Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isolering av värmepumpens rör  (läst 15578 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad arnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik och inte värmepumpar!
Isolering av värmepumpens rör
« skrivet: 24 februari 2005, 07:21:54 »
I min anläggning isolerades inga invändiga rör, med rör menar jag dom rören som transporterar värmevatten mellan elpannan och
värmepumpen.
Genom en bekant på Paroc i Skövde gjorde vi en beräkning på min anläggning där två gånger 7 meters rör skulle ge en
förlust motsvarande 1800 kw per år.
Detta förutsatte att de förhållande som fanns vid mät tilfället gällde hela året. Temperatur i rör ca 50 grader, inomhus första rum
ca 18 grader.
Jag har ocksÃ¥ kunnat konstatera att ovannämda rör har borrats rätt genom bÃ¥de inner och ytterväggar med nÃ¥gra mm förstorade hÃ¥l i polsten som  mitt hus källarvÃ¥ning är byggd av.
Någon isolering finns inte i dessa rörgenomföringar annat än ett mycket tunnt lager med skum är slarvigt isprutat efter installation.
Man kan tydligt känna hur värmen avledes in i både ytter och innerväggen, som då utgör en avledning eller kanske bättre uttryckt en kylfläns för oönskad värmevledning.
Borde inte dessa rör vara isolerade?
M V H
Arne
villa byggd 1957 IVT optima 700  och 290 A/W ägare

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Isolering av värmepumpens rör
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2005, 10:09:21 »
Inne i uppvärmda utrymmen finns det väl ingen anledning att isolera om man inte fÃ¥r övertemperatur. Faktum är att i större installationer räknar man med vad man har för värmeavgivning i rörstrÃ¥k etc när man dimensionerar. Isolering kostar ju pengar! Däremot i utrymmen där man inte vill ha temperaturhöjning mÃ¥ste man isolera.  Och som i ditt fall, under sommaren sÃ¥ vill man ju inte värma rummet som rören mellan uteenheten och pannan gÃ¥r i. SÃ¥ dom rören ska man isolera för att spara energi när det inte finns nÃ¥t uppvärmningsbehov.

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad arnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik och inte värmepumpar!
SV: Isolering av värmepumpens rör
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2005, 15:01:31 »
Hej Per
Tack för ditt svar
Men jag vill ändå påstå att det är ingen tillfällighet att vi har radiatorer, dessa måste ju vara avsedda just för att ge oss värme
För mig verkar det lite konstigt att först förse värmepumpen med anslutningsrör och sedan låta dessa rör  stråla ut en okontrollerbar energi.
Det kan ju inte vara en tillfällighet att huset är försett med radiatorer eller hur?

Men det absolut viktigaste i min fråga var just isoleringen vid genomföringen av de värmebärande rören till värmepumpen från el pannan.
Mina rör går rätt igenom två polstensväggar ingen isolering finnes man kan med bara handen känna att väggarna är uppvärmda
Rätt eller fel?
Min lilla erfarenhet säger mig att detta måste vara ett allvarligt fel,
M V H
Arne

 
villa byggd 1957 IVT optima 700  och 290 A/W ägare

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Isolering av värmepumpens rör
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2005, 16:21:25 »
Hej Per
Tack för ditt svar
Men jag vill ändå påstå att det är ingen tillfällighet att vi har radiatorer, dessa måste ju vara avsedda just för att ge oss värme
För mig verkar det lite konstigt att först förse värmepumpen med anslutningsrör och sedan lÃ¥ta dessa rör  strÃ¥la ut en okontrollerbar energi.
Det kan ju inte vara en tillfällighet att huset är försett med radiatorer eller hur?

Men det absolut viktigaste i min fråga var just isoleringen vid genomföringen av de värmebärande rören till värmepumpen från el pannan.
Mina rör går rätt igenom två polstensväggar ingen isolering finnes man kan med bara handen känna att väggarna är uppvärmda
Rätt eller fel?
Min lilla erfarenhet säger mig att detta måste vara ett allvarligt fel,
M V H
Arne

 

Rörledningar som transporterar värme året runt isolerar man naturligtvis! Annars läcker du ju värme under den varmare delen av året som helt och hållet är förluster. Däremot radiatorrör som bara transporterar värme när det finns värmebehov behöver man inte isolera om läckaget värmer ett uppvärmt utrymme.

Att man inte isolerat i genomföringen i väggen kan man väl tvista om hurvida det är ett allvarligt fel eller inte.  Naturligtvis läcker det energi och kan betraktas som slarvigt gjort men knappast att det skadar väggen. Viktigare dÃ¥ att rören som transporterar värme mellan kondensorn i uteenheten och pannan är isolerade.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad arnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik och inte värmepumpar!
SV: Isolering av värmepumpens rör
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2005, 16:25:08 »
Hej Per
"Viktigare då att rören som transporterar värme mellan kondensorn i uteenheten och pannan är isolerade."

Det är just dessa rör jag menar, kanske jag uttryckte mig oklart, men det är dessa rör som lämnades 2x7 meter helt oisolerade
och som har förts igenom väggarna oisolerade.

M V H
Arne
villa byggd 1957 IVT optima 700  och 290 A/W ägare

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Isolering av värmepumpens rör
« Svar #5 skrivet: 24 februari 2005, 16:27:37 »
Hej Per
"Viktigare då att rören som transporterar värme mellan kondensorn i uteenheten och pannan är isolerade."

Det är just dessa rör jag menar, kanske jag uttryckte mig oklart, men det är dessa rör som lämnades 2x7 meter helt oisolerade
och som har förts igenom väggarna oisolerade.


Nej, det var absolut inte oklart. Kanske jag som var lite oklar när jag svarade:

Och som i ditt fall, under sommaren så vill man ju inte värma rummet som rören mellan uteenheten och pannan går i. Så dom rören ska man isolera för att spara energi när det inte finns nåt uppvärmningsbehov.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering av värmepumpens rör
« Svar #6 skrivet: 24 februari 2005, 18:33:48 »
Mina rör är mellan elpanna och utedel är isolerade med armaflex.
Isoleringen i genomföringen är bristfällig dock men inte så dålig att väggen vär,s upp
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Isolering av värmepumpens rör
« Svar #7 skrivet: 24 februari 2005, 20:43:32 »
Givetvis borde rören mellan luft/vatten VP och elpannan vara fullvärdigt isolerade hela vägen och även genom väggen. Speciellt som att de hela året innehåller varmt vatten och på sommaren mest värmer VV och då är förlusterna till källaren helt onödiga. Men likheten med mark/bergvärme finns ju där. Rör genom vägg till en innedel. Och där är det alltid installatören som skall isolera köldbärar rören. Skälet till det är visserligen kondensproblem och det lär du inte ha med varma rör.
En annan sak är ju isolationen av rören från pannan och där är vad jag förstått inte så vanligt att installatörerna isolerar om det inte uttryckligen står i avtalet med kunden.

Om din saknade isolering borde ingått i entreprenaden eller är något som kunden själv får göra kanske någon i branchen får svara för.
« Senast ändrad: 24 februari 2005, 20:49:02 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Kongolasse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering av värmepumpens rör
« Svar #8 skrivet: 26 februari 2005, 11:23:21 »
Hej.

Samma sak gäller min installation som Nibe gjorde. Rören från VVM240 elpannan till utsidan av källarvägen är oisolerade. Det är "bara" de två flexslangar som är isolerade, och dom är ju kopplade direkt på utsidan av källarvägen.

En sak man undrar över är ju vad som är rätt och fel. Min installatör är medlem i SVEP. Så man får ju hoppas att det är OK det dom har gjort. Det var ju dels därför man anlitade dom.

//Lars
Nibe Fighter 2010-8 och VVM 240

Utloggad arnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik och inte värmepumpar!
SV: Isolering av värmepumpens rör
« Svar #9 skrivet: 28 februari 2005, 18:08:25 »
Hej
Naturligtvis är det enklare att spruta in lite skum i ett något förstort hål för dessa rör.
Men å andra sidan så jobbar man häcken av sig för att framställa en hög verkningsgrad
på just värmepumpar.
Då verkar det ju lite tokigt att sedan leda av en del av denna värme i en yttervägg eller i en innerväg.
Ser ingen som helst logik i detta!
Boverket har rekommendationer som förmodligen INTE de flesta installatörer ens har läst.
« Senast ändrad: 01 mars 2005, 06:19:55 av arnen »
villa byggd 1957 IVT optima 700  och 290 A/W ägare

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!