Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken luft/vattenpump skall man välja?  (läst 17036 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad L-L L-V

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Vilken luft/vattenpump skall man välja?
« skrivet: 04 januari 2009, 13:22:18 »
Hej alla  *vinkar*

Jag är ny pÃ¥ forumet och kan inte sÃ¥ mycket om värme pumpar men jag tänker frÃ¥ga er ni om vilken "pump" är bäst? 
Denna fråga har säkert ställt fler gånger i detta forum.

Vilken luft/vatten pump skall man välja, Det finns hur många olika märken och välja på.
Man blir bara så förvirrad.

vi bor i suterrängvilla söder om stockholm 130 kvm boyta tegel hus, byggd år 1968

Tack för Hand
Rafy
« Senast ändrad: 05 januari 2009, 09:26:35 av L-L L-V »

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: Vilken luft/vattenpump skall man välja?
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2009, 14:00:54 »
Beror ju på...
Vad har du för förutsättningar?
Att du har vattenburen värme kan man väl utgå ifrån eftersom du frågar efter en luft/vatten.
Är det hög eller lågtempererade radiatorer? Vad behöver du för vattentemp till elementen när det är riktigt kallt.
Man vad har du för panna, beredare, etc?
Skall något bytas ut eller vill du koppla luft/vatten-pumpen till din befintliga anläggning?
Förbrukning idag för värme?
Vill du köpa en komplett installation eller göra jobbet själv?

Mvh Thomas

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vilken luft/vattenpump skall man välja?
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2009, 14:02:52 »
När är huset byggt ?
storlek ?
distrubitionssystem ( panelradiatorer, sektionsradiatorer, golvärme etc) ?
tvv ?

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad L-L L-V

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Vilken luft/vattenpump skall man välja?
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2009, 14:37:28 »


Vi har gammal olje panna som är bortkopplat i från olja och just nu så går det på el patron som drar el. :(

Vill ha värme och varmtappvatten. värme till radiatorer 21c-22c tänker mig. det är en rad radiator och har 3 rad radiator på 2 ställen.

Tänker tar bort hela systemet och monterar. inkl. komplett installation.

suterrängvilla 1 och halv plan med källare. byggd 1968 130 kvm

Förbrukning värme idag kan ej extakt men totalt hamnar det på mellan 25000-27000 kWh inkl. hushålls el.

mvh



« Senast ändrad: 04 januari 2009, 14:40:29 av L-L L-V »

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vilken luft/vattenpump skall man välja?
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2009, 15:27:17 »
Eftersom du har högtemp-raddar och även vill ha varmvatten tror jag du bör satsa på en "nästan" överdimensionerad pump.
gärna en med annat köldmedie än R410A (snart ovanliga) men jag är säker pÃ¥ att du kommer fÃ¥ div förslag här  ;)

som en början kan jag nämna NIBE 2025 med tillhörande panna (jag hade nog valt 10,5 kw:aren)

mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: Vilken luft/vattenpump skall man välja?
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2009, 15:34:59 »
Hej L-L L-V
Eftersom du är ny på forumet vill jag bara informera om att förslaget ifrån Ace kan du utgå från är ett bra förslag!

Mvh Thomas

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken luft/vattenpump skall man välja?
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2009, 21:26:55 »
Cocacola.

Jag har en bekant i Falkenberg som har en Ecozon(7kw) som funkar mycket bra. Aldrig strul.

Min undran är dock att i vp:s manual står det att man skall stänga av maskinen om det blir kallare än minus 12 grader. Stämmer det?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vilken luft/vattenpump skall man välja?
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2009, 21:43:01 »
Vid dessa temperaturer har man börjat närma sig gränsen för hur mycket man kan plåga en R134a-maskin .

mvh. ACE


drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Vilken luft/vattenpump skall man välja?
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2009, 21:53:58 »
Varför tycker du att r410a är det bästa köldmediet i en luft vatten pump?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken luft/vattenpump skall man välja?
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2009, 22:07:04 »
Många rådgivare här...

men kolla priset innan du bestämmer dig. Du skall ju tjäna på investeringen. Inte bara göda apparat-tillverkarna istället för att göda el-leverantörerna.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken luft/vattenpump skall man välja?
« Svar #10 skrivet: 04 januari 2009, 22:23:25 »
Var litet försiktig med den maskinen...

innehåller så mycket köldmedia att den kräver certifierad inspektion varje år. Kanske 5.000kr/år i extra driftkostnad.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vilken luft/vattenpump skall man välja?
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2009, 22:37:27 »
För det första tycker jag att tex CTC har bevisat att det går att bygga kanon-maskiner med R407C !
(glömde dessa i mina rek...de bör vara med )
även Nibes 2010 maskiner var kanon rent kyltekniskt/värmeproduktions-mässigt.

Kan inte för mitt liv begripa varför man ska ha en R410A maskin där det är helt onödigt både geografiskt och med tanke på husets behov.

Med R410A så krävs i nästan alla fall elpatron för att klara legionella-bekämpning
med ett hus med distrubitions-system som kräver tex 50 ºC i framledning vid -5 ºC utomhus, måste du överdimensionera en R410A pump för att klara detta....och när det sen blir kallare är det kört ändå..... vad ska man ha en maskin som GÅR att köra till -25 ºC ute för...om inte de producerade temperaturerna räcker till för att värma huset ändå ? ?

Det finns en välgrundad anledning till att stora Svenska märken som NIBE ,CTC mfl försöker undvika R410A i sina L/V .

Det rekomenderas i ren slentrian R410A-maskiner till hus som inte har någon nytta av dessa.
ser ju även i denna tråd att man rekomenderar kunden "den enda riktiga maskinen", helt baserat på maskinens prestanda....oavsett vad kunden,huset,distrubitionssystem och geografi har för behov.

Vissa i branshen har blivit lite som att bilförsäljaren bara säljer SUV:ar...allt annat är skit, även om ensamstÃ¥ende änkan Greta bara vill slippa bära hem matkassen frÃ¥n kvarteret bredvid där hon handlar 2 gr i veckan  huvuddunk

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken luft/vattenpump skall man välja?
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2009, 22:54:53 »
Ptjaa...

Min ECOAIR R107 skall stanna vid -15 ....

Men styrenheten Ecologic anser att det bara är - 10ºC ute. Trots att fönstertemometern visar  -13 . Och pumpen snurrar pÃ¥, ger faktiskt delta +4  just nu. Trots att den bara borde ge ett par grader enligt specen. Hetgas 108.

Deltat över radiatorerna är 8 , men då har jag hjälpt till genom att elda en bokhylla "Billy".

Kaminmannen
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad jfl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
SV: Vilken luft/vattenpump skall man välja?
« Svar #13 skrivet: 05 januari 2009, 00:06:01 »
Hej, titta även på sanyo co2 9kw då slipper du oroa dig för att hög framledning skulle krävas.
Slipper även använda elpatron för att spetsa då den täcker ditt behov fullt ut med den förbrukning du har.
Men det skall vara 9kw modellen då den är 3-fas och belastar ditt elsystem jämnt.
Ren installation då gaskretsen sköts internt i utedelen (ingen kyltekniker behövs vid installation).
Modern maskin med inverter och miljövänligt medium.
Innedelen tillverkas av CTC.
Ta in offerter monterat och klart (priset för grejorna är högt men enkel montering).
MVH JFL ;)

 
1-plan 132 m2 byggt -63 i SkÃ¥ne alla fönster bytta till 3 glas -04 i övrigt hyfsat isolerat. Tidigare med elpanna Ã¥rsförbrukning ca. 23000 kwh inkl. HH.el med Sanyo CO2 4,5 Kw (installerad -05 Dec.) Ã¥rsförbrukning ca. 13000 kwh  inkl.HH.el.
Daikin Altherma 75-DA180 (installerad -20 April) Ã¥rsförbrukning ca. 9500 kwh  inkl.HH.el.

Utloggad jfl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
SV: Vilken luft/vattenpump skall man välja?
« Svar #14 skrivet: 05 januari 2009, 00:23:14 »
Hej igen, skulle bara tillägga att 6 kw 3-fas modellen hade räckt men den är ej släppt ännu.
(Den skulle jag vilja ha istället för 4,5:an)
MVH JFL ;)
1-plan 132 m2 byggt -63 i SkÃ¥ne alla fönster bytta till 3 glas -04 i övrigt hyfsat isolerat. Tidigare med elpanna Ã¥rsförbrukning ca. 23000 kwh inkl. HH.el med Sanyo CO2 4,5 Kw (installerad -05 Dec.) Ã¥rsförbrukning ca. 13000 kwh  inkl.HH.el.
Daikin Altherma 75-DA180 (installerad -20 April) Ã¥rsförbrukning ca. 9500 kwh  inkl.HH.el.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!