Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kända fel pÃ¥ VP  (läst 1588 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rekordmannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Kända fel på VP
« skrivet: 08 april 2009, 11:22:34 »
Nu har jag äntligen bestämt mig, lyckan är total, det ska installeras bergvärme.

Väntar på att få offerter från två firmor, en som säljer IVT och den andra säljer Thermia. Har läst en massa information och fakta om båda pumparna och kommit fram till att de verkar vara ungefär likvärdiga. När man läser om dom så känns det som om alla problem man har ska försvinna.

Men igår så fick jag kalla fötter när jag kom på att allting kan ju gå sönder, allt kanske inte är guld och gröna skogar med bergvärme.

Så nu till frågan.

Finns det några kända fel på IVT eller Thermias värmepumpar?

Då tänker jag mest på småfel som att displayen eller någon annan elektronik brinner upp. Ventiler som krånglar, eller andra saker som går sönder som cirkulationspump och annan kring utrustning.

Värmepumparna jag ska få offert på är:
IVT Greenline
och
Thermia Diplomat TWS 8 &
Thermia Optimum 8 G2

Tack på för hand.
IVT Greenline HT+ C7 installerad i Oktober 2009 med 200m borrhål, huset är ett 1 och 1/2 plans byggt 1980 med 160+70m2 uppvärmd yta. Tidigare el förbrukning runt 35000 kWh.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Kända fel på VP
« Svar #1 skrivet: 08 april 2009, 14:16:10 »
Välkommen in i VPvärlden :)

Är i samma fas ungefär, fast har nyss bestämt leverantör. Blir Bosch (=IVT).

Till dina frågor;

* IVT vill jag minnas har haft problem med sina kompressorer men det kan ha varit flera år sen, nu har de 10 års garanti på dem så där behöver du nog inte oroa dig. Det gör iaf inte jag :)
* Båda har växelventiler i konstruktionen som växlar mellan varmvatten/radiatorvattenproduktion. Den kan kärva ibland. Enda märket som inte har detta (mig veterligen) är CTC men problemet är nog inte särskilt allvarligt, tror jag iaf. CTC har sämre besparing istället..

En tanke, tänker inte din hemförsäkring sånt oxå? Min täcker utan avdrag upp till 10 år för en självrisk på 1500.
Dessutom, vilken IVT greenline ska du få offert på? C eller E? Greenline eller Greenline HT+? Om det är en HT+ är Thermiorna och IVTn inte riktigt likvärdiga, men det beror snarare på vad du har för hus, om du har högtempsystem eller golvvärme etc..

Släng upp lite siffror (inte godtyckliga dårå, utan information om ditt hus.. ;) så får du säkert lite tankar från andra här på forumet vad som är rimligt.

En parantes; far min har nyss installerat IVT HT+ (ca 3mån sen) men har redan fått ras på cirkulationspumpen mot brine. Det är nog inget som skall hållas emot IVT, jag är ju inte rädd för att köpa Bosch som är samma pump som HT+ men det är bara för att pooängtera att saker går sönder - alltid ;)

« Senast ändrad: 08 april 2009, 16:11:33 av srick »
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad rekordmannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Kända fel på VP
« Svar #2 skrivet: 09 april 2009, 09:03:49 »
Tack för ditt svar.

Jag fick mina offerter igår.

Min första reflektion var att det skilde så mycket i pris mellan dom.

IVT Greenline HT+ C7, 148800:- för alltihop.

Thermia Diplomat TWS 8, 159000:- + rör drivning 512kr/m
Thermia Optimum 8 G2, 169000:- +rör drivning 512kr/m

Har pratat med grannarna som borrade för 2 år sen och dom hade ca 30m ner till berget.

Ska lusläsa offerterna ikväll och återkommer med mer information om både huset och offerterna i helgen. Så kanske man kan få lite råd och synpunkter på om dom.
IVT Greenline HT+ C7 installerad i Oktober 2009 med 200m borrhål, huset är ett 1 och 1/2 plans byggt 1980 med 160+70m2 uppvärmd yta. Tidigare el förbrukning runt 35000 kWh.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Kända fel på VP
« Svar #3 skrivet: 09 april 2009, 10:23:57 »
Är du/entreprenören säker på att IVT-offerten inkluderar 30m foderrör? Som du ser på Thermiaofferterna är det skitdyrt :)

Med det i bakhuvudet, var bor du? En luft/vatten kanske är bättre lämpad? Eller jordvärme? 30m x 530kr/m = 16000kr. Och då låter ändå 530 nästan billigt, har fått 650 som lägsta foderrörspris...

Vad ingår mer i offerterna? Ingår slamupptagning, bortforsling av gammal panna... hur djup energibrunn ingår i priserna? Vissa IVT-installatörer kör hårt på borrgaranti och "aktivt djup" eller "mvp - meter vattenpelare". Det innebär att de står för kostnaderna för att få det specade aktiva djupet, men kunden betalar foderrören..

Lägg gärna ut mer detaljer om både ditt hus och offerterna :)

Lycka till så länge..
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad rekordmannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Kända fel på VP
« Svar #4 skrivet: 09 april 2009, 10:56:14 »
Det var en bra synpunkt angående foderröret ska kolla upp det med IVT-entreprenören.

Har inte hunnit kolla upp alla detaljer än, men i båda offerterna så ingick det en 200m djup energibrunn.
IVT Greenline HT+ C7 installerad i Oktober 2009 med 200m borrhål, huset är ett 1 och 1/2 plans byggt 1980 med 160+70m2 uppvärmd yta. Tidigare el förbrukning runt 35000 kWh.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Kända fel på VP
« Svar #5 skrivet: 09 april 2009, 11:11:59 »
200m? Det borde vara totalt djup men kolla om det är aktivt eller om det är totalt brunnsdjup.

Det borde ge 150-170m aktivt djup, det är bara bra med djupa energibrunnar sÃ¥ det lÃ¥ter bra  Thumbsup
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!