Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimera Thermia Diplomat TWS 12  (läst 5376 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Randersson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Optimera Thermia Diplomat TWS 12
« skrivet: 21 december 2012, 23:43:06 »
Hej!

Är helt ny inom detta område, hade turen och hitta detta forum. Lite bakgrundsinfo då.

Ska hyra ett hus med flickvännen min, ett hus som är 170 kvm ungefär och har en Thermia TWS 12 som uppvärmning, och självklart tänker jag att en sådan här pump bör gå optimera mer än att enbart gå på AUTO och grundinställningar.

Har läst på lite om alla uttryck och ord så man kan få en viss förståelse för det, ska till huset imorgon är det tänkt. Har inte flyttat in ännu då vi har fixat lite med rummen osv. Har då ställt in rumtemp på 16c när vi ändå inte bor där ännu, men då till frågorna.

1. Jag ställde in 16c på rum, ska jag egentligen inte röra den utan bara ändra på KURVA?

2. Vad bör jag tänka på, några speciella tips? Gällande inställning av MIN, MAX osv. Har ingen golvvärme kan jag tillägga.

3. Har sett att många kan ställa om integral A1 och A2 osv, men hittar inget sådant på vår pump. Något jag missat i menysystemet?

Det är frågor vi kan börja med nu, återkommer imorgon med lite siffror på hur värmepumpen går, jag tycker att den har gått lite mycket på tillsats så det är därför jag vänder mig hit för att optimera den.

Hoppas ni vill hjälpa mig!

/ Rikard
« Senast ändrad: 21 december 2012, 23:45:07 av Randersson »

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Optimera Thermia Diplomat TWS 12
« Svar #1 skrivet: 22 december 2012, 06:28:39 »
Hej!

Är helt ny inom detta område, hade turen och hitta detta forum. Lite bakgrundsinfo då.

Ska hyra ett hus med flickvännen min, ett hus som är 170 kvm ungefär och har en Thermia TWS 12 som uppvärmning, och självklart tänker jag att en sådan här pump bör gå optimera mer än att enbart gå på AUTO och grundinställningar.

Har läst på lite om alla uttryck och ord så man kan få en viss förståelse för det, ska till huset imorgon är det tänkt. Har inte flyttat in ännu då vi har fixat lite med rummen osv. Har då ställt in rumtemp på 16c när vi ändå inte bor där ännu, men då till frågorna.

1. Jag ställde in 16c på rum, ska jag egentligen inte röra den utan bara ändra på KURVA?

2. Vad bör jag tänka på, några speciella tips? Gällande inställning av MIN, MAX osv. Har ingen golvvärme kan jag tillägga.

3. Har sett att många kan ställa om integral A1 och A2 osv, men hittar inget sådant på vår pump. Något jag missat i menysystemet?

Det är frågor vi kan börja med nu, återkommer imorgon med lite siffror på hur värmepumpen går, jag tycker att den har gått lite mycket på tillsats så det är därför jag vänder mig hit för att optimera den.

Hoppas ni vill hjälpa mig!

/ Rikard
Hej! Rumsvärdet är mer till för att ändra tillfälligt så det är kurvan du ska ändra på.Om du håller inne vänster/högerknappen kommer du in i själva servicemenyn och där ser du A1/A2 men det är bättre om du tar ett kort eller skriver vad du har för inställningar så finns det säkert någon som kan hjälpa dig om det är något du undrar över.
PS:Har du en nyare tws så håller du in vänsterknappen,Har du en äldre tws så håller du inne vänster och högerknappen inne i 5sek .
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Optimera Thermia Diplomat TWS 12
« Svar #2 skrivet: 22 december 2012, 12:33:59 »
Citera
Har inte flyttat in ännu då vi har fixat lite med rummen osv. Har då ställt in rumtemp på 16c när vi ändå inte bor där ännu, men då till frågorna.
Detta måste väl ändå ses som tillfälligt. Och då är det korrekt gjort. ;)
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimera Thermia Diplomat TWS 12
« Svar #3 skrivet: 22 december 2012, 14:26:00 »
Håller med senaste inlägg, och sedan är det bara några dagar före inflyt att ändra tillbaka.

Utloggad Randersson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimera Thermia Diplomat TWS 12
« Svar #4 skrivet: 22 december 2012, 16:54:47 »
Hej! Rumsvärdet är mer till för att ändra tillfälligt så det är kurvan du ska ändra på.Om du håller inne vänster/högerknappen kommer du in i själva servicemenyn och där ser du A1/A2 men det är bättre om du tar ett kort eller skriver vad du har för inställningar så finns det säkert någon som kan hjälpa dig om det är något du undrar över.
PS:Har du en nyare tws så håller du in vänsterknappen,Har du en äldre tws så håller du inne vänster och högerknappen inne i 5sek .

Tack för tipset! Har nu kommit in längre i menyerna, bifogar bilder pÃ¥ alla inställningar. Visst har den gÃ¥tt mycket pÃ¥ tillsats? Kan tillägga att de som bodde där innan körde pÃ¥ drift tillsats när vi kom dit  tummenupp Det ändrades illa kvickt till auto sÃ¥ länge!

Här kommer bilder, hoppas ni har lite tips! Kan även tillägga att bilderna togs när pumpen inte gick, det var inget behov.

/ Rikard

Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimera Thermia Diplomat TWS 12
« Svar #5 skrivet: 22 december 2012, 17:01:35 »
Jo det verkar vara något som är fel med så mycket tillsats.
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Optimera Thermia Diplomat TWS 12
« Svar #6 skrivet: 22 december 2012, 17:55:37 »
Hej Nja så där kan det gå om man kör tillfälligt inte alls bra det där.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Randersson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimera Thermia Diplomat TWS 12
« Svar #7 skrivet: 22 december 2012, 18:07:49 »
Tänkte det, tur att man upptäckte och tänkte ta tag i detta.

Vet som sagt inte hur de har haft pumpen inställd innan vi flyttade in, men alla gånger jag har kollat pumpen så har den inte gått på tillsats i min ägo..

Några tips på vad man kan göra?

/Rikard

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Optimera Thermia Diplomat TWS 12
« Svar #8 skrivet: 22 december 2012, 19:23:14 »
Tänkte det, tur att man upptäckte och tänkte ta tag i detta.

Vet som sagt inte hur de har haft pumpen inställd innan vi flyttade in, men alla gånger jag har kollat pumpen så har den inte gått på tillsats i min ägo..

Några tips på vad man kan göra?

/Rikard

Du har läst det här? Finns en hel del om styrningen bl a.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2682.0
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Randersson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimera Thermia Diplomat TWS 12
« Svar #9 skrivet: 22 december 2012, 21:51:11 »
Du har läst det här? Finns en hel del om styrningen bl a.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2682.0

Ja, detta har jag läst, försöker bli klok på det, speciellt det med att justera gradminuter för start. Men förstår inte menyerna, är det a1 och a2 som då ska justeras?

Vad har ni annars för tips, vad bör jag mer justera. Ni lekmän verkar ha bra koll så säg till vad jag bör göra tummenupp

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Optimera Thermia Diplomat TWS 12
« Svar #10 skrivet: 23 december 2012, 06:19:05 »
Ja, detta har jag läst, försöker bli klok på det, speciellt det med att justera gradminuter för start. Men förstår inte menyerna, är det a1 och a2 som då ska justeras?

Vad har ni annars för tips, vad bör jag mer justera. Ni lekmän verkar ha bra koll så säg till vad jag bör göra tummenupp
Hej! Om du går in på INSTALLATION och bläddrar ner till node och stegar ett steg till så står det 1M(din tid för grafen)om ändrar den till 3M så får du 5timmars graf eller 13M så blir det 24timmar och där kan du se hur många starter du har dygn.Nackdelen är om du kör på 13M är att grafen blir liten.Om du ändrar A1 till 80 exempel så får du färre starter för den kommer räkna (starta) på -80 istället för som du har nu standard -60 och räkna ner till 0.Om du ställer exempel A1 till -80 och A2 till -800 så kommer tillsatsen att gå in om integralen sjunker ner till -800 om din framledningstemperatur ÄR-värdet är 2 °C under BÖR-värdet.Ditt ÄR-värde måste över ditt BÖR-värde för att den ska kunna räkna ner till 0.Om ÄR-värdet ligger exempel 2 °C över BÖR-värdet så kommer den räkna ner 2steg/minut.Dina starter kollar du när det är runt 0 ute och ligger du runt 20-25 starter/dygn så är det ok.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Optimera Thermia Diplomat TWS 12
« Svar #11 skrivet: 23 december 2012, 10:43:48 »
Jag skulle försöka att fÃ¥ till grundinställning först innan jag börjar med finliret A1 & 2. Det är väl bara att ställa in kurva pÃ¥ 40 och rumbör pÃ¥ 20 och se om det räcker när det är kallt, räcker det inte, ändra kurvan nÃ¥got steg upp och blir det för varmt, sänk kurvan. Varje steg i rumbör höjer tempen till radiatorerna med 3 grader, varje steg i kurvan ökar eller minskar lutningen  pÃ¥ kurvan, förändring i börvärde följer kurvan parallellt.
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Randersson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimera Thermia Diplomat TWS 12
« Svar #12 skrivet: 23 december 2012, 11:26:17 »
Nu börjar jag förstå och få ihop alla pusselbitar, var ju och kollade in huset när de andra bodde där innan, och pumpen var nog inställd på 20 grader då på rum bör, och det var bra mycket varmare än så! Så tror absolut kurvan kan sänkas till slut. Måste även lufta elementen, något element/rum är väldigt kallt så kan nog behövas för att få bra cirkulation.

Åker en sväng till huset idag med grejer så ska slå det en kik tänkte jag. Tack för alla tips, verkligen!

Någon som har någon aning om varför den gått mycket på tillsats? De som bodde innan hade inställt på tillsats så kanske därför, haha.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Optimera Thermia Diplomat TWS 12
« Svar #13 skrivet: 24 december 2012, 04:35:14 »
Nu börjar jag förstå och få ihop alla pusselbitar, var ju och kollade in huset när de andra bodde där innan, och pumpen var nog inställd på 20 grader då på rum bör, och det var bra mycket varmare än så! Så tror absolut kurvan kan sänkas till slut. Måste även lufta elementen, något element/rum är väldigt kallt så kan nog behövas för att få bra cirkulation.

Åker en sväng till huset idag med grejer så ska slå det en kik tänkte jag. Tack för alla tips, verkligen!

Någon som har någon aning om varför den gått mycket på tillsats? De som bodde innan hade inställt på tillsats så kanske därför, haha.
Hej! Den har stått på läge tillsats för det mesta för om du tittar på drifttimmarna och varmvatten så har inte kompressorn gått mycket.En anledning kan vara att dom var rädda för om kompressorn lägger av om den står i läge auto och att det fryser sönder och helt enkelt inte visste att el-patron går in om kompressorn lägger av om huset inte var under uppsikt.Kör på rum 20 och prova sänk kurvan ett snäpp och lufta för dom värdena som du visade ser det inget konstigt ut.Ett tips om du tycker huset känns kallt runt nollan är att ställa upp kompboxen för 5 0 -5 till exempel 0 brukar jag ställa upp till +2 om det är lite äldre hus.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Randersson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimera Thermia Diplomat TWS 12
« Svar #14 skrivet: 27 december 2012, 18:21:46 »
Hej! Den har stått på läge tillsats för det mesta för om du tittar på drifttimmarna och varmvatten så har inte kompressorn gått mycket.En anledning kan vara att dom var rädda för om kompressorn lägger av om den står i läge auto och att det fryser sönder och helt enkelt inte visste att el-patron går in om kompressorn lägger av om huset inte var under uppsikt.Kör på rum 20 och prova sänk kurvan ett snäpp och lufta för dom värdena som du visade ser det inget konstigt ut.Ett tips om du tycker huset känns kallt runt nollan är att ställa upp kompboxen för 5 0 -5 till exempel 0 brukar jag ställa upp till +2 om det är lite äldre hus.

Tack än en gång, snart dags för inflytt. Låter det gå några veckor så får vi se vad det hamnar på sen ;)


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!