Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fast eller flytande - hjälp!  (läst 1463 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wlagom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Fast eller flytande - hjälp!
« skrivet: 30 september 2006, 18:28:48 »
Bor i Stockholm, ca 90 m2. Golvvärme. Nuvarande årsförbrukning ca 17´kW + 3 m3 ved i en braskamin. totalt alltså ca 20-22´kW. Separat vvb.

Har tänkt mig följande:

En ackumulatortank på 500 L (redan köpt en vp tank med flera slingor och flera uttag, dock ännu inte installerad) kopplad till en l/v vp. Tanken ser jag främst som värmekälla, varmvattnet får även i fortsättningen vvb-n stå för, eventuellt förvärmt av vp.
Temperaturen i tanken har jag tänkt mig hålla någontans i intervallet 35-45 ºC och styra inomhustemperaturen med en vanligt shuntautomatik.

I den konfigurationen arbetar pumpen med fast kondensering.

Nu till kärnfrÃ¥gan:   jag har alltid föreställt mig att den flytande kondenseringens besparing fÃ¥r man bara om man arbetar utan nÃ¥gon större kapacitet att lagra/buffra överskottsenergi i systemet, dvs när pumpen arbetar direkt mot värmesystemet. Med fast kondensering och en tank borde den totala energieffektiviteten vara densamma som med flytande kondensering.

Har jag rätt eller har jag missat ngt??




Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Fast eller flytande - hjälp!
« Svar #1 skrivet: 30 september 2006, 19:11:17 »
Bor i Stockholm, ca 90 m2. Golvvärme. Nuvarande årsförbrukning ca 17´kW + 3 m3 ved i en braskamin. totalt alltså ca 20-22´kW. Separat vvb.

Har tänkt mig följande:

En ackumulatortank på 500 L (redan köpt en vp tank med flera slingor och flera uttag, dock ännu inte installerad) kopplad till en l/v vp. Tanken ser jag främst som värmekälla, varmvattnet får även i fortsättningen vvb-n stå för, eventuellt förvärmt av vp.
Temperaturen i tanken har jag tänkt mig hålla någontans i intervallet 35-45 ºC och styra inomhustemperaturen med en vanligt shuntautomatik.

I den konfigurationen arbetar pumpen med fast kondensering.

Nu till kärnfrÃ¥gan:   jag har alltid föreställt mig att den flytande kondenseringens besparing fÃ¥r man bara om man arbetar utan nÃ¥gon större kapacitet att lagra/buffra överskottsenergi i systemet, dvs när pumpen arbetar direkt mot värmesystemet. Med fast kondensering och en tank borde den totala energieffektiviteten vara densamma som med flytande kondensering.

Har jag rätt eller har jag missat ngt??





Det du missat är att en värmepump ger mindre effekt då den jobbar med fast kondensering då den tvingas jobba med höga tryck = hög temp..
Med flytande kondensering går värmepumpen med lägre tryck då huset kräver lägre framledningstemp än den du har för att ladda tanken..
Det ger större effekt på värmepumpen med mindre energiåtgång till följd och längre livslängd på kompressor...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Wlagom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Fast eller flytande - hjälp!
« Svar #2 skrivet: 01 oktober 2006, 12:03:00 »
Jag trodde att jag skulle komma förbi det problemet genom att hålla tankens temperatur i det lägre intervallet 35-45 ºC, dvs retur till pumpen skulle ligga runt säg 35-40 ºC.

Har läst här på forumet en del trådar om delta T och fattat det som att uppvärmningen, eller om man så vill, energilyftet i pumpen sker effektivare vid lägre temperatur. Har alltid gjort ett antagande att en värmepump är ett slutet system och då menar jag att vid en given temperatur på returen och en given temperatur i den omgivande luften så råder det alltid samma tryck i systemet. ( Inverter och nibes 2-stegs kompressor o.d. undantagna.)

Har jag fått det om bakfoten??

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!