Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 495 Twin sjunkande tryck värmevatten  (läst 5896 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad taz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
IVT 495 Twin sjunkande tryck värmevatten
« skrivet: 13 oktober 2010, 20:57:57 »
Jag har sök i forumet och inte funnit något relevant om mitt problen, kanske jag missat så jag ställer frågan på nytt.

Vi har en IVT 495 Twin med vattenburen golvvärme i platta och vattenburna radiatorer på övervåning. Vi dras med problem där vi ej får tillräcklig värme och där varmvattnet försvinner olika fort beroende på var man tappar, dusch uppe 5 min, dusch nere 30 min.

I dag fick jag ett tips att kolla manometern för värmevattnet, den skall vara mellan 0.5 -1.5 bar enl IVT, vid lägre tryck än 0.5 så skall man fylla på.

Är det normalt att trycket går ner till noll när vi spolar varmvatten/kallvatten?

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: IVT 495 Twin sjunkande tryck värmevatten
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2010, 23:38:07 »
Det låter som om du har ett trasigt expansionskärl eller alternativt
för högt mottryck i kärlet....

Det som händer då är att värmesystemet blir helt "stumt" och pendlar
direkt mellan trycket 0 då systemet kyls (varmvattentappning) och max
tryck (1.5 bar?) med spillande säkerhetsventil så fort man fyllt på mera
vatten och systemet blivit varmt igen.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad taz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 Twin sjunkande tryck värmevatten
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2010, 02:07:52 »
testade lite mera under kvällen. Och fick följande resultat.

Manometern visar ca 0.9 bar jag och jag öppnar vilken tappvarmvatten kran som helst i huset, sÃ¥ dyker trycket till 0.2-0.4  direkt. Fortsätter jag att spola ca 5 minuter sÃ¥ gÃ¥r trycket ner till 0.1 För att sedan sakta 1 timma ca gÃ¥ upp till 0.9. Vid en normal dusch sÃ¥ tar det ca 3 timmar innan trycket är uppe i 0.9 igen

Något spill eller läckande ventiler kan jag inte se. Luftar jag en radiator så skall ju trycket falla, vad jag inte fattar är varför det faller identiskt i samma takt om jag spolar i en kran.

För mig som lekman, så låter det som om man leder in tappvarmvatten och värmevatten i samma "slinga" eftersom min framledningstemp sjunker direkt då jag spolar i en kran. Men som sagt, jag är ingen expert och jag bara spekulerar.

Är inte värmevattnet ett "slutet" system som inte skall påverkas av tappvarmvattnet, eller fattar jag det helt galet?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 495 Twin sjunkande tryck värmevatten
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2010, 07:19:46 »
Vore det hål någonstans mellan värmesystem och tappvatten så borde trycket stiga hela tiden då kranarna är stängda.
Kommunalt tappvattensystem har upp till 8-9 bars tryck, och har du egen brunn + hydrofor så kan du se trycket på hydrofortanken.

Jag tror expansionskärlet är trasigt, då ger minsta lilla volymskillnad stora utslag på trycket.
När du öppnar en VV-kran så sjunker temp och tryck tillfälligt i pannan, när VVB:n värmer vattnet så återgår trycket.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad taz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 Twin sjunkande tryck värmevatten
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2010, 18:51:56 »
Om jag fattat det rätt.

Ett trasigt expansionskärl ger eller kan ge en tryck och temperatursänkning på mina vattenradiatorer och golvärmeslinga då jag spolar varmvatten i en blandare, och endast då för om jag inte gör det så är trycket och värmen konstant på husets uppvärmning. När jag stängt blandaren så återgår trycket och temperaturen

Om man exempelvis skulle spekulera lite i att expansionskärlet är OK, vad kan man då ha för möjliga felorsaker. Jag själv är inne på teorin att man kopplat galet med tapp/värmevatten med tanke på tidigare problem vi haft.

Exempelvis som endast kallvatten i dusch på nedre våningen, alla andra blandare OK, när rörisen fixade det så vart det endast varmvatten i dusch på övervåningen, efter det så vart det vatten på "rätt sätt" i alla blandare med problemet att vi har knappt fisljummen värme i vattenradiatorerna på övervåningen och skillnad mellan temperatur och hur länge varmvatten i blandare räcker beroende på om det är över eller undervåning.

Nåja, IVT kommer och byter expansionskärlet nästa vecka, och har vi fortfarande problem med värmevatten/tryck i golv/radiatorer så får vi väl spekulkera vidare

Utloggad kalle_72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 Twin sjunkande tryck värmevatten
« Svar #5 skrivet: 01 mars 2011, 11:14:02 »
Har samma problem med min Ecodan. Har du hittat felet?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!