet: 03 februari 2016, 08:46:13 »
Så ur COP-synvinkel skulle det bästa vara om delta över VP-kretsen och radiatorkretsen vore samma, så att VPn exakt lyckades kompensera för temperaturfallet över radiatorerna? Och det är i princip det man försöker åstadkomma med inverterpumparna? Att VPn levererar exakt det som behövs för framledningen och bara värmer inkommande vatten från radiatorreturen precis som mycket som det kylts?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #56 skrivet: 03 februari 2016, 10:00:49 »
Oj Oj! Har nu ändrat tillbaka till VP min 35 i service-menyn.
Lunk Umeå: Jag menade justeringen :) Den är nu satt till 1 och lutning är kvar på 55.

För mig är det svårt att förstå allt ni säger. Men jag försöker så gott jag kan. Jag antar att jag nu bara skall prova mig fram för att hitta en bra lutning och justering som gör att jag fortfarande håller bra temperatur i huset. Sedan är de andra inställningarna bra som de är? Eller?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #57 skrivet: 03 februari 2016, 10:46:38 »
Att hitta rätt huskurva är steg 1. Det är ju den som ser till att du får tillräckligt varmt i huset. När den delen fungerar kan man börja justera annat, för att få en lägre elförbrukning. Om man rattar på allting samtidigt så riskerar man att inte få kontroll på vad man gör. En del här inne rekommenderar rentav att man ska börja med att ställa in huskurvan utan innegivare.

Apropå innegivare och den temperatur du valt (börvärdet för innetemp). När temperaturen inne inte når börvärdet så justerar styrsystemet upp framledningen för att om möjligt nå rätt temp, och omvänt om det blir varmare än börvärdet så justeras framledning ner några grader. MEN, den här justeringen är bara tänkt att kompensera för tillfälliga avvikelser, beroende på extra solinstrålning som värmer huset, eller extra blåst som kyler huset. Om innetempen ligger kvar under börvärdet, den temp du vill ha inne, så måste du höja huskurvan.

Om du får en väldigt hög huskurva, uppåt 60 eller mer, så ska du nog fundera på att byta ut en del radiatorer mot större. Ju högre huskurva, desto tidigare kommer VPn stoppa när temperaturen sjunker.

Kan man inte höja övre elpatronen till 9 kW och lÃ¥ta VPn värma nedre tanken och sen spetsa framledningen med elvärmt vatten frÃ¥n övre tanken när det är riktigt kallt ute? Teoretiskt ja, men i praktiken nej. Det som händer dÃ¥ är att VPn startar därför att nedre tanken är kallare än börvärdet, men radiatorreturen är samtidigt sÃ¥ varm att VPn omedelbart kommer att stoppa därför att VPin är varmare än stoppvärdet. Sen är det 10 minuter startfördröjning, ny start, men omedelbart stopp pga för varm VPin. Du fÃ¥r alltsÃ¥ i princip en start-stopp var 10:e minut pÃ¥ kompressorn dygnet runt, samtidigt som övre patronen jobbar för fullt för att hÃ¥lla värmen i huset. Det är därför man mÃ¥ste hitta brytpunkten för när VPn kan gÃ¥ utan att stoppa hela tiden, och ställa in Min Utetemp där.   

PS. Om du inte förstår, fråga och be oss förklara. Det finns alltid logiska förklaringar.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #58 skrivet: 03 februari 2016, 14:55:42 »
Ok! lunk Umeå! Tack för förklaringen!

Jag har nu varit nere och filmat inställningarna. Har haft 54 i huskurva och 1 i justering sedan igår kväll då se det ut såhär:


Jag är nöjd med temperaturen inne som det är nu, men frågan är hur det blir om det blir kallare ute.
Ser ni några saker man kan justera vidare utifrån filmen?

Mvh



Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #59 skrivet: 03 februari 2016, 16:00:11 »
Jag tycker det ser bra ut. Framledningen har nått börvärdet och då nollställs shuntfördröjningen efter nån minut, när shunten gått tillbaka till mittläget.

Jag noterade bara en enda liten detalj, och det är Husvärme frÃ¥n. Jag har för mig att fabriksvärdet är 18 eller rentav 16. Det finns ingen anledning att mata ut värme i radiatorerna ända tills det är +20 utomhus. Det kommer att vara 21 grader varmt inne pga människor, matlagning, elektronik, osv redan när det är 16-18 grader utomhus. Men det är ju ingen brÃ¥dska att ändra den, med tanke pÃ¥ Ã¥rstiden.  :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #60 skrivet: 03 februari 2016, 16:04:55 »
Fint! Tack för all hjälp!
Jag ändrar till 16 direkt! :)

Hojta gärna till om det skulle vara något annat.

Jag återkommer även om det blir kallare ute och ser hur det beter sig.




Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #61 skrivet: 03 februari 2016, 17:16:10 »
Helt suveränt, framledning tas från övre panna(elspets) innan Vp ens har startat och det är ändå 6+gr!??
Vp har större kapacitet!
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #62 skrivet: 03 februari 2016, 18:10:59 »
Tjena Jiri

Du menar att det är dåligt alltså?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #63 skrivet: 03 februari 2016, 18:33:06 »
Helt suveränt, framledning tas från övre panna(elspets) innan Vp ens har startat och det är ändå 6+gr!??

Nej Westbergh, Jiri har uppenbarligen inte förstått hur systemet funkar. Det ser väldigt bra ut.

Det syns tydligt i din video att shunten är i ett läge precis till vänster om "rakt upp", vilket innebär att den tar huvuddelen av framledningen från nedre tanken men fyller på med lite från övre. Systemet läser inte av alla värden på sekundbasis utan med fasta tidsintervall. När framledningen är för varm, som i ditt fall, så vrids shunten tillbaka, lite i taget, och sen läses framledningen av igen, shunten vrids tillbaka, osv, och när den är tillbaka i mitten, så att nedre tanken ger all framledning, så återställs shuntfördröjningen igen. Jag kan slå vad om att hade du tittat en kvart senare så hade shunten varit tillbaka till höger om "rakt upp", dvs all framledning från nedre tanken.

Det man också ser på din "Aktuell driftinfo" är att din VP är inne i en VV-körning, dvs en sån där var-fjärde-körning-till-55 (VPmax). Börvärdet i nedre tanken är 55.
Börvärdet i övre är uppnått, med marginal, och därför är ingen av elpatronerna igång ( 0.0 + 0).
VPin/ut diffar 6 grader vilket är som det ska vara vid +6 ute.

När du ser att värmen funkar, dygn efter dygn, dvs att innetemp är ungefär som ditt förvalda börvärde (21.5), dÃ¥ kan du börja leta optimeringar, och dÃ¥ är det dags att börja titta pÃ¥ "Historisk driftinfo". Det du kan göra redan nu är i och för sig  att börja föra bok över hur mycket el som elpatronerna drar och hur mÃ¥nga start/stopp och vilken drifttid du har pÃ¥ kompressorn. Kom bara ihÃ¥g att antal starter och gÃ¥ngtid/24_h i Historisk driftinfo inte uppdateras kontinuerligt utan bara en gÃ¥ng per dygn.

En detalj att hålla koll på är gångtiden på kompressorn och antal starter. Varje gång kompressorn når börvärdet så stannar den. Det betyder att den står still i minst 10 minuter (startfördröjning i Kodade menyn), oavsett vad som händer i övrigt. Om det då står att VPn gått i 23 h och haft 6 starter, så innebär det att den bara stått still startfördröjningen och inget mer, och då hade det nog varit bättre om den bara tickat på och gått hela tiden, utan stopp. Det går att lösa, om du hamnar i det läget, men det tar vi då. :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #64 skrivet: 03 februari 2016, 18:57:55 »
Hej igen!

Låter kanon! Tack! Var nere igen och filmade, nu när temperaturen sjunkit ett par grader.
Bara för att visa hur den beter sig.
Den håller temperaturen inomhus bra än i varje fall tummenupp



Mvh

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #65 skrivet: 03 februari 2016, 18:58:09 »
Menyerna skiljer något från de jag har i min EcoAir, så det skiljer förmodligen även något i styrfunktionerna..

Jag reagerar på att din shuntfördröjning är snabb på att räkna ner. Nu var det väl 47 grader i nedre pannan, framledning på 43 grader med ett börvärde på 40 grader. Trots detta hade den räknat ner till noll, och shunten något över mot den varma sidan (övre tanken).

Inställt värde för shuntfördröjning inställt på 120. 2 timmars körning av värmepumpen borde räcka mer än väl för att få upp nedre tanken till framledningens börvärde. Om huset klarar lite för svala radiatorer utan att bli nerkylt kan du pröva att öka tiden och se om shunten stannar på svala sidan.


Tillägg: Sista videon, ser ut som att värmepumpen precis stannat, och temperaturen i nedre pannan faller snabbt. 40-39-38 på drygt en minut. Framledningens börvärde 40 grader så startsignal ges, men startfördröjningen är sannolikt aktiv.

Kan det vara läge att öka start/stopp-diffen från standard 5 grader till 7-8 grader?
« Senast ändrad: 03 februari 2016, 19:11:22 av GabrielH »
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad MSK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #66 skrivet: 03 februari 2016, 21:07:32 »
Jag tycker också att dina inställningar ser ut att vara helt ok.
Däremot undrar jag varför framledningen tar lite värme från övre pannan.

Filmen 02 februari 2016, 10:24:53 »
Framledningen visar 46° och returen VP-in är 44° med shunten helt öppen mot pannorna.
VP-ut är 50° och stannar när som helst - vid 51°.


Filmen 02 februari 2016, 18:18:54 »
Framledningen visar 41° och returen VP-in är 41° med shunten fullt öppen mot nedre pannan. Nedräkningen har börjat.
VP-ut är 47° och stannar när som helst - vid 48°.
I detta fallet är det helt uppenbart att VPn stannar utan att nå upp till
BÖR-värdet på framledningen.
Nedräkningen fortsätter.


Filmen Idag kl. 14:55:42 »
Framledningen visar 43° och returen VP-in är 42° med shunten helt öppen mot pannorna.


Kan det vara sÃ¥ att diffen mellan framledning och retur, 0 - 2°,  är för liten.


Slutsats: Framledningen visar 1-3° för lite.
Se handbok.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #67 skrivet: 03 februari 2016, 21:12:54 »

21 timmars gångtid och 16 starter. Hmm... 16 *10 = 160 minuter = 2 tim och 40 minuter. Det innebär att enda stillestånden i princip var startfördröjning.

Sista videon, ser ut som att värmepumpen precis stannat, och temperaturen i nedre pannan faller snabbt. 40-39-38 på drygt en minut. Framledningens börvärde 40 grader så startsignal ges, men startfördröjningen är sannolikt aktiv.

Kan det vara läge att öka start/stopp-diffen från standard 5 grader till 7-8 grader?

Jag tror inte att det är där problemet sitter. Om det hade varit minusgrader och laddpumpen gått hela tiden så får man precis den där reaktionen, men nu är ju laddpumpen stoppad när VPn stoppar.
Frågan är vad det är för fart på radiatorpumpen. Om den går på högfart så blir det omrörning i tanken och då kan man få en liknande effekt. Då spolas i princip radiatorreturen runt i tanken, framledningen sjunker, och shuntfördröjningen börjar räkna ner, osv.

Kan det vara sÃ¥ att diffen mellan framledning och retur, 0 - 2°,  är för liten.

MSK har observerat samma sak, men drar fel slutsats.

Så Westbergh, kolla farten på radiatorpumpen! Min gissning är att den står på III och då försvinner skiktningen i nedre tanken med blixtens hastighet.

Menyerna skiljer något från de jag har i min EcoAir, så det skiljer förmodligen även något i styrfunktionerna..

Jag reagerar på att din shuntfördröjning är snabb på att räkna ner. Nu var det väl 47 grader i nedre pannan, framledning på 43 grader med ett börvärde på 40 grader. Trots detta hade den räknat ner till noll, och shunten något över mot den varma sidan (övre tanken).

Du tolkar baklänges. Den filmningen ser ut att vara gjord en stund efter det att systemet fått upp framledningen, så nu håller den på att stänga shunten, och innan det är gjort kan inte shuntfördröjningen nollställas, och det tar en stund att vrida tillbaka shunten. Kom ihåg att Westbergh relativt nyss har ändrat huskurvan och dessutom sänkt innetemperaturens börvärde. Det finns en inbyggd tröghet i styrsystemet.

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad MSK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #68 skrivet: 03 februari 2016, 21:48:06 »
Hej!

Har just fÃ¥tt en ny "CP" installerad, den verkar lite modernare. 

Vad säger ni om inställningen på den? VVS:aren var osäker på vart den skulle sitta. På den gamla hade jag den på "2" vilket jag nu också satt.



Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #69 skrivet: 03 februari 2016, 21:53:08 »
Observant MSK!  :)

Mitt råd är fortfarande att sänka farten. Eventuellt strypa mer om det går, så man får större diff på radiatorslingan och skiktning i tanken.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #70 skrivet: 03 februari 2016, 23:36:04 »
Oj oj! Här har det hänt saker. Tack alla för observationerna! Jag skall genast sänka till läge 1 av 3 på cirkulationspumpen, sedan finns ju ett annat läge om jag vrider den åt vänster, där den reglerar per automatik eller?

Jag lägger upp en ny film imorgon, så kan vi se vad som händer.
 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #71 skrivet: 04 februari 2016, 06:19:51 »
Så ur COP-synvinkel skulle det bästa vara om delta över VP-kretsen och radiatorkretsen vore samma, så att VPn exakt lyckades kompensera för temperaturfallet över radiatorerna? Och det är i princip det man försöker åstadkomma med inverterpumparna? Att VPn levererar exakt det som behövs för framledningen och bara värmer inkommande vatten från radiatorreturen precis som mycket som det kylts?

Ja, invertrarna har en nackdel i att cirkpumparna går hela tiden (om det är så kallt ute att mineffekten överskrids) men får bra COP ändå tack vare att de aldrig arbetar med högre temperaturer än precis vad som krävs för att hålla huset varmt.
Vid låga effekter blir också värmeväxlarna "överdimensionerade" vilket bidrar till hög COP trots en relativt stor andel driveffekt till cirkulationspumparna.

En CTC har en nackdel i att den nästan aldrig producerar bara den temp som krävs (0 till 5 grader över börvärde) och lägger man till minvärdet för nedre delen av tanken (35 grader) som är rätt högt om man t.ex. har golvvärme, så blir deras årsmedel-COP sämre än för många andra tillverkare som arbetar mer direkt mot radiatorkretsen.
Detta är på ett helt teoretiskt plan en klar nackdel.

i SP:s tester är det inte någon större skillnad på resultaten när man jämför med andra, men det tror jag mer beror på SP:s testprocedur som är till CTC:s favör, värmepumparna körs inte under verklighetstrogna förutsättningar.

Att ställa upp minvärdet för nedre tanken till 45 grader är egentligen en katastrofalt dålig strategi om du fråga mig.
Lite som att gå tillbaks 25 år i utvecklingen av värmepumpsteknik till den tidigare vanliga "fasta kondenseringen" där man värde en tank till 50-55 grader och sedan shuntade ut den temp som krävdes till radiatorerna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #72 skrivet: 04 februari 2016, 06:29:08 »
Jag skulle öka shuntfördröjningen till 4 timmar för att säkerställa att den inte tar värme från övre tanken i onödan.
OM man skulle hamna i en situation där det blir så kallt ute att tillskott behövs är 4 timmar ingen väntetid alls, det hinner absolut inte bli kallt i huset för att man ligger lite för lågt med framledningen i några timmar.

Vi måste komma ihåg att tillverkarna ofast optimerar inställningarna för optimal komfort, inte för optimalt ekonomi.
De vill absolut inte ha klagomål på att det blir en halv grad för kallt inne innan elpatronerna får börja tillföra värme!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #73 skrivet: 04 februari 2016, 07:32:35 »
Men det finns en "detalj" som krånglar till det hela: produktion av tappvarmvatten.

Jag tror det är det som är Jiris problem. Han har ett lågtemperatursystem, golvvärme, och klarar sig med väldigt låg temp på framledningen, året om, men om han ställer in styrsystemet helt efter det så får han nästan inget varmvatten. Så han försöker hitta inställningar som gör att VPn kan producera tillräckligt med varmvatten. Vi som har högtempsystem har aldrig det problemet, utan för oss handlar det i första hand om att optimera inställningarna för att hålla värmen i huset så billigt som möjligt. VV har vi ändå så det räcker.

Som jag har förstått det så är den stora skillnaden mellan olika VP-fabrikat just hur man valt att lösa kompromissen mellan produktion av husvärme och VV-produktion. Bra COP för husvärme kräver lågtempsystem, men sen måste man ändå producera tillräcklig mängd VV, och det sänker COP. I högtempsystem kommer husvärmen kräva så varm framledning under stor del av året att VV-produktionen inte är ett problem.

Och tillverkarna har väl egentligen bara tre alternativa lösningar att välja mellan?
  • inkapslad VVB som värms av radiatorvattnet, vilket kräver att man gör legionellahöjningar för att avdöda inne i VVBn; fördel - mycket VV; nackdel - kräver väldigt varm radiatortank när VVBn ska legionellasäkras
  • slingvärmare där VV värms momentant när det passerar radiatortanken; fördel - inga problem med legionella sÃ¥ temperaturen kan anpassas till husets värmebehov i första hand; nackdel - betydligt mindre mängd VV, sÃ¥vida man inte konstant hÃ¥ller väldigt hög temp i hela radiatortanken, vilket sabbar COP för husvärmen
  • helt separat VV-beredning
Eller finns det nån tredje lösning?

Apropå shuntfördröjningen: Du rekommenderar 4 timmar. Jag har testat det, också, men det funkar inte.
Jag har ett delta över radiatorkretsen på ca 8 grader. När det är kallt ute värmer VPn vattnet 4 grader. På fyra timmar skulle temperaturen i nedre tanken hinna sjunka väldigt mycket, och sen när övre tanken tillåts öppna så skulle elpatronen få jobba livet ur sig för att försöka få upp temperaturen igen, i både tanken och huset. Så vi skulle ha för kall framledning inte i fyra timmar utan i kanske 8-10 timmar. Det här sker ju dessutom i ett läge när det är riktigt kallt, på gränsen för vad VPn klarar av. Antag att det är 7-8 minusgrader, jag behöver en framledning på typ 50. Efter fyra timmar är temperaturen i nedre tanken under 40. Om vi dessutom börjar duscha i det läget så finns det ingen marginal alls i systemet utan vi dränerar både övre och undre tanken på all den värme som finns.

Så jo, konsekvensen av en shuntfördröjning på fyra timmar blir att jag kyler ner hela huset. Två timmar är på gränsen, men det är en rimlig kompromiss för mig.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #74 skrivet: 04 februari 2016, 08:41:06 »
God morgon!
Vaknade upp till ett ganska kallt hus idag efter att jag satt ner cirkulationspumpen till läge 1 igår. Det verkar inte som pumpen når upp till mitt börvärde nu.
Skall jag prova att sätta den i läge 1.5?



Mvh
Westbergh

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #75 skrivet: 04 februari 2016, 09:13:49 »
Om du tycker att 20,9 istället för 21,5 är "ganska kallt" så är lösningen att höja huskurvan, inte att mixtra med radiatorpumpen. Alla värden ser helt normala ut. En halv grad höjd innetemp motsvaras ungefär av 1 grad höjd framledning, så det är bara att höja lutningen en aning.

Om du istället vill spara el, sÃ¥ ta pÃ¥ en extra tröja och lÃ¥t temperaturen vara som den är.  :)
(köp några digitala termometrar så kan du hålla koll på temperaturen i olika delar av huset, innetempgivaren visar ju bara hur det är just där den sitter)

Sen har ju placeringen av innegivaren betydelse. Min givare sitter i kammaren innanför köket och är inställd på 21,5 därför att då får vi 20,5-21 i köket.

Det du kan hÃ¥lla koll pÃ¥ är vad som händer med temperaturen i nedre pannan när VPn stannar. Den borde sjunka lÃ¥ngsammare nu än när du hade radiatorpumpen pÃ¥ läge II. Om det fortfarande blir sÃ¥ att temperaturen faller väldigt fort i nedre pannan sÃ¥ är enda lösningen att fÃ¥ VPn att inte stoppa i onödan, och dÃ¥ gör man som MK föreslog – man höjer start/stopp-diffen frÃ¥n 5 till 7 - för dÃ¥ är orsaken att ditt hus helt enkelt behöver all den effekt som VPn kan leverera, redan frÃ¥n 4-5 plusgrader.   

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #76 skrivet: 04 februari 2016, 09:43:54 »
Men det finns en "detalj" som krånglar till det hela: produktion av tappvarmvatten.

Jag tror det är det som är Jiris problem. Han har ett lågtemperatursystem, golvvärme, och klarar sig med väldigt låg temp på framledningen, året om, men om han ställer in styrsystemet helt efter det så får han nästan inget varmvatten. Så han försöker hitta inställningar som gör att VPn kan producera tillräckligt med varmvatten. Vi som har högtempsystem har aldrig det problemet, utan för oss handlar det i första hand om att optimera inställningarna för att hålla värmen i huset så billigt som möjligt. VV har vi ändå så det räcker.

Som jag har förstått det så är den stora skillnaden mellan olika VP-fabrikat just hur man valt att lösa kompromissen mellan produktion av husvärme och VV-produktion. Bra COP för husvärme kräver lågtempsystem, men sen måste man ändå producera tillräcklig mängd VV, och det sänker COP. I högtempsystem kommer husvärmen kräva så varm framledning under stor del av året att VV-produktionen inte är ett problem.

Och tillverkarna har väl egentligen bara tre alternativa lösningar att välja mellan?
  • inkapslad VVB som värms av radiatorvattnet, vilket kräver att man gör legionellahöjningar för att avdöda inne i VVBn; fördel - mycket VV; nackdel - kräver väldigt varm radiatortank när VVBn ska legionellasäkras
  • slingvärmare där VV värms momentant när det passerar radiatortanken; fördel - inga problem med legionella sÃ¥ temperaturen kan anpassas till husets värmebehov i första hand; nackdel - betydligt mindre mängd VV, sÃ¥vida man inte konstant hÃ¥ller väldigt hög temp i hela radiatortanken, vilket sabbar COP för husvärmen
  • helt separat VV-beredning
Eller finns det nån tredje lösning?

Apropå shuntfördröjningen: Du rekommenderar 4 timmar. Jag har testat det, också, men det funkar inte.
Jag har ett delta över radiatorkretsen på ca 8 grader. När det är kallt ute värmer VPn vattnet 4 grader. På fyra timmar skulle temperaturen i nedre tanken hinna sjunka väldigt mycket, och sen när övre tanken tillåts öppna så skulle elpatronen få jobba livet ur sig för att försöka få upp temperaturen igen, i både tanken och huset. Så vi skulle ha för kall framledning inte i fyra timmar utan i kanske 8-10 timmar. Det här sker ju dessutom i ett läge när det är riktigt kallt, på gränsen för vad VPn klarar av. Antag att det är 7-8 minusgrader, jag behöver en framledning på typ 50. Efter fyra timmar är temperaturen i nedre tanken under 40. Om vi dessutom börjar duscha i det läget så finns det ingen marginal alls i systemet utan vi dränerar både övre och undre tanken på all den värme som finns.

Så jo, konsekvensen av en shuntfördröjning på fyra timmar blir att jag kyler ner hela huset. Två timmar är på gränsen, men det är en rimlig kompromiss för mig.

Det är väl ingen skillnad för Jiri och er andra i de fall det är så pass varmt ute att nedre tanken bara behöver vara runt 35 grader?
T.ex. hela sommaren.
Däremot har han kanske större tappvarmvattenbehov än er andra, och då skulle det nog var mer lönsmat med en extra VVB efter värmepumpen, då skulle i vart fall COP inte behöva lida hela året för att han vill ha mer varmvatten.

Om det är som du beskriver med fördröjningen så har CTC lyckats göra styrningen helt idiotisk.
Det normala förloppet är ju annars att man befinner sig i ett läge med börvärde 45 grader (VP arbetar mellan 45 och 50 grader) och så långe värmepumpen klarar att hålla 45 grader eller mer borde tillskottstimern inte börja räkna alls.

Blir det kallare än så ute så ökar börvärdet, till kanske 46 grader, om då värmepumpen inte når 46 grader inom 4 timmar så börjar shunten öppna mot övre tanken.
Även om framledningen legat 1 grad under börvärde i 4 timmar så har det rimligen inte blivit mer än 0.5 grader svalare inomhus, och tanken har ju inte blivit kallare än 45 grader, en lägre utetemp påverkar ju inte uteffekten sååå mycket, men OK, kanske lite kallare i tanken.

Blir det hastigt rejält kallare ute kan jag förstå om det blir problem, speciellt med luft/vattenvärmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #77 skrivet: 04 februari 2016, 10:01:33 »
Det normala förloppet är ju annars att man befinner sig i ett läge med börvärde 45 grader (VP arbetar mellan 45 och 50 grader) och så långe värmepumpen klarar att hålla 45 grader eller mer borde tillskottstimern inte börja räkna alls.

Börvärdet, det som VPn försöker nå, är i ditt exempel 50 grader, men framledningen är 45, och shuntfördröjningen styrs av om framledningen nås eller inte, inte av om VPn når 50 eller inte. Strunt samma, det handlar om balansen mellan hur mycket VPn kan värma i förhållande till delta över radiatorkretsen, och det påverkas av temperaturen ute, eller hur?
Ju kallare ute, desto mer värme måste huset tillföras, och ju större tempdiff mellan radiator och rumsluften desto större delta övre radiatorkretsen, eller hur? Och samtidigt kan EcoAir värma vattnet gradvis allt mindre.

Om det är samma fart på båda pumparna, både laddpump och radiatorpump, så måste VPn kunna värma i samma takt som vattnet kyls i radiatorerna, eller hur? Annars kyls tanken ner. Och det är precis det som händer när det blir kallt. Hos mig går brytpunkten vid 4-5 minus, förutsatt att vi inte använder VV. Då ligger tanktempen still och VPn går kontinuerligt, men nån grad kallare så funkar det inte utan elspets, och då måste den få gå in tillräckligt snabbt för att inte tanken ska kylas för mycket. Och vid 4-5 minus måste övre elpatronen hålla värmen i övre tanken, eftersom VPn har fullt upp med att värma den nedre.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #78 skrivet: 04 februari 2016, 10:47:11 »
Hej igen

Jag har nu provat att höja huskurvan till 55 och har justering 1 kvar.
innegivaren sitter i hallen där det är 20.9 (21.5 i börvärde)
i vardagsrummet är det bara 20.5, där var 19.8 i morse.

Mvh
Westbergh
Westbergh

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #79 skrivet: 04 februari 2016, 10:48:48 »
Är termostaterna vidöppna på alla radiatorer?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #80 skrivet: 04 februari 2016, 10:56:52 »
Japp, förutom ett i garaget som är stängt

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #81 skrivet: 04 februari 2016, 11:05:18 »
Det man kan/bör göra är att strypa en del av radiatorerna så man får balans i systemet, så man inte skickar ut för mycket värme i nåt rum där det inte behövs, osv. Om jag jämför med vårt hus så har jag tvingats strypa rejält på övre planet eftersom tidigare ägare satt in fler radiatorer uppe än nere. Helt idiotiskt...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #82 skrivet: 04 februari 2016, 11:10:48 »
Känns som att ctcs lösningar är optimerade för underdimensionering, tillskott ska störa vp så lite som möjligt....
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #83 skrivet: 04 februari 2016, 11:25:35 »
Jag skulle nog hellre säga att dom är optimerade för att vara robusta - hållbarhet och driftsäkerhet. Plus ett någorlunda enkelt styrsystem som går att förstå även för en lekman, där man dessutom har samma grundsystem oavsett om det körs som en ren elpanna, med bergvärmepump, med LVVP eller ved/solvärme. Innedelen är ju densamma oavsett utedel. Tidigare EcoEl numera EcoZenith.

Men dom är inte optimerade för att ge maximal elbesparing.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #84 skrivet: 04 februari 2016, 12:54:12 »
Hej

Lägger upp en ny film, fortfarande så når den inte börvärdet även om temperaturen stigit lite. Men jag får väl avvakta tills imorgon för att kunna se hur det blir med tanke på segheten i systemet. Känner inte att jag vill ha mindre varmt i någon del av huset så vill inte stänga av element i vissa rum.
Jag bor i ett enplanshus 130kvm + källare på 60kvm och ett garage.

Antal element
Garage: 1 (avstängt)
Källare: 3
Boende: 10 + vattenburen golvvärme på toaletten



Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #85 skrivet: 04 februari 2016, 13:09:57 »
Skälet till att VPn har svårt att nå börvärdet i nedre tanken är att huset förbrukar nästan all värme som VPn producerar. Därför stiger temperaturen i tanken väldigt långsamt. En logisk förklaring är att din VP möjligen är i minsta laget, men i övrigt ser allt helt normalt ut. I och med att shunten inte öppnat och framledningen nått sitt börvärde så kommer shuntfördröjningen sluta räkna ner och istället återställas närsomhelst.

Möjligen lite låg temp på hetgasen jämfört med andra som har "vanlig" EcoAir och inte PolarEdition som jag har.

Har du en 107 eller en 105?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #86 skrivet: 04 februari 2016, 13:18:51 »
Vad tror ni om det här?
Det finns ett sätt att stötta med el, som inte är så dumt, när man har en hög värmekurva. Det kanske inte funkar för alla, men för oss med kök, vardagsrum och hall i ett plan och resten ett halvplan upp respektive ner, funkar det. Det går ut på att låta pumpen köra på så gott den kan och sedan stötta med ett elelement där man håller till.

Jag kör med kurva 60 och elpatronen bortkopplad, så länge det är plusgrader ute. När det går över till minus ute, börjar pumpen få svårt att hålla börvärdena och när shunten öppnar mot övre pannan, sätter jag patronen till 1,5 kW, vilket gör att pumpen med hjälp av patronen orkar hålla runt 50-52 grader på framledningen utan att stoppas av för varm VPin.

När temperaturen sjunker ute, orkar ju inte pumpen med och om inget görs sjunker rumstemperaturen mer och mer. Jag har testat att sätta en elradiator på 1500 watt i varagsrummet när det varit runt 10 grader kallt ute. Pumpen och patronen på 1,5 kW har hållit framledningen runt 50 grader och elradiatorn har varit på 5-6 timmar på kvällen. Detta har gett 23 grader i vardagsrummet, runt 20 i köket och 18-19 grader sovrummen. Elradiatorn är termoststyrd och har väl förbrukat 4-5 kWh per dygn. Hade jag spärrat pumpen, hade nog pannan tagit runt 150 kWh istället.

Ett alternativ till det här, är ju att sänka värmekurvan till ett värde som gör att pumpen inte lägger av, runt 50 eller så, när det börjar närma sig kritiska utetemperaturer. Sedan får pumpen gå, medan alla värden ligger en bra bit under börvärdena, medan man stöttar med elradiator på ett eller flera ställen.
« Senast ändrad: 04 februari 2016, 13:24:11 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #87 skrivet: 04 februari 2016, 13:39:09 »
CTC ECOAir modell 107 och CTC Eco El 1550 är vad jag har.

Men är det problem med nuvarande inställningar om det blir runt -10?

Isåfall får jag lösa det som Erp skriver. Med ett extra elelement och samtidigt sänka kurvan.
Hade dock varit skönt att slippa detta.

Mvh
Westbergh

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #88 skrivet: 04 februari 2016, 13:51:57 »
Ja.
Du kommer få problem redan innan -10 med nuvarande kurva. Antagligen redan vid -6 eller -7 i och med kombinationen huskurva och den innetemp du valt. Jag har testat och noterat värden, och såvitt jag förstår så justerar styrsystemet upp framledningen om man väljer en högre innetemp än 20 grader, oavsett huskurva.

Jag vet inte vad erp säger, men jag tycker hetgasen ser låg ut i förhållande till vad andra brukar ange här inne. Värden på 80-90 är ungefär vad min 107PE har när den jobbar mot panntemp på 47-48 grader, men visst brukar vanlig 107:a ligga högre?

En 107:a borde orka hålla värmen i 130 kvm utan problem, såvida inte huset läcker värme som ett såll. Köp en IR-picka på Biltema och kolla vad du har för temperaturer på radiatorerna upptill och nedtill, och mät temperaturen på framledning och retur, så får du en bild av vad som händer.

Apropå filmbilderna - är inte rören inne kring EcoEl isolerade? I såna fall förlorar du en massa värme i pannrummet. Står EcoEl i garaget eller var har du den? Står den inne i huset så läcker värmen åtminstone in i huset, men om den står i garaget måste du isolera alla rör.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #89 skrivet: 04 februari 2016, 14:51:11 »
Tjena

Såhär ser det ut kring pumpen. Den står inomhus i ett pannrum i källaren.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #90 skrivet: 04 februari 2016, 15:37:44 »
Såhär ser det ut hos mig nu på eftermiddan. Huskurvan är 56 -4 (jag behöver extra varmt när det blir riktigt kallt).
Det är -4 ute, VPn värmer vattnet fem grader och lyckas bara långsamt höja temperaturen i nedre pannan. Det som stökar till det är när den avisar, eftersom laddpumpen ju fortsätter att gå hela tiden. Då skickas ju vatten ut från nedre delen av pannan, kyls i VPn när det smälter isen, och skickas in i toppen av pannan. Så då sänks temperaturen i pannan och sen har VPn en timme på sig att höja tills det är dags igen.

Om bara nÃ¥gra minuter kommer shunten öppna lite mot övre pannan, höja framledningen, hjälpa VPn att fÃ¥ upp temperaturen i nedre pannan, vrida tillbaka shunten i och med att framledningens bör är uppnÃ¥tt, Ã¥terställa shuntfördröjningen, och sen kan VPn jobba pÃ¥ egen hand igen i minst tvÃ¥ timmar.   
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #91 skrivet: 04 februari 2016, 16:18:42 »
Så här ser det ut hos mig:
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #92 skrivet: 04 februari 2016, 22:38:20 »
Tack för era bilder!

Nu har det närmat sig börvärdet i huset :) Det känns varmt och gott.


Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #93 skrivet: 05 februari 2016, 09:16:12 »
God morgon!

Film från morgonen. Ser helt ok ut va? :)


Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #94 skrivet: 05 februari 2016, 12:21:02 »
Det enda jag är lite fundersam över är att tempen i nedre pannan ligger 2 grader lägre än VPut. Det kan handla om hur givaren sitter, om mätnoggrannhet, men också om farten på de två CP som skickar in vatten i EcoEl - laddpumpen till VPn och radiatorpumpen. Jag har båda på 1 för att dels inte störa skiktningen i EcoEl och dels få lagom delta över radiatorkretsen, men det påveras ju också av vilken CP du har på radiatorkretsen, vilket flöde den ger.

Håll koll på tempen i nedre pannan och VPut och se om det här är stabilt eller varierar.

Sen har du många starter och därmed stopp, men den totala stopptiden motsvarar bara startfördröjningen, och det vill man inte ha. Grundprincipen är ju att VPn ska lyckas nå börvärdet i nedre tanken och att det sen ska ta ett tag innan temperaturen sjunkit så mycket att den måste starta igen. Just nu verkar det som om den bara står otåligt och väntar på att få starta men hindras av startfördröjningen, och i det läget är det egentligen lika bra att VPn får fortsätta gå och inte alls stannar.
Det finns två olika sätt att komma åt detta. Dels höja start/stopp-diffen i kodade menyn, och dels öka shuntfördröjningen.
Enklast att testa är att öka shuntfördröjningen till exv 180 och se om det minskar antalet stopp. Effekten det har är att det hindrar framledningen från att tas från övre pannan och därigenom höja temperaturen i nedre tanken.
Det andra är att höja start/stopp-diff från 5 till 7. Det ger något sämre COP, som Rikard påpekat, men det minskar å andra sidan antalet onödiga stopp. Det gör det helt enkelt svårare för VPn att nå börvärdet i nedre pannan innan det är dags för avisning.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #95 skrivet: 05 februari 2016, 15:34:56 »
Hej!
Jag har ju min nya CP på läge 1, vart sitter den andra CP? Är det den som sitter under plasten längst ner? Isåfall står även den på läge1

Då provar jag att höja shuntfördröjningen till 180 :)

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #96 skrivet: 05 februari 2016, 16:34:06 »
Hej LunkUmeå!
Äntligen hänger du med, det "kluriga ERP" förutspÃ¥dde frÃ¥n begynnelse. Du kan fÃ¥ lite fler snurriga erfarenheter frÃ¥n Jiri. Det finns alldeles för mÃ¥nga felaktiga antaganden enligt min uppfattning utan att behöva ifrÃ¥gasätta andras kunnande. Det är ändÃ¥  slutresultat som räknas, med  sÃ¥ lÃ¥g energiförbrukning som möjligt utan astronomiska kostnader för installation.
För min del ser jag inte så stor skillnad i användande av EcoAir vid högtemp.system och vad styrenhet presterar och mina idiotiska inställningar vid låg temp.system som jag får klura ut, ungefär med samma värden för vettigt drift och använda VP för det den är avsedd till, men med väsentligt skillnad.
Jag har att välja mellan 10min drift/h, uppdelat pÃ¥ 5 starter x 10min fördröjning,framledning 38gr  vid -15gr( minimalt med VV, otroligt mÃ¥nga starter/dygn),eller att försöka fÃ¥ till 1 start/h med 10min drift (gott om VV) ,framledning som räcker länge till innan VP startar pÃ¥  nytt, lite till med elspets för VV för mina behov(60gr har hängd med alltid!).Det blir ungefär samma drift parametrar för oss bÃ¥da!
Du kan väl tänka själv utan att behöva äta upp alt som serveras?
Om man nu ska hänga upp sig på COP, och viftar bort alt annat så förstår jag inte varför man ska ha VV höjning och sommardrift med VP med max effekt? Och anser att det är idiotiskt bakåtsträvande med 25år tillbaka med max drift som alla tillverkare eftersträvar med sina växelventiler och med VP drift och få till VV så högt som möjligt?
Hur kommer det sig att man rekommenderar extra VVB, om man har panna på 15kW med inbyggt VVB; extra volym tank(jag har ingen behov att värma upp 500L vatten extra, det är väl inte gratis? normal villa) ,bättre satsa dom pengar på uppvärmningssystem. Har du ingen tank? men fan då måste du ha volym tank(satsa på nya radiatorer med större volym istället).
Vist kan det hända att jag har totalt missuppfattat vitsen med värmepump?!!! Fast den har halverat mina kostnader.
TS helt OK, inställningar helt perfekt, ungefär vad ditt distributionssystem klarar av.Värdena följs Ã¥t :VPin, nedre panna, hetgas  ungefär en grad i taget tills status Quo. Kanske en sak till och testa, helt motströms ,ingen lust at fÃ¥ pÃ¥ pälsen.
Inga fler kommentar! Jiri



1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #97 skrivet: 05 februari 2016, 17:47:54 »
Jiri, problemet är att du kommer med en massa påståenden och råd utan att förklara varför det skulle vara som du säger. När jag eller nån annan frågar så får vi oftast svaret att "tänka själva".

Ett exempel...

Mycket väl insatt hur systemet fungerar, nu får du tänka till själv vad som kyler ner panna och överhuvudtaget vad man har den till. Du behöver inte bolla med börvärden hit och dit det är ändå andras erfarenhet du håller dig med.
Jiri

Du har själv påpekat tidigare att du har andra erfarenheter därför att du har lågtempsystem, men nu plötsligt är det ingen skillnad...

För min del ser jag inte så stor skillnad i användande av EcoAir vid högtemp.system och vad styrenhet presterar och mina idiotiska inställningar vid låg temp.system som jag får klura ut

Om du svarar på frågor och förklarar vad du menar istället för att förutsätta att vi är tankeläsare så blir det lättare för alla som följer tråden.

PS. Jag har ocksÃ¥ drygt 4 Ã¥rs erfarenhet av systemet och har experimenterat med olika inställningar. Jag har dessutom roat mig med att följa hur framledning, retur, VPin/ut, tanktemp osv varierar över tiden, och hur exv höjt innetempbörvärde pÃ¥verkar framledningen, och har gjort det med sÃ¥pass noggrannhet att jag nu kan räkna ut i förväg vad som händer med driften vid olika huskurvor, delta över radiatorkretsen, ute- och innetemp. Det har gjort att jag kunnat sänka elförbrukningen frÃ¥n 19 MWh för värme och VV första Ã¥ret med VP till 12 MWh för 2015 (31 MWh för värme och VV före VP). Vädret har hjälpt till, men även bättre inställningar.  ;)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #98 skrivet: 05 februari 2016, 22:08:44 »
Här kommer en kvällsfilm. shuntfördröjning 180 nu som sagt.
Vill passa på att tacka igen för allas engagemang och intresse av att hjälpa!




Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #99 skrivet: 06 februari 2016, 11:41:56 »
Tjena!

Här kommer en film till. Ser bra ut va?  tummenupp
Värmen i huset känns bra!



Mvh
Westbergh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!