Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥nluftsvärmepump är det en värmepump?  (läst 10864 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Acke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Frånluftsvärmepump är det en värmepump?
« skrivet: 05 november 2004, 17:29:17 »
Hej!
Jag har blivit övertalad till att köpa och installera en Fighter 410 P. Jag hade tänkt köpa bergvärmepump men det lät ju sÃ¥ bra med frÃ¥nluftsvärmepump när märkesrepresentanten började räkna och prata för denna maskin. Nu har den gÃ¥tt en vinter och snart kommer nästa. Första vintern blev energiförbrukningen 35 000 kWh!!! Hur var det nu? Hade jag inte en värmepump i huset ??? Installatören har varit pÃ¥ plats flera gÃ¥nger men allt är som det ska och nu kan han inte göra mer. Ventilationsinställningen gjorde ingen märkbar skillnad. Däremot gjorde uppgraderingen av elpatronen till 13,5 kW skillnad pÃ¥ elmätarens hastighet.  >:(
Ska det vara så här? Vad är er erfarenhet?
Om det är som installatören säger att allt är rätt inställt, vilket man väll får anta eftersom han dessutom har haft en konsult med sig vid ett tillfälle för att kontrollera installationen, så borde sådana här pannor inte få säljas under namnet frånluftsvärmepump utan kallas för vad de är. Elpanna med viss värmepumpsfunktion.
Just nu har vi elpatronen avstängd. Pannans temperatur ligger på mellan 20 och 25 grader och innomhustemperaturen pendlar mellan 14 och 19 grader beroende av hur mycket vi hinner och orkar elda i vår Keddy.
Så fort utomhustemperaturen går ner under + 10 grader roppar pannan efter elpatronen.
Vad ska vi göra?
Lite fakta om huset. Det är på 230 kvm, 30 cm isolering i väggar och golv samt till övervägande del 50 cm isolering i tak. Några få kvm av taket är det bara mellan 30 och 50 cm isolering. Huset är på 1½ plan. Golvvärme i alla golv, både uppe och nere. Värmekurva 6 och justering +1 har jag pannan på just nu. Installatören ställde den på 6 med justering - 4 och alla rumstermostater på max. (Om man skulle energieffektivisera skulle det vara så sa han.)
Nu funderar vi på att antingen komplettera med en luft/vatten värmepump och ytterligare en vedkamin för "trivsel eldning" eller docka in en vattenmantlad kakelugn till Fightern. Finns det någon som har erfarenhet av någon sådan lösning? Har det fungerat bra?
Hoppas på er kunskap om 410 P eller annan från- och tilluftsvärmepump. Borde den inte klara att höja temperaturen i pannan bättre än vad den gör?

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
Re:Frånluftsvärmepump är det en värmepump?
« Svar #1 skrivet: 05 november 2004, 18:12:16 »
Acke

Min personliga åsikt/svar på din fråga, om en frånluftsvärmepump är en värmepump, är nej. Givet att inte skickar ut kallare luft än omgivningen vilket oftast är fallet med en frånluftsvärmepump biter man sig bara i svansen.

Om den luft man skickar ut är 5 grader varm och det tex är -5 ute fungerar en frånluftvärmepump som en stor hårtork för kråkorna.

Blir riktigt arg när jag hör hur "märkesrepresentanten" gav dig rådet att sätta in en frånluftvärmepump när du funderade på en bergvärmepump.

Nu jobbar jag på ett konkurrerande företag och allt jag säger måste läsas med detta filter, men jag kan bara hoppas att inte Nibe rekommenderar sina märkesrepresentanter agera på det sätt du beskriver.

Själva vitsen med en värmepump är ju att med en liten del el energi hämta gratis energi tex från berggrunden, som i sin tur kommer från solen.

Även om du slagit av elpatronen är jag rädd att det är det du och flertalet andra frånluftägare har, en elvärmare.

Nu kan man resonera att man ändå tar vara på den värme som annars skickas rakt ut, dvs luften man skickar ut inte är 20 utan tex 5 grader så den vinsten gör man men. Nu vet jag för lite om ditt hus.

Hade du mekanisk frånluft innan?
Som jag förstår det har du vattenburen värme?

mvh
Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Frånluftsvärmepump är det en värmepump?
« Svar #2 skrivet: 05 november 2004, 18:20:13 »
när jag började kolla runt på pumpar så fick jag svaret att en frånluftsvärmepump inte kan ge mer än 4kw & mitt hus krävde 8kw.

Personligen skulle jag inte krångla till det med massa olika värmekällor här o där. Jag skulle bita i det sura äpplet & uppgradera till en pump som klarar hela husets värmebehov.

Fick du ingen kalkyl på vad din årsförbrukning skulle bli innan du bestmde dig för denna lösning?
Hur gammalt är dit hus?
hur värmdes det förut & vad förbrukade du då?
vad har du för grund & hur mycke issolering där?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
Re:Frånluftsvärmepump är det en värmepump?
« Svar #3 skrivet: 05 november 2004, 19:27:49 »
Jag har en bekant som nyligen installerat värmepump.
Han har frånluftsventilation - så för att inte låta den varma luften gå till spillo har han köpt:

En Nibe Fighter 410P
En Nibe 1115-5 kW.

När 410P ropar på eltillskott startar markvärmepumpen, och först när den (om den någonsin gör det) ropar på eltillskott kommer elpatronerna att gå till.

Eftersom Nibes värmepumpar är en av marknadens billigaste värmepumpar så kanske denna lösning skulle fungera för er - markvärme är billigare än bergvärme, har du plats för det så gräv hellre än att borra.

Hittar du en annan värmepump du hellre vill ha så finns det inget hinder att köpa vilket fabrikat som helst - en någorlunda kompetent elektriker kopplar in grejerna så det fungerar.

Frånluftsvärmepumpen får hålla med varmvattnet - och mark/bergvärmepumpen värmer huset...(fast de är kopplade i serie med varandra, när det är "varmt" ute klarar ju din gamla VP att värma huset med)

Lycka till.

/Rickard

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Frånluftsvärmepump är det en värmepump?
« Svar #4 skrivet: 05 november 2004, 19:54:31 »
Jag har en bekant som nyligen installerat värmepump.
Han har frånluftsventilation - så för att inte låta den varma luften gå till spillo har han köpt:

En Nibe Fighter 410P
En Nibe 1115-5 kW.

När 410P ropar på eltillskott startar markvärmepumpen, och först när den (om den någonsin gör det) ropar på eltillskott kommer elpatronerna att gå till.

Eftersom Nibes värmepumpar är en av marknadens billigaste värmepumpar så kanske denna lösning skulle fungera för er - markvärme är billigare än bergvärme, har du plats för det så gräv hellre än att borra.

Hittar du en annan värmepump du hellre vill ha så finns det inget hinder att köpa vilket fabrikat som helst - en någorlunda kompetent elektriker kopplar in grejerna så det fungerar.

Frånluftsvärmepumpen får hålla med varmvattnet - och mark/bergvärmepumpen värmer huset...(fast de är kopplade i serie med varandra, när det är "varmt" ute klarar ju din gamla VP att värma huset med)

Lycka till.

/Rickard

är det så ivt:s twin fungerar?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
Re:Frånluftsvärmepump är det en värmepump?
« Svar #5 skrivet: 05 november 2004, 21:58:50 »
Vet ej  :-[

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Frånluftsvärmepump är det en värmepump?
« Svar #6 skrivet: 05 november 2004, 22:06:47 »
Jag hade tidigare en till/frånluftsvärmepump CTC 103-9L där märkeffekten på kompressorn var 800W.

När den gick sönder funderade jag på att byta till en Nibe 410P, men eftersom märkeffekten på den kompressorn inte är mer än 550W räknade jag ut att den knappast kan ge mer än 2 KW.

Istället valde jag att köpa en FTX + en luft/vatten värmepump CTC EcoEl+EcoAir. Det har fungerat mycket bra. Hoppas du kan hitta en lösning där du kan docka något annat mot Niben.

(Faktum är att min granne som har en Nibe 410P förbrukar över 30000 KWh/år, mendan mitt lika stora hus som hade en CTC 103-9L förbrukade 21000 KWh. Jag tror storleken på kompressorn är en av anledningarna till denna skillnad.)
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

admin

  • Gäst
admin
Re:Frånluftsvärmepump är det en värmepump?
« Svar #7 skrivet: 05 november 2004, 23:12:14 »
Ja, storleken har betydelse.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Re:Frånluftsvärmepump är det en värmepump?
« Svar #8 skrivet: 06 november 2004, 07:05:42 »
Jag har ju redan bergvärme (med ganska dÃ¥lig VV-funktion), men tyckte inte det verkade rätt att bara skicka ut 20g ventilationsluft rätt ut, sÃ¥ jag ringde Nibe och frÃ¥gade om de tyckte det var en bra idé att skaffa en 100P för att lÃ¥ta den ta varmvattnet.  Men de tyckte att det var bättre att lÃ¥ta bergvärmen ta allt och blunda för den 20g luften som man skickar ut.  Bergvärmen producerar varmvattnet mycket billigare än frÃ¥nluftspumpen i alla fall, sÃ¥ man gör ingen vinst pÃ¥ att ta tillvara frÃ¥nluften pÃ¥ det sättet.

Undrar hur mycket en FTX egentligen hjälper till.  Blir verkningsgraden verkligen sÃ¥pass mycket bättre av att brine in blir lite varmare att man fÃ¥r tillbaka energin där?  Han jag talade med pÃ¥ Nibe tyckte väl inte att FTXen gav sÃ¥ väldigt mycket.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Frånluftsvärmepump är det en värmepump?
« Svar #9 skrivet: 06 november 2004, 10:37:50 »
Min FTX har väldigt lite med besparingen att göra faktikt.

I mitt hus finns redan bÃ¥de tillufts och frÃ¥nluftskanaler dragna och jag vill uppnÃ¥ en balanserad ventilation med filtrerad tilluft. Att man sedan kan spara nÃ¥gra kronor pÃ¥ värmeväxlingen är ett plus.  :D

Det är luft/vatten värmepumpen som själv står för varmvatten och värme.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:Frånluftsvärmepump är det en värmepump?
« Svar #10 skrivet: 06 november 2004, 22:49:23 »
Jag reagerar pÃ¥ elförbrukningen med tanke pÃ¥ isoleringen (utgÃ¥r frÃ¥n att det är ett nybyggt hus med 3-glasfönster överallt). Du skriver inget om hur mycket av förbrukningen som är hushÃ¥llsel men det spelar i och för sig inte sÃ¥ stor roll, även hushÃ¥llselen värmer huset. Jag tycker elförbrukningen borde ligga pÃ¥ högst  25 000 kWh per Ã¥r inklusive hushÃ¥llsel även om huset värmdes med direktel. 35000 kWh även utan värmepump känns absurt (nÃ¥gon med annan Ã¥sikt? Jag bor i ett gammalt och dÃ¥ligt isolerat hus sÃ¥ jag har inte rätta känslan för hur stor förbrukningen borde vara).

Jag är skeptisk till frånluftvärmepumpar generellt. De kan inte ge mer värme än vad som tas från frånluften + kompressorns effekt. Om frånluften kyls ner till 0 grader och det är 0 grader ute räcker värmen från frånluftpumpen till att värma upp tillluften till rumstemperatur. Till detta skall läggas kompressorns elförbrukning som blir värme och kondensationsvärmet från fukten i frånluften. Det räcker till varmvattnet och kanske lite mer. Värmeläckage genom fönster och väggar måste täckas med tillsatsel eller spillvärmet från hushållsförbrukningen när utomhustemperaturen börjar närma sig den temperatur frånluften kyls till. Det betyder, som jag ser det, att frånluftvärme passar enbart i mycket välisolerade hus där värmeförlusterna genom väggarna är små i förhållande till ventilationsförlusterna. Nu verkar du ha ett hus som är välisolerat så ur den synpunkten är det bästa tänkbara fall för en frånluftvärmepump.

Men frågan är om du inte börjar i fel ände när du ber om rekommendationer angående kompletterande värmekällor. Att tillsatsvärme behövs redan vid +10 grader tyder på att värmeförlusterna genom väggar, golv och fönster är stora i förhållande till vad som kan tas från frånluften.

Jag tycker du först bör försöka ta reda på varför huset drar så mycket el. Var ligger huset? Hur mycket kan vara hushållsförbrukning av de 35 000 kWh? Under vilken tid förbrukades de 35 000 kWh? Hur är golvet på bottenvåningen isolerat under värmeslingorna? Finns det någon kalkyl på hur stort husets värmebehov borde vara eller data från tiden före frånluftvärmepump? Hur stort är luftflödet? Temperatur på luften efter frånluftvärmepumpen? Det du skriver om uppgradering av elpatronen till 13,5 kW förstår jag inte.

Om du kan ge lite mer upplysningar tror jag att du kan få hjälp.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Torwig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Frånluftsvärmepump är det en värmepump?
« Svar #11 skrivet: 06 november 2004, 23:16:57 »
Vi hade ett nybygge (-99) i Stockholm, liknande isolerat men nÃ¥got mindre, 170 m2. Pumpen var en Fighter 310P. VÃ¥rt hushÃ¥ll pÃ¥ tvÃ¥ personer hade en Ã¥rsförbrukning pÃ¥ 24000 kWh. Det är visserligen en hel del som spelar in men viktar man mot husstorleken sÃ¥ är förbrukningarna rätt lika. Vi hade visserligen massor av enorma energislukande fönster, och det var ju tjusigt...  ;D

Jag var inte så insatt då, men reagerade också på att frånlufts-vp:n inte riktigt motsvarade förväntningarna från säljsnacket.

Luft/luft Panasonic E12, braskamin, direktel, 125+51 m2 (inr. källare) i Karlstad.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:Frånluftsvärmepump är det en värmepump?
« Svar #12 skrivet: 07 november 2004, 09:15:45 »
Men borde inte ett hus med 30 cm isolering i väggarna och 50 cm i tak klara sig utan uppvärmning överhuvudtaget ner till +10 grader eller rättare sagt, hushållselen och de boende räcker för hålla huset varmt? Jag har för mig att någon har skrivit här om detta.

Men detta är bara en reflexion frÃ¥n ägaren till ett hus med plankvägg med 5 cm luftspalt som enda isolering.  
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:Frånluftsvärmepump är det en värmepump?
« Svar #13 skrivet: 07 november 2004, 09:37:37 »
Stämmer nog rätt bra. Vi stängde ju av värmen i våras, och efter semestern kastade jag ut alla gamla elradiatorer. Vi klarade oss fram till början av oktober med bara en liten luft/luft VP i mitten av huset, och den startade jag någon gång i september. Den värmer bara kök o vardagsrum, men inte sovrummen eller badrummet.

Det blev lite svalt när det blev nÃ¥gra frostnätter, och jag funderade pÃ¥ om jag skulle fÃ¥ lov att plocka in kupévärmaren. ::) VP:n startades strax efter och den goa värmen spred sig i huset.  ;D
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Frånluftsvärmepump är det en värmepump?
« Svar #14 skrivet: 07 november 2004, 12:18:05 »
Citera
Men detta är bara en reflexion frÃ¥n ägaren till ett hus med plankvägg med 5 cm luftspalt som enda isolering.  

Ruggigt  ;)  men fin potential för VP att jobba med  ;D


Med rejäl isolering klarar man sig ned till +10 grader i medeltemp ute utan problem, men varmare än 20 blir det inte då. Det kan få va +-0 på nätterna också sen lite höstsol på dagen då funkar det också.

Jag hade ocksÃ¥ värmen avstängd i sommar pga  renovering, men normalt stänger jag av värmen  helt 3-4 mÃ¥nader pÃ¥ sommaren.  Blir det rÃ¥kallt dÃ¥ kör man pÃ¥ rejält 3-5 timmar sen klarar det sig i veckor!!!

Utegivarna/styren är ju kass den aktiverar värme direkt om det är lite nattkallt. Oftast har man hög övertemp redan på sommaren pga tex sol på dagen..
Om man nu inte satsat på en rumsgivare som bromsar VP.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!